Skip to content
6. jūlijs, 2022
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

39. Kad mēs teicam un slavējam Dieva vārdu?

  • Sākums
  • Par dabiskā likuma pielietojumu
  • e-raksti

Par dabiskā likuma pielietojumu

Toms G. A. Hardts

Sabiedrības uzturēšana ar dabiskā likuma starpniecību pēc būtības ir tas pirmais un svarīgākais iemesls, uz ko norāda ticības apliecības, runājot par dabiskā likuma pielietojumu, un ko uzsver arī Hemnica citāts. Baznīcai nav jācitē Menandrs, jo tai ir dota Bībele, turpretī sabiedrībai nav cita pamata kā dabiskais likums.

Par dabiskā likuma pielietojumu

Vienlaikus mums nevajadzētu ignorēt faktu, ka baznīca dzīvo valstī. To nav iespējams pateikt labāk, kā jau teicis Gustavs Ādolfs II:

Zviedrijas (ķēniņvalsts) majestāte un Dieva baznīca, kas tajā mājo.

Gustavs Adolfs II bija pārāk labs teologs, lai iedomātos, ka ticība varētu būt atkarīga no kādas noteiktas valsts, bet viņš tāpat labi apzinājās, ka baznīcu var izskaust no kādas noteiktas vietas, ja valsts neaizstāv baznīcu un citus labus ļaudis.

Šī atziņa iekļauta arī ticības apliecībās. Būtiski norādīt, ka evaņģēliski luterisko garīdzniecību vācu Romas imperijas ietvaros apdraudēja tiesību normas, kas nepieļāva mācītāju precēšanos, apdraudēja viņu mantu un dzīvību. Par to sacīts:

Viņi pieprasa, lai pretēji Dieva likumam, pretēji tautu tiesībām, pretēji koncilu kanoniem, tu šķirtu laulības; lai tu nevainīgiem cilvēkiem vienīgi laulības dēļ piespriestu bargus sodus; lai tu nonāvētu priesterus, kurus pat barbari māņticības dēļ saudzē; lai tu dzītu izsūtījumā nosodītās sievas un bāra bērnus. No tevis, visgodājamāko un vistikumīgāko imperator, viņi prasa tādus likumus, par kuriem pat barbaru zeme, lai cik briesmīga un nežēlīga būtu, negrib ne dzirdēt.

Šādi sniegts piemērs tam, kā kalpošanas amata pastāvēšana ir atkarīga no valsts pareiza dabiskā likuma pielietojuma. Šeit arī skaidri sacīts, ka pretestība netaisnīgiem laulību likumiem pēc būtības ir kas tāds, ko pat pagāni zina. Līdzīgi runāts arī citviet:

Tā kā šai radīšanai jeb Dieva iedibinātai kārtībai cilvēkā piemīt dabiskas tiesības, tad juristi ir sprieduši gudri un pareizi, teikdami, ka vīrieša un sievietes kopdzīvi garantē dabiskās tiesības. Tā kā dabiskās tiesības ir nemainīgas, tad arī laulības slēgšanas tiesībām vienmēr ir jāpaliek.

Jo dabiskais likums ir nemainīgs likums –

Tur, kur daba nemainās, arī tā iedibinātā kārtība, ko Dievs dabai devis, paliek nemainīga un to nevar atcelt ar cilvēku pieņemtiem likumiem.

– Kaut arī tas nebūt nenozīmē, ka dabiskais likums netiktu pārkāpts. Taču tieši tad, kad to pārkāpj, ir jārunā par tā nemainību un negrozāmību.

Tādēļ dabiskā likuma īstie aizstāvji ir valdošās varas.

Tāpēc šajā laikā īpaši ir nepieciešams ar visstingrākajiem likumiem un piemēriem nostiprināt laulību un aicināt cilvēkus doties laulībā. Tas ir valdības pienākums, kurai jāuztur vispārēja kārtība.

Šīs valdošās varas nozīmē arī pagānu varas:

Dievs ir pavēlējis laulību turēt godā. Likumi visās kārtīgās valstīs, pat pie pagāniem, ir parādījuši laulībai vislielāko godu.

Neraugoties uz ticības apliecību kristīgo degsmi, tās nekad nenoved pie domas, ka Bībeles vārdi būtu jāpadara par primāro sabiedrības pamatu.

Tajā pašā laikā, balstoties ticības apliecībās, varētu apsveikt zināmus mūsdienu izteikumus, kas runā par nepieciešamību atgriezties pie desmit baušļiem kā sabiedrības pamata. Šajā gadījumā mēs lietojam “desmit baušļu” jēdzienu tā plašākajā nozīmē, kas faktiski ir atrodams arī iepriekšcitētajā tekstā:

Jo līdz zināmai robežai cilvēka prāts saprot bauslību, tāpēc ka tajā ir rakstīts Dieva spriedums.

Šeit baušļi ir jāsaprot to nonivelētajā izpratnē, kam pietiek ar filozofiski farizejisko taisnību un kas nenosoda grēcīgo iekāri. Šī atšķaidītā bauslība var būt derīga un pareiza tikai tad, ja to aplūko sabiedriskā kontekstā. Ar pilnām tiesībām tā ir saucama par “ārēju pilsonisku taisnību.” Tomēr to pieminēt ir diezgan būtiski. Jo tas būtu nelāgi, ja mēs sāktu apšaubīt ticības apliecību mācīto principiālo nošķīrumu starp garīgo un pasaulīgo, un tādējādi šodien vēlētos atmest dziļi pozitīvo vēlmi paklausīt desmit baušļiem.

Nav šaubu, ka atsaukšanās uz baušļiem nereti notiek morāliski farizejiskā garā, un tam trūkst kristīgas atziņas, tomēr vienlaikus tas nenozīmē, ka sabiedrības dzīvē tiem nebūtu nekādas vērtības. Tāda baušļu piesaukšana ir jāatbalsta, un tā nav jānoliedz, balstoties uz kādu ticības apliecību formālismu. Var gaužām viegli izsmiet morālistus, tam pamatojumu lietojot pareizo baznīcas mācību. Taču sabiedrības kontekstā nostāties pret morālistiem parasti nozīmē pievienoties morāles grāvēju frontei. Tālab būtu rūpīgi jāievēro, ka nav iemesla publiski kritizēt ārējas taisnības nepietiekamību, ja vien tas nenotiek baznīcas un kristīgās attaisnošanas mācības ietvaros.

Valsts uzdevums saistībā ar dabisko likumu, kā iepriekš sacījām, nav jāsaprot tā, ka valsts ir augstāka un ģimenei būtu jāpakļaujas. Valsts pienākums ir aizstāvēt ģimeni kā sabiedrības pamatu. Ticības apliecības šajā sakarā saka:

Jo no vecāku varas izriet visas pārējās (varas).. Tādēļ visi, kas tiek saukti par kungiem, ir vecāku vietā, no kuriem tie saņem spēku un varu valdīt. Tālab arī Raksti viņus sauc par “tēviem”, jo savā valdīšanā tiem jāpilda tēva amats un jāizturas pret savējiem ar tēva sirdi.Tā jau no seniem laikiem tautas nama kungus un kundzes sauc par tēviem un mātēm, tāpat arī savus zemes kungus un valdniekus tie saukuši par tēvzemes tēviem.

Tādējādi ģimene, vecāku un paternālā vara ir sabiedrības primārā vara. Sekundārā sabiedrības vara ir jāiekārto, lai tā atbalstītu, nevis aizstātu primāro varu. Ja vecāku vara tiek vājināta, tad saskaņā ar ticības apliecībām kā dievišķs sods sekos pilnīgs sabiedrības sairums: “visa veida posts un nelaimes”.

Vecāku vara ir ne tikai primāra attieksmē pret valsti, bet arī attieksmē pret individuālo cilvēka pieredzi. Tieši ģimenē cilvēks pirmo reizi nonāk saskarsmē ar prasību pakļauties hierarhiskajam principam, tā atspoguļojot Dieva un radības attiecības. Ģimenē cilvēkam ir jāvingrinās prasmē šādās ārējās, miesīgās lietās saskatīt dievišķi apslēpto. Ticības apliecības saka:

Dievs nošķir tēvu un māti no visiem citiem cilvēkiem virs zemes un nostāda tos līdzās Sev. Godāt – tas ir kas vairāk nekā mīlēt, jo godāšana ietver ne tikai mīlestību, bet arī paklausību, pazemību un bijību kā pret majestāti, kura viņos apslēpta… Lai gan citādi Dieva priekšā esam vienādi, taču šādai nevienlīdzībai un iedibinātām atšķirībām mūsu starpā noteikti jābūt. Tādēļ arī Dievs ir pavēlējis to ievērot, lai tu man paklausītu un man pār tevi būtu noteikšana, tādēļ ka esmu tavs tēvs.

Šādi formulējumi uzliek pienākumus ne tikai tam, kas paklausa, bet arī tam, kas īsteno varu. Nav ļauts aizbēgt no savām pilnvarām runāt kā Dieva pārstāvim. Nepaklausība parasti notiek tādēļ, ka neviens tā arī nav mācījis paklausību:

Viens muļķis audzina otru – kā paši dzīvojuši, tāpat dzīvo arī bērni.

Bēgšana no varas un autoritātes sākas pie vecākiem un bērni tikai turpina vecāku iesākto.

Veids, kā aplūkojam šo problemātiku, protams, atrodas krasā pretstatā modernajām ideoloģijām, kuras nekādā veidā nepieņem ģimeni kā sabiedrības pamatšūniņu, bet paļaujas uz valsts varas neierobežoto autoritāti, kas labākajā gadījumā atzīst tikai zināmas ierobežotas indivīda tiesības, neatzīstot ģimeni par pamatšūniņu.

Tags: Augsburgas ticības apliecība Augsburgas ticības apliecības Apoloģija Dabiskais likums Dieva likums ģimene Gustavs Ādolfs II Lielais katehisms pilsoniskā taisnība sabiedrības vara sociālisms valsts uzdevums Zviedrija

Continue Reading

« Ticība un pārliecība par pestīšanu
Kalvina izpratne par svētdarīšanu »
                       

Ieskaties

Ticības Apliecība Šodien
Vispārēja baznīca, vietējā draudze, baznīcas pārvalde
Altāra sakraments mūsu katehismā
Tev pieder uzvara

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Par Sāras dzīves gadiem Par Sāras dzīves gadiem
    • e-apceres

    Par Sāras dzīves gadiem

  • Par laulību Par laulību
    • e-refleksijas

    Par laulību

  • Dievs pieņem grēciniekus Dievs pieņem grēciniekus
    • e-sprediķi

    Dievs pieņem grēciniekus

  • Kristus pasludinājuma pamats un saturs Kristus pasludinājuma pamats un saturs
    • e-apceres

    Kristus pasludinājuma pamats un saturs

  • kapec-musu-pestitajam-vajadzeja-but-patiesam-dievam Kāpēc mūsu Pestītājam vajadzēja būt patiesam Dievam?
    • e-mācība

    Kāpēc mūsu Pestītājam vajadzēja būt patiesam Dievam?

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Evaņģēlijs un politika
  • Baznīca identifikācijas kartes uzskata par nekaitīgām
  • Baznīca un sabiedrība
  • Luterāņu baznīcas kopība ar citiem luterāņiem
  • Nemieru mērķis
  • Nākamās lūgšanu brokastis notiks Makdonaldā
  • Ko ticības apliecības saprot ar valsti

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “Viss iet uz galu, mūsu uzdevums ir rādīt vienīgo iespējamo ceļu uz nākamību (mūžīgo dzīvošanu), nevis radīt ideālu pasauli šeit…”
  • gviclo: “Šīs norises liecina par tendenci, kad pašsaprotamais kļūst nesaprotams jeb, kā citi to sauc - uzbrukums pamatvērtībām. Jēdzieni laulība, ģimene,…”
  • jean: “Jā, tāpat kā ikviens cilvēks, kas grēko un noliedz, ka grēko. Girgenzons savā skaidrojumā par 5. bausli to izsaka šādi:…”
  • Janis Karklins: “Piebilde iekavās: "Dievs neapstiprina tirānu netaisnību, nedz arī pieprasa, lai cilvēki uzskatītu netaisnību par taisnību. Tāpēc, lai gan Dievs noraida…”
  • jean: “Par ko šūmēšanās? Aborts ar atvieglojumiem (ko tas vispār nozīmē?!?) slikti, bet aborts bez atvieglojumiem (kā šķiet tas jau daudzus…”

RSS e – POLEMIKA

  • Par Jūdas vēstuli
  • Politiskās atšķirības. Vai to pamatā ir atšķirīga reliģiozitāte?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • 1.Jņ.1:5
    Šī ir tā sludināšana, ko no Viņa esam dzirdējuši un jums sludinājām: ka Dievs ir gaišums un iekš Viņa nav nekādas tumsības.

ilustrētā baznīca

Vatikāna kumēdiņš: Dīvainais pārītis 2
Vatikāna kumēdiņš: Dīvainais pārītis 2

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Desmit Dieva baušļi Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēks grēku piedošana Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums reliģiozā pasaule Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2022


Posting....