Skip to content
27. janvāris, 2023
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

202. Ko Jēzus augšāmcelšanās nozīmē tev?

  • Sākums
  • Kristus pazemošanās un paaugstināšanās stāvokļi
  • e-raksti

Kristus pazemošanās un paaugstināšanās stāvokļi

Ilārs Plūme

Viens no galvenajiem Jaunās Derības tekstiem, kur pamatota mācība par Kristus pazemošanās un paaugstināšanās stāvokļiem, ir Pāvila Vēstule filipiešiem 2:6-9. Iespējams, ka šie ir kādas senas kristiešu dziesmas vārdi, kuru Pāvila laikabiedri dziedāja par Jēzu Kristu: “Kurš, Dieva veidā būdams, neturēja par laupījumu līdzināties Dievam, bet Sevi iztukšoja, pieņemdams kalpa veidu, tapdams cilvēkiem līdzīgs; un, cilvēka kārtā būdams, Viņš pazemojās, kļūdams paklausīgs līdz nāvei, līdz pat krusta nāvei! Tāpēc arī Dievs Viņu ļoti paaugstinājis.”

Kristus pazemošanās un paaugstināšanās pie krusta

Ir vēl divas citas Svēto Rakstu vietas, kas runā par Kristus pazemošanos un paaugstināšanos: “Jo jūs zināt mūsu Kunga Jēzus Kristus žēlastību, ka Viņš, bagāts būdams, ir tapis nabags jūsu dēļ, lai Viņa nabadzība kļūtu jums par bagātību.” [2.Kor.8:9]; “Dievs Viņu ir darījis par Kungu un Kristu, šo pašu Jēzu, ko jūs esat situši krustā.” [Ap.d.2:36]

Šajos tekstos uzskatāmi atklājas tas, kas ir labi pazīstams ikvienam daudzmaz uzmanīgam evaņģēliju lasītājam – līdz krusta nāvei mēs redzam vienu Jēzu un pavisam citu pēc Viņa augšāmcelšanās.

“Pazemība un zemība, kas raksturīga Viņa dzīvei līdz guldīšanai kapā un godpilnā paaugstināšanās, kas seko pēc neilga laika, tūdaļ ļauj mums ieraudzīt abus stāvokļus, par kuriem šeit runājam.” [Džordžs Šallers]

No iepriekšminētā Vēstules filipiešiem teksta ir redzams, ka abi šie Kristus stāvokļi attiecas tikai uz miesā nākušo Dieva Dēlu, bet nevis uz mūžīgo Logosu. Lai gan, ņemot vērā Kristus dabu vienību, mēs varam sacīt, ka Dieva Dēls pazemojās un tika paaugstināts, tomēr mums jāatceras, ka tas tā notika tikai ar Viņa cilvēka dabu.

Dievišķā daba nevarēja tikt nedz pazemota, nedz paaugstināta. Tāpat Dieva Dēlam nevarēja tikt piešķirtas nekādas dāvanas, nedz arī Viņš varēja kaut ko zaudēt no Savām īpašībām un godības. Viņa dievišķība netika nedz pazemota, nedz paaugstināta, bet neierobežoti un pilnīgi piedalījās visā cilvēka glābšanas darbā.

Lai gan pazemošanās stāvoklī Kristus pilnā mērā nelika lietā Savu dievišķo godību, tomēr jāpiebilst, ka Viņa cilvēka dabai dievišķā godība un varenība vienmēr bija pilnā mērā pieejama. Nevis kādu ārēju apstākļu vai spēku spiests Kristus rīkojās tā, kā Viņš rīkojās, bet arvien Viņš to darīja pats pēc Sava brīva prāta un izvēles. Uzskatāmi tas atklājas Ģetzemanes dārzā, kur Kristus gan atklāj Savu dievišķo godību, kas liek Viņa gūstītājiem bailēs krist pie zemes, gan turpat pēc brīža apslēpj to, ļaujot Sevi sagūstīt un aizvest.

Mūsu dogmatiķi ir norādījuši, ka Dieva Dēla miesā nākšana pati par sevi nav jāuzskata par Viņa pazemošanos, jo tā drīzāk liecina par Viņa ārkārtīgi neparasto spēku. Turklāt, ja mūžīgā Logosa miesā nākšana būtu arī Viņa pazemošanās, tad tai vajadzētu attiekties arī uz Viņa dievišķo dabu, bet savukārt paaugstināšanās nozīmētu cilvēciskās dabas atmešanu.

Dž. Šallers norāda, ka Dieva Dēla miesā nākšanas vienādošana ar Viņa pazemošanos ir raksturīga daudziem Romas katoļu teologiem, kas atstāj neievērotu faktu, ka Jaunava Marija tādējādi kļūst par “degradācijas instrumentu.” Savukārt Kalvina sekotāji, noliegdami, ka pestīšanās darbā abas Kristus dabas darbojās kopā, pēc vajadzības piešķirdamas viena otrai savas īpašības, ir spiesti piedēvēt pazemošanās un paaugstināšanas stāvokļus abām Kristus dabām.

Te vēl jāmin mūsdienu subjektīvās teoloģijas tēvs F. Šleiermahers, kas apgalvo, ka Pāvils, rakstīdams Vēstuli filipiešiem, nav vēlējies iedibināt nekādu konkrētu doktrīnu, bet viņa vārdi uzskatāmi tikai par retorisku paņēmienu. Šādas idejas ir populāras mūsdienu teologu vidū, kas ir radījuši jaunu dogmu, proti, ka dogmatika ir nederīga sludināšanā. Viņi uzskata, ka skaidri un konkrēti kristīgās mācības izteikumi nespēs radīt viņu klausītājos ticību, bet tos tikai atbaidīs. Tomēr, bēgdami no dogmatiskiem izteikumiem, viņi nebūt nav spējuši izvairīties no dogmu lietošanas.

Viņi panākuši tikai to, ka Svēto Rakstu dogmas ir aizstātas ar retorikas un psiholoģijas dogmām. Pēc viņu domām tās ir iedarbīgākas. Svētie Raksti, protams, māca pretējo, proti, ka cilvēciska gudrība nekad nespēj dāvāt glābjošo ticību, jo to spēj vienīgi Dieva vārds. Tādēļ kristīgās mācības patiesības, kas izteiktas skaidriem vienkāršiem vārdiem, arvien būs daudzkārt iedarbīgākas par jebkuru spoži retorisku runu vai psiholoģiskiem paņēmieniem. Bet atgriezīsimies pie mūsu sarunas par Kristus stāvokļiem.

Luteriskajā teoloģijā ir tikušas izšķirtas astoņas Kristus pazemošanās pakāpes: ieņemšana, piedzimšana, apgraizīšana, audzināšana, redzamā dzīve starp cilvēkiem, lielās ciešanas, miršana un apbedīšana. Kristus nokāpšana ellē ir pamatoti izslēgta no Viņa pazemošanās stāvokļa [l.Pēt.3:18; Kol.2:15]. Pagājušā gadsimta lielākais latviešu luterāņu dogmatiķis Nikolajs Plāte domā, ka šāds iedalījums ir pārāk sīks un nav minēts senajās ticības apliecībās. Tam varētu arī piekrist, paliekot pie Augsburgas ticības apliecības iedalījuma, kas, sekojot senākajām ticības apliecībām, runā par Kristus ieņemšanu un dzimšanu, ciešanām, Krustu, nāvi un apglabāšanu.

Kristus paaugstināšanās sevī ietver Viņa uzvaru pār visiem Viņa tautas ienaidniekiem un Viņa cilvēciskās dabas paaugstināšanu dievišķā godībā. Kristus nokāpšana ellē bija Viņa godības stāvokļa sākums, jo “gariem cietumā” [1.Pēt.3:19] Viņš sludinājis nevis atgriešanos, bet Savu uzvaru pār velnu un ļaunajiem gariem. Cilvēku acīm Viņa paaugstināšanās atklājās, sastopot augšāmcelto Kungu, redzot Viņu atgriežamies Debesu godībā un sēžam pie Dieva labās rokas.

Tā būs vērojama arī Viņam atgriežoties Savā godībā, lai tiesātu dzīvos un mirušos. Viņa paaugstināšanās atklāj, ka arī pēc cilvēka dabas Viņš ir Tas Kungs un mudina mūs slavēt Jēzus vārdu, kā vārdu, kas ir pāri visiem vārdiem [Fil.2:9–19].

“Pārrunājot Viņa pazemošanos un paaugstināšanos, mēs ievērojam, cik pilnīgi Dievs ienāca ļaunuma un grēka pasaulē, kas uzmācas mums, un kā Viņš ar Savu nāvi un augšāmcelšanos atbrīvoja Savus ļaudis no visa, kas apdraud viņus.” [Roberts Kolbs]

Tāpat kā katra svētdiena ir mazi Ziemassvētki, Lielā Piektdiena un Lieldienas, tā katrs kristīgs pasludinājums sevī ietver Kristus pazemošanos un paaugstināšanos. Mēs nebeidzam brīnīties par to, kā kungu Kungs un ķēniņu Ķēniņš mūsu dēļ kļūst par Kalpu visiem kalpiem, kā Viņš guļ silītē uz salmiem, dzer Marijas pienu, panes cilvēku izsmieklu, mirst pie krusta un augšāmceļas. To visu Viņš paveic mūsu vietā – bagāts būdams, Viņš kļūst par nabagu, lai darītu mūs bagātus. Dzīvības valdnieks būdams, Viņš dodas nāvē, lai dāvātu mums dzīvību. Visbeidzot Viņš sarauj nāves važas un atgriežas dievišķajā godībā, lai tur sagatavotu mums mājas vietu un reiz ņemtu mūs pie Sevis.

Tags: Dieva Dēls dievišķā godība Džordžs Šallers kalpu Kalps ķēniņu Ķēniņš Kristus paaugstināšanās Kristus pazemošanās krusta nāve kungu Kungs miesā nākšana retorika Roberts Kolbs Svēto Rakstu dogma vēstule filipiešiem

Continue Reading

« Grēka alga – lāsts
Vispārējā baznīca »
                       

Ieskaties

Jēzus ir ceļš pie Tēva
Svētā Vakarēdiena definīcija
Dieva godības vīzijas
Dieva mākslas darbs – Viņa dzīvie svētie

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Maldi attiecībā uz Kristus Ķēnišķo amatu Maldi attiecībā uz Kristus ķēnišķo amatu
    • e-raksti

    Maldi attiecībā uz Kristus ķēnišķo amatu

  • Noslēpumainais Cilvēks Noslēpumainais Cilvēks
    • e-bildes

    Noslēpumainais Cilvēks

  • Pārvarēt ar aizlūgšanu Pārvarēt ar aizlūgšanu
    • e-refleksijas

    Pārvarēt ar aizlūgšanu

  • Ticēt Jēzus teiktajam Ticēt Jēzus teiktajam
    • e-refleksijas

    Ticēt Jēzus teiktajam

  • Grēka vidū Grēka vidū
    • e-apceres

    Grēka vidū

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Divējāds Kristus attēlojums
  • Kristus stāvokļi
  • Kristus pazemošanās
  • Kādos dažādos stāvokļos Jēzus ir savā pestītāja misijā?
  • Ko nozīmē Jēzus pazemošanās?
  • Kristus paaugstināšanās stāvoklis
  • Kristus pazemošanās stāvokļa definīcija

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “Interesanti.”
  • Roberto: “Koncertu programma: Pirmajos Ziemassvētkos: 14.00 Normunds Pauniņš (grupa “Otra Puse”) 15.00 Grupa “My Radiant You” 16.00 Grupa “Jorspeis” Otrajos Ziemassvētkos:…”
  • Roberto: “Ja mūsu redzes lokam paslīdējis garām kāds latviskais kristīgais youtube kanāls ar 1000+ abonentiem, tad lūdzu ierakstiet tā nosaukumus /…”
  • talyc: “Jeb līdzīgi, kur divi pagāni savā starpā spriež tā: 1.,,paldies-dievam, ka Dieva nav, jo ja..." 2. ,,jā, jo ja Dievs…”
  • Roberto: “Ir krievēm ne tikai tādi sievu vārdi - ticība (vera), cere (naģa), mīla (ļubov), bet ir arī brīve (vaļa)”

RSS e – POLEMIKA

  • Chat GPT
  • Dievs Svētī Latviju, Mūs Dārgo Tēviju ... kāpēc mums ir tāda himna?
  • Par zemes plakanumu

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Ps.1:3
    Tas ir kā koks stādīts pie ūdens upēm, kas savus augļus nes savā laikā, un viņa lapas nesavīst.

ilustrētā baznīca

Lieldienu cepumi kristiešiem
Lieldienu cepumi kristiešiem

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Desmit Dieva baušļi Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēks grēku piedošana Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2023


Posting....