Skip to content
31. marts, 2023
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

125. Cik ilgstoša ir Dieva svētība?

  • Sākums
  • Ko mēs zinām par Jēzus dzimšanu?
  • e-refleksijas

Ko mēs zinām par Jēzus dzimšanu?

Ilārs Plūme
Noklausies šo e-publikāciju

Savā 1995. gadā izdotajā grāmatā par Jēzu Kristu britu vēsturnieks Jans Vilsons raksta:

“Bijušajā Padomju Savienībā par komunistu izglītības neatņemamu sastāvdaļu kalpoja uzskats, ka Jēzus ticis izgudrots otrajā gadsimtā kā agrīnās proletāriešu komunistiskās kustības varonis.”

Ko mēs zinām par Jēzus dzimšanu?


Vilsons min arī pāris ekstraordināru rietumu vēsturnieku, kuru uzskati šajā jautājumā daudz netšķiras no viņu kādreizējiem padomju kolēģiem. Tad, pāris lappusēs iztirzādams šo problēmu, Vilsons, atsaucoties uz jūdu vēsturnieku Jozefu Flāviju un kristietībai naidīgi noskaņoto jūdu reliģiskajiem rakstiem, atzīst, ka nav nekāda saprātīga pamata šaubām par to, ka Jēzus reiz dzīvojis uz šīs zemes. Taču Vilsons atzīst arī to, ka Jēzus dzimšana ir aprakstīta vienīgi Mateja un Lūkas evaņģēlijos un pat tajos esot atrodamas nopietnas pretrunas. Piemēram, Mateja evaņģēlijā vēsts par gaidāmo Jēzus dzimšanu tikusi pavēstīta Jāzepam sapnī, bet Lūkas evaņģēlijā eņģelis Gabriēls to pavēsta tieši Marijai. Saskaņā ar Lūkas evaņģēliju Jēzus vecākiem vajadzēja ceļot no Nācaretes uz Bētlemi, lai piedalītos tautas skaitīšanā, bet no Mateja evaņģēlija izriet, ka viņi jau dzīvojuši Bētlemē un to pametuši tikai bailēs no Heroda. Lai gan Lūkas evaņģēlijā Marija Jēzu stāda priekšā kā Dieva Dēlu, Viņa ciltsraksti neloģiskā veidā tiek saistīti ar ķēniņu Dāvidu caur Jāzepu. Turklāt Mateja evaņģēlijā sniegtie ciltsraksti būtiski atšķiras no Lūkas evaņģēlijā esošajiem. Bez šīm problēmām Vilsons min arī vairākas citas, kas saistās ar Jēzus nevainīgo ieņemšanu un Viņa dzimšanas laiku. Tādējādi, lai gan autors nešaubās par to, ka Jēzus ir vēsturiska persona, tomēr evaņģēlijos atrodamos Jēzus dzimšanas stāstus viņš atzīst par vēsturiski neuzticamiem.

Šo jautājumu citādā skatījumā palīdz ieraudzīt 1994. gadā Readers Digest izdotās grāmatas Who”s who in the Bible autori. Viņi norāda, ka Matejs apraksta notikumus, raugoties ar Jāzepa acīm, un uzsver Jēzus ķēnišķīgo izcelšanos. Savukārt Lūka notikumus vēro ar Marijas acīm, uzsverot Jēzus dzimšanas pazemīgi vienkāršos apstākļus. Šī paša iemesla dēļ Matejs, uzsverot Jēzus ķēnišķīgo izcelšanos saista viņu ar ķēniņu Dāvidu un viņa ķēnišķīgajiem pēctečiem, bet Lūka norāda uz tiem Dāvida pēcnācējiem, kas neieņēma ķēnišķīgus amatus.

“Tādējādi šie divi dzimšanas stāsti atšķirīgos veidos palīdz saprast Jēzus vēlākās dzīves nozīmi, parādot to Vecās Derības pravietojumu, dievišķās varenības un cilvēcisko cerību kontekstā.”

Tagad, kad esam iepazinušies ar diviem diezgan atšķirīgiem viedokļiem par Jēzus dzimšanas stāstiem, rodas vairāki būtiski jautājumi. Vai Jēzus dzimšanas stāsts ir tikai mīts, skaista leģenda, pat tad, ja mēs piekrītam, ka Jēzus ir reāli dzīvojis uz šīs zemes? Ja tas ir tā, tad mūsu Ziemassvētku svinības kļūst par sava veida reliģisku farsu, maz atšķirīgu no romiešu Saturnāliju svētkiem, kurus tie nomainīja. Otrs jautājums būtu: vai Jēzus dzimšanas stāstos ir attēloti reāli vēsturiski notikumi? Ja atbilde ir apstiprinoša, tad mūsu Ziemassvētku svinības, blakus reliģiskajai, iegūst arī vēsturisku nozīmīgumu, kas nebūt nav mazsvarīgi. Šo jautājumu sakarībā apskatīsim divus 1. gs. jūdu vēstures pētnieka Dr. Paula Barneta izvirzītos argumentus par labu evaņģēliju vēsturiskumam.

MATEJA UN LŪKAS EVAŅĢĒLIJOS VALDA SASKAŅA

Ir viegli ievērot, ka šī Dr. Barneta izvirzītā tēze ir pilnīgi pretēja Vilsona versijai par būtiskām pretrunām abu evaņģēlistu stāstos. Mūs, protams, interesē tas cik īsti pamatoti ir Barneta spriedumi, kas lika viņam secināt, ka Mateja un Lūkas evaņģēlijos valda saskaņa arī attiecībā uz Jēzus dzimšanu?

Dr. Barnets vispirms uzsver, ka abi evaņģēliji ir rakstīti neatkarīgi viens no otra. Par to liecina gan atšķirīgais stils, gan saturs. Tomēr šo autoru vēstījums būtībā saskan. Abi evaņģēlisti raksta, ka Jēzus ir dzimis Bētlemē, un šis fakts nebija vispārzināms. Apustulis Jānis stāsta, ka daudzi jūdi apšaubīja Jēzus mesiānisko sūtību, tādēļ ka viņi domāja, ka Jēzus ir dzimis nevis Betlēmē, bet Galilejā (Jņ. 7:41-42). Gan Matejs, gan Lūka norāda, ka Jāzeps ir ķēniņa Dāvida pēctecis.

Abi evaņģēlisti liecina, ka Marija ieņēmusi Jēzu, saglabājot savu jaunavību. Saskanīga ir arī abu evaņģēlistu liecība par Jēzus dzimšanas laiku kad ķēniņš Hērods Lielais valdīja Israēlā (37.- 4. pr. Kr.). Tālāk Dr. Barnets norāda uz atšķirībām abu evaņģēlistu stāstos, ar kurām mūs jau iepazīstināja Vilsons. Taču Dr. Barnets šīs atšķirībās, līdzīgi kā Readers Digest autori, atzīst par drīzāk papildinošām nekā pretrunīgām un izdara pavisam citus secinājumus nekā Vilsons. Proti, “atšķirības šajos stāstos norāda, ka Matejs un Lūka, rakstīdami savus evaņģēlijus, ne tikai bija izolēti viens no otra, bet arī to, ka avoti, kuros viņi balstījās, bija diezgan atšķirīgi. Tomēr no šiem neatkarīgajiem avotiem mēs iegūstam detalizētu saskaņu jautājumā par Jēzus dzimšanas vietu, laiku, vecākiem un brīnumainajiem Viņa ieņemšanas apstākļiem.. Saskanīgie fakti, kurus Matejs un Lūka sniedz godīgi un neatkarīgi viens no otra, atstāj maz vietas šaubām, ka mums ir darīšana ar vēsturi un realitāti, nevis ar dievbijīgu izdomājumu.”

EVAŅĢĒLISTU STĀSTI SASKAN AR ZINĀMAJIEM VĒSTURES FAKTIEM

Dr. Barnets norāda, ka pētīdams jūdu tautas vēsturi Hēroda Lielā laikā, viņš bijis pārsteigts par to, cik lielā mērā šajā vēsturē iederas Jēzus dzimšanas stāsti!

Saskaņā ar evaņģēlijos atrodamajiem faktiem Jēzus ir dzimis 7. vai 6. gadā pr.Kr. Tātad divus vai trīs gadus pirms Hēroda nāves 4. gadā pr. Kr. Ir zināmas arī vēstures liecības par ķeizara Augusta ieviesto tautu skaitīšanu. Un, lai gan dokumentu trūkuma dēļ ir grūti precīzi aprakstīt vēsturiskos tautu skaitīšanas un Kirēnija valdīšanas apstākļus šajā laikā, taču skaidrs ir tas, ka Lūkas aprakstītā Marijas un Jāzepa došanās uz Bētlemi, “lai pierakstītos” ir pilnīgā saskaņā ar tajā laikā Romas impērijā pastāvošo praksi.

Ikvienam, kam ir zināmas vēstures liecības par tā laika Mezopotāmijas astrologiem zinātniekiem un lielo jūdu kopienu, kas tajā laikā dzīvoja Mezopotāmijā, Mateja stāsts par austrumu gudrajiem nesagādās pārsteigumu. Jau vairākus gadsimtus pirms Kristus dzimšanas jūdi Vecās Derības tekstu, kas stāsta arī par zvaigzni: “zvaigzne ņems sev ceļu no Jēkaba, un no Israēla celsies Scepteris” (4. Moz. 24:17) skaidroja kā pravietojumu, kas ietekmēs visas pasaules likteņus. Abi ievērojamie romiešu vēsturnieki Tacits un Svetonijs zināja šo pravietojumu. Kādēļ gan tas nevarēja būt zināms Mezopotāmijas zvaigžņu pētniekiem, kas dzīvoja tiešā jūdu kopienas tuvumā? Lai gan šodien nav iespējams precīzi noteikt zvaigzni, kas atspīdēja Bētlemē, tomēr astronomiskie pētījumi liecina, ka no 7. līdz 5. gadam pr. Kr. ir bijušas vairākas šādas neparasti spožas debesu parādības.

Tiem, kas ir pazīstami ar vēstures liecībām par Hēroda Lielā paranoīdo raksturu, Mateja evaņģēlijā aprakstītā Hēroda pavēle noslepkavot Bētlemes bērnus, nebūt nepārsteigs. Interesanta atsauce uz šo nežēlīgo notikumu ir atrodama arī 4. gs. pagānu autora Makrobija darbā. Mēs diemžēl nevaram noskaidrot, no kādiem avotiem Makrobijs ir guvis savu informāciju, taču fakts ir tāds, ka šis notikums ir bijis zināms arī nekristiešu autoriem.

Secinājums, pie kura nonāk Dr. Barnets, un es domāju arī mēs, ir tāds, ka ir daudz brīnišķīgu un skaidru liecību par Mateja un Lūkas evaņģēlijos attēloto notikumu vēsturiskumu gan pašos evaņģēlijos, gan ārpus tiem. Mēs varam droši paļauties uz mūsu Svētajiem Rakstiem arī kā uz vēsturiski korektiem un patiesi nemaldīgiem un tādējādi apzināties, ka Ziemassvētkos mēs svinam patiesi reālus notikumus, kas, pilnīgi iespējams, notika tieši decembra mēnesī. Tikai Ziemassvētkiem tuvojoties, ņemsim vērā Dr. Barneta brīdinājumu un “raudzīsimies uz Kristu, kāds Viņš bija, nevis caur populāro Ziemassvētku tradīciju rozā brillēm, bet caur skaidrajām evaņģēliju lēcām.”

Tags: Jēzus piedzimšana vēstures liecības vēsturiski fakti Ziemassvētku svinības

Continue Reading

« Dzīvot no Dieva žēlsirdības
Pirmā zīme »
                       

Ieskaties

Adventa vainags un tā garīgā nozīme
Neauglīga vāvuļošana
Vaina un samaitātība
Kā pārspēt Jēzus darbus?

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Kāpēc trešo ticības locekli beidzu ar vārdiem: "Tas ir tiešām tiesa"? Kāpēc trešo ticības locekli beidzu ar vārdiem: “Tas ir tiešām tiesa”?
    • e-mācība

    Kāpēc trešo ticības locekli beidzu ar vārdiem: “Tas ir tiešām tiesa”?

  • Kristība visu baznīcu dara Kristum tīkamu Kristība visu baznīcu dara Kristum tīkamu
    • e-raksti

    Kristība visu baznīcu dara Kristum tīkamu

  • Aicinājums mirt Aicinājums mirt
    • e-refleksijas

    Aicinājums mirt

  • Trīs mērkaķu sindroms Trīs mērkaķu sindroms
    • e-refleksijas

    Trīs mērkaķu sindroms

  • Jēzus pasludinājums par sevi Jēzus pasludinājums par sevi
    • e-refleksijas

    Jēzus pasludinājums par sevi

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • 12 ievērojamākās filmas par Jēzu
  • Vilnis Heinrihsons: Bībeles sižetu ilustrātors
  • 8 slavenākie Jēzus izteicieni
  • Filma “Kristus dzimšana”
  • Jēzus mācību sarunas hronoloģiskā secībā
  • Uzzīmē ciltskoku
  • Pieminot Jēzus dzimšanu

Pēdējie komentāri

  • gviclo: “Jūs esat dzirdējuši, ka ir sacīts: tev būs savu tuvāku mīlēt un savu ienaidnieku ienīst. Bet Es jums saku: mīliet…”
  • Roberto: “Vai tiem, kas ļaunu saka labu esam un labu esam ļaunu, kas tumsību dara par gaismu un gaismu par tumsību,…”
  • Karels: “P.S. Nu jā, sava slinkuma, es biju domājis.”
  • Karels: “:D Hm, man personiski ir zināmi gadījumi, kad ļaudis aizgājuši bojā aiz savas pārcentības. Kad kāds būtu priekšlaicīgi nomiris dēļ…”
  • Jari23: “Nobeigums ir labākais”

RSS e – POLEMIKA

  • Dievs Svētī Latviju, Mūs Dārgo Tēviju ... kāpēc mums ir tāda himna?
  • Politiskās atšķirības. Vai to pamatā ir atšķirīga reliģiozitāte?
  • Teātris, dejas un citas izklaides ..

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Soģ.3:9
    Israēla bērni brēca uz To Kungu, un Tas Kungs Israēla bērniem cēla pestītāju, kas tos izpestīja.

ilustrētā baznīca

Lieldienu cepumi kristiešiem
Lieldienu cepumi kristiešiem

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Desmit Dieva baušļi Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēks grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2023


Posting....