Skip to content
17. aprīlis, 2021
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

62. Kāds grēks ir vecāku nicināšana?

  • Sākums
  • Izvēle starp patiesību un meliem
  • e-refleksijas

Izvēle starp patiesību un meliem

Jozefs Imbergs

Izvēle starp patiesību un meliem gadās bieži. Ja, piemēram, mēs kļūstam par aculieciniekiem negadījumam, ja apciemojam slimnieku vai mūs izjautā okupācijas vai ienaidnieka spēki, kā mums jārīkojas vai ko darīt saskaņā ar kristīgajiem principiem? Cik daudz mēs katrā gadījumā drīkstam atklāt un kam? Ja runājam, tad kā izteikties saskaņā ar patiesību?

Izvēle starp patiesību un meliem

Protams, šādos un līdzīgos apstākļos var rīkoties ļoti dažādi. Viena rīcība būs pareiza, cita – ne. Pirmās krustceles ir izvēle starp runāšanu un noklusēšanu. Ja lemjam runāt, paliek jautājums – kā runāt? Dažreiz var runāt tā, ka pateiktais nav ne patiesība, ne meli, un dažreiz tie var būt tīri meli.

Daudzās filozofiskās un reliģiskās mācībās ir minētas galvenokārt trīs iespējas, kā rīkoties šādos gadījumos.

Pirmā ir – runāt patiesību, lai kādas arī nebūtu sekas. Daudziem tas var šķist vairāk nekā pareizi, bet reālajā situācijā šāda rīcība var būt bīstama. Lūk, divi piemēri. Ja es nāku no slimnieka apmeklējuma un kāds man pajautā par slimā stāvokli, iespējams, es nolemju vaļsirdīgi pastāstīt, ka pacients mirst. Patiesībā apciemojuma laikā man bija slikts garastāvoklis, arī slimnieka stāvoklis bija pasliktinājies un viss izskatījās drūmi. Es netiku runājis tieši ar ārstu, tikai slimnieka kopējiem. Un tāpēc tad, kad man apjautājās par slimnieka veselību, es stāstīju pēc labākās sirdsapziņas, no visas sirds, un teicu, ka slimnieks mirst. Nākamajā dienā pacienta radinieki saņem ziņu, ka viņš sācis atveseļoties. Tajā pašā laikā baumas, kas nāca no manis, jau izplatījušās daudzu cilvēku vidū, un daži sākuši gatavoties bērēm. To visu izraisījusi mana apņemšanās “runāt patiesību un tikai patiesību”, ko es patiesībā nemaz neesmu darījis. Šo izdomāto stāstu varētu vispārināt, jo tā noticis simtiem un tūkstošiem reižu, lai gan nekad nav nepieciešams šādi rīkoties.

Vēl kāds piemērs varētu būt daudzie bēdīgie gadījumi, kad valsti ieņēmuši ienaidnieka spēki vai revolucionāri. Pastaigājoties es sastopu militārās formās tērptus cilvēkus, un virsnieks man jautā, kur var atrast tādu un tādu cilvēku. Tad es nonāku krustcelēs. Ja es viņam atbildēšu, ka pēc pēdējās informācijas, kas man pieejama, viņš slēpjas tādā un tādā ciematā, vienīgais iznākums var būt tāds, ka ciematā viņi neatrod šo cilvēku un par sodu nošauj daudzus ciemata iemītniekus un nodedzina vairākas mājas. Bet vai tad man nav jāsaka “patiesība un tikai patiesība”? Jā, kāda tad bija patiesība? Es taču varēju iedomāties, ka meklētais cilvēks nav pārnakšņojis tajā ciematā. Un tad manas muļķīgās atbildes dēļ tika upurēti daudzi cilvēki un ciemats, bet kādam mērķim? Tieši tas arī noticis ar neskaitāmiem ciematiem visā pasaulē.

Otrā daudzu ieteiktā iespēja ir izteikties vispārēji, neuzņemoties nekādas saistības, izvēloties vārdus tā, ka runāto var saprast ļoti dažādi. Neatkarīgi no vārdu interpretācijas, nebūs iespējams apgalvot, ka runātājs ir melojis. Visos gadījumos viņš var teikt: “Es tieši tā arī teicu, vai ne?” Ir pamats bažām, ka neviens godīgs cilvēks labprāt neizmantos šo iespēju.

Trešā iespēja ir apzināta melošana – “baltie meli”. Tie, kas aizstāv šādus melus, saka: “Vai tad ir cita izeja? Ja es runāšu patiesību, varu otram cilvēkam vai pat daudziem citiem nodarīt daudz ļauna, varbūt pat izraisīt viņu nāvi. Turpretim, ja melošu, es varu daudzus izglābt.” Viņi turpina argumentēt šādi: “Patiess ienaidnieks nemaz nav pelnījis dzirdēt patiesību.” Argumenti “balto melu” labā ir ļoti vāji. Apsveriet tikai divas lietas: kā tiks vērtēta mana uzticamība, kad cilvēki sapratīs, ka esmu viņiem melojis par slimnieku? Kas notiks, ja pastāstīšu ienaidnieka karavīriem, ka viņu meklētais cilvēks slēpjas citā ciematā, kurā, cik man zināms, viņš vispār nav bijis? Vai ienaidnieka spēki nepārmeklē šo ciematu veltīgi un tad neatriebjas par to? Kāda ir “balto melu” svētība?

Diskusija starp šo trīs iespēju piekritējiem nekad nebeigsies. Tādēļ mēs ierosinām apskatīt šo jautājumu no citas puses.

Ir jāsaprot, ka kādreiz, saspringtās situācijās, meli ir pilnīgi nepieciešami. Daudzi šādos apstākļos ir pārlieku runīgi. Viņi ir gatavi atbildēt uz visiem jautājumiem, arī tādiem, kuros viņi sevi varētu uzskatīt par nekompetentiem. Ja rīcībā nav vajadzīgās informācijas, vislabāk ir tā arī pateikt. Lai sniegtu piemēru, atgriezīsimies pie slimnieka jeb “mirēja” gultas. Ja esam padevušies kārdinājumam “runāt patiesību un tikai patiesību”, tad, iespējams, pēkšņi atskārtīsim, ka neesam saņēmuši nekādu informāciju no uzticamiem avotiem. Tātad mēs maldinām, pirmkārt, paši sevi, otrkārt, arī citus. No šī, kā arī citiem līdzīgiem piemēriem varam iegūt mācību: ne no viena nevar pieprasīt pareizu informāciju par to, ko viņš pats precīzi nezina, un, ja tomēr tā notiek, viņš drīkst godīgi teikt, ka nezina.

Tā kā šeit nav iespējams uzskaitīt visus iespējamos jautājumus, kuros mums var nākties saskarties ar šo situāciju, minēsim dažas vispārējas atziņas.

Pirmkārt, mums jāsaprot, ka Patiesība, Mīlestība un Taisnīgums Dievā apvienojas vienā būtībā. Tāpēc Viņā nav “ne pārmaiņas, ne pārgrozības ēnas” (Jēk.1:17). Ja esam kristieši, šādai vienotībai jābūt arī mūsos. Mūsu attieksme pret patiesību un meliem nedrīkst mainīties pat dzīves krustcelēs.

Otrkārt, pamatojoties uz pirmo atzinumu, mēs nedrīkstam rēķināties ar meliem kā iespējamo izeju grūtās situācijās.

Treškārt, bez nepatiesības runāšanas vēl pastāv cita iespēja tad, ja teikt patiesību mums šķiet neiespējami: tā ir klusēšana visdažādākajās izpausmēs. Ne vienmēr tas ir viegli. Dažkārt par to dārgi jāmaksā – tikpat, cik par runāšanu.

Ceturtkārt, mums jāsaprot, ka neviens nekad nespēs atrisināt šīs problēmas mūsu vietā. Ikvienam ir jāizšķiras pašam. Viegli būt gudram, kad viss jau noticis. Ja kāds kļūst gudrāks, saprotot, ka ir kļūdījies, malā stāvošais vai vērotājs nedrīkst kritizēt vai nosodīt. Arī attiecībā uz kļūdām un grēkiem šajā jomā mums jānodod pārkāpējs Dieva žēlastībai.

Tags: Dzīves krustcelēs Kristīgā dzīve kristīgā ētika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata

Continue Reading

« Cilvēka dabas pārdrošība
Mums nav laika iedziļināties »

Ieskaties

Par grēcīgo samaitātību
Salauz šo postu
Pārdomas par desmito tiesu
Gaidot Kristus otro atnākšanu

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Pēdējie komentāri

  • gviclo: “Es domāju, tas ir dēļ Kristus vārdu interpretācijas un konkrētās baznīcas tradīcijas. Ar cieņu, gviclo”
  • Janis Karklins: “Tādēļ, katram no mums vajadzētu ņemt vērā, kas ir mūsu influenceris. Ja kāds sacīs – Es sekoju tikai Jēzum –…”
  • jean: “Patika doma, ka protestanti atmetot Jaunavas Marijas pareizo godināšanu, ir atmetuši arī tās cēlās sievišķīgās īpašās īpašības sievietēs -- jaunavību,…”
  • jean: “Pagājušā nedēļā 25. martā bija Marijas pasludināšanas diena (misūrieši gan raidījuma nosaukumā ielikuši Tā Kunga pasludināšana, kas bija patiesais iemesls,…”
  • gviclo: “Jauki. Variet palasīt e-refleksijas un arī pilnīgi atklāti. Būs interesanti, ja tas raisīs kādu diskusiju. Svētīgu Kristus augšāmcelšanās laiku. Ar…”

Līdzīgās e-publikācijas

  • Patiesībai jātiek darītai
  • Patiesība praksē
  • …un ja nebūtu mīlestības
  • Jēzus Kristus ir Patiesība
  • Tikai dzīvē atpazīst patiesību
  • Patiesības meklējumi un apliecinājums
  • Teikt patiesību
  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • kads-sods-skar-sesta-bausla-parkapejus Kāds sods skar sestā baušļa pārkāpējus?
    • e-mācība

    Kāds sods skar sestā baušļa pārkāpējus?

  • Klasiskā luterāņu izpratne par konfirmāciju Klasiskā luterāņu izpratne par konfirmāciju
    • e-raksti

    Klasiskā luterāņu izpratne par konfirmāciju

  • mirsana_un_nave Miršana un nāve
    • e-refleksijas

    Miršana un nāve

  • Patiesie Debesu Valstības atslēgu turētāji Patiesie Debesu Valstības atslēgu turētāji
    • e-apceres

    Patiesie Debesu Valstības atslēgu turētāji

  • Kristības pestīšanas spēks Kristības pestīšanas spēks
    • e-refleksijas

    Kristības pestīšanas spēks

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

RSS e – POLEMIKA

  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Bībeles stunda tiešsaistē
  • Latvietis ir katrs Latvijas pilsonis (vai cit-valodīgi runājošie ir lojāli latvieši?)

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Ps.19:9
    Tā Kunga bauslis ir šķīsts un apskaidro acis.

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Evaņģēlijs grēks grēku piedošana interesanti fakti Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters Par kristīgās ticības apliecinājumu par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums reliģiozā pasaule Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticība un dzīve Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2021