Skip to content
19. augusts, 2022
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

60. Kas rūpējas par mums caur mūsu vecākiem?

  • Sākums
  • Lutera pedagoģija [5]
  • e-raksti

Lutera pedagoģija [5]

gviclo

« Sākums | Iepriekšējā daļa »

Sprediķis par to, lai bērnus laistu skolā tapa 1530. gadā Koburgā. Šajā darbā Luters runā par abām publiskajā izglītībā ietvertajām vērtībām – garīgo un laicīgo, taču, atšķirībā no pirmā darba, uzsvars bija cits. Tagad Luters bija pieredzējis gan Saksijas draudžu vizitācijas, gan Augsburgas sapulces rezultātus. 1524. gadā laicīgos un garīgos vispārējās izglītības labumus Luters bija vērtējis kā līdzvērtīgus, bet 1530. gadā viņš stipri uzsvēra nepieciešamību radīt izglītotu garīdzniecību.

Luters uzstāja, ka katram zēnam ir jāiet skolā, „kaut arī viņi nebūtu tik prasmīgi, (..) jo mums ir vajadzīgi ne vien augsti mācīti Rakstu doktori un maģistri, bet arī vienkārši draudzes mācītāji, kas izplata jaunajiem un neizglītotajiem ļaudīm Evaņģēliju un katehismu, kristī un izdala sakramentus.” Pat tie, kuri šādi nekļūs par mācītājiem, būs noderīgi, jo viņi, kā Luters apgalvoja, būs gatavi mācītāja amatam, ja tas būs vajadzīgs.

Darba mērķis

Ja pirmajā darbā Luters pārliecina dibināt un uzturēt skolas, tad tagad viņam bija jāpārliecina apmeklēt nodibinātās skolas. Šis darbs paša Lutera vārdiem sakot ir runa, kas pārtapusi gandrīz par grāmatu, lai arī rakstot par šo svarīgo tēmu, ir mēģinājis sevi ierobežot.

Pirmais ievads

Vispirms Luters uzrunā Lācaru Špengleru, Nirnbergas pilsētas pārstāvi. Špengleram Luters raksta par to, ka lielā pilsētā velnam ir lielāka iespēja darboties. Šī iemesla dēļ pilsētā ir cilvēki, kas nevēlas mācīties rātes dibinātajās skolās.

Otrais ievads

Otrajā ievadā Luters uzrunā visus mīļos kungus un draugus, mācītājus un sludinātājus, kuri ar uzticību domā par Kristu, un norāda, ka sātans izmantojot dažādus līdzekļus cenšas sagraut svēto Evaņģēliju un Dieva valstību. Lielākā velna viltība ir parasto ļaužu apstulbošana, lai tie bērnus nelaistu skolā, atstājot neizglītotus.

Luters pavisam reāli apzinās, ka ir jācīnās pret sātanu ar Dieva vārda mācīšanu un jaunatnes izglītošanu. Šo uzskatu Luters pauda jau pirmajā traktātā par izglītību, bet šeit viņš īpaši aicina būt tālredzīgākiem, jo jaunatnei nav jārūpējas tikai par miesīgu iztiku un naudas pelnīšanu. Tālāk autors pauž neapmierinātību par vienkāršajiem un neprātīgajiem ļaudīm, kuri nevēlas bērnus laist skolā, un par sludinātāja amata atbildību, proti, tiem bērni ir jāaudzina kalpošanai Dievam. Luters norāda, ka Dieva vārda nākotne ir atkarīga tieši no „jums vecāki.”

PIRMĀ DAĻA – izglītības garīgā lietderība

Lai motivētu cilvēkus laist (sūtīt) skolā bērnus, Luters visupirms runā par izglītības garīgo lietderību. „Katrā ziņā nav lielāka dārguma, nedz arī cēlākas lietas zemes virsū un šajā dzīvē kā taisns, uzticams draudzes mācītājs vai sludinātājs.”

Paužot savus uzskatus Luters ir apbrīnojami tālredzīgs. Viņš daudz darba ir veltījis rūpējoties ne tikai par Evaņģēlija sludināšanu saviem laikabiedriem, bet arī par Evaņģēlija saglabāšanu nākamajām paaudzēm.

Lutera secinājumi, uzskati un idejas.

Par mācītājiem

Luters uzskata, ka labs draudzes mācītājs kalpo cilvēkiem laicīgajās un garīgajās vajadzībās. Cilvēks, kas sludina patieso mācību, var paveikt lielas lietas dvēseļu pestīšanai, bet to neizdara pats cilvēks, bet gan viņa amats, kas ir Dieva iedibināts,un Dieva vārds, kas viņu māca. Cilvēks ir tikai darbarīks.

Laicīgajās lietās mācītājs pamāca visas kārtas, un dara zināmu, kā cilvēkiem ārēji izturēties savos amatos un kārtās, un kā viņiem rīkoties taisni Dieva priekšā.

Viņš spēj mierināt noskumušos, dot padomu, nolīdzināt ļaunas lietas, vest uz patiesā ceļa samulsušu sirdsapziņu, palīdzēt uzturēt mieru, salīdzināties un izlīgt mieru, kā arī neskaitāmus citus darbus, kurus mācītājs veic ik dienas.

Par karjeras plānošanu

Vecākiem, izvēloties amatu bērniem, jābūt drošiem, ka viņš tajā lieliski kalpos Dievam. Ja bērns bez īpaša iemesla netiek izglītots par labu mācītāju, un līdz ar to apklust skaidri sludināts Dieva vārds tagad un nākamajām paaudzēm, tad velna valstība plešas plašumā, pazudinot dvēseles. Vecākiem būs jāatbild Dieva priekšā, ka izšķieduši Dieva dāvanu tik bezatbildīgi un tuvredzīgi rīkojoties.

Luters norāda, ka ir vajadzīgi ne vien augsti mācīti Rakstu doktori un maģistri, bet vienkārši draudzes mācītāji, kas izplata jaunu un neizglītotu cilvēku vidū Evaņģēliju un katehismu, kā arī pārvalda sakramentus.

Par izglītības nepieciešamību

Pirmās daļas noslēgumā Luters runā par lietām, kuras aktualitāti nav zaudējušas arī mūsdienās. Viņš norāda, ka trūkst mācītāju, un, ja nemācīs jauniešus, tad mācītāju būs vēl mazāk. Savukārt mācītājiem jācieš bads tikai tādēļ, ka cilvēki ir nepateicīgi un skopi. Luters aicina aiz sevis atstāt ko vairāk nekā tikai vēderu un bagātību, ko paņems līdzi kapā, un parūpēties par dvēselēm.

OTRĀ DAĻA – izglītības laicīgā lietderība.

Otrajā sprediķa daļā Luters pievēršas izglītības laicīgajai lietderībai, bet precīzāk to varētu nodēvēt par izglītības laicīgās un garīgās lietderības līdzās nostatīšanu, jo šeit autors apskata tās abas vienlaicīgi.

Turpinājums »

Continue Reading

« Neatbildētais mācībā par Baznīcu
Tev nebūs laulību pārkāpt, un tas sākas jau ar iekārojošu skatienu »
                       

Ieskaties

Ticības būtība
Atgriešanās sinonīmi
Kas mums jādara?
Ētikas pamatjautājumi

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • ko-bibele-maca-par-jezus-ienemsanu Ko Bībele māca par Jēzus ieņemšanu?
    • e-mācība

    Ko Bībele māca par Jēzus ieņemšanu?

  • Humānisms un Bībele par cilvēku Humānisms un Bībele par cilvēku
    • e-refleksijas

    Humānisms un Bībele par cilvēku

  • Negantās dusmas Negantās dusmas
    • e-apceres

    Negantās dusmas

  • Atšķirīgi lietot šīs pasaules lietas Atšķirīgi lietot šīs pasaules lietas
    • e-sprediķi

    Atšķirīgi lietot šīs pasaules lietas

  • ar-kadiem-vardiem-ticibas-aplieciba-izsaka-jezus-pazemibas-stavokla-dazados-brizus Ar kādiem vārdiem ticības apliecība izsaka Jēzus pazemības stāvokļa dažādos brīžus?
    • e-mācība

    Ar kādiem vārdiem ticības apliecība izsaka Jēzus pazemības stāvokļa dažādos brīžus?

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Lutera pedagoģija [6]
  • Lutera pedagoģija [3]
  • Lutera trīs reformatoriskie pamatraksti
  • Lutera pedagoģija [2]
  • Lutera pedagoģija [4]
  • Lutera pedagoģija [11]
  • Lutera pedagoģija [12]

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “Viss iet uz galu, mūsu uzdevums ir rādīt vienīgo iespējamo ceļu uz nākamību (mūžīgo dzīvošanu), nevis radīt ideālu pasauli šeit…”
  • gviclo: “Šīs norises liecina par tendenci, kad pašsaprotamais kļūst nesaprotams jeb, kā citi to sauc - uzbrukums pamatvērtībām. Jēdzieni laulība, ģimene,…”
  • jean: “Jā, tāpat kā ikviens cilvēks, kas grēko un noliedz, ka grēko. Girgenzons savā skaidrojumā par 5. bausli to izsaka šādi:…”
  • Janis Karklins: “Piebilde iekavās: "Dievs neapstiprina tirānu netaisnību, nedz arī pieprasa, lai cilvēki uzskatītu netaisnību par taisnību. Tāpēc, lai gan Dievs noraida…”
  • jean: “Par ko šūmēšanās? Aborts ar atvieglojumiem (ko tas vispār nozīmē?!?) slikti, bet aborts bez atvieglojumiem (kā šķiet tas jau daudzus…”

RSS e – POLEMIKA

  • Par Jūdas vēstuli
  • Politiskās atšķirības. Vai to pamatā ir atšķirīga reliģiozitāte?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Mt.5:15
    Sveci iededzinājis, neviens to neliek apakš pūra, bet uz lukturi; tad tā visiem spīd, kas ir namā.

ilustrētā baznīca

Lieldienu cepumi kristiešiem
Lieldienu cepumi kristiešiem

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Desmit Dieva baušļi Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēks grēku piedošana Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums reliģiozā pasaule Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2022


Posting....