Skip to content
7. jūlijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

104. Ko Dievs pavēl septītajā bauslī?

  • Sākums
  • Jēzus un spitālīgais
  • e-raksti

Jēzus un spitālīgais

Risto Santala
Noklausies šo e-publikāciju

Jēzum slimo dziedināšana bija kā traucēklis. Viņš sacīja: “Ja jūs zīmes un brīnumus neredzat, jūs neticat”. “Ļauna un laulības pārkāpēja cilts meklē zīmes”. “Svētīgi tie, kas neredz un tomēr tic!” Tomēr Viņš iežēlojās par Savu tuvāko ciešanām, no kuriem tai laikā visnožēlojamākie bija spitālīgie, kuru kaite tika uzskatīta par dievišķu sodu, kuru atcelt varēja tikai Dievs.

Jēzus un spitālīgais


Vecās Derības daļā, aplūkojot Jesajas 53. nodaļu, mēs runājām par to, kā uz Kunga cietēju kalpu norāda vārds nagûạ – “slimības satriekts”. Talmudā ir īpaša daļa Negạim, kas gandrīz visa tiek veltīta plašai spitālības ārstēšanai. Balstoties uz iepriekšminēto Jesajas rakstu vietu, Mesija aramiešu valodā ieguva vārdu Hivra jeb “Spitālīgais” – Viņš tiešām sēd ar “nabagiem un cietējiem”, lai rūpētos par viņiem un solidarizētos ar tiem. Atceroties seno jūdu mesiānisko gaidīšanu, nevajadzētu uzskatīt par savādu, ka Jēzus palīdzību spitālīgajiem uzskatīja par vienu no Saviem pienākumiem.

3. Mozus 13. un 14. nodaļā ir dotas precīzas vadlīnijas par spitālības diagnozi, spitālīgā apģērba un mājas dezinfekciju un izolēšanu karantīnā. Viņam bija jādzīvo ārpus nometnes vienam, ar nesukātiem matiem un jāsauc: “Nešķīsts! Nešķīsts!” Visiem praktiskiem mērķiem viņš bija dzīvs mironis.

Rabīnu likumos bija ļoti daudzi papildus priekšraksti, kuru mērķis bija aizkavēt infekcijas izplatību.

Spitālīgajam nebija ļauts pienākt pie citiem izstieptas rokas attālumā; viņam bija aizliegts pastaigāties zem viena koka ar veselajiem; ja vējš nāca spitālīgajam no mugurpuses, nepietika ar 30 metru attālumu; sinagogā reizēm bija divus metrus gara, metru plata un metru augsta mehitsâ kabīne, kurā spitālīgais varēja ieiet pirms lūgšanas laika ar nosacījumu, ka viņš gaidīja, līdz visi citi bija aizgājuši, un tikai tad aizgāja. Viņam bija aizliegts, piedraudot ar miesas sodu, ienākt pilsētas sienu iekšpusē. Daži rabīni pamudināja spitālīgos izdzīt ar akmeņiem, citi ieteica bēgt no tuvākās apkārtnes.

Bija noteiktas atšķirības starp diviem spitālības pamatveidiem un 16, 36 vai 72 paveidiem. Babilonijā saslimstība ar spitālību bija mazāka nekā Palestīnā, kam, kā daži uzskatīja, bija tāds iemesls, ka tur vairāk ēda dārzeņus. Rabīni šo slimību pirmkārt saprata kā lepnuma un neslavas sekas, norādot uz pārskatu 4. Mozus 12. nodaļā, kur Mirjama sāka runāt pret savu brāli Mozu, “jo viņš kādu etiopieti (nēģerieti) bija apņēmis par sievu”, un saslima. Vecajā Derībā šai ziņā nav rasu atšķirības.

Talmuds saka, ka “nav nāves bez grēka un nav sāpju bez krišanas”. “Nevienu slimību nevar izdziedināt bez grēku piedošanas”. Tomēr “dziedināt spitālību ir grūtāk nekā uzcelt mirušos”. Katrs, kurš dienvidu zemēs ir redzējis spitālīgo, kas atklāti pastaigājas ar daļēji saēstiem locekļiem vai ar seju, kas nav vairāk kā bezveidīga masa, nebrīnīsies par to, cik šausmīgi cilvēki baidījās no šīs slimības.

Jēzus slava aizsniedzās līdz spitālīgo apmetnēm, no kurienes pie Viņa nāca slimie, reizēm pat to grupa. Viņa attieksme pret tiem bija tāda pati kā pret citiem slimajiem. Cilvēki vispār centās “aizskart” Jēzu. Arī vecāki nesa bērnus, lai Viņš tos “aizskartu” (Mk.10:15 un Lk.18:15). Lūka mums stāsta par desmit spitālīgo grupu, kas satika Jēzu un “apstājās no tālienes un paceltā balsī sauca: “Jēzu, Meistar, apžēlojies par mums”!” (17:11-13). Tas atbilst tā laika paražai.

Lūkas 5:12-14 mums sniedz kāda spitālīgā tuvāku portretu. Šis vīrs bija “caurcaurīm spitālīgs”, kas droši vien nozīmēja to, ka viņam bija vislipīgākā slimības fāze. Redzot Jēzu, viņš krita ar seju pie zemes un lūdzās: “Kungs, ja Tu gribi, Tu mani vari šķīstīt”. Varbūt viņš kaunējās par savu izskatu, jo šī slimība parasti izkropļo deguna gļotu membrānu un visbeidzot iznīcina ap to visu miesu. Tā tomēr neietekmē cietēja garīgās spējas.

Un ko dara Jēzus? Viņš izstiepj roku, aizskar viņu un saka: “Es gribu, topi šķīstīts.” Un tūlīt spitālība viņu atstāj. Jēzus “dziedinošais pieskāriens” parādās darbībā!

Bet nu seko zīmīga detaļa. Jēzus aizliedz vīram runāt ar kādu par šo dziedināšanu. Tā vietā Viņš tam saka iet un parādīties priesteriem un, kā ir licis Mozus, nest baložus upurim “tiem par liecību”. Templī līdzās izliektajiem vārtiem sieviešu pagalmā bija īpaša telpa, kur priesteri pārbaudīja tos, kas bija dziedināti no spitālības un dažādām ādas slimībām, lai viņus pasludinātu par sabiedrībai derīgiem. Kad izdziedinātais spitālīgais bija saņēmis oficiālu šķīstības apliecību un, saskaņā ar paražu, palaidis “dzīvo putnu …brīvībā lauka malā ārpus pilsētas” (3.Moz.14:53), viņš noteikti izjuta šo simbolisko darbību kā savas situācijas attēlojumu: “Tagad es esmu brīvs, BRĪVS!” Jēzus mīlēja Templi un vēlējās, lai labie un skaistie Tempļa kalpošanas aspekti palīdzētu cilvēkiem.

Tēmas: dievišķais sods Mesija Jaunajā Derībā par spitālības diagnozi rabīnu literatūra slimo dziedināšana spitālība spitālīgā dziedināšana

Continue Reading

« Sava vaiga sviedros
Kristus krusts ir Dieva spēks, kas jūs iepriecina »
                       

Ieskaties

Kultūras faktors
Homilija pirms Kristībām
Kristība nav izolēts sakraments
Hieronīms un garīdzniecība

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Pēc Dieva pavēles Pēc Dieva pavēles
    • e-apceres

    Pēc Dieva pavēles

  • Brālīgas mīlestības augļi Brālīgas mīlestības augļi
    • e-apceres

    Brālīgas mīlestības augļi

  • dieva-zelastiba-nepazist-robezasdieva-zelastiba-nepazist-robezas Dieva žēlastība nepazīst robežas
    • e-sprediķi

    Dieva žēlastība nepazīst robežas

  • Visfilozofiskākais Dieva esamības pierādījums Visfilozofiskākais Dieva esamības pierādījums
    • e-raksti

    Visfilozofiskākais Dieva esamības pierādījums

  • Miera īstenotāji Miera īstenotāji
    • e-apceres

    Miera īstenotāji

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Par slimībām un dziedināšanu Bībelē
  • Vārds, kas šķīstī
  • Jēzus kā terapeits
  • Slimība īpašā veidā pieder Dievam
  • Sprediķis piecpadsmitajā svētdienā pēc Vasarsvētkiem
  • Kungs, ja Tu gribi
  • Kādas žēlastības dāvanas draudzē ne ikreiz ir?

Pēdējie komentāri

  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Jēzus bēg no sātana

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025