Skip to content
7. jūlijs, 2022
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

149. Ko Dievs ir darījis zināmu par dievišķo personu atšķirībām?

  • Sākums
  • Kristieša briedums
  • e-raksti

Kristieša briedums

e-baznīcēns

Gan 1. vēstulē korintiešiem, gan dažās citās savās vēstulēs Pāvils norāda uz atšķirību starp tiem, kas savā kristieša ticībā ir kā “zīdaiņi” (νήπιος, 1.Kor.3:1; Ef.4:14) vai “bērni” (παιδίον, 1.Kor.14:20), kuriem ir lielāka nosliece uz “miesīgām” (σαρκικός, 1.Kor.3:1) kaislībām un uzskatiem, un tiem, kuri ir “nobrieduši” (τέλειος, 1.Kor.2:6; 14:20; Kol. 4:12), “garīgiem” (πνευματικός, 1.Kor.2:13, 15; 3:1; Gal.6:1), “ticībā rūdītiem” (δόκιμος, 1.Kor.11:19; 2.Kor.10:18; 2.Tim.2:15).

Kristieša briedums


Šos Pāvila vārdus mēs varam salīdzināt ar vēstuli ebrejiem, kur autors kaunina savus klausītājus, ka tie ir “kūtri palikuši dzirdēt” (Ebr.5:11), un kādam ir vēlreiz tiem jāatgādina pašus ticības pamatus. Tiem joprojām vajadzīgs piens, nevis cieta barība, kā zīdaiņiem “taisnības vārda nepratējiem” (Ebr.5:13). Tālāk autors turpina: “Bet pilngadīgiem [τέλειος, tāpat kā 1.Kor.2:6; 14:20] pienākas cieta barība, tiem, kam ir piedzīvojumi un kam prāti vingrināti izšķirt labu un ļaunu” (Ebr.5:14).

Pāvils bija norūpējies par to, ka daudzi Korintas kristieši joprojām domāja un dzīvoja pamatojoties pasaulīgā gudrībā[1], nevis krusta vēstī, kas ir Dieva gudrība.[2] No šīs pasaulīgās gudrības izriet pasaulīga domāšana un pasaulīga dzīve. “Korintiešiem raksturīga kristietim nepiedienīga uzvedība; tādā nozīmē tie ir ‘negarīgi’, ne tāpēc, ka tiem pietrūkst Gara, bet gan tāpēc, ka tie domā un dzīvo kā tādi, kuriem Gara nav”.[3] Tie, kas nesen pievērsušies ticībai, nes līdzi ievērojamu daudzumu savam vecajam dzīves veidam piederīgās bagāžas un tiem ir soli pa solim jāiemācās staigāt Garā.

Aicinot korintiešus kļūt nobriedušākiem, Pāvils apzinās, cik lielas briesmas rada pašapmierinātība un pasaulīgās gudrības pievilcība, kas vilinās tos atpakaļ vecajā dzīvē. “Garīgiem ļaudīm ir jāstaigā Garā. Tie, kas tā nedara, tie ir ‘pasaulīgi’ un tiek aicināti atgriezties. Kristietis nevar izvēlēties palikt pasaulīgs”.[4] Tādas izvēles piedāvājums būtu Pāvila vēsts izkropļojums, jo nenobriedušie un miesā esošie Korintas kristieši tomēr atradās Dieva žēlastībā. Brieduma trūkums un grēks neapdraud kristieša pestīšanu. Kā raksta Fee: “Nav nekādu šaubu ka Pāvils uzskata savus draugus Korintā par ticīgajiem, lai gan to rīcība šim nosaukumam neatbilst. Taču Pāvila nolūks ir likt viņiem mainīties, neatbalstot pat domu, ka tāda uzvedība ir pieļaujama”.[5] Gadījumā ar asinsgrēkā vainojamo vīru 1.Kor. 5.nod., Pāvils liek draudzei to ekskomunicēt (5:5, 7). Apustuļa pavēle “viņu nodot .. sātanam” (5:5) ir pasludinājums, ka šis cilvēks ir kritis no Dieva žēlastības. “Tie, kas staigā miesā nevar paturēt ne ticību, ne taisnību” (Ap IV 348).

Lai gan Pāvils aicina visus kristiešus dzīties pēc brieduma (Ef.4:13-14; Fil.3:12-16; salīdz arī Ebr. 6:1), un 1.Korintiešiem 2-3. nod. viņš vada korintiešus pretī lielākam briedumam, taču neviens nevar apgalvot, ka jau ir sasniedzis “pilnīgu briedumu” vai “pilnību” Kristū (tādā nozīmē τέλειος tiek lietots Ef.4:13; Kol.1:28). Kristietis tiek aicināts dzīvot grēku nožēlā un centienos caur Gara spēku[6] pieaugt savā jaunajā dzīvē Kristū, kura sasniegs pilnību tikai pēc augšāmcelšanās. Pat Pāvilam bija jāatzīst, ka visu savu kristieša mūžu tam nācies cīnīties ar savu veco, grēcīgo dabu, un tādā nozīmē viņš ir palicis “miesīgs” (σαρκικός, Rom.7:14). Viņš ilgojās pēc tās dienas, kad tiks uz visiem laikiem atbrīvots no šīs grēcīgās dabas (Rom.7:24-25). Taču savas dzīves laikā viņam nācās atzīt: “Nevis, ka es to jau būtu saņēmis vai jau būtu pilnīgs” (τετελείωμαι, Fil.3:12).

Pat Ābrahāms meloja, lai sevi pasargātu, un Luters šo faktu komentē sekojoši:

“Svētais Gars ne vienmēr pamudina ļaudis; Viņš ļauj tiem rīkoties arī saskaņā ar viņu pašu gribu un vēlēšanos”.[7]

Viens no kristieša brieduma nozīmīgiem rādītājiem ir nākšana pie atziņas, ka šaipus mūžībai mēs vienmēr paliksim gan grēcinieki, gan svētie vienlaikus (Rom.7:14-25). Būtībā, patiesa brieduma pazīme (pretēji korintiešu ārkārtējai pašpārliecinātībai) ir spēja līdz ar Pāvilu atzīties: “Es esmu pirmais viņu [grēcinieku] starpā” (1.Tim.1:15).

Prenter raksta sekojoši:

“Progress svētdarīšanā nenozīmē sava grēka apziņas mazināšanos. Gluži pretēji, pieaugošs svētums nozīmē pieaugošu sava grēka apziņu, jo svētdarīšana ir pieaugoša pakļaušanās dzīvajam Kristum. Jo mazāka ir mūsu grēka apziņa, jo mazāks ir dzinulis pakļauties Kristum. Otto Möller ir pareizi teicis: ‘Kristieša izaugsme, pretēji jebkādai citai augšanai, ir augšana lejup, nemitīgā apziņā par savu paša grēku, savu vainu, savu nāvi un savu paša nosodīšanu’”.[8]

Vienlaikus, pieaugšana kristīgā briedumā ir arī izaugsme augšup, arvien pieaugošā atziņā par vispārējo grēku piedošanu, kuru Kristus ir ieguvis pie krusta, un pieaugoša, priecīga cerība par dzīvi nākamajā pasaulē, kas mums nodrošināta ar Kristus augšāmcelšanos (1.Kor.15. nod.). Šīs cerības piepildījums, kas notiks pie Kristus atgriešanās, ar katru dienu arvien tuvojas.[9]

Briedumā augošs kristietis atpazīs arī kristieša dzīvei raksturīgās svārstības. Dažkārt mūsu uzskati ir lielākā saskaņā ar Dieva gudrību; citkārt mēs atkrītam laicīgākās un mazāk nobriedušās domās un uzvedībā. Saskaņā ar Konkordijas formulu:

“Tā kā šajā dzīvē saņemam vēl tikai pirmos Gara augļus un atdzimšana vēl nav pilnīga, bet tikai iesākta mūsos, tad miesas cīņa un kauja pret garu paliek arī izredzētajos un patiesi atdzimu šajos cilvēkos; jo kristiešu vidu atrodamas lielas atšķirības – ne vien tā, ka viens ir vājš, otrs stiprs garā, bet arī katrs kristietis sevi sajūt, ka kādu laiku viņš ir priecīgs garā, citkārt satraukts un izbijies, kādu laiku dedzīgs mīlestībā, stiprs ticībā un cerībā, citā laikā – auksts un vājš”. [10]

Dēļ visām šīm svārstībām un citiem dzīves pārbaudījumiem šajā kritušajā pasaulē, briedumā pieaugošais kristietis arvien dedzīgāk lūdzas, “Maranatha” (1.Kor.16:22), respektīvi, “Nāc, Kungs Jēzu” (Atkl. 22:20).[11]


[1] – Pāvils piemin “pasaules gudrību” (1.Kor.1:20); “ļaužu gudrību” (1.Kor.2:5); “šī laikmeta gudrību” (1.Kor.2:6); “cilvēcīgu gudrību” (1.Kor.2:13); un “šīs pasaules gudrību” (1.Kor.3:19).

[2] – Pāvils apliecina, ka Kristus ir “Dieva spēks un Dieva gudrība” (1.Kor.1:24) (Skat. arī 1.Kor.1:30; 2:6-7; 12:8)

[3] – G. Fee, “The First Epistle to the Corinthians”, 123. lpp.

[4] – G. Fee, “The First Epistle to the Corinthians”, 128. lpp.

[5] – “The First Epistle to the Corinthians”, 128. lpp.

[6] – Pāvils raksta, ka viņa sludinātais Evaņģēlijs ir “gara un spēka izpausme” (1.Kor.2:4). NIV tas tiek tulkots kā “Gara spēka izpausme”.

[7] – LW 3:320.

[8] – “The Word and the Spirit: Essays on Inspiration of the Scriptures”, tulk. angļu valodā. H. Kaasa (Minneapolis: Augsburg, 1965) 104-105. lpp.

[9] – Karls Bārts (“The Resurrection of the Dead”, 11-13. lpp.) uzskatījis, ka augšāmcelšanās tēma, kur tiek aplūkota 15. nodaļā, ir primāra visā vēstulē kopumā. Tas varētu nozīmēt, ka kristīgā brieduma pieaugums ir saistīts ar pilnīgāku miršanu un augšāmcelšanos Kristū ik dienas, kā Luters jau ir norādījis saistībā ar Kristību (SC IV 12-13).

[10] – PC SD II 68. Skat. arī lielisku diskursu D, A. Carson, “The Cross and Christian Ministry”, 70-71. lpp.

[11] – Luters saistīja šo eshatoloģisko cerību ar kristīgo izaugsmi caur žēlastības līdzekļiem:

“Kamēr svētdarīšana ir sākusies un pieņemas dienu no dienas, mēs gaidām, ka mūsu miesa tiks notiesāta un ar visu tās nešķīstība aprakta, lai brīnišķīgi parādītos un pieceltos pilnīgam svētumam jaunā, mūžīgā dzīvē. .. Lai Svētais Gars ar vārdu vienmēr pie mums strādā.”

Tags: 1. vēstule korintiešiem dzīves pārbaudījumi eshatoloģiskā cerība Konkordijas formula kristieša dzīve kristieša ticība Lutera citāti pasaulīgā gudrība svētdarīšana

Continue Reading

« Kritika ekumēniskai kustībai
Lai nāk Tava valstība! »
                       

Ieskaties

Izvēlēties labo daļu
Kristus dzīvo jūsos!
Sestais vakara priekšlasījums
Una Sancta un luteriskā baznīca

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • istas_ciesanas Īstas ciešanas
    • e-refleksijas

    Īstas ciešanas

  • Cilvēks krita grēkā Cilvēks krita grēkā
    • e-refleksijas

    Cilvēks krita grēkā

  • Par Sāras dzīves gadiem Par Sāras dzīves gadiem
    • e-apceres

    Par Sāras dzīves gadiem

  • Par laulību Par laulību
    • e-refleksijas

    Par laulību

  • Dievs pieņem grēciniekus Dievs pieņem grēciniekus
    • e-sprediķi

    Dievs pieņem grēciniekus

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Kristiešiem nav pavēlēts karot
  • Gudrības sākuma negudrās beigas
  • Glabā sirdsapziņu tīru
  • Dieva Dēla pazemošanās
  • Par nobriedušiem jeb pilngadīgiem kristiešiem
  • Evaņģēlijs cilvēka prātam un reliģiskajai dabai ir sveša mācība
  • Kristieši viens ar otru ir cieši saistīti

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “Viss iet uz galu, mūsu uzdevums ir rādīt vienīgo iespējamo ceļu uz nākamību (mūžīgo dzīvošanu), nevis radīt ideālu pasauli šeit…”
  • gviclo: “Šīs norises liecina par tendenci, kad pašsaprotamais kļūst nesaprotams jeb, kā citi to sauc - uzbrukums pamatvērtībām. Jēdzieni laulība, ģimene,…”
  • jean: “Jā, tāpat kā ikviens cilvēks, kas grēko un noliedz, ka grēko. Girgenzons savā skaidrojumā par 5. bausli to izsaka šādi:…”
  • Janis Karklins: “Piebilde iekavās: "Dievs neapstiprina tirānu netaisnību, nedz arī pieprasa, lai cilvēki uzskatītu netaisnību par taisnību. Tāpēc, lai gan Dievs noraida…”
  • jean: “Par ko šūmēšanās? Aborts ar atvieglojumiem (ko tas vispār nozīmē?!?) slikti, bet aborts bez atvieglojumiem (kā šķiet tas jau daudzus…”

RSS e – POLEMIKA

  • Par Jūdas vēstuli
  • Politiskās atšķirības. Vai to pamatā ir atšķirīga reliģiozitāte?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Mk.10:16
    Jēzus bērniņus apkampa, rokas tiem uzlika un tos svētīja.

ilustrētā baznīca

Šajā draudzē notiek trakas kristības
Šajā draudzē notiek trakas kristības

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Desmit Dieva baušļi Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēks grēku piedošana Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums reliģiozā pasaule Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2022


Posting....