Skip to content
21. jūnijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

212. Kā Svētais Gars tevi ir aizvedis līdz ticībai?

  • Sākums
  • Sinoptisks satura kopsavilkums Mārtiņa Lutera diskusijai Par cilvēku
  • e-refleksijas

Sinoptisks satura kopsavilkums Mārtiņa Lutera diskusijai Par cilvēku

Reinhards Slenczka
Noklausies šo e-publikāciju

Cilvēka definīcija (antropoloģija) ir punkts, kurā saskaras filosofija un teoloģija, zinātne un ticība, un kur tad arī liek atklāta to abu dziļā pretišķība, kas slēpta cilvēka cilvēciskajā esamībā.

Sinoptisks satura kopsavilkums Mārtiņa Lutera diskusijai Par cilvēku


Kamēr vienā pusē kļūst redzamas cilvēka pašizziņas nepārsniedzamās robežas, otrā pusē parādās, ka teoloģiskās izziņas kompetencē ir nevien cilvēka aprakstīšana, bet arī ar viņa pārradīšana. Šādā izpratnē antropoloģija ir grēku nožēla, atgriešanās.

FILOSOFIJA – pasaules gudrība TEOLOĢIJA – Dieva gudrība
Cilvēka izziņa no pieredzes

Cilvēka izziņa ar cilvēku gudrības palīdzību definē cilvēku kā dzīvu būtni ar tās saprātu, tās jutekļiem, tās miesīgumu.

Tādējādi tā paliek pieredzei nepārsniedzamās robežās, ko veido dzimšana un nāve.

Cilvēka izziņa no atklāsmes

Cilvēka definīcija pēc Dieva vārdā balstītās izziņas:

  1. Cilvēku radījis Dievs pēc Sava tēla un līdzības un savā pirmatnējā būtībā viņš ir nemirstīgs,
  2. pēc grēkā krišanas ar tās neizbēgamajām sekām viņš ir atšķirts no Dieva,
  3. pēc pestīšanas ticībā uz Jēzu Kristu viņam paredzēta mūžīga dzīvība.

Šī atziņa tās īstenojumā ir Dieva vārda apliecināšana un cilvēka grēku atzīšana.

Būtības atšķirība – pēc pasaulē gūtās pieredzes

Tas, kas cilvēku pēc tā pašizziņas – kurai šai gadījumā piekrīt arī Rakstu liecība – atšķir no citām būtnēm, ir viņa prāts ar tā dižumu un spējām, valdīt pār lietām šajā pasaulē. Arī pēc [grēkā] krišanas šis prāts saglabājies.

Tomēr zinātniski to izzināt iespējams tikai “a posteriori”, t.i., vēlāk, atskatā, bet ne pēc tā būtības un izcelsmes. Bet teoloģiski šis “a posteriori” nozīmē, ka cilvēks ir ierobežots tajā jomā, kur viņu Dievs pats pasargā no Savas iznīcinošās godības (2.Moz.33:18-23), kur viņš noraugās uz Dievu no muguras, arī Jēzus Kristus ciešanās un krustā (l.Kor.1)

Būtības atšķirība – pēc Dievā atklāsmes

Aprioriskā izziņa no Dieva vārda, tātad no Dieva atklāsmes, tāda, ka cilvēku tieši tur, kur pastāv viņa cilvēka esamības būtiska atšķirība no citām esamībām, skar grēks un nāves un velna vara. Tas attiecas uz pretrunām viņa prāta atziņu un lēmumu centrā, kā arī uz viņa spējām nosacīt savu nākotni, izšķiroties starp labo un ļauno kā arī starp nāvi un dzīvību.

Kas to nesaprot, tas nevien pārprot Dieva vārda atklāsmi; viņš arī nokļūst ilūzijās par cilvēku esības realitāti.

Tīrā prāta robežas

Cilvēka pašizziņas robežas nosaka tas fakts, ka cilvēks patiek ierobežots pats sevī un ka viņam nav nekādu iespēju izkļūt no šī apļa. Tādēļ vispārīgā antropoloģija ir nevien tautoloģiska (dzīva būtne ir dzīva būtne, kamēr tā dzīvo; esamība ir esamības apziņa), tā ar sevi pašu parāda, kā cilvēka prāts sasaistīts pats sevī un nemainīgi saistīts ar vieliskumu vai materialitāti.

Prāta robežu atcelšana ar atpestīšanu

Cilvēka pašizziņas dabiskās robežas tiek pārsniegtas tur, kur cilvēks ticībā saskata un atzīst savu glābšanu Jēzū Kristū un apliecina sevi kā grēcinieku, ka viņš ir šī grēka gūstā. Tādējādi pār to, kas viņš ir šajā pasaulē, mirdz nākotnes patiesās un sākotnējās godības gaisma, godības, kas viņam paredzēta pēc Dieva vārda. Šīs pasaules neizbēgamā iznīcība Dieva rokā ir izejmateriāls dzīvībai nākotnes veidolā.

Tēmas: antropoloģija cilvēka būtība cilvēka definīcija cilvēka dzive cilvēka esība dvēseles vajadzības gars un dvēsele luteriskie teologi miesas prāts pašizziņa prāta robežas prāta spriedumi pretrunīga izpratne teoloģijas studijas teoloģiskā izziņa teoloģiskas diskusijas

Continue Reading

« Kas Sakramentā ir galvenais
Par labo un pret slikto »
                       

Ieskaties

Maize mūžībai
Ar ko velns kavē lūgšanu
Kopējā dziedāšana
Cilvēces tēls

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Pārbaudīsim savu mīlestību pret Kristu Pārbaudīsim savu mīlestību pret Kristu
    • e-apceres

    Pārbaudīsim savu mīlestību pret Kristu

  • Ir jābūt mieram Ir jābūt mieram
    • e-refleksijas

    Ir jābūt mieram

  • Dievs mūs pārbauda Dievs mūs pārbauda
    • e-apceres

    Dievs mūs pārbauda

  • Pāvila vēstules liecina par labu zīdaiņu Kristībai Pāvila vēstules liecina par labu zīdaiņu Kristībai
    • e-raksti

    Pāvila vēstules liecina par labu zīdaiņu Kristībai

  • Balstīt savu ticību uz nepareiza pamata Balstīt savu ticību uz nepareiza pamata
    • e-refleksijas

    Balstīt savu ticību uz nepareiza pamata

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Dieva izziņa
  • Garīdznieks ar svēto ūdeni apslaka valsts robežu
  • Runāšana par cilvēcīgajām robežām
  • Atbildīgas rīcības robežas un sākotne
  • Par miesas un dvēseles attiecībām
  • Pie laiku robežām
  • Vārds par krustu

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”
  • Janis Karklins: “Visi itkā cīnās pret maldiem..:)”
  • Roberto: “interesanti kāpēc cīnītājs pret maldiem vairs nav Lutera Akadēmijas mācības spēks, bet maldinātājs ir?”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Kunga tuvumā jāuzvedas klusi

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025