Skip to content
19. maijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

316. Vai tas, kurš novērsies no savas kristībā slēgtās derības, var vēl atgriezties atpakaļ?

  • Sākums
  • Kalvina izpratne par svētdarīšanu
  • e-raksti

Kalvina izpratne par svētdarīšanu

Deivids Skērs
Noklausies šo e-publikāciju

Kalvins pamatā saskatīja kristīgu dzīvi un trešo bauslības pielietojumu Dieva patiesajā priekā par grēcinieka atturēšanos no grēkiem. Labie darbi šajā nozīmē ir izvairīšanās darīt to, ko aizliedz baušļi. Pievērsīsimies nedaudz sīkāk Kalvina uzskatiem par labajiem darbiem un svētdarīšanu, jo tos var ļoti viegli sajaukt ar Lutera uzskatiem un tam var būt loti nepatīkamas sekas.

Kalvina izpratne par svētdarīšanu


Kalvina izpratne par svētdarīšanu kā Dievam tīkamiem ārējiem darbiem izpaužas arī viņa uzskatos par civilo likumdošanu, kurai būtu jāveicina patiesas ticības izplatīšanās un ārējas paklausības nostiprināšanās. Tas izskaidro to, kādēļ dažviet Amerikā vēl mūsdienās ir spēkā puritāniski likumi, kā arī atsevišķu fundametālistiski noskaņotu grupu pastāvēšanu, kuras savu darbību balsta vienīgi civilajā likumdošanā,

Ņemot vērā Kalvina uzskatus par svētdarīšanu, nav nekā pārsteidzoša tajā, ka viņa personīgā attīstība nosliecās perfekcionisma virzienā, lai arī viņš pats to noliedza. Viņš patiešām saka, ka kristieši, “kuri atdzimuši Dieva Garā, .. no sirds rūpējas par patiesu svētumu”.

Tādējādi svētdarīšana tiek nodalīta no kristoloģijas kā atsevišķs teoloģisks pasākums. Lai arī, no vienas puses, Kalvins kopā ar Luteru pilnīgi atbalsta uzskatu par vietniecisko taisnošanu, kuru Dievs ticībā ir devis grēciniekiem, no otras puses, Kalvins arī uzskatīja, ka Dievam ir zināmā mērā patīkami, redzot, kā Viņa priekšā raud grēkus nožēlojošs grēcinieks.

Tādējādi evaņģēlikālajā protestantismā par obligātu priekšnosacījumu kļūst atgriešanās piedzīvojums. Pretēji Luteram, kurš uzskatīja, ka kristietis dara labos darbus ticība, Kalvins apgalvo, ka kristietis kā kristietis dara labos darbus Dieva, taisnā Soģa, priekšā, kurš sodīs visus ļauna darītājus. Par labo darbu motivāciju kļūst bailes no Dieva soda.

Ja Kalvina un viņa domu biedru uzskati neizraisa mūsos nekādus iebildumus, tad mums būs grūti izprast luteriskās svētdarīšanas mācības unikālo dabu. Kalvinam kristoloģija ir vienīgi svētdarīšanas prelūdija; Dievs ir sūtījis Kristu, lai ar Viņa palīdzību mēs spētu dzīvot svētu dzīvi. Vēsturiski kalvinisms netiek atzīts par tik kristoloģisku mācību, kāda ir luterisms. Luteriskajā teoloģijā ikviens ticības jautājums ir kristoloģisks. Tas tā nebūt nav kalvinismā. Dieva majestātiskums Kalvinam šķiet tik milzīgs, ka Viņš nespēj pieņemt to, ka Kristū ir iemiesojusies visa Dieva pilnība.

Pievērsiet, piemēram, uzmanību Kalvina uzskatam par dusmām kā mūžīgu Dieva atribūtu. Šis dusmas izpaužas pestīšanā, taču pestīšana tās pilnībā neizsmeļ.* Lutera visaptverošā kristoloģija nav raksturīga ne kalvinismam, ne arī kādai no tā mūsdienu izpausmēm. Kalvinismam raksturīgs arī uzskats par to, ka visas daļas, piemēram, Kristība un Svētais Vakarēdiens, kalpo tam, lai ticīgo starpā veicinātu labo darbu darīšanu. Luteriskajā teoloģija kristoloģija ir galvenā teoloģijas izpausme un vienigi kristoloģija dod jēgu Kristībai, Svētajam Vakarēdienam un svētdarišanai. Vienkārša konstatācija, ka luteriskajā teoloģijā ticība izsaka sevi labajos darbos, kurus izraisa pati ticība, neatspogulo luterisko uzskatu par to, ka kristieša dzīve ir Kristus dzīve šajā pasaulē, proti, tā mums norāda uz to, ko patlaban dara Kristus.

No tā mēs varam secināt, ka taisnošanas mācība ir noteikti jautājumi, kuri luterismā tiek izprasti citādi nekā kalvinismā. Tā, piemēram, luteriskajā teoloģijā Evaņģēlijs nevar tikt sludināts tā, lai atklātos, ka tā pamatmērķis ir labo darbu izraisīšana. Labie darbi ir sludināšanas rezultāts. Taisnošana ir vienīgais tās mērķis. Evaņģēlijs pats par sevi ir noslēgta vēsts. Protams, labie darbi izriet no sludināšanas, taču Evaņģēlijs nekādā ziņā nedrīkst tikt sludināts tā, it kā šie labie darbi būtu tā galējais un būtiskais mērķis. Evaņģēlijs pasludina pestīšanu, kura ir piepildīta un pabeigta Kristu, un izraisa kristieša dzīvē labos darbus, kas dabiskā veidā atspoguļo Dieva mīlestību Kristū. Evaņģēlijs nav iespēja restaurēt bauslības reliģiju. Evaņģēlija izraisītie darbi atbilst Dieva mīlestībai Kristu un tie nav bauslības darbi. Nevar uzskatīt, ka cilvēki, vai tie tiek atzīti par kristiešiem vai nē, dzīvo svētu dzīvi tikai tādēļ, ka atturas no grēka un ļaunuma. Svētā dzīvē ļaunums, taču vispirms to raksturo darbi, kuri līdzinās Kristus veiktajiem darbiem.

Luteriskā svētdarišanas mācība, kuras klasiskā izpausme tika definēta luteriskajās ticības apliecības seju pret seju Romas katoļu pozīcijai, atzina par nepareizu iedalījumu reliģiskajos un laicīgajos darbos un uzskatu, ka pirmie ir nozīmīgāki par otrajiem, definējot labos darbus par rīcību, kura piepilda cilvēka aicinājumu. Tas, vai luterisms ir adekvāti definējis savu svētdarīšanas mācību pretstatā kalvinisma mācībai, it īpaši ASV, kuras reliģijas pārsvarā pieder reformātismam, ir jau cits jautājums. Jebkurš mēģinājums padarīt kristoloģiju par ievadu teoloģijā vai pat par tās vissvarīgāko, taču ne vienīgo daļu ir Lutera mācības noliegšana un tas sagrauj Evaņģēliju kā pilnīgas un pabeigtas pestīšanas vēsti.


* – Šī ierobežotā pestīšana Kalvina teoloģijā nozīmē arī to, ka Dieva dusmas pret neticīgajiem paliek neremdinātas.

Tēmas: ASV kalvinisma mācība kalvinisms labie darbi luteriskā teoloģija perfekcionisms svētdarīšana Žans Kalvins

Continue Reading

« Par dabiskā likuma pielietojumu
Kristīga svētdienas svinēšana »
                       

Ieskaties

Divdesmit astotais vakara priekšlasījums
Deviņpadsmitais vakara priekšlasījums
Mesijas dražejas - atpestī savu elpu
Dieva vārds un cilvēku vārdi

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Kristus apsolījums draudzei Kristus apsolījums draudzei
    • e-sprediķi

    Kristus apsolījums draudzei

  • Vai apzinies savas dzīves mērķi? Vai apzinies savas dzīves mērķi?
    • e-apceres

    Vai apzinies savas dzīves mērķi?

  • Pārliecība, ka esi Dieva bērns Pārliecība, ka esi Dieva bērns
    • e-refleksijas

    Pārliecība, ka esi Dieva bērns

  • Popularitāte bez izdabāšanas Popularitāte bez izdabāšanas
    • e-raksti

    Popularitāte bez izdabāšanas

  • Kristus likums Kristus likums
    • e-refleksijas

    Kristus likums

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Kristoloģijas uzdevums
  • Izprast luterisko mācību par svētdarīšanu
  • Svētdarīšana luteriskajā teoloģijā
  • Kalvina teoloģija uzskatāmi atklāj tās nekristoloģisko saturu
  • Mūsu izdomātais Kristus
  • Pretrunīgi vērtēti teoloģiskie zīmējumi
  • Koks nes labus augļus

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”
  • Janis Karklins: “Visi itkā cīnās pret maldiem..:)”
  • Roberto: “interesanti kāpēc cīnītājs pret maldiem vairs nav Lutera Akadēmijas mācības spēks, bet maldinātājs ir?”
  • Janis Karklins: “Varbūt kāds aizdomāsies, bet te jau jāsaka par tiem maldinātājiem, kā spļauj tā ir..bet nu baznīca kalnā to tik kultivē…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Rāpulīši garīdzniekiem
Rāpulīši garīdzniekiem

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025