Skip to content
27. janvāris, 2021
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

77. Kad mums ir tiesības un pienākums ziedot savu dzīvību?

  • Sākums
  • Romas universālisms
  • e-raksti

Romas universālisms

Toms G. A. Hardts

Šis Origena citāts kļūst bezgalīgs turpmākajā izklāstā, kas nepārtraukti atgriežās pie Bībeles vārdu daudznozīmības. Šāda garīgā skaidrošana tomēr nedrīkst kļūt par cilvēka uzdevumu: “Nevis vientuļais ceļš, bet… dvēseles dzīves piemērošanās baznīcas dzīves ritmam; pie visu lietu sākuma stāv katoļu baznīca.”

Kādā vēlākā darbā de Lubā stingri iebilda Nikolajam no Liras [270-1349], kurš mācīja par Rakstu viennozīmīgo un burtisko nozīmi. [Tas bija tas pats princips, uz kuru balstījās arī luteriskā reformācija.] De Lubā uzskata, ka mistiskās nozīmes noliegšana ir novēršanās no ticības pazemības, kura seko baznīcas atzītajam skaidrojumam un dievbijīgi paceļās lielajā kopībā un vienībā, kas ir vēstures, radības un pestīšanas mērķis.

Bet baznīca un vēsturiskā kristietība nav pestīšanas starpnieks. Ceturtajā nodaļā de Lubā skaidri apliecina, ka “dievišķā žēlastība vienmēr bijusi rosīga cilvēku vidū. Arī pagāniem ir savi “apslēptie svētie” un savi pravieši.”. Baznīcas uzdevums ir apvienot visus šos apslēptos svētos, mudināt visus cilvēkus līdzdarboties savā atbrīvošanā, “nevis, lai saņemtu ārēju piedošanu – kas tika izdarīts principiāli un ir katra cilvēka nākotnes priekšnoteikums, jo atpestīšana ir mīlestības un žēlastības noslēpums – bet, lai pārveidotu mūs iekšēji. Tāpēc cilvēcei aktīvi jālīdzdarbojas savā pestīšanas procesā. Tāpēc arī Kristus savam upurim ir pievienojis Savas personas reālo atklāsmi un Savas baznīcas dibināšanu.”

De Lubā paskaidro, kādēļ žēlastības līdzekļu aprakstā grēku piedošanai nav nekādas nozīmes. Tā ir tikai neizteiktais priekšnosacījums, uz kuru Kristus upuris darbojas pat bez mūsu ticības. Viņš runā vienīgi par auglīgu līdzdarbošanos cilvēces vienošanā caur kopīgo atvēršanos [Dievam] baznīcā.

Cilvēces vēsturē kristietība ir virsotne. Līdzīgi kā bioloģiskā attīstība prasījusi daudz dzīvības formas [evolucionistu uzskats], lai radītu cilvēka ķermeni, tāpat bija jārodas atbilstošam daudzumam reliģijas paveidu, pirms kristietība varēja iegūt savu veidolu.

Tad de Lubā sarunā iesaista Renānu, kurš sacījis, ka visi cilvēki ir kalpojuši vienīgi tam, lai radītu pārcilvēku. Tātad kristietība tiek saprasta evolucioniski, kur cilvēces augšupeja nozīmē kristietību, kas ir cilvēces piepildījums tās augošajā pilnībā.

De Lubā savā darbā balstās uz daudziem baznīctēvu citātiem, kuru var iedalīt trīs grupās. Pirmā ir Origēns un viņa domubiedri. Otra – Augustīns [354-430] un Irenejs [130-200]. Trešā grupa ir pārējie citāti, kurus de Lubā [šķiet] sagroza.

Analizējot otro grupu, jāatzīst, ka tie nevis apstiprina, bet gan noraida de Lubā uzskatus. Piemēram, de Lubā citē lielu fragmentu no Augustīna De Civitate [lib.18,c.47], par to, ka ārpus Israēla bija sastopama patiesā Dieva atziņa, tomēr apraujas pirms vārdiem, kur Augustīns šo atklāsmi ierobežo ar atsevišķiem gadījumiem. Iespējams Ījabs bija ticīgs pagāns. Bet tam ar de Lubā universālismu nav nekā kopīga.

Tālāk de Lubā apgalvo, ka Irenejs darbā Adversus Haereses IV,27, raksta par Kristu, kurš nokāpdams mirušo valstībā, sastapis “pagānu svēto tēlus.” Bet Ireneja darbā nekā tāda nav. Irenejs rakta par “taisnajiem, patriarhiem un praviešiem” un skaidro, kādēļ viņu darbi ir iekļauti Rakstos. Viņš neko nesaka par pagānu varoņiem.

Iespējams de Lubā tā rīkojas neticīgo kristietības kritiķu iespaidā, kas iedvesmojuši arī franču radikālismu. Viņš grib attaisnot savu jaunības pretinieku ar viņu pašu premisām. “Pirms Kristus par to rūpējās liela Dieva gādība… Tā sprieda Celzs un pēc viņa Porfīrijs. Vēlāk Simahs, jā, tai skaitā arī daudzi mūsdienās vairāk vai mazāk šo ideju sekotāji… “platoniskais cēlais pārākums,” un, kā Julians Atkritējs ir izteicies…”

« Iepriekšējā daļa » | Sākums | Turpinājums »

Tags: Romas jaunā reliģija

Continue Reading

« Svētības “Kristū”
Luters un ticības apliecības »

Ieskaties

Absolūcija kā žēlastības līdzeklis
Septītais vakara priekšlasījums
Baznīca Bābeles gūstā
Kādu apsolījumu Dievs jums dod jūsu ciešanās

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “Jani Karklin, Dievs vārds ir kā abpusēji (bauslība un evaņģēlijs) griezīgs zobens.. vai tā skaidrojums un izpratne var atšķirties? Bonhēfera…”
  • talyc: “Skatos, ka šinī jautājumā ir nepieciešams skaidrojums. Tā pat kā gaļas ēšana vai neēšana kristīgam cilvēkam ko nozīmē; tā pat…”
  • Janis Karklins: “...bet ko saka Dieva vārds?! Būtu labi arī atsauces, kādā kontekstā Luters un Bonhēfers izsaka šo domu?”
  • Roberto: “"Agrīnais Luters" māca, ka ir pieļaujama tikai pasīva un vārdiska pretošanās. "Vēlīnais Luters" apgalvo, ka konkrētos apstākļos kristietim ar ieročiem…”
  • Janis Karklins: “Vai nav tā, ka ādamiskais cilvēks(grēcīgais), visvairāk ir nodarbināts ar vainas meklēšanu pie tuvākā, valdības u.t.t., lai attaisnotu savu nepaklausību?…”

Līdzīgās e-publikācijas

  • Lutera katehismi nemācītiem pagāniem
  • Dvēseļkopšana un psiholoģija
  • Pāvests netradicionāli izteicies par Luteru
  • Kristietības centrs
  • Vēsts par suverēno Dievu
  • Atklāj, kuru konfesiju kristieši ir visvairāk vajātie
  • Tā stunda nāk un ir jau klāt
  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Neesiet uzpūtīgi Neesiet uzpūtīgi
    • e-refleksijas

    Neesiet uzpūtīgi

  • Ko man būs darīt, lai es dabūtu mūžīgu dzīvību Ko man būs darīt, lai es dabūtu mūžīgu dzīvību
    • e-refleksijas

    Ko man būs darīt, lai es dabūtu mūžīgu dzīvību

  • Ticība ir svarīga un dārga Dieva priekšā Ticība ir svarīga un dārga Dieva priekšā
    • e-apceres

    Ticība ir svarīga un dārga Dieva priekšā

  • Kā izturēties pret kritušajiem Kā izturēties pret kritušajiem
    • e-apceres

    Kā izturēties pret kritušajiem

  • Jauns veids kā sekot līdzi aktuālākajām publikācijām Jauns veids kā sekot līdzi aktuālākajām publikācijām
    • e-paziņojumi

    Jauns veids kā sekot līdzi aktuālākajām publikācijām

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

RSS e – POLEMIKA

  • Latvietis ir katrs Latvijas pilsonis (vai cit-valodīgi runājošie ir lojāli latvieši?)
  • Luteriskie Bībeles kometāri tiešsaistē
  • Šķelšanās LELB. Vai Rubeņa aiziešana sagraus Vanaga baznīcu?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Jēk.1:5
    Ja kādam no jums gudrības trūkst, tas lai lūdzās no Dieva, kas visiem labprāt dod un nevienam nepārmet, - tad tā viņam taps dota.

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Evaņģēlijs grēks grēku piedošana interesanti fakti Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters Par kristīgās ticības apliecinājumu par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums reliģiozā pasaule Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticība un dzīve Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2021