Skip to content
6. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

254. Kāpēc trešo ticības locekli beidzu ar vārdiem: “Tas ir tiešām tiesa”?

  • Sākums
  • Romas jaunteoloģija
  • e-raksti

Romas jaunteoloģija

Toms G. A. Hardts
Noklausies šo e-publikāciju

Neskatoties uz to, šajā laikā viena no Garigū-Laganža svarīgākajām grāmatām – “Catholicisme. Les aspects sociaux du dogme” – jau sen bija uzrakstīta, un Hanss Urss fon Baltazars to 1943.gadā bija iztulkojis vāciski. Tā saucās Katholizismus als Gemeinschaft. Tajā patiesībā ir visi elementi, kuri laika gaitā radīja la nouvelle theologie – Romas jauno reliģiju.

Lai saprastu grāmatas saturu, vajadzētu apstāties pie tās nosaukuma otrās daļas, kas izceļ katolicisma sociālo kopības raksturu. Šī iezīme izceļas, ja aplūko tās antitēzi, ko atrodam kādā kristietību kritizējošā atkritēja Ernesta Renāna [1823-1892.] citātā, kas savā līdzīgi noskaņotā stoiķa imperatora Marka Aurēlija [121-180] cildināšanā, nievājoši nosauc savas bērnības ticību par “reliģiju, kas radīta nedaudzo izredzēto iekšējam mierinājumam”. Visu de Lubā teoloģiju var uzlūkot kā mēģinājumu atspēkot Renāna kristietības definīciju.

Katolicisms ir reliģija visiem, un tas ir lielā mērā kopībai būtisks faktors, Lai to pierādītu, de Lubā mēģina uzdot to, ko Renāns izsmej, par konstitutīvo ticību. Ir jārada jaunu reliģiju, kurai jābūt sociālai ne vien “savās izpausmēs dabīgās dzīves līmenī,” bet arī savā “dogmatiskajā kodolā”.

Šī jaunizveidotā ticības mācība savā pirmajā daļā nodarbojas ar ticības apliecībām, baznīcas satversmi un sakramentu sistēmu, otrajā daļā aplūko kristietības saistību ar vēsturi, trešajā daļā pāriet pie tā, kas izšķiroši iezīmēja jautājumu par Rakstu garīgo skaidrošanu, un nobeidz ar ceturto daļu par pagānu lomu.

Dogmatiskā daļa sākas ar antīkā, stoiskā un platoniskā mantojuma aizstāvību, kam piemīt spēja saredzēt indivīdu kā kosmosa daļu, kam tieši Marks Aurēlijs ir minēts kā piemērs. Kā naivas tiek attēlotas protestantu bailes no hellēnisma ietekmes un koncentrēšanās Bībeles atklāsmi. “Cilvēce ir organiska caur savu dievišķo radīšanu, un tā ir baznīcas sūtība – cilvēkam no jauna atklāt to sākotnējo vienotību, ko tie ir pazaudējuši, un atjaunot un piepildīt to”.

Baznīcas sakramentālai sistēmai tāpēc ir visupirms vienību radoša un vienību demonstrējoša funkcija. Pats žēlastības līdzekļu jēdziens ir kļuvis neinteresants. Šajā ziņā tas ir atļauts, tas ir kopības auglis un ne tās iemesls, otršķirīgs aspekts un ne galvenais punkts. Tāpēc Kristus miesas patieso klātbūtni sakramentā un tās attiecināšana uz baznīcu ir viens un tas pats. Šis sholastiķis tomēr runā tieši pretēji de Lubā, ka baznīca kā Kristus miesa ir Kristus reālās miesas sekas.

Šeit un arī de Lubā vēlākajā rakstā “Corpus Christi. L`eucharistie et l`eglise au moyen age” patiesībā ir rodami pirmsākumi brīdinājumiem par “pārlieku lielo uzsvaru uz reālprezenci,” ko mēs sastopam šodien – raksts, ko iespējams bija domājis Pijs XII, kad viņš runāja par briesmām ļaut šai patiesai klātbūtnei piepildīties visā tās spēkā.

Nodaļā par kristietību un vēsturi tiek konstatēts, ka baznīcas vēsture ir “Kristus cauraušanās cauri cilvēcībai”. Šī vienotība starp radību un pestīšanu nozīmē, ka “visa cilvēce ir Dieva bērni,” kas, Dieva rokas vadīti, nekļūdīgi dodas uz savu mērķi. Saskaņā ar de Lubā, tā ir kristīgās tradīcijas vienīgā jēga!

Šādā universāliskā kristietības skaidrojumā, izšķirošā loma ir trešai nodaļai – par Rakstu garīgo iedabu. Centrālais tēlas šeit ir tēlainās jeb alegoriskās skaidrošanas pazīstamais priekšgājējs, par ķeceri senbaznīcā nosodītais, Origens [apm.185-254]. Viņa pilnīgā reabilitācija, kas notiek pēdējā laikā, sakņojas šeit: “Mēs neatlaidīgi pastāvam uz to, ka Origens ir ņemams par priekšzīmi, tā kā viņa nozīme ir pamatota … šī lielā garīgā personība, kurš arī bija liels baznīcas vīrs”. Origens uzskatīja Veco Derību par svešu Jaunās Derības pamatpatiesībām, bet liek Kristum uzņemties šī tīri cilvēcīgā raksta kristīgu skaidrošanu: “Viņš darbojas caur Evaņģēliju, lai viss kļūtu Evaņģēlijs”. Ar šo skaidrojumu, kas ir acīmredzams sagrozījums, ir atrasta tā atslēga, kas der visām durvīm.

« Iepriekšējā daļa | Sākums | Turpinājums »

Tēmas: Romas jaunā reliģija

Continue Reading

« Meklējot Dievu
Par kalpošanas amatu Lutera izpratnē »
                       

Ieskaties

Mirušo uzmodināšana
Gana amats un skolotāja amats
Draudzes atziņa caur Jēzu Kristu
Divdesmit devītais vakara priekšlasījums

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Kam ir tiesības būt aicinātam?
  • Izrādās Luters savas 95 tēzes neesot pienaglojis
  • Saule, Pērkons, Daugava
  • Kas ir atslēgu vara?
  • Caur baznīcas durvīm pie eņģeļiem
  • Atslēgas ir dotas visai baznīcai
  • Pašiem pienaglot 95 tēzes pie baznīcas durvīm

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Koronavīruss ietekmē Romas pāvestu

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025