Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

17. Ko Dievs mums aizliedz ar pirmo bausli?

  • Sākums
  • Kā gan kaut kas, kas tika radīts labs, varēja kļūt slikts?
  • e-refleksijas

Kā gan kaut kas, kas tika radīts labs, varēja kļūt slikts?

Jozefs Imbergs
Noklausies šo e-publikāciju

Cilvēka sākotnējo stāvokli var izskaidrot šādi: cilvēku radīja Dievs, viņš tika radīts labs, pēc Dieva tēla, pēc Viņa līdzības (1. Moz. 1:26). Šie vārdi nozīmē to, ka cilvēks bija pilnīgā saskaņā ar Dieva gribu, tādējādi sekojot Dieva ceļiem un baušļiem. Un tad kaut kas notika.

Kas īsti? Mūsu pirmie vecāki nebija mierā ar sākotnējām zināšanām, kas viņiem bija pieejamas radībā un sirdsapziņā. Viņi gribēja aizvietot labo, kas viņiem bija parādīts, ar kaut ko viņu pašu gribas noteiktu un veidotu (1. Moz. 3:5). Tā viņi kļuva par “stūrgalvīgu tautu, kas seko pati savām domām pa nelabu ceļu” (Jes. 65:2).

Šeit rodas jautājums: no kurienes radies ļaunais? Daži cilvēki, patiesībā ļoti daudzi dažādu reliģiju un filozofijas novirzienu pārstāvji, izvairās no ieskata, ka Dievam ir kāda saistība ar ļaunuma izcelsmi. Drošības labad viņi apgalvo: jau no paša sākuma, kopš mūžības eksistē ļauna vara. Šādu mācību sauc par duālismu, kas nozīmē: ir divi dievi – viens labs un viens ļauns. Tas nepavisam nesaskan ar kristīgo mācību. No otras puses, mums jāatzīst, ka kristietībā pastāv duālistiskas iezīmes. Tikai Dievs ir Dievs, Viņš ir mūžīgs Dievs un Radītājs. Turpretim ļaunais spēks nav mūžīgs. Būtni, kas ir ļaunā pamatā, arī radīja Dievs, bet, atstājot Dievu Radītāju, tā bija laba. Uzreiz pēc radīšanas tā bija apveltīta ar izcilām spējām, milzīgu spēku un plašām zināšanām. Tikai pēc radīšanas šī būtne kļuva par ļaunu spēku.

Varbūt tas izklausās neticami – vismaz tam ir grūti noticēt -, bet zināmas pārdomas un pieredze var mums palīdzēt izprast šo jautājumu. Nepareizais, ļaunais kaut kā tomēr nāca pasaulē, vai nu kāds to radīja, vai arī tas piedzima pats. Pats tā sākums varēja arī būt ļoti labs. To var novērot pie zagļiem, nodevējiem, diktatoriem un tirāniem. Daudzi no viņiem piedzimst ar izciliem, pozitīviem talantiem. Lai varētu šos talantus pielietot, viņi ir apveltīti arī ar lielu personīgu brīvību, jo labu darbu veikšanai vienmēr vajadzīga brīvība. Kaut ko darīt piespiedu kārtā nav labi, un tas arī nenes nekādu labumu. Taču brīvību var izmantot arī nepareizi. Te mums ir noteikti pierādījumi: ne mazums vadoņu, filozofu, valstvīru, utt. sāk savu karjeru lieliski, taču vienu brīdi pamet labo, pieķerdamies ļaunumam un kļūdami pat par ļoti sliktiem cilvēkiem. Dažkārt pat iespējams norādīt noteiktu dienu un vietu, kur viņi “noiet no ceļa”. Kaut kas viņos “sabojājas”, notiek personīgā “grēkā krišana”.

Kristietībā mācība par ļaunā pirmsākumiem ir šāda: labs Dieva eņģelis novērsās no Viņa un kļuva ļauns. Kopš tā laika viņš ir kļuvis par liekēdi Dieva radībā: viņš zog radītajā pasaulē un no Dieva tautas, sabojādams, ko vien spēj. Viņa ļaunie darbi nemitīgi turpinās. “Nav arī brīnums; jo pats sātans izliekas par gaismas eņģeli. Tad arī nav nekas sevišķs, ka viņa kalpi izliekas par taisnības kalpiem.” (2. Kor. 11:14-15)

Daudzas reliģijas, tāpat arī dažādi filozofijas novirzieni ir mēģinājuši īpašā, atšķirīgā veidā risināt jautājumu par ļaunuma izcelsmi. Dažas šīs mācības pat noliedz, ka vispār pastāv kaut kas tāds, ko varētu saukt par “ļaunu”. Dažas atkal apgalvo, ka tam, ko mēs saucam par “ļaunu”, piemīt tikai daži trūkumi, mazliet trūkst labestības – būtībā tas ir labs, bet tikai nedaudz mazākā mērā. Vēl citas piedēvē ļaunumu cilvēka fiziskajai daļai, t. i., ķermenim, tā vajadzībām un iekārēm utt., kamēr cilvēka dziļāko daļu – prātu un dvēseli – tās uzskata par brīvu, tīru un nevainīgu. Šādā gadījumā pūliņiem “kļūt labam” jāietver sevī dvēseles cīņa pret miesu, tās vājībām, vajadzībām un prasībām. Jāpiezīmē, ka šādā gadījumā dvēsele ir tīra un nevainīga, savukārt miesa – nešķīsta un vainīga. Jau diezgan agri šis ieskats un mācība atrada vietu arī kristīgajā baznīcā. Pazīstamākās sektas, kurās šī mācība valdīja, bija gnostiķi un manihejieši. Tā ielaužas baznīcā arī mūsdienās, vēl joprojām nodarot lielu ļaunumu.

Visās patiesajās – Jaunajai Derībai atbilstošajās – kristīgajās mācībās vienmēr noteikts, ka cilvēks ir vienība, viena vesela personīga būtne, kas visa – kā miesa, tā dvēsele – pieejama labiem un ļauniem spēkiem. Šo personas veselumu var uzskatīt par sastāvošu no divām vai trijām sadarbībā esošām daļām, sauktām vai nu par “miesu un dvēseli”, vai par “garu, dvēseli un miesu” (1. Tes. 5:23). Ja pieturamies pie iedalījuma divās daļās, tad “dvēsele” ietver sevī gan prāta, gan gara sfēru. Ja iedalām trīs daļās, tad ierastā vārda “dvēsele” vietā tiks minēts “gars”, bet “dvēsele” – attiecināta uz prāta sfēru.

Tomēr dažkārt, domājot par cilvēka prātu un garīgo pasauli, izmanto pavisam citu jēdzienu – “cilvēka sirds”. To var viegli izskaidrot. Fiziskajai sirdij ir tik liela nozīme cilvēka dzīvē, ka šo vārdu mēs lietojam arī tad, ja runājam par tādām dzīves izpausmēm kā “mīlestība”, “ticība”, “uzticība”, “laime”, utt. Dažās valodās, piemēram, afrikāņu, pat nav vārda, ko varētu burtiski tulkot “sirdsapziņa”. Tā vietā ļaudis saka “sirds”, “sirds domas”.

Tēmas: Kristīgā dzīve kristīgā ētika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata

Continue Reading

« Piētiska draudze
Citāds evaņģēlijs »
                       

Ieskaties

Paklausīgs un ticīgs
Mūsu pēdējās dienas un stundas
Ticība ir dievišķs darbs mūsos
Kristība ir Evaņģēlijs nevis Bauslība

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Par manis paša būšanu labam vai laba darīšanu
  • Kas sievieti pazudināja grēkā
  • Trīs atbildes
  • Dieva skatiens
  • Ticības kopība ar visiem ticīgajiem
  • Šaubas par Dieva būtību
  • Bērnu vēstules mācītājam

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Dūnu mētelis pāvestam

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025