Skip to content
13. jūlijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

99. Ko Dievs sargā ar septīto bausli?

  • Sākums
  • Kas bija vispirms – vista vai ola?
  • e-raksti

Kas bija vispirms – vista vai ola?

Risto Santala
Noklausies šo e-publikāciju

Jēzus mācības jau savā būtībā izvirza klasisko jautājumu, kas bija pirmais – vista vai ola. Vai Jēzus Savu Toru dabūja no tā laika mācītajiem zinātniekiem vai otrādi?

Kas bija vispirms - vista vai ola?


Rietumos uzskati kopumā līdzinās marku kolekcionāra domāšanai – jo vecāki dati, jo vērtīgāka to liecība. Jūdaismā pastāv uzskats, ka tradīcijas interpretācija pastāvīgi attīstās un ka vēlākās rabīnu skolas sniedz Toras interpretācijā vērtīgāku materiālu.

Salīdzinot Jēzus un Talmuda vārdus, mēs tūlīt redzam, ka rabīnu paralēles evaņģēliju izteicieniem tiek datētas lielākoties simtiem gadu pēc Jēzus laika, un tātad Viņš nevarēja tās aizņemties. Turklāt sinagoga apzināti tiecās izvairīties no visām interpretācijām, kuras varētu konstruēt kā mesiāniskas. To var redzēt, piemēram, pēc tā, ka no Jonatāna Targuma izvairījās tā īpaši uzsvērtās mesiāniskās balss dēļ. Talmuds mums stāsta, kā bija dzirdama “balss meita” jeb balss no debesīm, kas teica: “Pietiek!”, kad Jonatāns sāka interpretēt praviešus: “Jo viņi runā par Mesijas beigu laikiem.” Sinagogas aizspriedumu tālāk apstiprina fakts, ka vārds MIMRA – grieķu logos ekvivalents, kas Targumos parādās gandrīz 600 reizes un rabīnu literatūrā daudzviet norāda uz Mesiju, ir pilnīgi cenzēts no Talmuda. Kad slavenais rabīns Ạkiba izteica pieņēmumu, ka Daniēla 7:9 “krēsli” daudzskaitlī, kas nolikti Cienīgam Sirmgalvim, norāda, ka “viens ir Dievam un viens Mesijam”, R. Josi viņu norāja par jūdu kristiešu ideju atbalstīšanu. Tāpat Talmuds apraksta, kā R. Eliezers, Gamaliēla draugs, dzīves beigās tika apsūdzēts par to, ka bija jūdu kristietis, un viņš bija spiests dzīvot izolācijā savā mājā Lidā, izraidīts no sinagogas.

Izslēgšanas no sinagogas visasākā forma – herem – praktiski nozīmēja, ka, ciktāl tas attiecās uz minētā cilvēka ģimeni, viņš lielākā vai mazākā mērā bija miris. Tāpēc mums nevajadzētu būt pārsteigtiem, ka viens no galvenajiem jūdu kristiešu nosaukumiem meshummad – “iznīcinātie” – vienmēr attiecās uz tiem, kas atklāti atzina ticību Jēzum. R. Ạkiba izdeva dekrētu: ‘Tam, kas lasa nekanoniskas grāmatas, nav daļas nākamā dzīvē”, norādot uz Minim – jūdu kristiešu literatūru. Turklāt rabīni noteica, ka Minim grāmatas nav jāglābj no uguns: “Lai tās sadeg un līdz ar to atmiņas par tām”. Tāpat tās nevarēja glābt “no drupām vai ūdens”. Ar tādiem stingriem paņēmieniem sinagoga patiešām guva panākumus, aizšķērsojot kristiešu mācības iespiešanos jūdaismā, bet pārsteidzoši, kā ir parādījuši vairāki kritiķi, ka attieksmē pret māņticību un citām paražām, kas izcēlās no svešās Babilonijas elkdievības, Talmuds nespēja saglabāt tikpat stingru līniju.

Tomēr rabīni nebaidījās aizņemties no kristietības, kad redzēja, ka tāda rīcība ir piemērota. Ernests Renans, jūdu izcelsmes franču domātājs un orientālists, savā “Jēzus dzīvē” raksta, ka Talmudā ir neskaitāmi paziņojumi, ko piedēvē jūdu rabīniem, bet kas sākotnēji pieder Jēzum. Daudzi no tiem ir piedzīvojuši skaidri redzamas modifikācijas, kā, piemēram, R. Šešeta izteiciens: “Ja kāds vīrs iekārē skatās uz sievietes mazo pirkstiņu, viņš ir pārkāpis laulību ar viņu”, un Rabbas (ap 320.-363.p.Kr.) frāze:

“Cilvēkiem ir paradums sacīt: “Ja kāds tev lūdz ēzeli, iedod viņam līdzi seglus”.”

Mums ir jāpieļauj, ka Jēzus un rabīnu valodai un jautāšanas stilam ir daudz kopīga. Tomēr desmitiem rabīnu izteikumi skaidri parāda jūdu kristiešu draudzes ietekmi uz sinagogu – kā gan citādi tas varēja būt? Tomēr, kā jau tika novērots, Talmudā paralēles ar evaņģēliju ir retas pērles bezgalīgā okeāna gultnē, un tās patiesi ir retas un atrodas tālu viena no otras. Paturot to prātā, ir jāpiekrīt, ka Jēzus mācība nav ne Viņa laikabiedru ideju adaptācija, ne arī tikai baznīcas uzskatu izpausme, bet ka tā ir radusies no Viņa paša.

Tēmas: Jēzus mācība Mesija Jaunajā Derībā Minim grāmatas rabīnu literatūra Talmuds

Continue Reading

« Iepriecinājums grūtībās
Mārtiņa Lutera vārdi jūsu iepriecai »
                       

Ieskaties

Labklājības mācības raugs pie Luterāņiem
Ētikas pamatjautājumi
Mūžīgais sods
Tālu prom vai visur klātesošs?

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atbildība klusēt un atbildība runāt Atbildība klusēt un atbildība runāt
    • e-refleksijas

    Atbildība klusēt un atbildība runāt

  • Kāpēc kristieši mēdz pazaudēt ticību Kāpēc kristieši mēdz pazaudēt ticību
    • e-refleksijas

    Kāpēc kristieši mēdz pazaudēt ticību

  • Pēc Dieva pavēles Pēc Dieva pavēles
    • e-apceres

    Pēc Dieva pavēles

  • Brālīgas mīlestības augļi Brālīgas mīlestības augļi
    • e-apceres

    Brālīgas mīlestības augļi

  • dieva-zelastiba-nepazist-robezasdieva-zelastiba-nepazist-robezas Dieva žēlastība nepazīst robežas
    • e-sprediķi

    Dieva žēlastība nepazīst robežas

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Jēzus satiek grēcinieci
  • Pravieši, kas parādījās pēc gūsta
  • Desmit baušļi
  • Metālā atveidots savdabīgs dekalogs
  • Kristieši viens ar otru ir cieši saistīti
  • Mīl viens otru
  • Dekalogs – viss cikls iekšā

Pēdējie komentāri

  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Pa dienu uz baznīcu, pa nakti – sabatu

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025