Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

32. Kas ir ļauna vēlēšana?

  • Sākums
  • Redzamais vārds un dzirdamais sakraments
  • e-refleksijas

Redzamais vārds un dzirdamais sakraments

Hermanis Zasse
Noklausies šo e-publikāciju

Tur, kur tiek pareizi mācīts par Kristību, tiek ari pareizi sludināts Evaņģēlijs. Jo šis sakraments satur visu Evaņģēliju: Kristus nāvi un augšāmcelšanos grēku nožēlošanā un ticībā debesu mantības, bezgrēcības, svētlaimības iegūšanu nākamībā. Tas pats attiecas uz altārsakramentu.

Redzamais vārds un dzirdamais sakraments

Par to Luters saka:

“Šis sakraments ir Evaņģēlijs.”

Reformators ir izteicis dziļu teoloģisku atziņu. Tā kā šis sakraments ir Evaņģēlijs, Lutera cīņa par sakramentu bija vienlaicīgi ciņa par Evaņģēliju un otrādi. Tā ir izskaidrojama Lutera stūrgalvība un ietiepība diskusijā par sakramentiem, viņa nelokāmā nopietnība tieši šajā jautājumā.

Kāpēc Luteram altāra sakraments ir Evaņģēlijs? Vispirms vienkārši tāpēc, ka iestādīšanas vārdi satur visu Evaņģēliju. Tos sagrozīt, nozīmē sagrozīt pašu Evaņģēliju.

“Šajos vārdos ir viss, tos jāzin un jāievēro katram kristietim, un tos nedrīkst izmainīt ar kādu citu mācību, kaut arī to darītu paši eņģeļi no debesīm. Tie ir dzīvības un svētlaimības vārdi, lai tam, kas tiem tic, tiktu caur ticību piedoti visi grēki, un viņš būtu dzīvības bērns, uzvarējis elli un nāvi. Nav izsakāms, cik šie vārdi ir lieli un spēcīgi, jo tie ir visa Evaņģēlija summa.”

Mēs šos vārdus sagrozītu, ja vienu daļu no tiem izprastu burtiski, otru – pārnestā nozīmē, kā, piemēram, “ņemiet un ēdiet”, “nemiet un dzeriet visi no tā” – burtiski, “tā ir mana miesa”, “tās ir manas asinis” – pārnestā nozīmē un “kas jums tiek dotas”, “kas jūsu dēļ izlietas” – atkal burtiski. Tas ir zīmīgi, ka Luters tieši šajā tekstā par būtisku uzskata ticību “priekš jums”, kas mums nes sakramenta svētību, un vienlaicīgi uzsver, ka šis “priekš jums” ir nešķirams no ticības, ka vārdi “tā ir mana miesa”, “tās ir manas asinis” ir patiesi un ir jāuztver tā, kādi tie ir.

“Sargies, atmet prātu un jokus kas velti apbēdina, kā miesa un asinis, un tā kā tās to neaptver, tās negrib tam ticēt.”

Šajā sakramenta izpratnē attiecības starp vārdu un sakramentu vairs nav nekāda problēma. Abi ir viens, sakraments – redzamais vārds, vārds – dzirdamais sakraments, dzirdamais un dzirdētais sakraments. Jo izrunātais un dzirdētais vārds ir dabiskas lietas. Skaņu viļņi, kurus veido runas orgāni un kurus uzņem auss. Un tomēr mēs dzirdam šajos skaņu viļņos paša mūžīgā Dieva vārdus. Parastie vārdi kļūst par Dieva vārdu, tie Dieva vārdi.

Evaņģēlijs nāk pie mums šajā divējādajā tēlā kā vārds un sakraments. Tā ari absolūciju var pieskaitīt sakramentiem: “Vai tu tici, ka mana piedošana ir Dieva piedošana?” Tāpat kā Kristus miesa un asinis ir paslēpta aiz maizes un vīna tēliem, tā arī Dieva vārds ir paslēpts aiz cilvēciskās valodas tēla (tāpat kā Svētajos Rakstos aiz cilvēcisko rakstu tēla). Tas, ko nozīmē Dieva vārds altāra sakramentam, kļūst skaidrs tādējādi, ka laikam nekas nav atstājis tik dziļu iespaidu uz cilvēkiem, kas no Romas baznīcas pievērsās luteriskajam dievkalpojumam, kā iestādīšanas vārdi, kurus vācu tauta nekad nebija dzirdējusi, jo tos Romas baznīcas misē izrunāja klusi, un kuri tagad mātes valodā tika skaļi dziedāti no altāra.

“Vārds” un “elements” šeit kļuva viens. Abos Dievs nāk pie mums, lai mums dažādās formās dotu žēlastību. Tas ir dievišķās atklāsmes veids. Dievs nenāk pie mums, kā saka Luters, kails, bet aizsegā, tāpat kā Kristus dievišķība bija paslēpta aiz Viņa cilvēciskā ietērpa un to varēja pazīt tikai ar ticības pilnām acīm. Inkarnācijas noslēpumā sakņojas sakramenti: “Un Vārds tapa miesa un mājoja mūsu vidū, un mēs skatījām Viņa godību” (Jņ.1:14). “Mēs” nozīmē Viņa “iepriekšizvēlētos lieciniekus” – apustuļus un visus, kam bija jānāk pie ticības apustuliskajai liecībai caur Svēto Garu. Viņiem visiem bija ticībā jāierauga pasaulei apslēptā Kristus godība, līdz tā reiz tiks atklāta visiem cilvēkiem, kad Viņš nāks tiesāt dzīvos un mirušos.

Tēmas: Altāra Sakraments Dieva vārds dievišķā atklāsme Evaņģēlijs Kristība liecinieki Lutera citāti Sakraments svētlaimības vārdi teoloģiska atziņa

Continue Reading

« Nomirt sev un dzīvot saskaņā ar Kristus valdīšanu
Svarīgākais priestera amata uzdevums »
                       

Ieskaties

Denominācijas mūsdienās
Luters - Rakstu skaidrotājs 1. Mozus grāmatas komentāros
Pasargāšana no elkdievības un pareiza mīlestība pret Dievu
Nicinājums pret cilvēci

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Kas ir sakraments?
  • Bībeles esences sastāvs
  • Šim sakramentam ir daudz nosaukumu
  • Evaņģēlijs un sakraments satur grēku piedošanu
  • Vai sakraments ir izdalāms bērniem?
  • Par Kristus vārdiem Svētajā Vakarēdienā
  • Baznīca ir Kristus miesa

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Pa dienu uz baznīcu, pa nakti – sabatu

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025