Skip to content
28. janvāris, 2021
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

322. Kā draudze sasaista grēkotājus?

  • Sākums
  • Skatījums uz Dieva vārdu
  • e-raksti

Skatījums uz Dieva vārdu

Dzīvības Vārds

Visos gadsimtos kristieši ir centušies pilnībā aptvert, ko nozīmē tas, ka Dieva vārds ir dzīvs, tāpat arī izprast saikni starp rakstīto vārdu un Jēzu – iemiesoto Vārdu. Piedāvājam jums divu cienījamu ticības vīru skatījumu uz šiem būtiskajiem jautājumiem.

Skatījums uz Dieva vārdu

Savas izcilās grāmatas “Dieva vārds aug” sākumā Bībeles pētnieks Martins Francmans uzsver, ja kāds vēlas pilnībā aptvert Jaunās Derības baznīcas dinamisko garīgo pamatu, ir svarīgi saprast, ka Dieva vārds ir dzīvs. Francmans raksta:

“Dieva vārds auga augumā,” – Apustuļu darbu grāmatā Lūka lieto so teikumu trīs reizes, tā raksturodams pirrnbaznīcas vēstures sākuma posmu (Ap.d.6:7; 12:24; 19:20). Šie vārdi daiļrunīgi apraksta Bibeles priekšstatu par Dieva vārdu. Pats mūsu Kungs salīdzināja Dieva vārdu ar sēklu, kura tiek sēta, laiž asnus un aug: “Sēkla ir Dieva vārds” (Lk.8:11). Tā Kunga vārds ir spēcīgs un darbīgs, tas “kļūst stiprs”, kā Lūka to raksta vienā no nule kā pieminētajām Rakstu vietām (Ap.d.19:20). Pāvils apgalvo, ka Evaņģēlijs nes augļus un pastāvīgi aug (Kol.1:6), savukārt Pēteris runā par “dzīvo un paliekamo Dieva vārdu” kā par “neiznīcīgu sēklu” (1.Pēt.1:23).

Tādēļ “dzīvais un spēcīgais” Dieva vārds (Ebr.4:12) ir vēsturisks spēks; tas “turpina savu gaitu” pasaulē un “manto godu” (2.Tes.3:1) cilvēku vidu konkrētā laikā un vietā; tas ir iepīts pasaules notikumos, saistīts ar pasauli un cilvēkiem. Dieva vārds ir pats Dievs darbībā, jo Dievs nav lektors, bet gan Dievs, “kurš aizvien vēl darbojas”, kā Jēzus sacīja par savu Tēvu un pats par sevi, Dēlu (Jņ.5:17). Dievs ir visas vēstures Kungs, un Viņš atklājas ar saviem varenajiem darbiem vēstures gaitā, un Dieva vārds, kuru Viņš liek izteikt saviem praviešiem, interpretē šos darbus un padara tos par paliekošu spēku pasaulē. Viņa darbs ir tik cieši saistīts ar Viņa vārdu, ka gan Vecā Derība, gan Jaunā Derība runā par Dieva dižajiem darbiem vienkārši kā par Viņa vārda darbiem. 107.psalms slavē To Kungu kā Pestītāju no visa ļaunā un saka, ka Viņš glābj tos, kuri “sirga un cieta mokas savu grēku un savu noziegumu dēļ.. un nonāca gandrīz līdz pat nāves vārtiem”. Tas apraksta šo pestīšanu ar vārdiem: “Viņš sūtīja savu vārdu un dziedināja viņus, un izglāba viņus no bojā ejas” (Ps.107:17-20), Un Pēteris sprediķī Kornēlija mājā raksturo Dieva Dēla sūtīšanu šajā pasaulē šādi: “Šis ir tas vārds, ko Viņš [Dievs] Israēla bērniem sūtījis, pasludinādams mieru caur Jēzu Kristu” (Ap.d.10:36).

Nav cilvēka spēkos pilnībā izprast attiecības starp Dieva vārdu Bībelē un Jēzu – iemiesoto Vārdu. Lai radītu vismaz “vāju” priekšstatu par šīm attiecībām, Mārtiņš Luters Jāņa evaņģēlija 1.nodalās skaidrojumā raksta:

Kad cilvēkā rodas kāda doma, vārds vai saruna, viņš nemitīgi ar sevi runā un ir pilns ar vārdiem, kas noved pie nodoma, piemēram, kaut ko darīt vai nedarīt. Viņš to nemitīgi apspriež un pie sevis pārdomā. Jo īpaši, kad kaut kas viņam ir cieši pie sirds un dara viņu dusmīgu vai laimīgu, viņa sirds ir tik pilna dusmu vai tik pilna laimes, ka emocijas nevilšus plūst pāri un piepilda viņa muti. Jo vārds ir ne tikai mutes izteikums, bet gan sirds doma. Bez šīs domas vārds netiek uz āru izrunāts, vai arī, ja tiek izrunāts, tam ir saturs vienīgi tad, ja mutes vārds ir saskaņā ar sirds vārdu. Tikai tādā gadījumā uz āru izrunātam vārdam ir nozīme, pretējā gadījumā tas ir bezjēdzīgs. Tāpat arī Dievam kopš pašas mūžības ir vārds, runa, doma jeb saruna pašam ar sevī Viņa dievišķajā sirdī, kas nav zināma ne eņģeļiem, ne cilvēkiem. Tas tiek saukts par Viņa vārdu. Kopš mūžības Viņš bija Dieva tēvišķajā sirdī, un caur Viņu Dievs izlēma radīt debesis un zemi. Bet neviens cilvēks nezināja par šo lēmumu, iekams Vārds nekļuva miesa un mums to neatklāja. To mēs vēlāk ieraudzīsim šajos vārdos (Jņ.1:18): “Dēls, kas ir pie Tēva krūts, Tas mums Viņu ir darījis zināmu.”

Bet gluži kā Dievs, visas radības Kungs un Radītājs, ir nesalīdzināmi pārāks par nabaga nožēlojamo cilvēku, kurš ir zeme un pīšļi, tāpat nav arī nekādas līdzības starp mirstīga cilvēka runātu vārdu un mūžīgā, visvarenā Dieva vārdu. Starp cilvēka un Dieva sirds domām, apsvērumiem un vārdiem ir plašs bezdibenis. Jo Dievs nav radīts vai veidots kā mēs, cilvēki, Viņš ir no pašas mūžības. Neviens Viņam nav devis Viņa valodu, Viņa vārdu vai izteiksmi. Kas Viņš ir, tas Viņš ir pats no sevis kopš mūžības. Bet, kas esam mēs, to mēs esam saņēmuši no Viņa, nevis paši no sevis. Viņš vienīgais ir viss pats no sevis.

Tāpēc šī līdzība ar mūsu vārdiem ir ļoti nepilnīga un niecīga. Bet, kaut arī mūsu vārdi nevar tikt salīdzināti ar Viņa vārdu, tā sniedz mums vāju nojausmu. Patiešām, tas mūs mudina apdomāt lietas un gūt labāku ieskatu tā nozīmē, salīdzinot cilvēka sirds domas un spriedumus ar Dieva, tādējādi saskatot, kā tas ir, ka Dieva Dēls ir Vārds.

Tags: Dieva vārds Dieva vārds aug dzīvais Dieva vārds Jāņa evaņģēlija skaidrojums Martins Francmans Mārtiņš Luters

Continue Reading

« Kristīga teologa bibliskais uzskats
Svētā Vakarēdiena teoloģiskā nozīme »

Ieskaties

Vai Porvo kopīgā paziņojuma pieņemšanas svinības jau nākamruden Rīgā?
Šmalkaldes artikulu eklezioloģija: Vēsturiskie apstākļi
Svētos Rakstus ir devis Dievs
Una Sancta un luteriskā baznīca

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “Jani Karklin, Dievs vārds ir kā abpusēji (bauslība un evaņģēlijs) griezīgs zobens.. vai tā skaidrojums un izpratne var atšķirties? Bonhēfera…”
  • talyc: “Skatos, ka šinī jautājumā ir nepieciešams skaidrojums. Tā pat kā gaļas ēšana vai neēšana kristīgam cilvēkam ko nozīmē; tā pat…”
  • Janis Karklins: “...bet ko saka Dieva vārds?! Būtu labi arī atsauces, kādā kontekstā Luters un Bonhēfers izsaka šo domu?”
  • Roberto: “"Agrīnais Luters" māca, ka ir pieļaujama tikai pasīva un vārdiska pretošanās. "Vēlīnais Luters" apgalvo, ka konkrētos apstākļos kristietim ar ieročiem…”
  • Janis Karklins: “Vai nav tā, ka ādamiskais cilvēks(grēcīgais), visvairāk ir nodarbināts ar vainas meklēšanu pie tuvākā, valdības u.t.t., lai attaisnotu savu nepaklausību?…”

Līdzīgās e-publikācijas

  • Ko mums jāsaprot ar vārdu Dievs?
  • Mācīties lūgt
  • Vai Dievs uz mani dusmojas?
  • Sirds paļāvība izšķir to, kam cilvēks ir pieķēries
  • Lopi, zvēri, zivis, lauki Manim raditi par lab’ [396]
  • Dievs labi dar’, ko daridams [500]
  • Ak, cik ilgi tā būs kaukt? [524]
  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Neesiet uzpūtīgi Neesiet uzpūtīgi
    • e-refleksijas

    Neesiet uzpūtīgi

  • Ko man būs darīt, lai es dabūtu mūžīgu dzīvību Ko man būs darīt, lai es dabūtu mūžīgu dzīvību
    • e-refleksijas

    Ko man būs darīt, lai es dabūtu mūžīgu dzīvību

  • Ticība ir svarīga un dārga Dieva priekšā Ticība ir svarīga un dārga Dieva priekšā
    • e-apceres

    Ticība ir svarīga un dārga Dieva priekšā

  • Kā izturēties pret kritušajiem Kā izturēties pret kritušajiem
    • e-apceres

    Kā izturēties pret kritušajiem

  • Jauns veids kā sekot līdzi aktuālākajām publikācijām Jauns veids kā sekot līdzi aktuālākajām publikācijām
    • e-paziņojumi

    Jauns veids kā sekot līdzi aktuālākajām publikācijām

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

RSS e – POLEMIKA

  • Latvietis ir katrs Latvijas pilsonis (vai cit-valodīgi runājošie ir lojāli latvieši?)
  • Luteriskie Bībeles kometāri tiešsaistē
  • Šķelšanās LELB. Vai Rubeņa aiziešana sagraus Vanaga baznīcu?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • 1.Moz.32:11
    Es esmu mazs pret visām apžēlošanām un pret visu uzticību, ko tu savam kalpam esi darījis.

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Evaņģēlijs grēks grēku piedošana interesanti fakti Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters Par kristīgās ticības apliecinājumu par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums reliģiozā pasaule Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticība un dzīve Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2021