Skip to content
24. maijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

156. Ko mēs saprotam ar vārdiem “debess un zeme”?

  • Sākums
  • Bauslības – Evaņģēlija dialektika
  • e-raksti

Bauslības – Evaņģēlija dialektika

Deivids Skērs
Noklausies šo e-publikāciju

Svētdarīšana Lutera Mazajā katehismā noteikti nozīmē arī grēka varas pārvarēšanu kristieša dzīvē, taču tas nebūt vēl nav viss. Kristietim izvirzītās pozitīvās prasības patiesībā ir īpašības, kuras padara viņu līdzīgu Kristum.

Bauslības - Evaņģēlija dialektika

Kristietis bīstas, mīl Dievu un uzticas Viņam. Viņš piesauc Dievu ikvienā savā vajadzībā. Viņš labprāt uzklausa Dieva vārda sludināšanu. Viņš patiesi goda savus vecākus. Viņš palīdz savam tuvākajam, kad tas ir fiziski apdraudēts. Viņš mīl savu dzīvesbiedru. Viņš palīdz savam tuvākajam uzlabot finansiālo stāvokli un atsakās domāt par viņu ļaunu. Luters apraksta nevis dzīvi, kas tiek dzīvota zem bauslības, bet gan paša Kristus dzīvi.

Ir bieži nācies dzirdēt citējam Lutera vārdus, ka ikviens kristietis ir Kristus savam tuvākajam. Es nedomāju, ka visi, kas tā saka, pilnībā saprot, ko tas nozīmē. Nereti to izmanto kā ieganstu eksistenciālās kristietības nevērīgajai attieksmei pret vēsturisko Jēzu. Tomēr tas ir vērtīgs salīdzinājums, ja to uztver tādējādi, ka ticības dzīve patiesībā ir kristoloģijas īstenošana šajā pasaulē.

Pat Lutera sniegtais secinājums baušļu skaidrojuma beigās ar visiem tur izteiktajiem draudiem par to, ka tēvu izdarītie pārkāpumi tiks piemeklēti pie bērniem, ir vienīgi viņa bauslības – Evaņģēlija principa izpausme. Kristietis kā neticīgais redz Dieva dusmas, bet kā kristietis viņš redz pilnīgi citādu Dievu. Pašās baušļu skaidrojumu beigas Luters izdara gandrīz tādu pašu evaņģelizējošu secinājumu, ar kādu viņš sāka šos skaidrojumus:

Tāpēc mums arī būs Viņu mīlēt, uz Viņu paļauties un labprāt darīt pēc Viņa baušļiem.

Šeit var saskatīt kristieša dzīves dilemmu. Kā gan tas var būt luteriskajā teoloģijā, ka bauslība draud kristietim un tomēr ir arī kaut kas tāds, ko viņš labprāt dara, tādēļ ka uzticas Dievam. Vai šī pretruna – Dieva draudi un mīlestība pret Viņu – slēpjas paša vai kristieti? Dievā nevar slēpties nekādas pretrunas. Aizbildināšanās Dievā, bauslībā ar Dievu kā ar neizskaidrojamu mistēriju ir pārāk vienkāršs atrisinājums un patiesībā vispār nav nekāds atrisinājums. Bauslības – Evaņģēlija dialektika, neatkarīgi no tā, kā mēs to interpretējam, nekādā ziņā nenozīmē to, ka Dieva dusmas ir līdzvērtīgas Viņa mīlestībai.

Šī dialektika neslēpjas pašā Dievā. Šāda koncepcija atgādina manihejismu, kurā tiek mācīts, ka pašā Dievā par virsroku cīnās divi principi – labais un ļaunais Manihejisms jeb pretruna nevar attiekties arī uz pašu bauslības dabu jeb būtību, jo, tā kā tā ir Dieva vārds, tad tai ir jāatspoguļo Dieva vienotība. Dieva vārds nevar būt pretrunā pats ar sevi. Šī pretruna slēpjas nevis Dieva un nevis Viņa bauslībā, bet gan atdzimušā cilvēka divejādajā morālajā dabā.

Bauslība savā sākotnējā formā ir pozitīva liecība par Dieva attiecībām ar pasauli un pasaules attiecībām ar Dievu. Šajā ziņā bauslībai piemīt vairāk norādošs nekā pavēlošs raksturs. Tā drīzāk ir apraksts nekā pieprasījums. Precīzāk būtu teikt, ka šajā bauslības formā pilnīgā harmonijā nonāk tās imperatīvā daba un norādījumi par cilvēka un Dieva savstarpējām attiecībām. Cilvēkam nav jāsaka, kādām ir jābūt viņa attiecībām ar Dievu vai ar citiem cilvēkiem, jo visu to viņš panāk jau ar savu dabu. Svētajiem šāds iedalījums indikatīvā un imperatīvā ir teoloģiski nepamatots.

Bauslība sāk darboties kā negatīvs aizliegums vienīgi tad, ja cilvēks vairs nesaglabā savas attiecības ar Dievu. Kad Melanhtons Augsburgas ticības apliecības apoloģijā saka, ka bauslība allaž apsūdz, šis citāts acīmredzami attiecas vienīgi uz bauslības funkcionēšanu grēcīgās cilvēces valstībā.

Bauslības pirmā funkcija (nevis tās pirmais pielietojums) un tās daba ir pozitīva un aprakstoša, nevis pavēloša un nosodoša. Cilvēks, kurš vairs nav pozitīvās attiecībās ar Dievu, saskata bauslībā nežēlīgu pavēlnieku, kurš pieprasa tam paveikt to, ko viņš nevar. Zināmā mērā pats cilvēks ir atbildīgs par šādu notikumu pavērsienu. Ja cilvēks pazīst bauslību no šādas puses, viņš to ienīst un viņš ienīst arī Dievu, kurš ir devis šādu bauslību. Šeit Luteram un Pāvilam ir bijusi vienāda pieredze.

Kristū ticīgajam no jauna tiek atjaunotas tās sākotnējās attiecības, kādas mūsu pirmajiem vecākiem bija ar Dievu. Apsūdzošā bauslība tagad kalpo kā pozitīvo attiecību ar Dievu apraksts. Bauslības kā vienlaicīgi negatīva un apsūdzoša aizlieguma un pozitīvas kristoloģiskās liecības dilemma neslēpjas ne Dievā, ne pašā bauslībā, bet gan kristieti, kurš ir simul justus et peccator, ticīgais un neticīgais. Cilvēks ārpus Kristus pazīst bauslību vienīgi kā aizliegumu un nosodījumu. Cilvēks Kristū saskata bauslībā kristoloģijas darbību savā paša dzīvē.

Kristietis šajā dzīvē atrodas gan Kristu, gan arī ārpus Viņa. Viņš dzīvo Garā, t.i., viņš pieder Dievam; un viņš ir miesā, t.i., viņš pretojas Dievam. Viens un tas pats Dieva vārds, kurā pašā nav nekādu pretrunu, sakarā ar cilvēka divējādo morālo dabu – vienlaikus svētais un grēcinieks tiek uzskatīts par pretrunīgu. Darbi, kurus vecais cilvēks dara aiz bailēm no Dieva, nenāk no ticības un nepieder pie svētdarīšanas procesa. Darbi, kuri tiek darīti ticībā, t.i., tādēļ, ka ticīgais atrodas Kristu un ir Gara vadīts, pieder pie svētdarīšanas procesa. Tie ir patīkami Dievam.

Divējādā bauslības uztveršana – aizliegums vecajam Ādamam un pozitīvais apraksts, kurš attiecas uz jauno cilvēku – nekad netiek atrisināta kristieša šīs dzīves laikā. Šī apsūdzība un pozitīvais apraksts allaž ir vienlaicīgi notiekošs fenomens. Luters to pareizi mācīja savā desmit baušļu izskaidrojumā, vispirms atklājot bauslību kā aizliegumus un nosodījumus un pēc tam atklājot baušļu labos darbus kristieša dzīvē. Ārējai darbībai var būt un tai ir divējāda motivācija. Tomēr to, kas ir Kristus darba izpausme kristieša dzīvē, var motivēt arī pirms šis darbs tiek pabeigts, vadoties no savtīgiem un negribīgiem apsvērumiem.

Šī dialektika un pretruna ir loģisks secinājums, kurš izriet no luteriskās taisnošanas mācības.

Tēmas: attiecības ar Dievu bauslības funkcija eksistenciālā kristietība Evaņģēlijs un bauslība grēka vara kristieša dzīves dilemma Lutera citāti luteriskā teoloģija manihejisms svētdarīšana ticības dzīve

Continue Reading

« Bibliska atgriešanās definīcija
Reālā situācija ar konfirmāciju »
                       

Ieskaties

Ieskats vēsturē
Homilija pirms Kristībām
Iepriecinājums, kad šaubāties par Dieva apsolījumiem
Velns var palikt arī jūsu prātā

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Pieaudzis pārdoto Bībeļu skaits Pieaudzis pārdoto Bībeļu skaits
    • e-ziņas

    Pieaudzis pārdoto Bībeļu skaits

  • Mācība par apgrēcināšanu Mācība par apgrēcināšanu
    • e-raksti

    Mācība par apgrēcināšanu

  • Dzīvošana uz sapņainiem priekšstatiem Dzīvošana uz sapņainiem priekšstatiem
    • e-refleksijas

    Dzīvošana uz sapņainiem priekšstatiem

  • Cīņa, kas norisinās mūsos pašos Cīņa, kas norisinās mūsos pašos
    • e-refleksijas

    Cīņa, kas norisinās mūsos pašos

  • Eņģeļu patvērums Eņģeļu patvērums
    • e-apceres

    Eņģeļu patvērums

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Līdzība starp Bauslību un Evaņģēliju
  • Kas tieši ir Bauslības taisnība un kas – Evaņģēlija taisnība
  • Par īsto izšķiršanu starp Bauslību un Evaņģēliju
  • Pārbaudiet paši sevi
  • Ko darīsim ar Bauslību?
  • Zināšana par labo un ļauno
  • Ticības nozīme

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”
  • Janis Karklins: “Visi itkā cīnās pret maldiem..:)”
  • Roberto: “interesanti kāpēc cīnītājs pret maldiem vairs nav Lutera Akadēmijas mācības spēks, bet maldinātājs ir?”
  • Janis Karklins: “Varbūt kāds aizdomāsies, bet te jau jāsaka par tiem maldinātājiem, kā spļauj tā ir..bet nu baznīca kalnā to tik kultivē…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Uz baznīcas krusta
Uz baznīcas krusta

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025