Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

209. Kāpēc mums ir vajadzīga svētošana?

  • Sākums
  • Manta debesīs
  • e-raksti

Manta debesīs

Reinhards Slenczka
Noklausies šo e-publikāciju

« Lasīt sākumu | Iepriekšējā daļa »

“Nekrājiet sev mantas virs zemes, kur kodes un rūsa tās maitā un zagļi rok un zog. Bet krājiet sev mantas debesīs, kur ne kodes, ne rūsa tās nemaitā un kur zagļi nerok un nezog. Jo, kur ir tava manta, tur būs arī tava sirds. Miesas spīdeklis ir acs; ja nu tava acs ir skaidra, tad visa tava miesa būs gaiša. Bet, ja tava acs ir nevesela, tad visa tava miesa būs tumša. Ja tad gaišums, kas tevī, ir tumsība, cik liela būs tumsa! Neviens nevar kalpot diviem kungiem: vai viņš vienu ienīdīs un otru mīlēs, jeb viņš vienam pieķersies un otru atmetīs. Jūs nevarat kalpot Dievam un mantai.” [Mt.6:19-24]


Pēc tam, kad iepriekšējā teksta nodalījumā Mt.6:1-18 aplūkotajiem dievbijības praktiskās darbības veidiem, mīlestības dāvanām, lūgšanai un gavēšanai, tika ierādīta vieta cilvēka un Dieva kopībā, slēpta no ļaužu acīm, tagad, Mt.6:19-7:6, seko rinda apodiktisku, tātad obligātu aizliegumu: nekrājiet mantu (6:19), nezūdaities (6:25), netiesājiet (7:1), nedodiet svētumu suņiem, nemetiet savas pērles cūkām priekšā (7:6).

Ar pirmo aizliegumu Dieva vārda gaismas stars vērsts uz mūsu sirdi un uz to, kas tajā bieži vien mums pašiem paliek apslēpts (sal. 1.Kor.4:5). Tas notiek ar izvērtējošo konstatējumu: “Jo, kur ir tava manta, tur būs arī tava sirds” (21.p.). No trim aspektiem tiek pārbaudīts, kam pieķērusies mūsu sirds, uz ko tā paļaujas, no kā tā bīstas, resp., par ko tā raizējas. Tas būtībā ir jautājums par to, kas ir mūsu Dievs.

Pirmais aspekts (19-21 p.) mūsu skatu vērš uz lietām , kas mums var būt nozīmīgas kā vērtības. Šīs “mantas virs zemes” sevišķi raksturo tas, kas attiecībā pret tām ir kaitīgs un postošs: kodes, kas posta apģērbu, rūsa un zagļi, kas piesavinās naudu un vērtslietas. Visa pieredze rāda, ka virs zemes nav nekā, kam būtu paliekoša vērtība (sal.Lk.12:16-21; 1.Tim.6:18-19; Jēk.5:2-3; Sīr.29:13-17).

“Manta debesīs” ir tam visam krasā pretstatā, un šeit tiek izslēgti visi trīs kaitējuma veidi, taču sīkāk gan šī mūžīgā manta debesīs netiek raksturota. Jo vispirms jau runa ir par sirds piesaistīšanos. Piesaistīšanās iznīcīgajam ir nesaprātīga, saistīšanās pie mūžīgā ir saprātīga. Tādējādi sevis pārbaudīšanai mūsu vērība tiek pievērsta tam, kas ir mūsu neizsacītā vajadzība pēc kaut kā paliekoša, arī tur, kur mēs saistām sevi pie šīs pasaules lietām un sevi zaudējam.

Otrais aspekts (21.-23.p.) mūsu skatu vērš no lietām uz mums pašiem, raksturojot miesas un acs , gaismas un tumsas attiecības. Šeit ir redzams un viegli saprotams, kā caur acīm īpašā veidā tiek veidota cilvēka iekšējās pasaules saikne ar ārpasauli. No veselas, skaidras vai slimas vai ļaunas acs atkarīgs cilvēka vispārīgais stāvoklis. Īpašības vārdi vesela/skaidra/slima/ļauna ļauj izprast, ka miesīgas īpašības un garīgas nostādnes tā saistītas viena ar otru, ka tas attiecas uz visu cilvēku kopumā (sal.1.Moz.4:5-7). Bet, un tas jāņem vērā, apcerot šos tēlainos vārdus: acs ir orgāns gaismas uztveršanai, kuru tā tomēr pati nerada. Taču, tāpat kā, runājot par pirmo aspektu, netiek sacīts kas ir šī neiznīcīgā manta debesīs, arī šeit netiek tuvāk paskaidrots, kas domāts ar šo gaismu, bet gan līdzīgā veidā tiek parādīta konkrētās izvēles psihofiziskā racionalitāte: tas ir acīm redzams; vērtējot ar saprātu, tas nevar būt citādi, un nav nepieciešama īpaša iedziļināšanās, lai izprastu, kas šeit ir būtisks un par ko ir runa.

Trešais aspekts (24.p.) sniedz tēlaino izteicienu atšifrējumu, un ar Dieva un mantas [vācu, tāpat aramiešu, grieķu un latīņu tekstā lietots vārds mamon] pretstatījumu mums dota izvēle starp realitāti un ilūziju. Tagad kļūst arī skaidrs, ka neiznīcīgā manta debesīs un tāpat gaisma miesas izgaismošanai ir pats Dievs, Viņa valstība un Viņa apsolītā alga debesīs, mūžīgā svētlaime. Tāpat kļūst skaidrs, ka manta [mamons] šeit pārstāv iznīcīgās vērtības un cilvēka tumsību viņa miesīgumā, tā ka viņš nav spējīgs skaidri redzēt un saprast. Tas, ko šīs pasaules lietas un vērtības demonstrē neapgaismotajam cilvēkam, pie kam nepastāv iespējas kādreiz piepildīt ar tām saistītās cerības, Jēzus vārdā tiek demitoloģizēts, un mēs topam vesti atpakaļ pie Dieva, kurš ir vienīgā patiesā un paliekošā realitāte un kura apsolījums nepiekrāpj.

Protams, izšķiršanās starp Dievu un mamonu nav nekāda brīva izvēle. Attiecības starp šiem abiem kungiem tiek raksturotas ar naidu un mīlestību, ar pieķeršanos un nicināšanu, un tas attiecas uz afektiem, kas ir būtiski dziļāka dvēseles saistība, nevis tikai kāda virspusēja izvēle distancētā vērojumā. Pamatā šeit jāatceras kalpa, resp., verga attiecības ar kungu, kurās ietvertas visas iespējamās tiesiskās, sociālās un emocionālās saistības. Vergs ir kunga īpašums; viņam tātad nav noteikšanas pašam par sevi.

Pie tam bibliskais vārds “mamons”, viens no mūsu ikdienas valodā lietotajiem netulkotajiem vārdiem, parāda arī, ka ar to netiek apzīmēta tikai nauda, bet reizē arī kāda vara, kas mūs pievelk un kam mēs pakļaujamies. Tas, ka starp dažādajiem šī vārda iespējamajiem atvasinājumiem parādās arī tāds, kas ir saistībā ar lūgšanu vārdu “āmen”, apliecina, ka viss fokusēts pirmā baušļa jautājumā — kas un kāds [wer/was] ir mūsu Dievs, uz ko mēs paļaujamies, kam pieķērusies mūsu sirds. Jo, tā sacīts šī baušļa skaidrojumā Lielajā katķismāKungs, Debesu Tēvs, sniegdams mums savā Dēlā debesu mantu un apsolīdams mūžīgu svētlaimi, Tu izgaismo mūsu sirds tumsību tās saistībās un atkarībās, tās cerībās un bažās. Mēs Tevi lūdzam, stiprini mūsu ticības paklausību, lai mēs Tevi “pāri visām lietām bīstamies, mīlam un Tev uzticamies”.

Tad nu dod mums, Kungs, izpratni par savu noslēpumu, “proti, Kristu, kurā apslēptas visas gudrības un atziņas bagātības” (Kol.2:2-3). Āmen.

Lasi turpinājumu »

Continue Reading

« Krusta vārds – vienpusība un stulbums?
Ticības būtība »
                       

Ieskaties

Dievišķās pestīšanas darbs ir iespējams ārpus Kristus
Kurš var tikt pielaists pie Svētā Vakarēdiena
Sešas vīzijas, viens objekts
Par Psalmiem

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Kur ir tava manta?
  • Pareizi izmantot savu bagātību
  • Neviens mums nevar kaitēt
  • Karl Bernhard Garve: Laiks ar ātrumu skrien
  • Dievs un nauda
  • Kam tik dziļi bēdās krist [428]
  • Mēs visi esam zagļi Dieva un pasaules priekšā

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Garīdznieks un suns

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025