Skip to content
14. augusts, 2022
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

15. Par ko Dievs runā pirmajā plāksnē?

  • Sākums
  • Cilvēka samaitātais prāts un griba
  • e-raksti

Cilvēka samaitātais prāts un griba

Dr. Dž. Teodors Millers

Svētie Raksti ļoti sīki apraksta iedzimtās samaitātības sekas cilvēka prāta spējās un viņa gribā. Attiecībā uz intelektu, iedzimtais grēks nozīmē pilnīgu garīgās gaismas trūkumu, kā rezultātā cilvēks pēc savas dabas nav spējīgs izzināt un saprast Dieva vārda patiesības, kuras attiecas uz viņa atgriešanos un pestīšanu.

Cilvēka samaitātais prāts un griba

Patiešām, viņš ir tik apmāts, ka uzskata Evaņģēliju par ģeķību (1.Kor.2:14), turpretī bauslību, kura viņu nolād (Gal.3:10-12), viņš uzskata par patieso pestīšanas ceļu (Gal.3:1-3; Ef.4:17-18). Šo biezo garīgo tumsu nevar kliedēt izglītība vai kultūra (1. Kor.2:6-9; Kol.2:8), bet vienīgi Svētais Gars, kas darbojas caur Evaņģēliju (Ap.d.16:14; 2.Kor.4:6). Ja samaitātā cilvēka intelekts nespēj atzīt Evaņģēliju un tādēļ ir vainīgs negatīvā ziņā, tas ir pozitīvi tendēts uz to, lai izteiktu pārsteidzīgus un maldīgus spriedumus par garīgām lietām (Ap.d.2:13; 17:18-32) un nocietinātos pret dievišķajām patiesībām (Ap.d.7:51).

Konkordijas formula (II:5) apraksta dabiskā cilvēka nožēlojamo stāvokli šādi:

“Līdz ar mūsu pirmo vecāku grēkā krišanu cilvēks tika tā samaitāts, ka dievišķās lietās, kuras attiecas uz mūsu atgriešanos un dvēseļu pestīšanu, viņš pēc savas dabas ir akls, tā kā tad, kad tiek sludināts Dieva vārds, viņš nedz saprot to, nedz ir spējīgs to saprast, bet uzskata to par ģeķību; arī, ka pats no sevīm viņš netuvinās Dievam, bet paliek Viņa ienaidnieks, līdz tiek atgriezts, kļūst ticīgs [tiek apveltīts ar ticību], tiek atdzemdināts un atjaunots Svētā Gara spēkā, caur Dieva vārda sludināšanu un uzklausīšanu, vienīgi no žēlastības, bez jebkādas savas līdzdalības”.

Un vēl (II:9-10):

“Lai arī cilvēka saprāts jeb dabiskajā domāšanā patiešām ir vāja nojausma par to, ka ir Dievs, kā arī par bauslības mācību (Rom.1:19 un tālāk), tomēr tā ir tik neskaidra, akla un sagrozīta, ka pat visgudrākajie un visizglītotākie pasaules vīri, uzklausot Evaņģēliju par Dieva Dēlu un mūžīgās pestīšanas apsolījumu, paši no sevis nav spējīgi uzņemt, aptvert, izprast, vai ticēt tam un uzskatīt to par patiesu, bet, jo cītīgāk un nopietnāk tie mēģina izprast šīs garīgās lietas ar savu saprātu, jo mazāk viņi saprot vai tic un, pirms viņi tiek apgaismoti un saņem Svētā Gara mācību, viņi visu to uzskata vienīgi par ģeķību jeb pasakām (1.Kor.2:14; 1:21; Ef.4:17 un tālāk; Mt.13:11 un tālāk; Lk.8:18; Rom.3:11-12). Svētie Raksti, attiecīgi, dabisko cilvēku garīgās un dievišķās lietās nepārprotami dēvē par tumsu (Ef.5:8; Ap.d.26:18; Jņ.1:5). Raksti arī līdzīgi māca, ka cilvēks grēkos ir ne tikai vājš un slims, bet arī nedzīvs un pilnīgi miris (Ef.2:1, 5; Kol.2:13) .

Attiecībā uz kritušā cilvēka gribu, Svētie Raksti māca, ka: a) tā pastāvīgi un faktiski pretojas dievišķajam Likumam (Ef.2:3; 1.Pēt.4:3-4) un b) sakarā ar savu pilnīgo samaitātību, tā var vienīgi būt pretrunā Dieva gribai. Rom.8:7: “Tā neklausa Dieva likumam, jo tā to nespēj.” Tādēļ dabiskā cilvēka griba gan pastāvīgi pretojas Dievam, gan pastāvīgi pakļaujas sātanam un viņa ļaunajai gribai (Rom.8:7; Ef.2:1; Jņ.8:44; Rom.6:17-20; Ebr.2:15). Pat dabiskā cilvēka ārēji labie darbi (pilsoniskā taisnība) nenāk no patiesas mīlestības uz Dievu (Ef.2:12), bet, labākajā gadījumā, no dabiskas līdzjūtības vai līdzcietības un tamlīdzīgiem iemesliem, lai arī visbiežāk šādu “labo darbu” pamatā ir iedomība un labo darbu teoloģija (Mt.23:25-28).

Augsburgas ticības apliecība (2.art.) pamatoti pasludina:

“Kopš Ādama grēkā krišanas visi cilvēki, dabiskā kārtā dzimuši, ir piedzimuši ar grēku, tas ir, bez dievbijības, bez paļaušanās uz Dievu un ar ļaunu iekāri.”

Un Konkordijas formula (II:7) saka:

“Garīgās un dievišķās lietās neatdzimušā cilvēka prāts, sirds un griba pati no sevīm pilnīgi nav spējīga neko saprast, ticēt, pieņemt, domāt, vēlēties, izraisīt, darīt, veikt vai līdzdarboties; bet tie ir pilnīgi miruši tam, kas ir labs, un samaitāti, tā ka cilvēka dabā kopš grēkā krišanas, pirms atdzimšanas, nav atlikusi ne mazākā garīgā spēka dzirksts, ar kuras palīdzību viņš spētu pats sevi sagatavot Dieva žēlastībai jeb pieņemt piedāvāto žēlastību, vai pielāgoties jeb pakļauties tai, vai pats savā spēkā būtu spējīgs palīdzēt, darīt, veikt vai līdzdarboties tajā, kas pilnībā vai daļēji, kaut vai tikai nedaudz, sekmētu viņa atgriešanos, bet ka viņš ir grēka kalps (un vergs, Jņ.8:34) un velna gūsteknis, kura varā viņš atrodas (Ef.2:2; 2.Tim.2:36). Tādējādi, dabiskā brīvā griba savu samaitāto tieksmju un dabas dēļ ir spēcīga un aktīva vienīgi attiecība uz to, kas ir vērsts pret Dievu un ir Viņam nepatīkams“.

Tāpat kā dabiskā cilvēka griba, arī viņa tieksmes pretojas Dievam, pārmērīgu vēlmju mudinātas, liekot viņam ieslīgt visās iespējamās kārībās, kuras šķiet pieņemamas viņa samaitātajam saprātam, lai arī tās aizliedz dievišķais Likums (Rom.1:32; 1:26 un tālāk; 13:13). Tādēļ iedzimtais grēks ir “visu aktuālo grēku sakne un pirmavots”, kā to trāpīgi norāda Konkordijas formula (I:5).

Tieši šī pastāvīgā pretošanās dievišķajai gribai un nosliece uz ļaunumu padara iedzimto grēku par pozitīvu ļaunumu jeb grēku pilnā šī termina nozīmē, “galveno grēku” (visu grēku avots un galva). Augsburgas ticības apliecība saka (2.art.):

“Šī slimība jeb iedzimtā vaina ir patiess grēks, kas vēl tagad pazudina un ieved mūžīgajā nāvē tos, kuri neatdzimst caur Kristību un Svēto Garu. Noraida pelagiāņus un citus, kuri noliedz, ka iedzimtā vaina ir grēks, un tādējādi mazina Kristus nopelna un darba godību, apgalvodami, ka cilvēks var tapt taisnots Dieva priekšā ar saviem paša spēkiem un saprašanu.”

Tags: iedzimtais grēks Kristīgā dogmatika mācība par cilvēku samaitātības stāvoklis

Continue Reading

« Ko palīdz Vakarēdiena ēšana un dzeršana?
Savas domas vērsiet uz augšu »
                       

Ieskaties

Sieva teica …
Legālas tiesības uz...
Skandāls svētnīcā
Israēla atjaunošanās, kas notiks pēdējās dienās

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • "Evaņģēlista dāvana" - galvenie maldi “Evaņģēlista dāvana” – galvenie maldi
    • e-raksti

    “Evaņģēlista dāvana” – galvenie maldi

  • Nepacietiba_izposta_kopienu Nepacietība izposta kopienu
    • e-refleksijas

    Nepacietība izposta kopienu

  • Kāds tad ir Tēva prāts attiecībā uz jums Kāds tad ir Tēva prāts attiecībā uz jums
    • e-refleksijas

    Kāds tad ir Tēva prāts attiecībā uz jums

  • Dienišķo maizi saņem kā Dieva dāvanas un svētību Dienišķo maizi saņem kā Dieva dāvanas un svētību
    • e-apceres

    Dienišķo maizi saņem kā Dieva dāvanas un svētību

  • Kā jāizturas pret savu dzīvesbiedru Kā jāizturas pret savu dzīvesbiedru
    • e-refleksijas

    Kā jāizturas pret savu dzīvesbiedru

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Baušļus pildīt nav iespējams
  • Vaina un samaitātība
  • Mans nesvētais mantojums
  • Grēcīgā miesa, pasaule un velns
  • Iedzimtā grēka pastāvēšana
  • Nogrimis grēkā un bezdievībā
  • Mācības par atgriešanos bibliskais pamatojums

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “Viss iet uz galu, mūsu uzdevums ir rādīt vienīgo iespējamo ceļu uz nākamību (mūžīgo dzīvošanu), nevis radīt ideālu pasauli šeit…”
  • gviclo: “Šīs norises liecina par tendenci, kad pašsaprotamais kļūst nesaprotams jeb, kā citi to sauc - uzbrukums pamatvērtībām. Jēdzieni laulība, ģimene,…”
  • jean: “Jā, tāpat kā ikviens cilvēks, kas grēko un noliedz, ka grēko. Girgenzons savā skaidrojumā par 5. bausli to izsaka šādi:…”
  • Janis Karklins: “Piebilde iekavās: "Dievs neapstiprina tirānu netaisnību, nedz arī pieprasa, lai cilvēki uzskatītu netaisnību par taisnību. Tāpēc, lai gan Dievs noraida…”
  • jean: “Par ko šūmēšanās? Aborts ar atvieglojumiem (ko tas vispār nozīmē?!?) slikti, bet aborts bez atvieglojumiem (kā šķiet tas jau daudzus…”

RSS e – POLEMIKA

  • Par Jūdas vēstuli
  • Politiskās atšķirības. Vai to pamatā ir atšķirīga reliģiozitāte?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Ps.113:5-7
    Kas ir tāds kā Tas Kungs, mūsu Dievs? Kas ļoti augsti ir apsēdies; kas dziļi noskatās debesīs un virs zemes; kas nabagu paceļ no pīšļiem?

ilustrētā baznīca

Dievišķā dzira
Dievišķā dzira

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Desmit Dieva baušļi Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēks grēku piedošana Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums reliģiozā pasaule Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2022


Posting....