Skip to content
21. jūnijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

132. Kas ir grēks?

  • Sākums
  • Vīrs, kas bija akls kopš dzimšanas, kļūst redzīgs
  • e-raksti

Vīrs, kas bija akls kopš dzimšanas, kļūst redzīgs

Risto Santala
Noklausies šo e-publikāciju

Visa Jāņa evaņģēlija 9. nodaļa stāsta par vīru, kas bija piedzimis akls. Šajā drāmā galvenās darbojošās personas ir Aklais Vīrs, viņa Vecāki, Farizeju Pētnieciskā Komiteja un Jēzus. Darbības vieta – ieeja Templī un Ziloas dīķis pilsētas lejas daļā. Laiks – sabats pēc Būdiņu svētkiem, un cilvēkiem ir uzģērbtas svētku drānas. Neskatoties uz to, ka sabatā bija aizliegts ubagot, jo šai dienā nebija atļauts rīkoties ar naudu, kāds aklais ir ieņēmis savu parasto vietu pie vārtiem. Varbūt viņš vairāk ubago līdzjūtību nekā ko citu, jo visa pilsēta viņu pazīst gadiem ilgi.

Vīrs, kas bija akls kopš dzimšanas, kļūst redzīgs


Kad Jēzus kopā ar mācekļiem iet garām šim vīram, viņi uzdod Skolotājam mūžīgo jautājumu – kas ir vainīgs pie tādām ciešanām: “Rabi, kas ir grēkojis, viņš pats vai viņa vecāki, ka viņš neredzīgs piedzimis?” Jēzus atbilde ir pārsteidzoša: “Ne viņš ir grēkojis, ne viņa vecāki, bet Dieva darbiem vajag parādīties viņā”.

Slimība ir lielā nivelētāja un atklājēja. Slimība mums māca saskatīt veselību kā Dieva dāvanu. Galu galā reizēm cietējs ir tas, kurš māca citiem dzīves paliekošās vērtības. Aramiešu valodā aklu cilvēku sauc sagi nahôr, kas nozīmē “stipri apgaismotais”. Homērs, pieņemtais klasisko episko poēmu “Iliādas” un “Odisejas” autors, bija akls.

Tomēr Jēzus nāca darīt Tēva darbus, un tāpēc Viņš saka: “Kamēr Es esmu pasaulē, Es esmu pasaules gaisma”. Tad Viņš spļauj zemē, taisa dubļus ar siekalām, uztriepj tos uz vīra acīm un saka: “Ej, mazgājies Ziloas dīķī.” Šis vārds burtiski nozīmē “sūtītais”. Kaut kas Jēzus runas veidā liek vīram paklausīt. Viņš taustās, meklēdams ceļu lejup pa stāvo nogāzi uz dīķi, mazgājas un atgriežas redzīgs.

Nu parādās kaimiņi un ortodoksālie kritizētāji. “Daži sacīja: viņš tas ir, – citi turpretim: nē, bet viņš tam līdzīgs. Viņš pats sacīja: “Es tas esmu”.” Kad tam jautā, kā viņa acis tika atvērtas, viņš atbild, ka Vīrs, ko viņi sauc par Jēzu, iztaisīja dubļus, uzlika viņam uz acīm un sūtīja to uz Ziloas dīķi.

Tomēr Jēzus metodēs bija kaut kas tāds, kas nesaskanēja ar rabīnu priekšrakstiem. Dziedināšana sabatā bija slikta pati par sevi, bet Jēzus pārkāpa likumu vēl tālāk, ņemot dubļus un ieberzējot tos vīram acīs. Berzēšana bija viens no 39 sabatā aizliegtajiem darba veidiem. Daži citi bija jāšana ar zirgu, peldēšana, dejošana, divu vagu uzaršana vai divu šuvju šūšana un pat saderināšanās, jo tas ietvēra rīkošanos ar naudu vai dāvanām. Katram šim aizliegumam bija vai nu 6 vai 39 “papildus pienākumi”. Tādējādi sabata priekšraksti varēja potenciāli kopā izveidot 39 x 39 = 1521. Līdz šai dienai ortodoksālais jūds var gluži labi pārbaudīt, vai neviens uz sinagogu nenāk ādas zoļu kurpēs, lai nepastāvētu iespēja, ka kāda nagla izšķiļ dzirksteli. Tuvākajā Jeruzālemes apkārtnē visi ciemi ir apvienoti vienā kopīgā sabata apgabalā, kura iekšpusē nav vajadzības mērīt sabata gājuma 2000 kubitus jeb 880 metrus. Praktiski jūds rūpējas par to, lai ārpus mājām vai sabata apvidus nenoietu vairāk kā 2000 vidusmēra soļus.

Nu kaimiņi aklajam vīram jautā, kur ir Jēzus, un, kad viņš nespēj pastāstīt, aizved to pie farizejiem, kur tomēr viņš atkal runā par brīnumaino dziedināšanu. Farizeji saka, ka Jēzus nevar būt no Dieva, jo Viņš netur sabatu. Tā kā aklā vīra identitāte joprojām tiek apšaubīta, uz skatuves izsauc viņa vecākus, kas reliģiskajiem vadoņiem apliecina, ka šis vīrs ir viņu dēls un ka viņš ir piedzimis akls. Tomēr, kad lieta nonāk līdz dziedināšanai, viņi saka, lai vīrs runā pats. Evaņģēlijs vēsta: “Tā viņa vecāki runāja, baidīdamies no jūdiem; jo jūdi jau bija sarunājušies katru, kas viņu apliecinātu par Kristu, izslēgt no draudzes.”

Izslēgšana no sinagogas tādā reliģiozā pilsētā kā Jeruzāleme bija šausmīga perspektīva. Talmudā teikts, ka tika izmantotas trīs soda pakāpes. Vismaigākā forma bija “rājiens“, kad apsūdzēto izdzina no kopības ar sinagogu uz vienu nedēļu. Ja spriedumu uzlika sinedrija priekšnieks, tas varēja ilgt pat līdz 30 dienām. Otrajā pakāpē – “izraidīšana” – kopība ar sinagogu tika lauzta uz mēnesi. Visbargākā soda forma bija – “lāsts” jeb “izdzīšana”, kur spriedums bija neierobežoti ilgs. Tad sodītais cilvēks lielākā vai mazākā mērā tika uzskatīts par mirušu. Pat “izraidīšanas” pakāpe bija šausmīga, jo tai līdzi nāca noteikti lāsti. Grēku nožēlotājam bija jāsēd uz zemes kā sērās, viņam bija aizliegts apgriezt matus vai bārdu – aizliegts pat mazgāt. Viņam nebija ļauts piedalīties sabiedriskās aktivitātēs, un no viņa izvairījās kā no spitālīgā. Pat tikai rakstu mācītāju autoritātes graušana tika uzskatīta par smagu noziegumu, un tāpēc nav pārsteigums, ka aklā vīra vecāki nesteidzās runāt dēla vietā.

Nu dziedinātais vīrs tiek iesaukts uz nopratināšanu, bet viņš nepiekrīt nomelnot Jēzus reputāciju tikai tāpēc, ka viņam to liek darīt. “Vai Viņš ir grēcinieks, to es nezinu; vienu es zinu, ka es, neredzīgais, tagad varu redzēt”. Kad farizeji joprojām pastāv pie tā, lai viņš tiem izskaidrotu notikušo, viņš atbild: “Nemūžam vēl nav dzirdēts, ka kāds būtu atvēris acis cilvēkam, kas neredzīgs piedzimis. Ja Viņš nebūtu no Dieva, Viņš neko nevarētu darīt.” Nu saceļas kņada. Komitejas locekļi saniknojas. “Tu viss esi grēkos dzimis,” viņi kliedz, “un tu mūs gribi mācīt?” Un viņi to izdzen ārā.

Stāstam ir epilogs. Jēzus izdzird, ka vīrs ir izdzīts no sinedrija. “Vai tu tici Cilvēka Dēlam?” Viņš jautā, to atkal redzēdams. “Kungs, kas Tas ir,” jautā vīrs, “lai es varētu Viņam ticēt?” “Tu esi Viņu redzējis,” Jēzus saka, “kas ar tevi runā, tas Viņš ir.” Tad vīrs saka: “Es ticu, Kungs!” un pielūdz Jēzu. Pēc tam Jēzus izsaka vārdus, kuru raksturs ir diezgan noslēpumains: “Uz tiesu Es esmu nācis šinī pasaulē, lai tie, kas neredz, kļūst redzīgi, un tie, kas redz, akli.” Kad daži tuvumā stāvoši farizeji dzird šos vārdus, tie jautā, vai arī viņi ir akli. “Ja jūs būtu akli,” Jēzus saka, “jums nebūtu grēka; bet tagad jūs sakāt: mēs redzam, – tāpēc jūsu grēks paliek.”

Tēmas: darīt redzīgu dziedināšana Jāņa evaņģēlijs Jēzus runas veids Mesija Jaunajā Derībā neredzīgais vīrs rabīnu literatūra sabata aizliegumi Tēva darbi Ziloas dīķis

Continue Reading

« Jūsu dzīve ir grūta jūsu pašu vainas dēļ
Sava vaiga sviedros »
                       

Ieskaties

Pārdomas par Altāra Sakramentu
Dvēseles stāvoklis starp nāvi un augšāmcelšanos
Evaņģēlisks un ekumēnisks saturs
Tev jāatgriežas, lai saņemtu Dieva žēlastību

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Pārbaudīsim savu mīlestību pret Kristu Pārbaudīsim savu mīlestību pret Kristu
    • e-apceres

    Pārbaudīsim savu mīlestību pret Kristu

  • Ir jābūt mieram Ir jābūt mieram
    • e-refleksijas

    Ir jābūt mieram

  • Dievs mūs pārbauda Dievs mūs pārbauda
    • e-apceres

    Dievs mūs pārbauda

  • Pāvila vēstules liecina par labu zīdaiņu Kristībai Pāvila vēstules liecina par labu zīdaiņu Kristībai
    • e-raksti

    Pāvila vēstules liecina par labu zīdaiņu Kristībai

  • Balstīt savu ticību uz nepareiza pamata Balstīt savu ticību uz nepareiza pamata
    • e-refleksijas

    Balstīt savu ticību uz nepareiza pamata

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Kā pravieši runāja par Kristu
  • Tu esi vainīgs!
  • Nožēla neizglābs nevienu
  • Īsta labestība
  • Pasaules luterāņiem nav vienprātības taisnošanas izpratnē
  • Cīņa ar šaubām
  • Austrāļu luterāņi vēl neordinēs sievietes

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”
  • Janis Karklins: “Visi itkā cīnās pret maldiem..:)”
  • Roberto: “interesanti kāpēc cīnītājs pret maldiem vairs nav Lutera Akadēmijas mācības spēks, bet maldinātājs ir?”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Ziemassvētku lielā cīņa

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025