Skip to content
13. jūlijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

9. Ko nozīmē desmit Dieva baušļi?

  • Sākums
  • Neapstrīdamas absolūtas patiesības pieredze
  • e-refleksijas

Neapstrīdamas absolūtas patiesības pieredze

gviclo
Noklausies šo e-publikāciju

Kas dzers no manas mutes, kļūs kā es. Arī es kļūšu kā viņš, un apslēptās lietas tiks atklātas. [Toma evaņģēlijs]

Neapstrīdama absolūta patiesība

2014.gadā Latvijas Bībeles biedrība izdeva Toma evaņģēliju, kas ir 1-2.gs. pseidoepigrāfs aforismu krājums. Saskaņā ar tā laika praksi, darbs tika piedēvēts Jēzus māceklim Tomam, lai darbs iegūtu lielāku autoritāti. Bet tā kā tajā nav nekādu gnostisku kristietībai svešu galējību, tad pētnieki pēdējā laikā sliecas to pieskaitīt nevis gnosticisma literatūrai, bet pie agrīnās jūdu kristietības formas – enkratītiem.

Tomēr lasot Toma evaņģēliju liekas, ka tas glabā kādas slepenas zināšanas, ko varēs uztvert vien izredzēts gnostiķis ar savām iracionālajām intuitīvām zināšanām.

Līdzīgi runā arī kristieši mūsdienās.

Vieni saka, ka mūsu laikmets tiecas pēc pieredzes, nevis mācības patiesības. Tādēļ viņi nevis dod informāciju ar viennozīmīgiem dogmātiskiem formulējumiem, bet gan izsaka daudznozīmīgas domas, kas “izredzētiem” noteikti dos nepieciešamo pieredzi.

Savukārt, citi, kam joprojām ir dārgas mūžsenās neapstrīdamas absolūtas patiesības kristīgajā sludināšanā, liek nojaust, ka vienīgi “izredzētie” un Dieva apgaismotie var saprast šīs Rakstos apslēptās patiesības.

Bet man, kā vērotājam no malas, abi šie antagoniskie “izredzētie” atgādina seno gnosticismu, kura pārstāvji bija “izredzēti” zināt dvēseles svētlaimei nepieciešamo par dievišķo, atšķirībā no bojā ejošās tumsoņu masas, kas spēj domāt tikai par iepirkšanos.

Bet šī gnosis nav nekas cits, kā viņiem iemācītā Bībeles lasīšanas maniere.

Tas nozīmē, ka katrs Bībeli lasa savādāk. Viņi nepiekritīs, ka tu vienkārši lasi Bībelei un izdari kādus secinājumus. Tev ir jāiziet zināms iniciācijas process, lai zinātu, kā tieši lasīt. Vai Bībele ir sena grāmata? Vai Bībelē ir Dieva vārds? Vai Bībele ir Dieva vārds? Katra maniere prasa iepriekšējas doktrinālas priekšzināšanas.

Pēc tam mēs vairs nespējam lasīt savādāk.

Tad vairs nav iespējams lasīt, kā pirms iniciācijas konkrētā interpretācijas tradīcijā. Un tad mums liekas, ka esam apgaismoti, saņēmuši kādu “gnozi”, jo tagad it kā izlasām to, ko citkārt nepamanījām. Un pēc tam jau šai lasīšanas manierei pakļaujam visu savu dzīvi, ticību, teoloģiju un tālākos Rakstu tulkojumus.

Tāpēc runāt par kādu “objektivitāti” šeit ir nekas vairāk kā gnostiska iedomība.

Arī Luters sāka lasīt savādāk, kad atskārta, ka “Dieva taisnība” ir nevis tas, ko Dievs pieprasa, bet gan tas, ko Viņš dāvā. Un tad viņa ceļi šķīrās ar savādāk lasošajiem. Saskaņā ar luterisko teoloģiju pie Dieva taisnības nenonāk, jo tā ir Dieva dāvana.

Arī es pirms iniciācijas lasīju Jauno Derību un jogas un samuraju filosofiju noteiktā manierē kā jeb ko citu. Piemēram, ar jautājumu – ko man būs darīt? Ja pēc tam es lasītu ar jautājumu – ko es esmu izdarījis? Un vēl pēc tam, – ko Dievs ir darījis manis labā? Es vienmēr izlasītu ko citu.

Katru nodarbina individuāli jautājumi, tādēļ arī individuāli saņemam atbildes.

Un grūti būtu izstrīdēt kuram ir taisnība.

Lasīt, diskutēt un pārbaudīt jau ir akadēmiska pieeja. Tas būtu apsveicami. Tomēr jāņem vērā, ka akadēmiskie secinājumi vienmēr paliek atvērti (tālākai pētniecībai).

Kādiem kristiešiem tas var būt nepieņemami, sevišķi tiem, kas raduši tikai paziņot neapstrīdamas absolūtas patiesības. Tur tad diskusijas nekādas. Strīds, anatēma un šķelšanās.

Bet daudzi kristieši savā ziņā ir autodidakti. Patiesības meklējumi viņus mudina nemitīgi izglītoties, pat, ja tas notiek vienas tradīcijas ietvaros. Neskatoties uz to, ka viņi it kā “zina patiesību,” viņi tomēr turpina meklēt – turpina meklēt patiesības pieredzi.

Tēmas: autodidakti Dieva taisnība dogmātiskie formulējumi gnosticisms izredzētība mūsdienu kristieši objektivitāte toma evaņģēlijs tumsoņu masas

Continue Reading

« Žēlastība ir aicinājums
Vismaucīgākā mauka Bībelē »
                       

Ieskaties

Piedot vai nepiedot?
Miers ar jums !
Glābšana un jauna dzīve
Luteriskā ticība un tās liktenis

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atbildība klusēt un atbildība runāt Atbildība klusēt un atbildība runāt
    • e-refleksijas

    Atbildība klusēt un atbildība runāt

  • Kāpēc kristieši mēdz pazaudēt ticību Kāpēc kristieši mēdz pazaudēt ticību
    • e-refleksijas

    Kāpēc kristieši mēdz pazaudēt ticību

  • Pēc Dieva pavēles Pēc Dieva pavēles
    • e-apceres

    Pēc Dieva pavēles

  • Brālīgas mīlestības augļi Brālīgas mīlestības augļi
    • e-apceres

    Brālīgas mīlestības augļi

  • dieva-zelastiba-nepazist-robezasdieva-zelastiba-nepazist-robezas Dieva žēlastība nepazīst robežas
    • e-sprediķi

    Dieva žēlastība nepazīst robežas

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Par Dieva žēlastības izredzēšanas tēmu
  • Kā cilvēks var zināt, vai viņš ir izredzēts?
  • Par žēlastības izredzēšanu mūsu glābšanai
  • Es esmu izredzēts nevis savu nopelnu dēļ
  • Vai esi drošs, ka arī tu tiksi debesīs?
  • Dieva gribas nodoms
  • Izredzētība Kristū

Pēdējie komentāri

  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Garīdznieks un suns

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025