Skip to content
22. maijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

288. Kā mēs varam pastāvēt kārdināšanās?

  • Sākums
  • Plurālisms – labs vai slikts?
  • e-refleksijas

Plurālisms – labs vai slikts?

Ilārs Plūme
Noklausies šo e-publikāciju

Lai atbildētu šo jautājumu, mums jāatrod atbilde uz kādu citu jautājumu: “Kas ir patiesība?”

Šis ir tas jautājums, ko Pilāts uzdeva Kristum. Pilāta izpratnē tas ir retorisks jautājums, kas izsaka viņa grieķiski romiskās kultūras izpratni par patiesību. Jeb, citiem vārdiem sakot, ka nepastāv absolūta patiesība. Šis ir filozofu viedoklis par patiesību, proti, īsta filozofija nekad nesniedz galīgas atbildes, bet vienīgi uzdot jautājumus.

plurālisms

Līdzīga ir arī mūsdienu zinātnes izpratne par patiesību, kas atklāj lielo Hēgeļa ietekmi uz zinātnisko domāšanu, proti, patiesība ir process kā tāds, mēs varam vienīgi patiesībai tuvoties, bet nekad nevaram to sasniegt pilnībā. Patiesība tādējādi arvien ir tikai daļēja. Tas ir radījis zināmu ietekmi uz modernā cilvēka domāšanu vispār. Mēs par patiesību domājam vai nu kā par zinātniski tehniskās attīstības procesa atzinumiem vai kā par kaut ko subjektīvu, citiem vārdiem sakot, ka mums katram pašam ir sava patiesība. Tādēļ mēs varam sacīt, ka sekulāri filozofiskās domāšanas ietvaros nav iespējams runāt par absolūtu patiesību. Pretēji šādai domāšanai ir Kristus vārdi, kas arvien ir veidojuši kristīgās ticības un tās veidotās kultūras izpratni par patiesību, un proti: “Es esmu patiesība”.

Vārdi ES ESMU sasaucas ar Vecajā Derībā doto Dieva vārdu, tādēļ šo Kristus vārdu nozīme ir šāda Es esmu Dievs un Es esmu Patiesība. Mēs tālāk varētu jautā,t bet ko mums tas palīdz, vai tā nav tikai frāze, kas mums vairāk neko nesniedz. Tas tā būtu, ja vārds ”patiesība” attiektos tikai uz Kristus personu, bet Viņš arī saka, ka vārdi, kurus Viņš uz mums runā, ir ¬ patiesība. Citiem vārdiem sakot, Viņš, kas ir Dievs un Patiesība nevar melot. Tātad patiesība ir atkarīga no autoritātes. Kas ir tas, kas runā? Ja runātājs ir Dievs, tad Viņa vārdi paši par sevi ir patiesi. Tālāk Kristus saka apustuļiem kas jūs klausa, tas mani klausa. Tātad dievišķā autoritāte tiek nodota tālāk apustuļiem. Ar viņu mutēm runā Kristus. Un tas viss ir pierakstīts Svētajos Rakstos, kuros uz mums runā pats Dievs. Un tādēļ mēs varam teikt, ka visi Svētie Raksti ir patiesi un to mērķis ir sniegt mums Kristu. Tādējādi patiesība tiek sasaistīta ar Dieva vārdu un caur to tiek sniegta cilvēkiem. Kristīgajā baznīcā problēmas radās tur, kur patiesību centās atdalīt no Dieva vārda, piedēvējot patiesību pašiem cilvēkiem neatkarīgi no Dieva vārda, piemēram, atklāsmēs, sapņos un cilvēka prāta spriedumos. Šajā gadījumā par patiesības avotu kļūst pats cilvēks, piemēram, pāvests vai kāds cits reliģiskais vai laicīgais vadītājs. Šādu autoritātes uzurpēšanu Svētie Raksti sauc par antikristīgu.

Iepriekš sacītais ir saistīts ar jautājumu Vai patiesība ir pārejoša vai nemainīga? Acīmredzami mums šis jautājums ir jāsaista ar Svētajiem Rakstiem. Svētie Raksti ir mūžīgais Dieva vārds. To uzdevums un mērķis ir mums atklāt un sniegt Dieva pestīšanas darbu Kristū. Šis darbs ir pabeigts un tātad arī Svētajiem Rakstiem, kas to sniedz nav vajadzīgs nekāds papildinājums. Problēma šeit rodas tādēļ, ka cilvēki ir aizmirsuši Svēto Rakstu izpratni par mūžību un aizvietojuši to ar grieķiski filozofisko, proti, ka Svētie Raksti māca, ka mūžībā laiks vispār neeksistē, turpretī grieķu filozofija ar mūžību saprot laiku, kas arvien turpinās un nekad nebeidzās. Atšķirība ir tā, ka kristīgajā mūžībā nenotiek kvalitatīvas izmaiņas, taču šādas izmaiņas ir būtiskas filozofiskajai mūžības izpratnei, kurā ir ietverts šis patreizējais laiks, kas ir viens posms nebeidzamā attīstības procesā. Kristīgā ticība māca, ka Kristībā mēs tiekam atbrīvoti no laika varas un pārcelti mūžībā, kur nav pārmaiņu. No tā izriet, ka Dieva patiesība ir pārlaicīga, un mēs tajā kļūstam līdzdalīgi caur Viņa mūžīgo vārdu.

Pārmaiņas un plurālisms ir attiecināms uz laicīgo pasauli, kurā mēs miesā būdami vēl dzīvojam. Dieva vārds mums nemāca kā pareizi art, ecēt, celt mājas vai rūpnīcas. Viss, kas attiecas uz cilvēka laicīgās dzīves sfēru, ir pakļauts pārmaiņām. Un te ir vieta plurālismam. Taču laicīgās zināšanas mums nespēj palīdzēt saprast dievišķas patiesības. Risināt teoloģiskus jautājumus pēc laicīgās dzīves analoģijām (piem, ja laicīgajā dzīvē valda plurālisms, tad arī kristigajā mācība tādam vajadzētu valdīt) būtu nepareizi. Lai paskaidrotu šo jautājumu, nobeidzot citēju amerikāņu teologu Robertu Kolbu: “Ķecerība bieži iesākas kā labi domāts mēģinājums savienot plaisu starp biblisko vēsti un apkārtējo kultūru. Šādi mēģinājumi kļūst ķecerīgi, kad tie atmet Bībeles sarakstītāju vēsti, iesējot baznīcas sludināšanā šīs pasaules maldus. Ar šo kārdinājumu ticīgie vienmēr sastopas, mēģinādami Svēto Rakstu mācības padarīt skaidras savā kultūrā. Tādējādi visai baznīcas mācītāja dzīvei jābūt pastāvīgas vērtību izvērtēšanas un atgriešanās dzīvei”.

Tēmas: patiesība plurālisms

Continue Reading

« Draudzes kūka
Atkal kaut kas slikts par LELB »
                       

Ieskaties

Veikt nepieciešamo
Pārdomas par grāmatiņu Ievads kristīgajā meditācijā
Bezdarbīga gaidīšana un trula noskatīšanās?
Jauns cilvēks

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Dzīvošana uz sapņainiem priekšstatiem Dzīvošana uz sapņainiem priekšstatiem
    • e-refleksijas

    Dzīvošana uz sapņainiem priekšstatiem

  • Cīņa, kas norisinās mūsos pašos Cīņa, kas norisinās mūsos pašos
    • e-refleksijas

    Cīņa, kas norisinās mūsos pašos

  • Eņģeļu patvērums Eņģeļu patvērums
    • e-apceres

    Eņģeļu patvērums

  • Kristus apsolījums draudzei Kristus apsolījums draudzei
    • e-sprediķi

    Kristus apsolījums draudzei

  • Vai apzinies savas dzīves mērķi? Vai apzinies savas dzīves mērķi?
    • e-apceres

    Vai apzinies savas dzīves mērķi?

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Teikt patiesību
  • Patiesība praksē
  • Krustā sistā patiesība
  • Tikai dzīvē atpazīst patiesību
  • Patiesībai jātiek darītai
  • Sadraudzību no sabiedrības ir jāatšķir
  • …un ja nebūtu mīlestības

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”
  • Janis Karklins: “Visi itkā cīnās pret maldiem..:)”
  • Roberto: “interesanti kāpēc cīnītājs pret maldiem vairs nav Lutera Akadēmijas mācības spēks, bet maldinātājs ir?”
  • Janis Karklins: “Varbūt kāds aizdomāsies, bet te jau jāsaka par tiem maldinātājiem, kā spļauj tā ir..bet nu baznīca kalnā to tik kultivē…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Pasaules augstākā baznīca
Pasaules augstākā baznīca

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025