Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

253. Vai esi drošs, ka arī tu tiksi debesīs?

  • Sākums
  • Kur tiesnesis ir Dievs, tur cilvēkiem nevar būt tiesību uz atriebību
  • e-raksti

Kur tiesnesis ir Dievs, tur cilvēkiem nevar būt tiesību uz atriebību

Reinhards Slenczka
Noklausies šo e-publikāciju

“Jūs esat dzirdējuši, ka ir sacīts (2.Moz.21:24): aci pret aci un zobu pret zobu. Bet Es jums saku: jums nebūs pretim stāvēt ļaunajam; bet, kas tev sit labajā vaigā, tam pagriez arī otru. Un, kas ar tevi grib tiesāties un ņemt tavus svārkus, tam atdod arī apmetni. Un, kas tevi spiež iet vienu jūdzi, ar to paej divas. Dod tam, kas tevi lūdz, un neatsakies, ja kas no tevis grib aizņemties.” [Mt.5:38-42]


Atriebība kā atmaksa vai kā aizstāvēšanās rīcība ir nepatvaļīga cilvēku pašcieņas un pašuzturēšanas darbība. Piektā antitēze attiecas tieši uz šo personisko jomu, kurā mūs skar ļaunums mūsu līdzcilvēku ļaunajos nodomos un darbos. Tādēļ tas ir jāatšķir — taču nav, protams, jāatdala — no tiesību kārtības un tiesas spriešanas amata kā sodot, tā attaisnojot. Norāde uz personīgās izturēšanās un tiesiskās kārtības atšķiršanu ir saskatāma 40 pantā, tāpat arī Mt.5:25.

Atmaksa pēc t.s. “ius talionis” ir arī Vecajā Derībā tiesību tēze, kas prasa ierobežot atriebību par nodarīto netaisnību: “..dzīvību pret dzīvību. Aci pret aci, zobu pret zobu, roku pret roku, kāju pret kāju. Deguma brūci pret deguma brūci, ievainojumu pret ievainojumu, rētu pret rētu” (2.Moz.21:23-24; sal.3.Moz.24:19-22; 5.Moz.19:14-21). Visās šajās situācijās personisko konfliktu regulē un ierobežo tiesiskā kārtībā. Atriebība kā Jaunajā, tā Vecajā Derībā aizliegta (sal.3.Moz.19,18; Sal.pam.20,22; 24,29), tāpēc ka tā rezervēta Dievam kā soģim (5.Moz.32:35 u.t., 43; Jes.35:4; Rom.12:19-20; 1.Tes.5:15; 1.Kor.6:7-8; 1.Pet.3:9).

Tāpēc Jēzus iebildumi nekādā ziņā nenozīmē tikai atteikšanos no spontānas aizsargāšanās. Jo tas ir spēkā jau Vecajā Derībā. Tas drīzāk nozīmē atteikšanos no tiesībām (sal. 1.Kor.6:7-8).

Pēc Rom.13:4 un 1.Pet.2:14, tikai valsts varai kā Dieva kalponei un šīs varas pārstāvjiem ir uzdevums un tiesības sodīt, izpildot atmaksas funkciju, pie kam pamatojums Dieva uzdevumā ietver sevī arī ierobežojumu, ko nosaka Dieva tiesības.

Minētie trīs piemēri mūs ikreiz ieved sadzīvisku konfliktu situācijās, un katrai no tām ir sava īpaša nozīme pamattēzes izvēršanai.

Sitiens pa labo vaigu notiek ar pretinieka labās plaukstas virspusi un ir nicinājuma zīme. Kā arī kristietis uz to var reaģēt, rāda Pāvila piemērs Ap.d.23:1-5. Viņš nolamāja augsto priesteri, kurš viņu nepelnīti bija licis sist. Kad viņam ar Dieva vārdu aizrāda un viņš uzzina, ka tas ir augstais priesteris, kas tātad atrodas Dieva aizsardzībā, viņš ņem vērā šo aizrādījumu.

Otrs sitiens, pa kreiso vaigu, tad notiek, iespējams, ar kreiso plaukstu un tāpēc varētu būt sāpīgāks. Bet Jēzus vārdi šeit aicina sekot Viņa priekšzīmei, kurš “zaimots neatbildēja ar zaimiem, ciezdams nedraudēja, bet atstāja visu Tam, kas spriež taisnu tiesu”(1.Pet.2:23; Jņ.18:19-23).

Arī nākamais piemērs ar svārkiem, apakšdrānām, un apmetni, virsdrānām, tāpat attiecas uz atteikšanos no tiesībām bez tiesas sprieduma. Apmetni, kas naktīs reizē kalpo arī par segu, ķīlā ņemt drīkst tikai līdz saulrietam (sal.2.Moz.22:25). Šajā situācijā, kad aizdod prom apakš- un virsdrānas, nepaliek vairs nekas, lai apģērbtos dienā un apsegtos naktī. Bez tam vēl jāatgādina ar norādījumu uz 4.Moz.15:38 u.t. un 5.Moz.22:12, ka runa šeit nav vienīgi par miesas apsegšanu, apdraudēta ir arī attiecīgā cilvēka sociālā cieņa, par kuru saistībā ar kultu un saimniecību, piemēram, liecina apģērba pušķi.

Mums atkal tiek atgādinātas Jēzus ciešanas, kur attēlots, kā karavīri paņem Krustā Sistā drēbes un par tām met kauliņus (Jņ.19:23-24), piepildot Rakstu vārdus Ps.22:19. Mūsu Kungam tādējādi jāpiedzīvo pilnīga atgrūšana no sabiedrības: Viņam tiek laupīta miesas aizsardzība un personas gods.

Trešais piemērs, kurā ir runa par piespiešanu, attiecas uz pieprasītu pakalpojumu, pavadonību, veicot jūdzi garu ceļu; šī jūdze tiek brīvprātīgi dubultota, pievienojot vēl otru jūdzi (kas jau pārtapusi sakāmvārdā). No daudzajām skaidrojuma iespējām praktisks pielietojums atkal saskatāms ciešanu stāsta Mt.27:32 un Mk.15:21, kur reti lietotais grieķu vārds aggareuein, sinonīms vārdam “piespiest”, sastopams vēl tikai otro reizi: “Bet iziedami tie sastapa cilvēku no Kirēnas, vārdā Sīmani; tie piespieda to nest Viņa krustu.” Ar to netaisnība nekļūst par taisnību, taču netaisnību pēc Kristus parauga nes taisnais, un tā mēs tiekam ievadīti krusta sekotājos.

Atteikšanās pretoties ļaunumam un sekošana Jēzus paraugam krusta ceļā iekļaujas likumā dot vai aizdot lūdzējam, dodot neierobežoti, bez nosacījumiem (sal. 5.Moz.15:7-11; Sīr.29:1 u.t.). Kur mums tas liekas neiespējami un mēs to nedarām, tas mums būs ļoti labi saskatāms, un tādējādi mēs, uzklausot Kunga vārdus un skatot Viņa piemēru, atkal atrodamies pie robežas starp šīs pasaules valsti un Dieva valstību. Pretruna parādās mūsos pašos, kad mēs sākam sevi aizstāvēt un atvainot, tiklīdz tiek atklāta mūsu vaina.

Kungs, Tu pazīsti mūsu sirds sašutumu, kad mums tiek nodarīta pārestība un mēs pieredzam ļaunumu. Bet, kad mēs gribam tiesāt un atdarīt, Tu mums saki, ka Tu esi tiesnesis un atriebējs. Tur, kur mēs gribam paši tikt galā, Tu mūs vadi sava Dēla sekotājos zem krusta, pie kura Taisnais ir nomiris par netaisnajiem, Nevainīgais par mūsu vainām.

“Pie Tevis, Kungs, es patveros, neļauj man kaunā palikt mūžīgi! Izglāb mani pēc Tavas taisnības!” (Ps.31:1). Āmen.

Lasi turpinājumu »

Continue Reading

« Lutera pedagoģija [8]
Vasarsvētku kustības izcelsme un vēsture »
                       

Ieskaties

Romas baznīcas mācība nav vairs apustuliska
Par nākamās Dieva tiesas ietekmi uz tagadni
Ticēt mākoņu stūmējiiem
Lūgšana "Mūsu Tēvs": Mūsu dienišķo maizi dod mums šodien

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Upurēt dēlu
  • Atšķirība starp Mozus mācību un Kristus mācību
  • Zaimot Patiesību
  • Nezaudēt cerības
  • Velns nemitīgi uzbrūk
  • Dekalogs un Kalna sprediķis
  • Vispārējā priesterība

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Jēzus sildās

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025