Skip to content
27. marts, 2023
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

288. Kā mēs varam pastāvēt kārdināšanās?

  • Sākums
  • Par kalpošanas amatu Lutera izpratnē
  • e-raksti

Par kalpošanas amatu Lutera izpratnē

e-baznīcēns
Noklausies šo e-publikāciju

Augsburgas ticības apliecība (CA) pamato vajadzību pēc kalpošanas (sludināšanas) amata taisnošanas mācībā. Un ir skaidrs, ka Baznīca bez tā nevar pastāvēt, jo šis amats padara Jēzus Kristus – patiesā Virsgana – balsi dzīvu. Tieši luteriskajai draudzei, kurā ir pulcējušies tikai grēknožēlojoši grēcinieki ir šāda amata vajadzība. Aicinājuma pamatā ir mācības sargāšana, pie kā pieder arī pastāvīga mācītāja eksaminēšana, ne tikai pirms aicināšanas, kas liek pastāvīgi izglītoties.

Mārtiņš Luters runā par diviem amata raksturlielumiem: mēģinājums par katru cenu pasargāt attiecības ar Evaņģēlija pamatiem un praktiskā piemērošanās laikam. [Jēzus Kristus iestādīta, bet cilvēciski mēģinājumi noformulēt]. Patiesībā, šis amats Mārtiņam Luteram nav skaidri definēts. Klerikālā komponente luteriskajā teoloģijā aizsākās pie Filipa Melanhtona un turpinās līdz pat Johanam Gerhardam.

Luters savā agrīnajā dzīves posmā runā par sludināšanas amatu, kuru izceļ.

Mārtiņš Luters:

“Tā kā Kristība, grēksūdze un Svētais Vakarēdiens ir pats tīrākais Evaņģēlijs, tad tas, kas attiecas uz siešanu un atraisīšanu – ko Kristus ir uzdevis visiem kristiešiem, ne tikai atsevišķiem indivīdiem – tas arī ir patiesi sakraments.”

Katra Evaņģēlija pasludināšana ir grēku piedošana un vienmēr ir Dieva dota. Arī CA 28:5 identificē Evaņģēlija pasludināšanu ar Atslēgu varu. Tādējādi kalpošanas amats [formāli] ir vienlīdzīgs ar Sakramentiem, taču tikai un vienīgi Jēzus Kristus ir šī amata patiesais Veicējs. Tādējādi mācītājs un bīskaps ir identiski kalpošanas (sludināšanas) amata kontekstā (de jure divinua), taču var būt atšķirīgi atbildības ziņā hierarhiski (de jure homino). Tāpat runā arī Traktāts par primātu #65.

Tomēr nebūtu pareizi apgalvot, ka Mārtiņš Luters to uzskatītu par Sakramentu. Ja atraisīšanas vara pieder ikvienam kristietim, tad varētu runāt par siešanas (ekskomunikācijas) varu, kas, kā atraisīšanas nepieciešamas priekšnosacījums atsevišķās situācijās, būtu specifiskās draudzes vadības (kalpošanas Amata pārstāvja) pilnvarās. Tas notiek pie Sakramentu pārraudzīšanas dievkalpojumā un arī būtu darāma draudzes vārdā (pilnvarojumā). Kamēr ekskomunikācija nav publiska, tās nav vispār.

Kalpošanas amata nozīme ir kārtībai, kādai ir jābūt kristīgā draudzē, tādēļ tā ir draudzes funkcija. Mārtiņš Luters noraidīja 1.Kor.12:28 kā draudzes hierarhijas aprakstu.

Darbā “Baznīca Bābeles gūstā”:

“Priesteri, kurus aicinām ir izraudzīti no mūsu vidus visu darīt mūsu vārdā un priesteru kārta ir nekas vairāk kā kalpošana (nihil est quam ministerium)”.

Pats vārds “mācītāja valdīšana” nozīmē, ka viņš kalpo grēciniekam ar apsolījuma Vārdu – grēku piedošanu, garīgā vara, kas ir mācīšana, Evaņģēlijs, vai mācītāja amats. Mācītāja amats ir dievišķs, jo tas – Vārda sludināšana un Sakramentu pārvaldīšana – pēc būtības ir no Dieva. Mārtiņš Luters:

“Nepieciešamības gadījumā lūdz savam kaimiņam grēku piedošanas pasludinājumu Jēzus Kristus Vārdā.”

Atbilstoši Mārtiņš Luters Rakstu principam, kalpošanas amatam nav dievišķa rakstura. Protams, kalpošanas (sludināšanas) amats ir Kristus iestādīts, pavēlēts un apstiprināts, taču pieder visiem kristiešiem. Pretēji daudziem mūsdienu luterāņiem pats Mārtiņš Luters nepiekrita, ka amatu ieņemošai personai būtu līdzi kāds apsolījums (charisma).

Mārtiņš Luters nesaskatīja pretrunu faktā, ka amats ir Jēzus Kristus dibināts un praktisku apsvērumu dēļ draudze deleģē kādai personai tiesības sludināt.

“Tas Kungs Savā Baznīcā nav nozīmējis valdītājus un kungus, bet gan kalpotājus, kas kalpo ar Vārdu un Sakramentu. (Neque enim magistratus ac dominos sed ministros constituit eius [ecclesiae], qui serviant ei verbos et sacramentis)”

Tātad, lai arī Jēzus Kristus uzrunāja apustuļus, Viņš uzrunāja arī visus kristiešus.

Mārtiņa Lutera dzīves laikā jau 1523.gadā Bohēmijā (Čehijā) bija problēmas ar mācītājiem, kuras Mārtiņš Luters ieteica risināt draudzēm aicinot mācītājus no saprātīgo vīru vidus un aicināt arī bīskapus, kas kontrolētu un sargātu mācību. Kārtība: sapulcēšanās, viena vai, ja nepieciešams, – vairāku kvalificētu vīru izvēlēšana, viņu ieteikšana un apstiprināšana ar visas draudzes lūgšanu un roku uzlikšanu, viņu atzīšana un godināšana kā likumīgi nozīmētiem bīskapiem un kalpotājiem (ministri) . Tātad, izraudzīšana (aicināšana) un ordinēšana.

Tiesības īstenot kristīgo pienākumu draudzē ir norma, kuru diemžēl ne vienmēr ir iespējams pildīt praksē, daudzu draudžu locekļu un pat veselu draudžu nespējā uzņemties atbildību par pieņemamajiem lēmumiem un vispār pieņemt tos.

Šādu realitāti apzinājās arī Mārtiņš Luters, taču tas nenozīmē draudzes aizmiršanu un viņas tiesību ignoranci, bet gan attiecīgā brīdī novērtēt situāciju un kādam konkrēti uzņemties atbildību, atceroties kārtības priekšnosacījumus.

“Bīskapu ievēl draudze, iesaka draudzei un apstiprina caur draudzi”, kas veido trīskāršu saikni ar draudzi. Ordinācija nav izšķiroša, bet gan Kristība. Ordinācija – personas izvēlēšanās kārtības labad un viņa apstiprināšana sludināt un pārvaldīt Sakramentus – tiesības, kas piemīt mums visiem. Vēlāk Mārtiņš Luters pat terminus “aicināt” un “ordinēt” lieto kā sinonīmus.

Ikviens likumīgs aicinājums ir dievišķs pēc būtības, taču kalpošanas amatu par īpašu dara tā darbības lauks. Svarīgi atcerēties, ka draudze nepastāv vienpatnībā, bet gan Kristus Baznīcas kopībā, kas uzliek pienākumus ar atbildību vērtēt dažādās situācijas.

Continue Reading

« Romas jaunteoloģija
Redzamais sātans – reliģiskie sātanisti »
                       

Ieskaties

Jēdziena noskaidrošana
Harizmātisma drudzis luterismā [1-Iekāre]
Krusta vārds - vienpusība un stulbums?
Dievs runā skaidri

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Vārda daba Vārda daba
    • e-apceres

    Vārda daba

  • Kristus ir lāsts! Kristus ir lāsts!
    • e-refleksijas

    Kristus ir lāsts!

  • Izšķiršana un izšķiršanās Izšķiršana un izšķiršanās
    • e-raksti

    Izšķiršana un izšķiršanās

  • Krāšņa mājvieta citā pasaulē Krāšņa mājvieta citā pasaulē
    • e-apceres

    Krāšņa mājvieta citā pasaulē

  • ka-tu-vari-saprast-miesas-augsamcelsanos Kā tu vari saprast miesas augšāmcelšanos?
    • e-mācība

    Kā tu vari saprast miesas augšāmcelšanos?

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Publiskās kalpošanas amats ir augstākais baznīcas amats
  • Kristīgais kalpošanas amats nav garīga kārta
  • Vai publiskā kalpošana ir nepieciešama?
  • Dievs iestādījis publisko kalpošanas amatu
  • Kristīgās kalpošanas amats
  • Kalpošanas amata definīcija
  • A. L. Grebners: Tēzes par baznīcas sadraudzību

Pēdējie komentāri

  • gviclo: “Jūs esat dzirdējuši, ka ir sacīts: tev būs savu tuvāku mīlēt un savu ienaidnieku ienīst. Bet Es jums saku: mīliet…”
  • Roberto: “Vai tiem, kas ļaunu saka labu esam un labu esam ļaunu, kas tumsību dara par gaismu un gaismu par tumsību,…”
  • Karels: “P.S. Nu jā, sava slinkuma, es biju domājis.”
  • Karels: “:D Hm, man personiski ir zināmi gadījumi, kad ļaudis aizgājuši bojā aiz savas pārcentības. Kad kāds būtu priekšlaicīgi nomiris dēļ…”
  • Jari23: “Nobeigums ir labākais”

RSS e – POLEMIKA

  • Dievs Svētī Latviju, Mūs Dārgo Tēviju ... kāpēc mums ir tāda himna?
  • Politiskās atšķirības. Vai to pamatā ir atšķirīga reliģiozitāte?
  • Teātris, dejas un citas izklaides ..

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Mt.10:7
    Izgājuši pasludinājat un sakāt: Debesu valstība ir tuvu klāt nākusi.

ilustrētā baznīca

Pāvests saņem Oskaru
Pāvests saņem Oskaru

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Desmit Dieva baušļi Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēks grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2023


Posting....