Skip to content
14. jūnijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

198. Kas ir mūsu Pestītāja paaugstināšana?

  • Sākums
  • Konfesionāla teoloģija nevis adiafora!
  • e-raksti

Konfesionāla teoloģija nevis adiafora!

Kurts E. Markvarts
Noklausies šo e-publikāciju

Augsburgas ticības apliecības apoloģijā XXIV artikulā mēs lasām, ka termins liturģija

pilnībā atbilst mūsu viedoklim, tas ir, ka viens mācītājs, kas konsekrē Sakramentu, izsniedz pārējiem ļaudīm Tā Kunga Miesu un Asinis, gluži tāpat kā viens sludinātājs mācīdams izsniedz Evaņģēliju ļaudīm, kā to apstiprina arī Pāvils: “Tā lai ikviens uz mums skatās kā uz Kristus kalpiem un Dieva noslēpumu namturiem.” (1.Kor.4:1) Tas ir, Evaņģēlija un sakramentu namturiem.. Tādējādi vārds liturģija pilnībā atbilst kalpošanas amatam.

Konfesionāla teoloģija nevis adiafora!

Senajā Grieķijā “liturģija” nozīmēja publisku kalpošanu vai oficiālu pienākumu. Baznīcā ar šo vārdu visbiežāk apzīmēja Svētā Vakarēdiena dievkalpojumu, un šādā nozīmē tas lietots arī šeit.

Liturģijas būtību nosaka trīs punkti. Pirmkārt – tie divi elementi, kas veido dievišķo kalpošanu jeb liturģiju, ir pasludinātais Evaņģēlijs un Kunga miesas un asiņu Sakraments. Kad dievkalpojumā, lai izvairītos no tādām nekārtībām, kādas bija sastopamas Korintas draudzē (1.Kor.11:21-22), tika likvidēts “mīlestības mielasts”, palika sludināšana un Sakraments. Tie nav vienkārši salikti kopā kā divas atšķirīgas lietas, bet gan caurvij viens otru. Kulmans ir norādījis, ka atšķirībā no sinagogas dievkalpojuma, kurā bija tikai Dieva vārda pasludinājums, baznīcas dievkalpojums jau no paša sākuma ir bijis sakramentāls. Tādējādi misionāru sludināšana veda pie Kristības, bet sludināšana draudzē – pie Svētā Vakarēdiena. Pamatā šī galvenā dievkalpojuma kārtība sniedzas atpakaļ līdz pat Jaunās Derības laikam, sk. Ap.d.20:7 u.trpm. Baznīca kā Kristus miesa pulcējas ap Viņa miesu Sakramentā (1.Kor.10:17). Tās sanākšana kopā uz dievkalpojumu ir atbilde uz pavēli un aicinājumu: “To darait mani pieminēdami.” (Lk.22:19) Svētais Vakarēdiens Jaunajā Derībā nav gadījuma rakstura piedeva dievkalpojumam, bet gan kopā sanākšanas mērķis (sk. Ap.d.20:7; 1.Kor.11:20, 33). Tā arī ir atbilde uz jautājumu, vai dievkalpojums pamatā ir domāts baznīcas locekļiem, vai neticīgajiem. Nepārprotami tas ir domāts baznīcēniem, un lai gan tajā var piedalīties arī citi, viņos nedrīkst radīt aplamu vai izkropļotu priekšstatu par notiekošo (sk. 1.Kor.14:23; Kol.4:5).

Sakraments ir konteksts jeb ietvars regulāram Evaņģēlija pasludinājumam, jo tas

tika iedibināts pasludinājuma dēļ, kā Pāvils saka: “Cikkārt jūs no šīs maizes ēdat un no šī biķera dzerat, pasludiniet Tā Kunga nāvi, tiekāms Viņš nāk” (1.Kor.11:26).

Vēsturiski kristiešu liturģijā Evaņģēlija pasludinājums Vārdā un Sakramentā ir bijis saausts vienā veselumā. Patvaļīgi atmetot vienu pusi, mēs nekādi nespēsim radīt patiesu izpratni par liturģiju un tās nozīmi. Izmantošu laicīgu piemēru – vai būtu daudz tādu teātru, kuri, uzņemoties iestudēt Šekspīra Henriju V, nolemtu to uzvest bez ceturtā un piektā cēliena – kaujas pie Azenkūras un tās sekām. Ja skatītājam nerūp, ka visas lugas vietā tiek parādīti tikai pirmie trīs cēlieni, viņa izpratne par lugu ir visai tālu no ideāla. Saglabājot visu laiku Kristīgās baznīcas pēctecību, Reformācijā skaidri tika izprasta sludināšanas un Sakramenta vienība, kas noteica to, ka liturģija tika svinēta pilnā apjomā “visā godbijībā” vismaz katru svētdienu un svētku dienās (Augsburgas ticības apliecība un tās Apoloģija XXIV artikuls, sal. Augsburgas ticības apliecības apoloģija XV artikuls).* Rīta, vakara un citiem mazākiem dievkalpojumiem, kuri savulaik notika baznīcas sānu kapelās, nav jāaizstāj galvenais dievkalpojums. Šis evaņģēliskais un sakramentālais mantojums tika iznīcināts trīsdesmit (1618.–1648.) gadu postošajā karā, kā arī XVII un XVIII gadsimta piētisma un racionālisma ietekmē. Jaunie apstākļi XIX gadsimta pasaulē neļāva pilnībā atjaunot šo lielo dārgumu.


* – Misūrī Sinodes prezidents Dr. Alvins Barijs, kā jau konfesionāls mācītājs, raksta:

Augsburgas ticības apliecība ir izskaidrojusi, ka “pie mums tik noturēta viena mise ik svētdienas un arī citās dienās, ja ir kādi, kas vēlētos baudīt Sakramentu, vai kur Sakraments tiek pasniegts tiem, kas to lūdz. Un tas nav jauns paradums baznīcā..” (ATA, XXIV). Es novērtēju arī mūsu jaunā Sinodes katehisma skaidrojumu par to, ka “Jaunajā Derībā Sakraments ir regulāra un būtiska draudzes dievkalpojuma sastāvdaļa, nevis gadījuma rakstura piedeva (Ap.d.2:42; 20:7; 1.Kor.11:33)”. Esmu arī pārliecināts, ka šī iemesla dēļ daudzas mūsu draudzes ir sākušas daudz biežāk svinēt Svēto Vakarēdienu. Daudzviet tas pat notiek katru svētdienu.

Tēmas: adiafora Augsburgas ticības apliecība Baznīcas izaugsmes kustība Evaņģēlija pasludinājums konfesionālā teoloģija liturģijas būtība Misūri Sinode par liturģiju pietisma ietekme racionālisma ietekme

Continue Reading

« Kristīga draudze gaida Kristus redzamo atnākšanu
Kristus priesteriskais amats »
                       

Ieskaties

Brīdinājums draudzei par maldu sludinātājiem
Dievs jūs šķīstī
Jēzus pie tavas sirds durvīm
Atjaunojošā sadraudze Kunga mielastā

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Ticība, cerība un mīlestība Ticība, cerība un mīlestība
    • e-refleksijas

    Ticība, cerība un mīlestība

  • Vai mums ir nepieciešamas ticības apliecības? Vai mums ir nepieciešamas ticības apliecības?
    • e-refleksijas

    Vai mums ir nepieciešamas ticības apliecības?

  • Dievs, kas var izglābt Dievs, kas var izglābt
    • e-refleksijas

    Dievs, kas var izglābt

  • Dievs, kas uzklausa lūgšanu Dievs, kas uzklausa lūgšanu
    • e-apceres

    Dievs, kas uzklausa lūgšanu

  • Pastarās dienas tuvums jau jaušams Pastarās dienas tuvums jau jaušams
    • e-apceres

    Pastarās dienas tuvums jau jaušams

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Uz Liberālu “baznīcu” !
  • Evaņģēlijs un sakraments satur grēku piedošanu
  • Svētais Vakarēdiens un dievkalpojums
  • Liturģiskais bardaks un ļaunprātības baznīcā
  • Šim sakramentam ir daudz nosaukumu
  • Bībeles esences sastāvs
  • Svētā Vakarēdiena konsekrācija ir pats Evaņģēlijs

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”
  • Janis Karklins: “Visi itkā cīnās pret maldiem..:)”
  • Roberto: “interesanti kāpēc cīnītājs pret maldiem vairs nav Lutera Akadēmijas mācības spēks, bet maldinātājs ir?”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Resnītis Jēzus
Resnītis Jēzus

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025