Skip to content
17. janvāris, 2021
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • RSS
  • e-PASTS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

359. Kas ir necienīgs Vakarēdiena baudītājs?

  • Sākums
  • Augustīns par kristiešu redzamo vienotību
  • e-refleksijas

Augustīns par kristiešu redzamo vienotību

Toms G. A. Hardts

Augustīns, aplūkojot Jņ.17:20-23 teksta uzbūvi, ar labestīgu stingrību liek mums saprast to, ko viņš grib šeit pateikt. Viņš konstatē, ka gramatiski šie trīs palīgteikumi, kas seko vārdiem “es lūdzu”, ir pilnīgi līdzvērtīgi.

Augustīns par kristiešu redzamo vienotību

Viņš raksta:

“Īsi sakot, ja mēs visur ar sapratni izvietotu vārdus “es lūdzu” trīs vai vēl vairāk reižu, lai tie pilnīgāk izskanētu, tad šī teikuma skaidrojums kļūtu saprotamāks: es lūdzu, “lai visi ir viens, itin kā Tu, Tēvs, manī un es Tevī”, es lūdzu, “lai arī viņi ir mūsos “, es lūdzu, “lai pasaule ticētu, ka Tu mani esi sūtījis.””

Šie trīs viens aiz otra sekojošie grieķiskie ἵνα (“lai”) pēc šāda skaidrojuma visi ir vienādi. Pēdējais ἵνα tātad nav pakļauts otrajam.

Augustīns pie šāda iznākuma nonāca, saturiski iedziļinoties tekstā, ko prasīja šo triju palīgteikumu savstarpējā pielīdzināšana. Viņš raksta:

“Ko tas nozīmē: “visiem ir jābūt vienam, lai pasaule ticētu”? Jo dažādi ir tie, kas kļūst viens, un dažāda ir pasaule, kas tādēļ ticēs, tāpēc ka tie kļūs viens, jo Viņš nešaubīgi saka: “Lai visi ir viens”, bez tam attiecībā uz viņiem Viņš ir arī sacījis: “.. ne par viņiem vien es lūdzu, bet ari par tiem, kas caur viņu vārdiem man ticēs”, un tūlīt Viņš turpina: “Lai visi ir viens”. Bet ko gan šie “visi” var citu apzīmēt, kā pasauli, protams, ne jau naidīgo, bet gan ticīgo?” “.. apustulis saka: “Dievs bija Kristū, pasauli salīdzinot ar sevi”. Viņš lūdz par šo pasauli, sakot: “..lai pasaule ticētu, ka Tu mani esi sūtījis.””

Tātad jau pirmajos divos pieminētajos palīgteikumos šī pasaule ir ticīgie apustuļu skolnieki, kuri caur Dieva vārdu taču vienmēr tiek paņemti prom no ļaunās pasaules. Ja pirmie palīgteikumi un tajos pieminētie apustuļu skolnieki tieši būtu pakārtoti virsteikumam “tie, kas caur viņu vārdiem man ticēs”, tad tāpat trešajā palīgteikumā tas attiektos uz pasauli.

Aplamas izpratnes noraidīšana izriet no sekojošiem vārdiem:

“Kā tad mēs sapratīsim Viņa vārdu: “..lai arī viņi ir mūsos, lai pasaule ticētu, ka Tu mani esi sūtījis”, ja ne tā, ka Viņš neuzdeva par cēloni to, lai pasaule ticētu tam, ka tie ir viens, it kā tā ticētu tādēļ, ja redzētu, ka viņi ir viens, kad taču pasaule pati ir tie “visi”, kas caur ticību kļūst viens…”

Tādēļ pasaules atgriešanās sekos ne jau no tā, “ka tā redzēs”, un arī ne no tā, ka tā novēros kādu redzamu vienotību. Augustīns gan zināmā veidā jau iepriekš apstiprinājis šo redzamo vienotību, bet tikai kā eshatoloģisku lielumu, kā pēdējās dienas darbu:

“Vai tas nav mūžīgs prieks un vēl jo vairāk ticības atalgojums, nevis pati ticība?”

Tikai tādējādi var runāt par redzamu lielumu, bet nevis ņemot vērā mūsdienu baznīcas apstākļus.

Salīdzinājumā ar Luteru, Augustīnam ir mazliet cits, atšķirīgs skaidrojums. Viņam šie trīs palīgteikumi ir savstarpēji līdzvērtīgi, un tādēļ ir panākta lielāka šeit aplūkoto pantu uzbūves vienotība. Turpretim visam tekstam kopumā pietrūkst līdzvērtības struktūrā, kā tas ir Lutera ekseģēzē. Par apustuļu skolniekiem padarīta, tagad ticīgā pasaule vairs neatrodas misijas uzdevuma, kas ir izteikts 18. panta “arī es viņus esmu sūtījis pasaulē”, priekšā. Tēvs sūta pasaulē Kristu, Kristus sūta pasaulē apustuļus; toties no apustuļu puses izpaliek skolnieku sūtīšana pasaulē. Šeit ir redzams Augustīna trūkums un vienlaicīgi Lutera spēks.

Tags: Augstā priestera lūgšana Augustīna citāti ekseģēze In Ioannis Evangelium tractatus Jāņa evaņģēlija skaidrojumi redzamā vienotība

Continue Reading

« Ko mēs drīkstam lūgt
Teoloģiska alegorija »

Ieskaties

Mūžīgā derība
Kurš nelūdz, tas nav kristietis
Skumjas tiks vērstas priekā
Atgriezies!

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Pēdējie komentāri

  • talyc: “Skatos, ka šinī jautājumā ir nepieciešams skaidrojums. Tā pat kā gaļas ēšana vai neēšana kristīgam cilvēkam ko nozīmē; tā pat…”
  • Janis Karklins: “...bet ko saka Dieva vārds?! Būtu labi arī atsauces, kādā kontekstā Luters un Bonhēfers izsaka šo domu?”
  • Roberto: “"Agrīnais Luters" māca, ka ir pieļaujama tikai pasīva un vārdiska pretošanās. "Vēlīnais Luters" apgalvo, ka konkrētos apstākļos kristietim ar ieročiem…”
  • Janis Karklins: “Vai nav tā, ka ādamiskais cilvēks(grēcīgais), visvairāk ir nodarbināts ar vainas meklēšanu pie tuvākā, valdības u.t.t., lai attaisnotu savu nepaklausību?…”
  • Roberto: “Luters raksta: “Pietiek, ja imperatoram piemīt saprāts.” [WA 27:417-418] Tas attiecas uz visu līmeņu varām. Bet, ko darīt, ja valdība…”

Līdzīgās e-publikācijas

  • Pasaule saceļas pret Dieva vārdu
  • Kaspars Dimiters: pasaule ir tāda skola
  • Apustuliska aplieciība
  • Viens veselums ar visu kristietību
  • Luters par kristīgo vienotību
  • Pats par sevi pastāvošs un darbīgs Dieva vārds
  • Kristieši viens ar otru ir cieši saistīti
  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Tautas maldināšana Tautas maldināšana
    • e-refleksijas

    Tautas maldināšana

  • ka-mes-rupejamies-par-savu-tuvako Kā mēs rūpējamies par savu tuvāko?
    • e-mācība

    Kā mēs rūpējamies par savu tuvāko?

  • Par laulības kārtu un ģimenes būtību Par laulības kārtu un ģimenes būtību
    • e-raksti

    Par laulības kārtu un ģimenes būtību

  • Pāvesta Franciska atmaskotājs kritis nežēlastībā Pāvesta Franciska atmaskotājs kritis nežēlastībā
    • e-ziņas

    Pāvesta Franciska atmaskotājs kritis nežēlastībā

  • Citu cilvēku brīvība Citu cilvēku brīvība
    • e-refleksijas

    Citu cilvēku brīvība

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

RSS e – POLEMIKA

  • Latvietis ir katrs Latvijas pilsonis (vai cit-valodīgi runājošie ir lojāli latvieši?)
  • Luteriskie Bībeles kometāri tiešsaistē
  • Šķelšanās LELB. Vai Rubeņa aiziešana sagraus Vanaga baznīcu?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Neh.8:10
    Neesiet noskumuši, jo prieks pie Tā Kunga ir jūsu stiprums.

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Evaņģēlijs grēks grēku piedošana interesanti fakti Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters Par kristīgās ticības apliecinājumu par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums reliģiozā pasaule Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticība un dzīve Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • RSS
  • e-PASTS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2021