Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

73. Kad notiek grēks pret piekto bausli?

  • Sākums
  • Par Vārdu kā Radītāju
  • e-raksti

Par Vārdu kā Radītāju

Ilārs Plūme
Noklausies šo e-publikāciju

“Viss ir radies caur viņu, un nekas, kas ir radies, nav radīts bez viņa.” (Jņ.1:3)

Par Vārdu kā Radītāju


Lai gan Apustuļu ticības apliecība pedagoģisku iemeslu dēļ radīšanas un radības uzturēšanas darbu piedēvē tikai Dievam Tēvam, Jānis šeit tiešā veidā runā par Vārdu kā Radītāju.

Tas ir vēl viens veids kā pateikt, ka Vārds ir Dievs, jo Vecās Derības un sekojoši jūdu izpratnē radīšana bija unikāls Dieva darbs. Vēstulē ebrejiem tiek sacīts, ka Dievs caur savu Dēlu ir radījis pasauli, viņš ir Dieva godības mirdzums un būtības atveids, bet tālāk vēstules autors norāda, ka ar savu vareno Vārdu viņš ir arī radības uzturētājs un cilvēka šķīstītājs no grēka (Ebr.1:2-3). Tāpat kā citi evaņģēlisti arī Jānis sava evaņģēlija sākumā uzsver Jēzus darbību kā jaunas radīšanas sākumu.

Tādējādi tā ir arī norāde uz Jēzu, kā jaunās radīšanas autoru – caur viņu un viņa vārda spēkā radība tiek pārradīta no jauna. Dieva radīšanas darbs attiecas uz visu Trīsvienību kopā, kā Austrumu baznīca to mēdz formulēt: Tēvs rada caur Dēlu Svētajā Garā. Dievs Tēvs nepavēl Vārdam – radi cilvēku! – bet viņš saka: “Taisīsim cilvēku pēc mūsu tēla, pēc mūsu līdzības.” (1.Moz.1:26)

Vēstulē ebrejiem lasām, ka “pasaule ir radīta Dieva Vārda spēkā”. Turpat tiek norādīts, ka tā ir patiesība, kas satverama vienīgi ticībai (Ebr.11:3). Savukārt ticība nāk no rakstīta un sludināta Dieva vārda. Arī grieķu vārds, kas lietots Vēstulē ebrejiem liecina, ka radīšanas vārds bijis runāts vārds (ῥήματι). Tomēr tas nenozīmē, ka persona Mūžīgais Vārds (Logos) – Dieva Dēls būtu piemirsts. Raksti daudzviet radīšanas darbu attiecina tieši uz viņu (Jņ.1:3, Kol.1:16, Ef.3:9, 1.Kor.8:6).

Dievs atklāj sevi gan caur rakstītu un runātu vārdu, gan caur savu Dēlu. Abi vārdi ir atšķirami viens no otra, tomēr starp tiem pastāv cieša saistība. Radīšanas vārdi: “Dievs teica” (1.Moz.1:3), tādējādi saprotami gan kā Mūžīgais Vārds (Logos), gan kā runātais Dieva vārds, viņa pavēle, kas īstenojas radīšanā. Lai gan šāda bija parastā ortodokso luterāņu teologu nostāja, tomēr bija atsevišķi teologi, kas uzsvēra, ka Dieva radīšana notikusi tikai ar personiskā Dieva Vārda – Logosa starpniecību.

Tādējādi saprotama kļūst arī baznīcas tēva Atanasija norāde uz dziļo saistību starp radīšanu un pestīšanu. Tomēr tā kā tie ir divi atšķirīgi un teoloģiski nošķirami Dieva darbi, tad jāapzinās, ka mācība par radīšanu nav Evaņģēlijs, tomēr bez tās Evaņģēlijs zaudē savu vērtību, jēgu un nozīmi, turklāt radības glābšana notiek caur to pašu Vārdu, kurš sākotnēji to radīja.

Protams svarīgi ir ievērot, ka tas vēl nav miesā nācis Dieva Vārds, tomēr Mūžīgajā Vārdā, vai kā mēs citādi varam to tulkot, – Mūžīgajā Saprātā viss tika radīts, Vārdā viss tiks arī izglābts (Rom.8:20-21), un Vārdā viss atradīs savu piepildījumu (Atkl.1:8).

Tēmas: Aleksandrijas Atanasijs Apustuļu ticības apliecība Dieva vārds jauna radīšana Logos mūžīgais Vārds Par Jāņa evaņģēliju rakstītais vārds runātais vārds

Continue Reading

« Kas tiek lūgts kristīgā lūgšanā
Jaunās Derības uzticamība »
                       

Ieskaties

Kultūras faktors
Kristīga dzīve un krusts
Ticība Dievam Svētdarītājam: Ko Svētais Gars dara?
Ticības dzīve praksē

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Strīds par to kā darbojas Svētais Gars
  • Tavs draugs Dievs
  • Pēc krusta redzi dzīvibu [165]
  • Par spīti nāves spēkam [4]
  • Dieva vārda atklāsme iesniedzas dziļā senatnē
  • Svētā vēsture – Dieva darbi zemes virsū
  • Es savus grēkus sūdzos [351]

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Austrumu gudrie ietur distanci

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025