Skip to content
21. marts, 2023
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

286. Kas ir kārdināšanas?

  • Sākums
  • Luteriskās baznīcas dzīvības un nāves jautājums
  • e-raksti

Luteriskās baznīcas dzīvības un nāves jautājums

Hermanis Zasse
Noklausies šo e-publikāciju

Vienā jautājumā liturģiskajai kustībai nešaubīgi ir absolūta taisnība, un tas nav apstrīdams. Tā ir aicinājusi pievērst uzmanību tam, ka luteriskā baznīca, būdama bez Sakramenta, lielākā vai mazākā mērā ir gājusi reformētā protestantisma ceļu, un tādējādi tā ir pazaudējusi to, kas luteriskajā izpratnē pieder pie baznīcas būtības.

Luteriskās baznīcas dzīvības un nāves jautājums

Luterānismā baznīcas būtības daļa ir Sakraments, turklāt atšķirīgā izpratnē, nekā to par sevi apgalvo reformātu baznīca. Luterāņi un reformāti, lietojot vārdu “sakraments”, nedomā vienu un to pašu. Reformātu izpratnē sakraments vienmēr ir tikai dievišķās žēlastības zīme, zīme, kas var palikt nepiepildīta, proti, kad Dievam labpatīkas tā darīt, žēlastības zīme, kas eksistē bez zīmes. Tās ir darbības, kuras Kristus ir pavēlējis un kuras cilvēkam ir jāpilda; pildot tās, mēs izrādām savu paklausību baznīcas Kungam. Luterāņu izpratnē sakraments ir kas vairāk nekā zīme; tas ir žēlastības līdzeklis īstajā nozīmē. Kristībā mēs saņemam grēku piedošanu, atdzimšanu un Svētā Gara dāvanu, neskatoties uz to, ko mēs ar šo žēlastību varētu iesākt vēlāk. Svētajā Vakarēdienā mēs patiesi ar muti uzņemam mūsu Kunga miesu un asinis grēku piedošanai vai, ja darām to bez ticības, sev par sodu.

Tomēr šai atšķirībai sakramenta izpratnē ir jāparādās sakramenta svinēšanā. Tādēļ reformātu baznīcā katrs dievkalpojums ir “sakramentāls dievkalpojums”, kurā tiek svinēts viens no diviem – saskaņā ar reformātu pārliecību attiecībā uz sakramentiem – vai nu Kristība, vai Svētais Vakarēdiens. Svarīgi ir tas, ka draudze realizē Kristus pavēli. Tas izskaidro ievērojamo mūsdienu reformātu baznīcu paražu kristīt dievkalpojumā, sapulcētās draudzes priekšā. Iespējams, ka tā ir baptistu baznīcu ietekme, kurās kristību ūdenstvertne aizvieto altāri un kristības notiek kā īsta pelde ar iespējami vairāk ūdens, tā ka nabaga cilvēkam, kas tiek kristīts, ir jāsteidzas ārā no baznīcas, lai ārpusē pārvilktu drēbes.

Senbaznīcā tas tika darīts tieši pretēji. Kristīšana notika ārpusē, baznīcas priekšā, un to darīja diakons – tieši tāpat kā apustuļi kristīja tikai retos gadījumos, uzticot to darīt saviem palīgiem (Ap.d.10:48; 1.Kor.1:14-17) – , un tad tikko kristītais gāja iekšā baznīcā. Šī iemesla dēļ kristību trauks saskaņā ar seno tradīciju atradās pie baznīcas ieejas. Ja tik bezcerīgi drūmi nebūtu bijis apliecināt mūsdienu luterisma neapdomīgumu un nezināšanu, varētu tikai pasmaidīt par to dedzīgo vēlēšanos, ar kādu Vācijas un Amerikas luterāņi tagad no reformātu baznīcām pārņem tradīciju par kristīšanu draudzes dievkalpojumā, kas tādējādi tiek pārtraukts.

Reinas Baznīca, visvairāk reformātiem piederošā baznīca no visām Senās Prūšu Apvienības provinces baznīcām, šo tradīciju vai traucēkli – tas pilnībā ir atkarīgs no skatījuma – ir pacēlusi baznīcas likuma līmenī. Tā ir tā pati baznīca, kurā, neskatoties uz Apvienību, neskatoties uz Bārmeni, neskatoties uz EBV (Evaņģēliskās baznīcas Vācijā) – kurā saskaņā ar tās konstitūciju ir “jāklausās brāļu liecībā” – , viens pēc otra notika strīdi par svecēm, tāpēc ka luterāņi gribēja, lai sveces būtu uz altāra, bet reformāti to aizliedza, jo tas nav nepieciešams pestīšanai, kā to reformātu baznīcas avīzē nekautrējās pavēstīt V.Nīselis.

Protams, ka jautājums par kristāmtrauka vietu un laiku, kad notiek kristības, tāpat kā jautājums par klātesošo draudzes locekļu skaitu, tikpat lielā mērā ir adiafora, kā jautājums par ūdeni un to, cik daudz sveču vajadzētu iedegt uz altāra. Luteriskajai baznīcai ir brīva izvēle kristīt dievkalpojumā, piesargājoties tādējādi nemanāmi ienest mūsu draudzēs reformātu ieskatu par sakramentu, it kā Kristība būtu tikai zīme, kas ir jāredz cik vien iespējams lielam skatītāju pulkam, zīme, ko mēs, cilvēki, varam atmest, nevis žēlastības līdzeklis, kurā cilvēka dvēsele atdzimst no jauna mūžīgai dzīvei. Tiklīdz luterāņu draudzēm, kā, piemēram, Reinzemē, ir jāpakļaujas reformātu likumam, jaunā tradīcija vairs nav adiafora. Tādā gadījumā eksistē causus confessionis, kurā vairs nav adiaforas saskaņā ar Konkordijas formulas X artikulu.

Bet, pieņemot, ka causus confessionis neeksistē un ka mūsu baznīca, realizējot brīvību, kas tai ir visos ar ceremoniju saistītajos jautājumos, ievieš kristīšanu dievkalpojumā, šis dievkalpojums tādējādi nekļūst, kā to domā Karls Bārts, par sakramentālu pielūgšanas dievkalpojumu. Vienīgais sakramentālais pielūgšanas dievkalpojums luterāņu izpratnē ir dievkalpojums, kurā tiek svinēts Sakraments, kas ietilpst svētdienas dievkalpojumā, Svētā Komūnija. Jo Svētais Vakarēdiens Luteram joprojām ir vienkārši “Sakraments”, kā mēs redzam pēc tā, kā viņš atkal un atkal kopā liek “Kristību un Sakramentu” (piem., Īss ievads Lielajam katehismam, Millers: “.. tomēr viņi nāk pie Kristības un Sakramenta un izmanto visas kristiešu tiesības, kaut gan tiem, kas nāk pie Sakramenta, ir jāzina vairāk..”). Pārējie viņam seko, piem., Justusa Jonasa Apoloģijas tulkojumā (AC VII/VIII, Millers: “.. viņiem ir viena un tā pati Kristība un Sakraments,” kas saskan ar latīņu tekstu: habent .. eadem sacramenta).

Kā tas ir labi zināms, jēdziens “sakraments” luterāņu ticības apliecībās nekad nav bijis precīzi definēts, un tas ir tādēļ, ka sakramenta jēdziens nav atrodams Svētajos Rakstos un ir vēlākās teoloģiskās domas izpausme, lai ietvertu kategorijās tās darbības, kuras ir ieviesis Kristus (Kristība, Svētais Vakarēdiens, atslēgu vara). Luterāņi nekad nav iesaistījušies polemikā par ticības apliecību svārstīšanos attiecībā uz jautājumu par to, kas ir sakramenti. Kristus neieviesa “sakramentus”, bet īpašus rituālus. Neskatoties uz to, vai absolūcija – kuras nav reformātu baznīcā – tiek saukta par sakramentu vai Evaņģēliju, tas ir terminoloģijas jautājums un nekas vairāk.

Tomēr starp šiem rituāliem ir viens, kurš pieder pie dievkalpojuma, bez kura svētdienas dievkalpojums nav īsts Jaunās Derības baznīcā un XVI un XVII gadsimta luteriskajā baznīcā, kaut arī Svētie Raksti nedod nekādu likumu par to, kad un cik bieži Jēzus pavēle “to darait” (Lk.22:19; 1.Kor.11:24) būtu jāizpilda. To senbaznīcas tēvi dēvēja par sakramentu sakramentu un Luters – vienkārši par “Sakramentu”, Altāra sakramentu. Šī sakramenta atjaunošana, kurš reformētā protestantisma un modernās pasaules ietekmē ir zaudējis savu nozīmi arī luterismā, un tam pienācīgas vietas ierādīšana dievkalpojumā nedrīkstētu palikt tikai liturģisko reformu kustības ietvaros. Tas ir luteriskās baznīcas dzīvības un nāves jautājums.

Tags: adiafora altāra sveces atslēgu vara Karls Bārts Kristība luteriskā baznīca reformātu baznīca reformētais protestantisms sakramentāls dievkalpojums sakramentu sakraments Svētā Komūnija Svētais Vakarēdiens

Continue Reading

« Bagātajiem ir jāpārdod visa sava manta un jāatdod nabagiem
Briesmīgs izsalkums pēc Dieva vārda »
                       

Ieskaties

Atklāsmes grāmatas fakti
Ko izraisa un ko dod kristīga lūgšana?
Formulējiet savu nostāju attiecībā uz palikšanu Kristū
Svētais Gars ved pie mūžīgās dzīvības

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Nespēja atšķirt labu no ļauna Nespēja atšķirt labu no ļauna
    • e-apceres

    Nespēja atšķirt labu no ļauna

  • Dieva pārradošais un dzīvu darošais vārds Kristībā Dieva pārradošais un dzīvu darošais vārds Kristībā
    • e-refleksijas

    Dieva pārradošais un dzīvu darošais vārds Kristībā

  • Ceļabiedri Ceļabiedri
    • e-apceres

    Ceļabiedri

  • Mums nekad nebūs jāpiepilda Bauslība savas glābšanas iemantošanai Mums nekad nebūs jāpiepilda Bauslība savas glābšanas iemantošanai
    • e-refleksijas

    Mums nekad nebūs jāpiepilda Bauslība savas glābšanas iemantošanai

  • Jēzus - izcils skolotājs? Jēzus – izcils skolotājs?
    • e-refleksijas

    Jēzus – izcils skolotājs?

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Atspēkojot pārmetumus, ko saņem luterāņi
  • Francijā apvienosies baznīcas
  • Romas pāvestība pielien luterāņiem
  • Bībeles esences sastāvs
  • Pāvests netradicionāli izteicies par Luteru
  • Posts Lutera Faniem
  • Luters atkal Romā: Mārtiņa Lutera laukums

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “Vai tiem, kas ļaunu saka labu esam un labu esam ļaunu, kas tumsību dara par gaismu un gaismu par tumsību,…”
  • Karels: “P.S. Nu jā, sava slinkuma, es biju domājis.”
  • Karels: “:D Hm, man personiski ir zināmi gadījumi, kad ļaudis aizgājuši bojā aiz savas pārcentības. Kad kāds būtu priekšlaicīgi nomiris dēļ…”
  • Jari23: “Nobeigums ir labākais”
  • talyc: “...Idiocy triumphs when people blindly trust others or accept dominant paradigms without deeper understanding. Such foolishness can be excused in…”

RSS e – POLEMIKA

  • Dievs Svētī Latviju, Mūs Dārgo Tēviju ... kāpēc mums ir tāda himna?
  • Politiskās atšķirības. Vai to pamatā ir atšķirīga reliģiozitāte?
  • Teātris, dejas un citas izklaides ..

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Jņ.6:68
    Kungs, pie ka mēs iesim? Tev ir mūžīgas dzīvības vārdi.

ilustrētā baznīca

Pamela Andersone pozē Jēzus Kristus attēlu fonā
Pamela Andersone pozē Jēzus Kristus attēlu fonā

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Desmit Dieva baušļi Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēks grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2023


Posting....