Skip to content
18. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

251. Kas notiks ar ticīgo, tam nomirstot?

  • Sākums
  • Debesis zemes virsū!
  • e-raksti

Debesis zemes virsū!

Kurts E. Markvarts
Noklausies šo e-publikāciju

Tieksme pēc jautrības lielā mērā ir TV “ļaunās acs” radīta burvestība. To, tāpat kā visas citas burvestības, salauž Kristus vara (2.Kor.10:4-5).

Debesis zemes virsū!

Kad cilvēkam nepieciešama nopietna medicīniska palīdzība, tikai idiots vai ciniķis ārsta apmeklējumu spētu uzskatīt par izklaidi vai piedzīvojumu. Tāpat es šaubos vai daudzi kriminālnoziedznieki spētu būt tik nekaunīgi, ka tiesu uzskatītu par izklaidi. Grēciniekam, kurš nāk sava Radītāja un Pestītāja priekšā, nav nedz laika, nedz vēlēšanās izklaidēties. Ja tomēr tas tā ir, tad viņš vienkārši ir aizmirsis, kas viņš ir un kur atrodas.

Šādas aizmāršības iemesls, iespējams, ir žēlastības līdzekļu nepietiekams novērtējums. Attiecīgi cilvēku domu gaita varētu būt šāda: Dieva vārds un sakramenti (ja tādi vispār ir) ir neinteresanti un garlaicīgi. Ko mēs varētu darīt, lai tos padarītu atraktīvākus un pievilcīgākus modernajam cilvēkam? Tādējādi garīgas lietas tiek mērītas ar miesīgu mērauklu (1.Kor.2:12-16). Turpretī baznīcas dievkalpojumā noteicošā ir ticība nevis redzamās lietas (2.Kor.3:18; 4:18; 5:7).

Tādēļ mēs arvien mācām, ka par sakramentiem un visām pārējām Dieva pavēlēm un iedibinātām ārēji redzamām lietām nav jāspriež pēc to vienkāršā ārējā izskata, kas ir tikai kā rieksta čaumala, bet gan jāievēro, kā šajās lietās ietverts Dieva vārds.

Ticība, un līdz ar to arī baznīcas dievkalpojums, atzīst un godina Kristu un Viņa pestīšanas svētos sakramentus, kaut ārēji tie varētu šķist necili. Tādu pat loģiku, kādu cvingliāņi un kalvinisti lieto attiecībā uz Sakramentu (tā izskatās kā maize, tātad tā ir tikai maize), ariāņi un unitārieši pielieto attiecībā uz Kristu (Viņš izskatās kā cilvēks, tātad arī ir tikai cilvēks, Jņ.6:42). Tomēr baznīca apliecina, ka šis Cilvēks ir Dievs, šī maize ir Viņa miesa un šis ūdens ir dzīvu darošs.

Jo – kā gan tev šķiet, vai tas bija kāds joks, ka tad, kad Kristus lika sevi kristīt, debesis atdarījās, Svētais Gars, pats dievišķais spožums un varenība, nāca pār Kristu redzamā veidā?

Vārda un Sakramenta liturģija necenšas bagātināt vai uzspodrināt ārēji necilo Evaņģēliju, lai radītu karnevālisku svētku sajūtu. Tieši otrādi – tā izbauda un cildina to Dieva mīlestības un pestīšanas spožumu, ko saņemam no Evaņģēlija iekšienes ticībā, kaut acis neko neredz. Ar maņām mums ir jāuztver un jāgodina tas, ko redz ticība, nevis jānovērš ticība sāņus ar to, kas tīkams maņām. Ikonas, neraugoties uz dažādiem pārspīlētiem apgalvojumiem, var vienīgi attēlot Kristus cilvēcisko vēsturisko veidolu, kā arī Viņa dievišķo godību un pestīšanas varu, turpretī žēlastības līdzekļi to reāli ietver un sniedz. Šajā ziņā tiešām

Baznīcas skatījums no sekulāra redzējuma atšķiras tieši ar to, ka redzamajā Baznīca tā saskata neredzamo un laicīgajā – mūžīgo, kas mums tiek atklāts dievkalpojumā.*

Tā kā dzirde ir vistiešākajā veidā saistīta ar Dieva vārda pasludinājumu (Rom.10:17), šī maņa ir vispriviliģētākajā stāvoklī. Akvīnas Toma Svētā Vakarēdiena himna Adoro Te Devote, ko bieži citējuši mūsu luteriskie baznīctēvi kā apliecinājumu patiesai Kristus klātbūtnei Svētajā Vakarēdienā:

Redze, tauste, garša Tevī viļas, bet ko saka uzticamā dzirde, tam ticēsim. Ko man saka Dieva Dēls, to es turu par patiesību. Pati patiesība runā to, kas patiess, jo citādi nekas nav patiess.

Jēzū “Dievs ir virs zemes un Cilvēks debesīs” (Bazils Lielais). Viņš ir tas, kurš sniedz piedošanu, dzīvību un pestīšanu. Kur Viņš to dara, tur Debesis ir šeit virs zemes. Šīs ir tās lietas, kas liek baznīcai gavilēt “līdz ar visiem eņģeļiem un debesu pulkiem”, un nevis lielāka vai mazāka pūļa izraisīta eiforija. Te Debesis mūs pakļauj un pārvērš no mirušiem par dzīviem (2.Kor.3:18; Fil.3:20-21), tā ka visiem ceļiem ir jālokās un visām mēlēm jāliecina (Fil.2:10-11).

Šādā gaismā paraudzīsimies uz populāro ieskatu par adiaforām – lietām, kas nav nedz aizliegtas, nedz pavēlētas Rakstos.** Parasti tiek piesaukta Konkordijas formula kā apstiprinājums tam, ka “atbilstoši.. apstākļiem ir tiesības, spēks un vara adiaforas lietas mainīt, samazināt vai vairot”. Tomēr bieži vien tiek piemirsts tas, kas teikts tūlīt pēc tam:

Tikai ne vieglprātīgi un piedauzīgi, bet kārtīgā un piedienīgā veidā, kā tas katrā laikā būtu visnoderīgāk, vislabvēlīgāk un vislabāk labai kārtībai, kristīgai disciplīnai un šķīstībai, evaņģēliskai kārtībai un baznīcas celšanai.

Te ir vietā atgādināt arī vārdus no Augsburgas ticības apliecības aplamo baznīcas ieražu apskata ievaddaļā:

Nekas tā nepalīdz ceremoniju cienīguma saglabāšanai, godbijības un dievbijības veicināšanai tautā, kā tas, ja ceremonijas baznīcā tiktu pareizi ievērotas.


* – Leonīds Uspenskis, 1992, 1. sēj., 171. lpp. Neraugoties uz apstrīdamām teoloģiskām iezīmēm, kopumā viņa skatījums uz ticības apliecības un kultūras mijiedarbību ir daudz patiesāks un dziļāks par pļāpīgajām nesakramentālo baznīcu abstrakcijām.

** – Pie tādām tik pieskaitītas baznīcas ceremonijas.

Tēmas: Akvīnas Toma citāti Augsburgas ticības apliecība baznīcas dievkalpojums Baznīcas izaugsme burvestība cilvēka maņas Dieva vārds un sakramenti izklaide Konkordijas formula ļaunā acs modernais cilvēks svētku sajūta TV

Continue Reading

« “Es, man, sev” triumfs
Gribas brīvība »
                       

Ieskaties

Lāsts vai svētība
Kas tad ir taisnība un patiess svētums?
Kas ir bijis un kas ir - kas ir patiess un paliek
Dzemdību sāpes

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Patiesības absolūtā prioritāte misioloģijā Patiesības absolūtā prioritāte misioloģijā
    • e-raksti

    Patiesības absolūtā prioritāte misioloģijā

  • Ziemassvētku šausmas Ziemassvētku šausmas
    • e-refleksijas

    Ziemassvētku šausmas

  • Kas cilvēku dara par kristieti? Kas cilvēku dara par kristieti?
    • e-refleksijas

    Kas cilvēku dara par kristieti?

  • Grēka brūce tiek dziedināta Grēka brūce tiek dziedināta
    • e-apceres

    Grēka brūce tiek dziedināta

  • Ticība caur šaubām Ticība caur šaubām
    • e-apceres

    Ticība caur šaubām

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Par saistību ar redzamo baznīcu
  • Heterodoksās baznīcas un patiesie mācekļi
  • Ticības atjaunošanas svētkos
  • Pestīšanas avots
  • Kas tad īsti Baznīca ir?
  • Par vienīgo patieso Kristus baznīcu
  • Lūgšana Zvaigznes dienā

Pēdējie komentāri

  • gviclo: “Man tāds jautājums par Zienessvētku vēsti. Iedomājos, vai tas nav kādiem luterāņiem raksturīgi vai citur manīts Ka pārskrien pāri tam…”
  • Janis Karklins: “Tādēļ kristieša dzīvei jābūt tādai, lai Dieva brīnišķīgais vārds netiktu zaimots. Kristiešiem jābūt modriem, lai tie ar savu dzīvi neizraisītu…”
  • Roberto: “paklausoties citus (nesenos) jaunekļa video, tad tur līdz luterismam, kā no Zemes līdz Saturnam”
  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Pa dienu uz baznīcu, pa nakti – sabatu

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025