Skip to content
6. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

89. Kā saderinātajiem jāizturas?

  • Sākums
  • Mēs ticam uz vienu Baznīcu
  • e-raksti

Mēs ticam uz vienu Baznīcu

Hermanis Zasse
Noklausies šo e-publikāciju

« Lasīt sākumu | Iepriekšējā daļa »

Kas ir baznīca? Mūsu ticības apliecība sniedz atbildi, kura būtiski atšķiras no tā, kā citas baznīcas ir atbildējušas uz šo jautājumu. Anglikāņu Trīsdesmit deviņu artikulu 19. artikuls atkārto Augsburgas ticības apliecības VII artikulā doto definīciju, bet, izdarot raksturīgu izmaiņu, proti, iestarpinot vārdu “redzamā”. “Redzamā Kristus Baznīca ir draudze.. .” Tas tiek darīts, oponējot visām pārējām reformātu baznīcām. Tās, Cvinglija, Bucera un Kalvina vadītas, uzskatīja, ka patiesā baznīca ir neredzama. Anglikāņu izdarītais iestarpinājums, iespējams, radās, nostājoties apzinātā opozīcijā 1560.gada Skotijas ticības apliecībai, kura mācību par baznīcu savieno ar mācību par Trīsvienību un mācību par Kristus personu, apgalvojot: “Šī baznīca ir neredzama, zināma vienīgi Dievam, kas vienīgais zina, kurus Viņš ir izredzējis” [16, Cochrane, 175.lpp.].

Mūsu ticības apliecība nenodala redzamo un neredzamo baznīcu. Luters patiesi, tagad un toreiz, par baznīcu runāja kā par neredzamu, tomēr kopumā šo jēdzienu lietoja abās nozīmēs. Luteriskā teoloģija šodien atrastos daudz labākā situācijā, ja tā nekad nebūtu runājusi tā, it kā pastāvētu divas baznīcas, viena – redzama un otra – neredzama. Šis dalījums ir radies, pamatojoties uz reformātu mācību par predestināciju. Šīs mācības aizsākumi ir meklējami jau agrāk – Augustīna darbos un viduslaikos – Viklifa darbos. Neredzamo baznīcu veido visi izredzētie, redzamo baznīcu – visi kristītie. Cilvēks var būt vienas baznīcas loceklis, nebūdams piederošs otrai. Tādā gadījumā Kristība ir tikai ārēja zīme kristībai ar Svēto Garu. Cilvēkam, kurš nav izredzēts mūžīgajai dzīvībai, Kristība ar ūdeni ir tikai zīme, kurai nav turpmākas iedarbības.

Šādu dalījumu luteriskā baznīca ir noraidījusi kā nebiblisku. Saskaņā ar Jauno Derību Kristība nav tikai zīme, bet līdzeklis, kas nomazgā grēkus (Ef.5:26), “mazgāšana atdzimšanai” (Tit.3:5). Tādēļ nepastāv divas baznīcas – viena, kas ir redzama to cilvēku sadraudze, kuri ir saņēmuši atdzimšanas zīmi, un otra, kas ir neredzama to cilvēku sadraudze, kuri ir atdzimuši Svētajā Garā mūžīgajai dzīvībai.

Arī mūsu baznīca apliecina izredzētību mūžīgajai dzīvībai un zina, ka kristītie var būt zuduši, bet tikai viņu pašu vainas dēļ. Mēs zemojamies Dieva priekšā, kura apslēptos lēmumus, ko Viņš mums nav atklājis, mēs nesaprotam. Mēs noliecamies Dieva priekšā, kas “grib, lai visi cilvēki tiek izglābti un nāk pie patiesības atziņas” (1.Tim. 2:4), un kas tomēr tik daudziem ļauj pazaudēt mūžību. Jo mēs nekad nevaram atteikties no apsolījumiem, kuri ir pievienoti žēlastības līdzekļiem. Mēs nekad nevaram sacīt, ka Viņš savus apsolījumus nav domājis nopietni. Cilvēks var zaudēt Kristības svētību, ja viņš atkal un atkal no jauna, jā, ik dienas, ticībā nesaņem Kristus apsolījumu. Bet apsolījums paliek. Kristība saglabājas nemainīga.

Luterāņu un reformātu XVI gadsimta savstarpējos strīdos par Kristību, kurus mums vajadzētu izpētīt daudz pamatīgāk, mūsu teologiem patika atsaukties uz “vienu Kristību,” kā tas ir teikts Ef.4:5, kas tika iekļauta arī Nīkajas ticības apliecībā. Pamatojoties uz šo svarīgo Pāvila citātu, uz kuru balstās arī Augsburgas ticības apliecības VII artikuls, kā arī uz 1.Kor.8:6 “viens Dievs.. un.. viens Kungs,” Nīkajas ticības apliecībā vārds “viens” atkārtojas vairākkārt: “Es ticu uz vienu Dievu Tēvu.. un vienu Kungu Jēzu Kristu.. vienu svētu, katolisku un apustulisku baznīcu.. vienu kristību grēku piedošanai.” Tādējādi šeit apliecinātā un Jaunajā Derībā pamatotā “viena Kristība” noraida ne tikai ideju, ka Kristību ir iespējams veikt atkārtoti, bet arī šī sakramenta platonisku sadalīšanu fiziskajā kristībā un garīgajā kristībā.

Tas ir attiecināms ne tikai uz žēlastības līdzekļiem, bet arī uz baznīcu. Mūsu ticības apliecība apliecina tikai vienu baznīcu un nevis divas. Baznīca nevar tikt sadalīta divās – redzamajā un neredzamajā – baznīcās, neskatoties uz to, ko daži vēlākā laika teologi par to ir teikuši. Tādēļ mūsu ticības apliecības seko Nīkajas un Apustuļu ticības apliecībām un Jaunajai Derībai. Un tad, kad tiek uzdots jautājums, vai Augsburgas ticības apliecības VII artikuls runā par neredzamo baznīcu, kā šo artikulu saprot reformāti, vai par redzamo baznīcu, kā to ir interpretējuši anglikāņi, mums vienkārši ir jāatbild, ka jautājums nav pareizi uzdots; ne artikulā, ne arī Jaunajā Derībā šāds dalījums nav atrodams.

Lasi turpinājumu »

Continue Reading

« Kristus vienmēr iestājas par jums
Mēlēs runāšana »
                       

Ieskaties

Kā patikt Dievam?
Par pravieša Jeremijas grāmatu
Ieskats mācībā par Svēto Garu
Par Romas Klēmenta pirmo vēstuli korintiešiem

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Bībele un Baznīcas apliecības raksti
  • Luterāņu baznīcas kopība ar citiem luterāņiem
  • Kādu ticības apliecību satur Mazais Katehisms?
  • Apustuliska aplieciība
  • Baznīca identifikācijas kartes uzskata par nekaitīgām
  • Kristietības ticības simbols
  • Pētera baznīca

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Kunga tuvumā jāuzvedas klusi

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025