Skip to content
24. februāris, 2021
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

321. Kuri ir neatgrieztie grēcinieki?

  • Sākums
  • Kur palikusi baznīcas vienība?
  • e-raksti

Kur palikusi baznīcas vienība?

Ilārs Plūme

Ja kāds jautātu kur ir atrodama kristīgā baznīca, viņa jautājumu nāktos precizēt. Ko īsti jūs meklējat katoļus, pareizticīgos, baptistus, adventistus, luterāņus utt.?. Līdz ar to skaidrs kļūtu fakts, ka nepastāv kāda viena kristīga baznīca.

Kur palikusi baznīcas vienība?


Tie, kas būs daudzmaz iepazinušies ar kristiešu ticības apliecībām un kristietības vēsturi, ar nopūtu piebildīs, jā, bet tas tā nebija vienmēr. Bija laiks, kad tas, ko mēs šodien tikai vārdiski izsakām savos dievkalpojumos: “Mēs ticam uz vienu svētu kristīgu baznīcu” pastāvēja arī realitātē. Šī atziņa dabiski rada jautājumu: kur un kāpēc pazudusi baznīcas vienība? Kad šis jautājums šādā formā ir uzdots, atbilde nav tālu jāmeklē. Pat pavirši uzlūkojot baznīcas vēsturi, skaidrs kļūst fakts, ka vainīgi ir cilvēki, kas pārāk daudz uzmanības pievērsuši doktrīnām un doktrinālu jautājumu dēļ radījuši šķelšanos. Līdz ar šo atziņu skaidri atklājas arī atpakaļ ceļš uz vienotību. Formulas veidā tas ir izteikts kādā modernā ekumenisma radītā lozungā: doctrine divides, love unites [mācība šķeļ mīlestība vieno]. Tātad, atmetot doktrinālās ķildas, baznīca spēs vienoties tās būtībā mīlestībā. Tā beidzot tiks izpildīta arī Kristus pavēle “Lai visi ir viens” [Jņ.17:21]. Viss šķiet tik loģiski, bet…

Mēdz teikt, ka nav nekā postošāka par diletantismu jeb paviršām virspusējām zināšanām. Tas, protams, attiecas arī uz teoloģiju. Un ar to mums jārēķinās, jo diletantisms ir viena no izplatītākajām XX un XXI gadsimtu problēmām.

Lietas būtība ir tāda, ka lielākā daļa cilvēku, kas meklē baznīcas vienību, šo vienību saprot kā ārēju administratīvi politisku vienību. Baznīcas vienotība tiek saskatīta vispirms organizācijas un pārvaldes vienībā, kā arī savstarpējos, vairāk vai mazāk politiskos vienotību apstiprinošos dokumentos. Taču Kristus Baznīcas vienotība nav nedz politiska, nedz administratīva, bet gan garīga vienība. Var pastāvēt dažādas draudžu apvienības ar dažādu pārvaldi un nosaukumiem un tomēr būt garīgi vienotas. Tāpat kā var pastāvēt administratīvi vienotas draudzes, kuru vidū patiesībā nav nekādas vienotības. Baznīcas vienotība nav ārēji redzama, politiska vienība. Bet kas tad? Tie ir ticīgie cilvēki, kurus vieno nevis administrācija, rituāli un citas ārējas lietas, bet ticība Jēzum Kristum. Bet vai tad senajā baznīcā šī kristiešu vienība neizpaudās ārēji redzamā vienotībā?

Uz to ir jāatbild, ka šāds uzskats ir mīts. Jau apustuļu darbības laikā pastāvēja dažādi grupējumi, kuri sevi uzskatīja par kristīgiem, bet kuru starpā trūka vienotības. Pieaugot draudžu skaitam, šī sašķeltība kļuva aizvien redzamāka. Šķelšanās iemesli arvien bija atkāpšanās no patiesās Svēto Rakstu mācības, kas tādējādi radīja sektas. IV gadsimtā bija laiks, kad sektas lieluma ziņā daudzkārt pārsniedza patieso Kristus baznīcu. Lai gan stāvoklis dažreiz arī uzlabojās, tomēr sektas ir bijušas un būs vienmēr. Īpaši tuvojoties laiku piepildījumam, parādīsies arvien vairāk maldu mācību un līdz ar to sektu, kas turas pie šiem maldiem. Tomēr tas nenozīmē, ka kristieši nerūpētos par baznīcas vienotību. To viņi dara, taču patiesas rūpes par vienotību ir nevis dažādu līgumu noslēgšanā un bezatbildīgā ārējas kopības veidošanā, kas nepamatojas garīgā mācības vienībā, bet patiesas mācības mācīšanā un maldu nosodīšanā.

Šis ir mūsu uzdevums, kam līdzi arvien nāk arī lūgšana. Taču neviens nopietns luterānis, kas apzinās mācības svarīgumu un nopietnību netieksies uz milzīgu visu pasauli aptverošu baznīcas kopību. Viņš vienkārši zina, ka tāda nekad nav pastāvējusi. Drīzāk kopā ar Luteru viņš teiks: “Es ticu, ka virs zemes ir svēta grupiņa un draudze, kurā ir vienīgi svētie zem vienas galvas Kristus Svētā Gara aicināti, vienā ticībā, prātā un saprašanā; ar dažādām dāvanām, tomēr vienprātīgi mīlestībā, bez dumpja un šķelšanās”. Šo draudzi caur svēto Evaņģēliju rada un uztur pats Dievs Svētais Gars. Tādēļ arī vienība šajā draudzē nav cilvēciska vienība, bet garīga vienība.

Jau minētajā Jāņa evaņģēlija 17.nodaļā Jēzus paskaidro, kāda ir šī vienība, kurā visiem jābūt vienotiem: “Lai visi ir viens, itin kā Tu Tēvs manī un Es Tevī” [Jņ. 17:21]. Jēzus lūdz Tēvam, lai Viņš šo vienību uztur savā Vārdā. [Jņ.17:11] Tātad vienība atrodama Dieva vārdā, bet nekad sagrozītos, cilvēcisku mācību izkropļotos saukļos pēc redzamas vienības.

Kristus saka, ka Viņš lūdz arī par to kristiešu vienību, kas caur apustuļu vārdiem Viņam ticēs. [Jņ.17:20] Taču Viņš atsakās lūgt par pasauli. Kristus lūgšana nav bezspēcīga. Tāpat kā Svētais Gars nav bezspēcīgs. Patiesa vienība starp ticīgajiem pastāv! Bet nekad starp baznīcu un pasauli, starp meliem un patiesību, starp antikristu un Kristu, starp viltus baznīcu un patieso. Šāda vienība nav iespējama tāpat kā nav iespējama gaismas un tumsas vienība. Šīm divām lietām jāpaliek nošķirtām un nekādi utopistu sapņi par visaptverošu kopību un romantiķu jūsmojumi par mīlestību tās nespēs savienot. Lai gan pats Kristus apstiprina faktu, ka būs šādi cilvēki, kas mācīs kaut ko līdzīgu vispārējam mieram un laimei, tomēr Viņš šos cilvēkus uzlūko jautājoši: “Vai jums šķiet, ka Es esmu nācis mieru nest virs zemes? Un atbild: “Nebūt ne, Es jums saku, bet šķelšanos!”

Tas nenozīmē, ka Kristus bija par šķelšanos, taču Viņš skaidri zināja un mācīja, ka pastāv lietas, kas nav savienojamas un kas neglābjami rada šķelšanos pat ļoti tuvu cilvēku vidū. Arī konfesionāli luterāņi neilgojas pēc sašķeltības, bet viņi ir pietiekami pazemīgi, lai neapgalvotu, ka viņiem ir vairāk mīlestības un gudrības nekā pašam Kristum. Un tie necenšas savienot nesavienojamo ar pašizdomātiem līdzekļiem, bet skaidri sludina Evaņģēliju un pareizi izdala sakramentus, zinādami, ka tas ir vienīgais veids, kā tiek radīta un uzturēta baznīcas vienība.

Tags: baznīcas vienība ekumenisms kristiešu vienotība mācība šķeļ mīlestība vieno

Continue Reading

« Pārbaudiet garus
Baznīctēvi par zīdaiņu kristīšanu »

Ieskaties

Par tirdzniecību un augļošanu
Pagānu darbi
Par Kristus klātbūtni baznīcā
Svēti darbi, svēti cilvēki, svēta dzīve

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “ar kļūdu biju domājis vārdu "sātans", ne jau Rakstu vietu. "Bet Dieva vārds mums atklāj vairāk nekā tikai mūsu nožēlojamo…”
  • jean: “Jā, tas apceres teksts ir burtisks citāts no Ef. 6:12 -- "Jo ne pret miesu un asinīm mums jācīnās, bet…”
  • scwildflower9: “Ja drīkst jautāt - kurš teologs slēpjas aiz šī segvārda "gviclo"? :)”
  • Janis Karklins: “Vai nav kļūda, ne pēc gramatikas, bet pēc būtības, sātans pagodināts ar lielo burtu.. Vēl teikts, ka jācīnās pret varām…”
  • Roberto: “Uzkrītoši, ka oficiālajā SDA paziņojumā (bilde ziņas beigās) Ģirta Roznera vārds ir dzeltenā krāsā - kristīgajā mākslā tradicionāli ar to…”

Līdzīgās e-publikācijas

  • Patiesa kristīga vienotība
  • Baznīcas raksturīgās iezīmes jeb kur ir baznīca?
  • Mācītāja pamatnodarbošanās
  • Melanhtons par Kristus izlūgto vienotību
  • Aleksandrijas Kirils par ticīgo vienotība
  • Jēzus Kristus baznīcas vienotība mums nav apsolīta
  • Kristus miesa nav sadalīta un ir nedalāma
  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Leģitīms paklausības veids Leģitīms paklausības veids
    • e-refleksijas

    Leģitīms paklausības veids

  • Par tumsas noslēpumaino spēku Par tumsas noslēpumaino spēku
    • e-apceres

    Par tumsas noslēpumaino spēku

  • Luters Dieva vārdā atrada atbildi uz jautājumu, kas nomoka daudzus Luters Dieva vārdā atrada atbildi uz jautājumu, kas nomoka daudzus
    • e-refleksijas

    Luters Dieva vārdā atrada atbildi uz jautājumu, kas nomoka daudzus

  • Tikai ticības dēļ Kristum tiekam pasludināti par taisniem Tikai ticības dēļ Kristum tiekam pasludināti par taisniem
    • e-apceres

    Tikai ticības dēļ Kristum tiekam pasludināti par taisniem

  • Kurās valstīs kristieši piedzīvo vislielākās vajāšanas Kurās valstīs kristieši piedzīvo vislielākās vajāšanas
    • e-ziņas

    Kurās valstīs kristieši piedzīvo vislielākās vajāšanas

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

RSS e – POLEMIKA

  • Latvietis ir katrs Latvijas pilsonis (vai cit-valodīgi runājošie ir lojāli latvieši?)
  • Luteriskie Bībeles kometāri tiešsaistē
  • Šķelšanās LELB. Vai Rubeņa aiziešana sagraus Vanaga baznīcu?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Mt.14:20
    Visi tie ēda un paēda; un salasīja no atlikušām druskām divpadsmit pilnus kurvjus.

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Evaņģēlijs grēks grēku piedošana interesanti fakti Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters Par kristīgās ticības apliecinājumu par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums reliģiozā pasaule Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticība un dzīve Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2021