Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

207. Ko tu apliecini ar vārdiem: "Tas ir tiešām tiesa"?

  • Sākums
  • Svētā Kristība: Kristāmā persona
  • e-raksti

Svētā Kristība: Kristāmā persona

Ilārs Plūme
Noklausies šo e-publikāciju

Kristāmajai personai vispirms ir jābūt dzīvam cilvēkam (Mt. 28:19 un Mk. 16:15–16). Noraidāma ir mormoņu prakse, kas kristī mirušos. Tāpat arī nedzīvu priekšmetu – kuģu, baznīcas zvanu un citas līdzīgas “kristības” ir bezjēdzīgas. Taču nav svarīgi, vai kristāmā persona ir pieaudzis cilvēks vai bērns.


Ja mēs raugāmies uz bērnu Kristības jautājumu vēsturiski, tad pirmais, kas runā par bērnu Kristību, ir baznīctēvs Irenejs. Viņš apgalvo, ka bērnu Kristība pastāvējusi jau apustuļu laikos. Visticamākais, ka tā praktizēta līdzīgi prozelītu kristībai, ar kuru kristīja arī jūdu ticībai pievērsto pagānu bērnus. No Jaunās Derības mēs zinām, ka Filipos purpura pārdevēja Lidija un cietuma uzraugs tika kristīti kopā ar visu savu saimi (Ap. d. 16). Arī Smirnas Polikarps, mirdams mocekļa nāvē 155. gadā, liecināja, ka viņš kalpojis Tam Kungam 86 gadus, no tā var secināt, ka viņš ticis kristīts bērnībā apustuļu laikos. Vēl kāds moceklis Justīns, saka, ka viņa laikos bijuši daudzi kristieši, kas kļuvuši par tādiem bērnībā. Tātad kristīti kā bērni pirmā gadsimta beigās, kad vēl dzīvs bija apustulis Jānis. 3. gs. baznīctēvs Romas Hipolīts jau sīkāk runā par bērnu Kristību, aprakstīdams arī tās norisi. Tajā pašā gadsimtā Tertuliāns, vērsdamies pret bērnu Kristību, to nesauc par jaunievedumu. Bet Origēns un Kiprians bērnu Kristību uzskata pašu par sevi saprotamu. Ja bērnu Kristība nebūtu praktizēta jau apustuļu laikos, tad noteikti tās ieviešana būtu arī šajā jautājumā radījusi lielus teoloģiskus konfliktus, taču par tādiem baznīcas vēsture klusē.

Tomēr, pat ja mēs varam diezgan droši teikt, ka apustuļu laikos baznīca kristīja bērnus, tad ar to mēs vēl neko neesam panākuši. Piemēram, Pāvila Vēstulēs korintiešiem mēs lasām par dažādiem maldiem, pie kuriem turējās Korintas draudze, cita starpā, arī attiecībā uz Kristību. Bērnu Kristība tikai tad ir legāla, ja mēs to varam pamatot Svētajos Rakstos. Svētie Raksti nepārprotami māca, ka Kristība rada atdzimšanu un atjaunošanos Svētajā Garā un savieno ar Kristu. Tātad tā ir nepieciešama pestīšanai. Luters un citi luterāņu teologi, protams, nenoliedz, ka Dievs var izglābt bērnus arī bez Kristības, taču nenoliedzams fakts ir tas, ka Dievs par to mums neko tiešu Svētajos Rakstos nav atklājis. Šeit nevietā būtu minēt piemēru ar laupītāju pie krusta blakus Kristum, jo pilnīgi iespējams, ka viņš bija kristīts ar Jāņa Kristītāja Kristību.

Tomēr Kristība nevienu neglābj bez ticības. Kristībai gan piemīt reāls spēks, ka tā, Lutera vārdiem sakot, – “dara, ka grēki top piedoti, tā pestī no nāves un velna un dod mūžīgu svētlaimi”, bet tikai tiem “kas tic, kā Dieva apsolījuma vārdi saka”.

Lai gan Luters uzskata, ka bērni spēj ticēt, tomēr Kristība nav pamatota un nav atkarīga no ticības un tās apliecināšanas. Tas attiecas arī uz pieaugušo Kristību. Galvenais Kristībā ir Dieva vārds savienots ar ūdeni. Un, ja tas tā ir, tad Luters pamatoti apgalvo, ka “Kristība ir pareiza, lai arī ticības pietrūkst”. Bērni un pieaugušie ir jākristī tāpēc, ka Tas Kungs ir pavēlējis, lai visi tiktu kristīti. Visi – gan pieaugušie, gan bērni ir iedzimtā grēka varā. Arī dievbijīgu vecāku bērni dzimst ne pēc gara, bet pēc miesas, un, lai tie tiktu Dieva valstībā, tiem ir jāatdzimst caur ūdeni un garu (Jņ. 3:5–6). Tādēļ arī Kristus norāja savus mācekļus, kuri neļāva mazos bērnus nest pie Viņa: “Laidiet bērniņus pie Manis, neliedziet tiem, jo tādiem pieder Dieva valstība. Patiesi Es jums saku: kas Dieva valstību nedabū kā bērniņš, tas nenāks tur iekšā.” (Mk. 10:14–15) Tātad galvenais iemesls, kādēļ mēs kristījam gan bērnus, gan pieaugušos, ir iedzimtais grēks un velna vara, kurā atrodas ikviens, kas nav kristīts un netic. Šo atziņu labi formulējis H. Zasse: “Tādēļ mēs kristām bērnus, it kā tie būtu pieauguši, tieši tāpat kā mēs kristām pieaugušos, it kā tie būtu bērni. Lai ko arī mums pieaugušajiem, un mūsu izpratnei par personu, nozīmētu atšķirība starp bērnu un pieaugušo, tomēr Dieva priekšā tam nav nozīmes. Viņa priekšā persona ir persona, neatkarīgi no vecuma tā ir vai nu Ādama vai Dieva bērns.”

Bez tā iemesla, ka Kristība nav atkarīga no kristāmās personas ticības kā papildus faktors, jautājumā par bērnu ticības nozīmi, ir atziņa, ka Kristība nav tikai vienreizējs akts, bet tā turpinās visu kristītās personas mūžu. Lai gan Kristība sniedz grēku piedošanu un mūžīgo dzīvi, tiklīdz tā ir veikta, tomēr atjaunošana, kas iesākas Kristības brīdī, turpinās visu mūžu un pilnībā tiek pabeigta līdz ar nāvi un augšāmcelšanos.

Tēmas: Ticība un dzīve

Continue Reading

« Vai eņģeļi nesīs jūs?
Mirušie tiek augšāmcelti »
                       

Ieskaties

Kas jāzina par PLF?
Kā pareizi lūgt
Zelta plāksnes un zelta šķirsts
Nesakiet: Miris dabīgā nāvē!

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Vai pieļaujama kristīga ietekme?
  • Svētā Kristība: Kristība un ticība
  • Luterāņi veic kristību ezerā
  • Kas var tikt kristīts
  • Kas ir jākrista?
  • Kristāmie
  • Pilnībā pieaugušais

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Android Luters

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025