Skip to content
4. marts, 2021
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

202. Ko Jēzus augšāmcelšanās nozīmē tev?

  • Sākums
  • Cilvēka atbildība
  • e-raksti

Cilvēka atbildība

Ilārs Plūme

Atšķirībā no eņģeļiem, kam piemita pilnīga garīga brīvība, cilvēka brīvība ir atkarīga no apkārtējās pasaules iespaidiem. Mēģinot to aprakstīt līdzības veidā jāsaka, ka cilvēks nekad nav ģenerālis, bet ierindnieks. Cilvēka rīcība tādēļ vienmēr ir atkarīga no kāda augstāka spēka, kas valda pār mums. Šā iemesla dēļ cilvēks var būt pagrimis vai taisnīgs daudz lielākā mērā, nekā tas ir atkarīgs no viņa dabiskajām spējām.

cilvēka atbildība


Tādēļ raksturojot cilvēka rīcības galējās izpausmes ikdienas valodā bieži tiek lietoti tādi vārdi kā dēmonisks un svētais. Citiem vārdiem, mēs spējam sekot daudz tālāk, nekā spējam vadīt vai lietojot no armijas dzīves patapinātu terminoloģiju, mēs esam ierindnieki nevis virsnieki. Tādēļ cilvēka dzīve nav saistīta ar bezgalīgi jaunu ceļu radīšanu pretī nākotnei, bet drīzāk mums jāizvēlas, kam sekot. Mēs varam pieslieties vienai vai otrai armijai, bet nevaram radīt paši savu armiju un izstrādāt savus stratēģiskos mērķus. Tādējādi mūsu izvēle vispirms ir saistīta ar jautājumu, kam kalpot. Šo stāvokli labi raksturo Pāvila vārdi: “tam, kam jūs sevi nododat par paklausīgiem kalpiem, jums arī kā kalpiem jāklausa” [Rom.6:16]. Pēc grēkā krišanas mēs visi esam grēka armijas karavīri.

Evaņģēlijs mūs atbrīvo no šīs verdzības, dāvādams brīvību, bet tā nav brīvība izvēlēties neskaitāmas jaunas iespējas, bet kā mūsu ticības apliecības to ir pareizi formulējušas – tā ir “jaunā paklausība”.

No grēka mēs esam atbrīvoti tieši tādēļ, ka esam kļuvuši par Kristus gūstekņiem [Gal.5:1]. Tā kā mums nav un nevar būt pašiem sava armija, mēs varam vai nu kopā ar Sātana armiju doties pretī tumsai un iznīcībai vai kopā ar Kristus armiju – pretī gaismai un dzīvībai. Trešais ceļš ir ilūzija, tāda ceļa vienkārši nav. Tādējādi kā daļēji garīgai un daļēji fiziskai būtnei cilvēka izvēle pirms grēkā krišanas ir izvēle, kam kalpot. Šajā skatījumā grēka ceļš ir perverss veids, kā  cilvēks realizē savu dabisko paklausīgas kalpošanas tieksmi.

“Prometejiska sava ceļa izvēle ir fantāzija, jo mēs nesam radīti ar kapacitāti kalpot paši sev.”

Mēs varam kalpot tikai tam, kurš ir lielāks par mums – Dievam vai velnam. Arī šā iemesla dēļ mēs redzam, ka tas, ka pievīla cilvēku paradīzes dārzā bija Sātans. Tā nevarēja būt parasta čūska.

Luters bieži uzsvēra domu, ka visa cilvēces vēsture ir Dieva un velna kaujas lauks un uz šā fona tad arī apskatāmi gan katra atsevišķa cilvēka dzīves notikumi, gan vēstures gājums kopumā. Turklāt cilvēks nekad neatrodas starp Dievu un velnu kā neitrāla persona. Dievs un velns ne tikai zina, kas notiek cilvēka sirdī, bet arī aktīvi piedalās šajos notikumos. Citiem vārdiem sakot, cilvēks vai nu pieder Dievam, vai velnam. Viņš nevar piederēt pats sev. Tas bija humānists Roterdamas Erasms, kas, aizstāvēdams cilvēka garīgas izvēles brīvību, piespieda Luteru aprakstīt cilvēku kā kaujas lauku starp Dievu un velnu. Erasms piekristu Luteram, ka cilvēks līdzinās mūlim, kas, savas nezināšanas apstulbots, nespēj izšķirties starp divām siena kaudzēm. Tādēļ, pēc Erasma domām, cilvēkam jānāk palīgā ar izglītību. Turpretī Luters, lai gan ļoti augstu vērtēja izglītību, atzina, ka galvenā cilvēka problēma tomēr nav viņa zināšanu trūkums. Cilvēku par mūli padarīja nevis informācijas trūkums, bet tas, ka pats pēc savas dabas cilvēks bija mūlis. Un uz šā mūļa vienmēr kāds jāja. Vai nu jātnieks bija Dievs vai velns, bet mūļa mugura nekad nebija tukša. Turklāt Luters bija pārliecināts, ka pašam cilvēkam nepieder izvēles iespēja jeb pašnoteikšanās. Viņš nevar savu jātnieku izvēlēties. Jātnieks ir tas, kas izvēlas viņu. Pestīšanas jautājumā lēmums nekad nepieder cilvēkam pašam, bet vienīgi Dievam. No sava pirmā elpas vilciena līdz pēdējai nopūtai cilvēks ir atkarīgs no Dieva. Dieva vārda spēkam, Dieva žēlastībai ticībā ir jādzen cilvēks uz priekšu līdz pat viņa dzīves pēdējam brīdim. Bez dievišķās žēlastības cilvēks sabrūk pats sevī un atgriežas nebūtībā.

‘Samaitātā cilvēka daba seko viltus dieviem, viltus vadītājiem un viltus apsolījumiem, visu laiku iedomādamies, ka tie ir dzīvības avots.”

Tādējādi cilvēks savā dzīvē ir pilnīgi atkarīgs vai nu no pestītāja Dieva, vai no samaitātāja velna. Citas alternatīvas vienkārši nav. Turklāt cilvēkam, pat pamatojoties Rakstos, nav iespējams atklāt Dieva godības un varenības valstību, nedz arī Dieva nodomus šīs pasaules vēstures gājumam. Tādējādi, pretēji Erasma un jebkuriem humānistu uzskatiem, Luters bija pārliecināts, ka neviena cilvēka iespēju robežās nav veicināt un noteikt šīs pasaules progresu un attīstību. Tiesa, laicīgās lietās – politiskā un pilsoniskā izpratnē – šis apstāklis nevienu cilvēku neatbrīvo no saprāta lietošanas, lēmumu pieņemšanas un brīvas rīcības.

Tomēr pat šajā nozīmē cilvēka izvēles iespējas ir ierobežotas.

Jautājumā par cilvēka izvēli pamācošs ir pazīstamais A. Šopenhauera atzinums, ka cilvēks var darīt to, ko viņš grib, bet nevar gribēt to, ko viņš grib. Ja rūpīgāk pārdomājam šo izteikumu, tad ir skaidrs, ka pēc A. Šopenhauera domām cilvēkam nav brīvas gribas.

Nedaudz niansētāk varētu sacīt, ka mēs nevaram sekot saviem instinktiem, bet varam sekot domai par sekošanu saviem instinktiem. Mēs nevaram dzīvot kā dabiski vīrieši un sievietes, bet varam sekot dabiskās eksistences filozofijai. Mēs nevaram dzīvot paši priekš sevis, bet varam izvēlēties sekot egoisma principam.

Atrodoties grēka stāvoklī cilvēka daba netiek iznīcināta, bet samaitāta, izvēloties par saviem radīšanas kārtībai pretējus mērķus. Cilvēks tika radīts lai pazītu un pielūgtu dzīvo Dievu, bet savā grēka aklumā tas kalpo nedzīviem elkiem [Rom.1:21-23], kļūstot par vergu šīs pasaules pirmspēkiem [Gal.4:3]. Tādējādi grēks ir izkropļota paklausības forma, viltus sekošana, pievilta māceklība, kas paverdzina cilvēku, vedot to pretī arvien lielākai un lielākai iznīcībai, līdz pat ellei.  Viss iepriekš sacītais nenozīmē, ka cilvēks ir nenozīmīgs radījums lielāku spēku cīņa, kurš nevar atbildēt pats par savu rīcību. Patiesībā Raksti Sātanam piešķir tikai pakārtotu, nevis centrālo lomu Dieva radīšanas plāna piepildīšanā. Centrālā vieta ir atvēlēta cilvēkam. Grēks jeb velna plāns šajā pasaulē ienāca caur vienu cilvēku [Rom.5:12] un Dieva karš pret ļaunuma impēriju arī noris caur vienu cilvēku Jēzu Kristu [Rom.5:15]. Lai gan mēs neesam ģenerāļi šajā kosmiska mēroga konfliktā, tomēr Dieva pestīšanas plāns īstenojas tieši mūsos. Tas tādēļ, ka cilvēks ir vienlaicīgi gan garīga, gan miesīga būtne, kas līdzdalās visos radīšanas aspektos.

“Tādēļ caur mums Dievs var iesniegties pašas attālākajos radības nostūros. Nebūdami ne pilnīgi gari, nedz arī tikai miesīgas būtnes, mēs atrodamies realitātes krustceļos. Kosmosa nākotne pieder tai armijai, kura kontrolē šo stratēģisko punktu.”

Šī nav kāda abstrakta cīņa iedomātā garu pasaulē, bet tā notiek mūsu ikdienas dzīvē, kur saskaņā ar savu aicinājumu izdzīvojam un piepildām savas lojalitātes. Sātana pieveikšana un pasaules svētīšana vislielākajā mērā notiek tad, kad paklausot Kristus aicinājumam, izdzīvojam savu ticību šīs pasaules lietās un dzīves izkārtojumos.

Tādējādi atziņa par cilvēku kā Dieva un Sātana cīņas lauku atklāj cilvēka eksistences dziļākos noslēpumus.

Tags: cilvēks Dievs eņģeļi Erasms Esejas dogmatika ļaunuma impērija Mārtiņš Luters sātans

Continue Reading

« Vietējo baznīcu dievišķā izcelsme
Kā var zināt, ka visi grēki ir piedoti un esi glābts? »

Ieskaties

Zvēra zīme - Pasaule bez jēgas
Atkal satikšanās uz mūžu
Lutera pedagoģija [9]
Visas lietas top jaunas Kristū

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Pēdējie komentāri

  • gviclo: “gviclo neslēpjas. Vienkārši spied uz gviclo. Bet kas ir scwildflower9? Ar cieņu, gviclo”
  • Roberto: “Cody, paldies par ekskursu, pilnība piekrītu nostājai ...tomēr ņemot vērā kristīgai ticībai, konservatīvām vērtībām un runas brīvībai pieaugošos naidīgos noskaņojumus…”
  • Cody: “Pāvels Durovs savulaik dibinājis вКонтакте sociālo tīklu, tad Krievijas specdienestu piespiests to nodeva tam pašam specdienestam, tad emigrējis un radījis…”
  • Janis Karklins: “ar kļūdu biju domājis vārdu "sātans", ne jau Rakstu vietu. "Bet Dieva vārds mums atklāj vairāk nekā tikai mūsu nožēlojamo…”
  • jean: “Jā, tas apceres teksts ir burtisks citāts no Ef. 6:12 -- "Jo ne pret miesu un asinīm mums jācīnās, bet…”

Līdzīgās e-publikācijas

  • Vai izvēlējies jau īsto gaismas piegādātāju?
  • Mums jājautā pēc iesākuma
  • Kas īsti pierāda cilvēka prāta bezdievību
  • Trīskāršā muļķība
  • Kalpošana un atbildība
  • Žēlastības līdzekli mums norāda uz to, kur ir Baznīca
  • Jēzus vienmēr ir blakus
  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atgriešanas līdzekļi Atgriešanas līdzekļi
    • e-raksti

    Atgriešanas līdzekļi

  • Aizliegtās diskusijas kristiešiem Aizliegtas diskusijas kristiešiem
    • e-ziņas

    Aizliegtas diskusijas kristiešiem

  • Žēlastības aicinājums Žēlastība ir aicinājums
    • e-refleksijas

    Žēlastība ir aicinājums

  • Vai pestīšanai ir nepieciešami labie darbi? Vai pestīšanai ir nepieciešami labie darbi?
    • e-apceres

    Vai pestīšanai ir nepieciešami labie darbi?

  • Godāt Dievs tēlu cilvēkos Godāt Dievs tēlu cilvēkos
    • e-apceres

    Godāt Dievs tēlu cilvēkos

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

RSS e – POLEMIKA

  • Latvietis ir katrs Latvijas pilsonis (vai cit-valodīgi runājošie ir lojāli latvieši?)
  • Luteriskie Bībeles kometāri tiešsaistē
  • Šķelšanās LELB. Vai Rubeņa aiziešana sagraus Vanaga baznīcu?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Kol.1:19-20
    Tam Dievam Tēvam ir paticis, ka iekš Jēzus Kristus mājotu visa pilnība, un ka caur Viņu un uz Viņu visu salīdzinātu, ir to, kas virs zemes, ir to, kas debesīs, mieru darīdams caur Viņu, caur Viņa krusta asinīm.

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Evaņģēlijs grēks grēku piedošana interesanti fakti Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters Par kristīgās ticības apliecinājumu par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums reliģiozā pasaule Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticība un dzīve Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2021