Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

90. Kas ir laulība?

  • Sākums
  • Baznīca vienmēr ir ticības objekts
  • e-raksti

Baznīca vienmēr ir ticības objekts

Hermanis Zasse
Noklausies šo e-publikāciju

Vairākkārt neveiksmīgi mēģinot skaidrot šo artikulu, tas tika sadalīts. Pirmais teikums tika attiecināts uz neredzamo baznīcu, jo viena svēta baznīca, viena baznīca, kas pastāv mūžīgi, ir ticības artikuls, un tādēļ tā ir neredzama. Otrais teikums tika attiecināts uz redzamo baznīcu, jo visu ticīgo draudze, kurā tiek pasludināts Evaņģēlijs un tiek dāvāti sakramenti, sastāv no redzamiem cilvēkiem, kam šeit, uz zemes, tiek pārvaldīti un sniegti žēlastības līdzekļi.

Baznīca vienmēr ir ticības objekts


Pretrunām, kuras ietver šāds ieskats, būtu vajadzējis novest līdz atziņai, ka jautājums ir nepareizi uzdots. Augsburgas ticības apliecības autors nebija cilvēks, kas nespēj skaidri un loģiski domāt. To nevarētu sacīt arī par Luteru, kurš piedalījās Švābahas artikulu veidošanā un par šo jautājumu bija līdzīgi izteicies savā 1528.gada darbā Lielā Apliecība. Vai spējat iedomāties, ka viņi būtu varējuši nepamanīt, ka šādi ir sajaukti jēdzieni? Ja mēs pārlūkojam XIX un XX gadsimta debates par VII artikulu, mēs redzam, ka strīdi par to, ko tad īsti māca artikuls, rodas nevis no tā, ka ticības apliecībā ir kādas neskaidrības, bet gan no tās skaidrotāju neskaidrās domāšanas, kuri mēģināja šajā artikulā ielasīt sevis pašu vēlāk izveidotās eklesioloģijas teoloģiskos priekšstatus un kategorijas.

Līdzīgi citiem artikuliem, arī šis artikuls pamatā formulē Jaunās Derības mācību, kur baznīca vienmēr ir gan faktisks, konkrēts cilvēku kopums, kurš ir saredzams, gan arī svēto sadraudze, Dieva ļaudis, Kristus miesa, kas ir ticības objekts. Tas, ko Korintā redzēja jūdi un pagāni, bija grupa cilvēku, kuri pulcējās kopā. Viņi neredzēja šo cilvēku svētumu, to, kas šo cilvēku grupu raksturoja kā Dieva ļaudis, Kristus miesu, Svētā Gara templi. Jā, arī Korintas svētie tik lielā mērā, cik viņi patiešām bija svēti un nebija farizeji un liekuļi, neredzēja svētumu, kas viņiem bija dots.

Tam, ka tavi grēki ir piedoti, ir jātic. Korintas kristiešiem bija jātic, ka viņi ir Dieva ļaudis un ka ar, līdz un zem viņu redzamās sapulces klātesoša ir Kristus garīgā miesa, – tieši tāpat kā viņi nevarēja redzēt, izbaudīt un sajust, ka konsekrētā maize un konsekrētais vīns Svētajā Vakarēdienā ir Kristus patiesā miesa un patiesās asinis. Viņiem tam bija jātic.

Arī Jaunajā Derībā baznīca nebija redzamības artikuls, bet ticības artikuls šī vārda burtiskajā nozīmē. Tā tas tika saprasts baznīcā, kura apliecināja Nīkajas ticības apliecību un tajā ietverto nozīmīgo artikulu par vienu, svētu baznīcu. Katoliskie [kristieši] senajā kristīgajā pasaulē (jau tad “katolisks” bija konfesionāls apzīmējums) tikai ticībā varēja apgalvot, ka viņi ir patiesā baznīca un nevis novaciāņi, jo novaciāņi to pašu apgalvoja par sevi, pamatojot to ar turēšanos pie ortodoksās ticības, kas vēl ir papildināta ar senākām baznīcas disciplīnas formām. Augustīns tikai ticībā varēja zināt, ka patiesā baznīca nav donātisti, bet gan tā sadraudze, kuru viņš dēvēja par communio catholica. Baznīca vienmēr ir ticības objekts.

Tas pats šodien notiek ar Romas katolismu. Pārliecību, ka baznīca ir un tai ir jābūt tikpat redzamai, kāda bija senā Israēla tauta, kāda ir ikviena sociāla cilvēku organizācija uz zemes, ir noteicis tas, ka Roma nekad nav spējusi noteikt baznīcas robežas. Kādā ziņā ekskomunicētie saglabā savu piederību baznīcai, kuras locekļi viņi joprojām paliek? Ja shizmatiskajām baznīcām pieder priesterība un episkopālā konsekrācija, ja pat herētiķu Kristība, ja vien tā notikusi pareizi, ir spēkā esoša un ja šodien herētiķi tiek dēvēti par “atdalīto brāļiem,” kur tad ir precīzās baznīcas robežas? Jau Optatuss no Milēves [IV gadsimts] donātistus nosauca par brāļiem, pamatojot to ar izsmeļošu teoloģisku skaidrojumu, kuru viņš izklāstīja savās septiņās grāmatās par donātisma shizmu. Akvīnas Toma darbu izdevuma vācu valodā redaktori XXIX sējuma ievadā runā par “redzamo Kristus baznīcu, kura ir redzama tikai tās sakramentos”. Vai tas nav katoļu līdzinieks luterāņu mācībai par žēlastības līdzekļiem, Evaņģēliju un sakramentiem kā notae ecclesiae, vienīgajām pazīmēm, pēc kurām mēs ticībā spējam atpazīt baznīcas klātbūtni?

Būtībā visas kristietības pārliecība ir tāda, ka baznīca ir ticības jautājums un tā nav objekts, kuru iespējams novērot. Pretējā gadījumā ticības artikulam, kas tiek apliecināts ticības apliecībā par baznīcu, nebūtu nekādas jēgas. “Ir svarīgi, lai viss, kam mēs ticam, būtu apslēpts,” saka Luters darbā “Par nebrīvo gribu”. Tālāk izteiktajam secinājumam: “Baznīca ir apslēpta, svētie nav zināmi”, katoļi nekad nepiekristu. Tomēr viņiem ir jāatzīst, ka šajos vārdos ir patiesība. To parāda manis pieminētais citāts par sakramentiem. Pat Romai baznīca nav gluži tik redzama kā Franku valsts vai Venēcijas republika, kā to reiz savā galējā polemikā pret reformāciju apgalvoja Bellarmīns.

Tēmas: baznīca Lutera citāti svēto sadraudze ticības objekts

Continue Reading

« Homoseksuālisms
Lutera pedagoģija [7] »
                       

Ieskaties

Jēzus debesbraukšana
"Dāvanu saraksti"
Kristus "par jums" Svētajā Vakarēdienā
Uz Evaņģēlija, nevis uz Bauslības pamata

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Pazūd baznīca
  • Miesa un Baznīca
  • Viltus baznīcas briesmas
  • Kas tad īsti Baznīca ir?
  • Vainas atzīšanas vieta
  • Baznīcas raksturīgās iezīmes jeb kur ir baznīca?
  • Pētera baznīca

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Agapes mielasts

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025