Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

45. Ko Dievs aizliedz trešajā bauslī?

  • Sākums
  • Baznīcas mūsdienu ekumēnisma entuziasmā
  • e-raksti

Baznīcas mūsdienu ekumēnisma entuziasmā

Hermanis Zasse
Noklausies šo e-publikāciju

« Lasīt sākumu | Iepriekšējā daļa »

Nekāda pretestība nebija gaidāma pasaules reformātu un prezbiterāņu baznīcām. Starp reformātiem ir bijušas un arī joprojām pastāv tādas baznīcas, kurām piemīt stingra pārliecība attiecībā uz mācību par Baznīcu. Taču tās ir reformātu ‘saimes’ minoritāte, svešinieces tajā veidojumā, kas reiz bija dižā reformātu un prezbiterāņu baznīca. Vecā tradīcija skludināt par Heidelbergas katehismu ir joprojām saglabājusies dāņu reformātu baznīcās visā pasaulē. Viņu katehisma zināšanas un mīlestība pret to varētu nostādīt kaunā mūs, luterāņus. Arī reformāru teoloģijā pēc Pirmā Pasaules kara tika no jauna atklātas reformātu ticības apliecības, kas daļēji notika Karla Barta ietekmē, kura slavenās 1938.gada Gifordas lekcijas par skotu 1560.gada ticības apliecību bija ne tikai liecība par šo atklājumu, bet arī pašas par sevīm bija ticības apliecība.

Taču Bartam, tāpat kā visai mūsdienu reformātu teoloģijai, piemīt īpatnēja spriedze, ja ne pat klaja pretruna, starp konfesionālismu un antikonfesionālismu. Tas kļuva acīmredzams jau 1925.gadā, kad Barts Pasaules prezbiterāņu sistēmu atbalstošo reformātu baznīcu alianses uzdevumā, gatavojoties Kardifas sanāksmei, izstrādāja dokumentu jautājumā par to, vai ir vēlama un iespējama jauna reformātu ticības apliecība (Theology and Church, Collected Essays, 2 sēj.). Viņš atbildēja noliedzoši, pamatojot to ar savu uzskatu attiecībā uz reormātu ticības apliecību. Atšķirībā no luterāņiem, kuri uzskata, ka Augsburgas ticības apliecība attiecas ne tikai uz visām luteriskajām baznīcām, bet arī uz nākotni, jo (quia) tā apliecina Dieva vārda patiesības, Barts uzskatīja, ka reformātu ticības apliecība izsaka tās patiesības, kuras atsevišķās vietās (piem., Šveicē, Francijā, Beļģijā, Skotijā, Ungārijā) dzīvojošie kristieši ir saskatījuši Rakstos. Tādējādi viņš atzina reformātu ticības apliecību atbilstību principam quatenus[1].

Baznīca pieņem šo ticības apliecību vienīgi tik lielā mērā, cik tā izsaka Dieva vārda patiesību. Ja Dievs mums dod labāku izpratni, mēs to aizstājam ar citu ticības apliecību. Tādējādi ticības apliecības ir spēkā vienīgi kādu laiku, bis auf weiteres, pagaidām. Tas nav vienkārši vecās reformātu baznīcas viedoklis. XVI un XVII gs. reformātu baznīcas pazina arī principu quia[2]. Tas bija paša Karla Barta uzskats, kurš ļoti daudzos jautājumos atšķiras no Kalvina un klasiskā kalvinisma. Šeit nāk prātā slavenie vārdi, kurus Robinsons[3] teica sprediķī pirmajiem reliģiskajiem bēgļiem, kuri devās uz Ameriku. Luters un Kalvins, viņš sacīja, bija sava laika spīdekļi, taču arī viņi nav izzinājuši visu Dieva gudrību. Dievs liks savam vārdam atklāt jaunas patiesības. Daži no labākajiem Barta draugiem saskatīja viņā daļu zināmas iezīmes, kuras līdzinājās pirmo kongregacionālistu entuziasmam.

Patiesā ticības apliecība ir jaunā ticības apliecība un Baznīcai ir jāturpina apliecināt sava ticība, to atkal un atkal formulējot no jauna. Šinī ziņā viņš uzskatīja, ka Barmenes deklarācija ir patiesā “savu ticību apliecinošas Baznīcas” ticības apliecība un allaž vēlējās, lai šai ticības apliecībai tiktu piešķirts tāds pats statuss kā reformācijas ticības apliecībām. Ar šo ideju viņš iedvesmoja visu Vācijas “savu ticību apliecinošo Baznīcu” un dziļi ietekmēja ekumēniskās aprindas, to skaitā arī luterāņus, piemēram, bīskapu Lilji, kurš ir ne reizi vien mēģinājis pārliecināt luterāņus par to, ka mūsu vecā ticība būtu jāapliecina jaunās mēlēs, kas būtu saprotamas mūsu laikmeta cilvēkiem (skat. viņa runu PLF asamblejā Minneapolē un viņa izteikumus Helsinkos).

Lai arī reformātu baznīcas nepieņēma Barta Kardifā izteikto uzskatu – jautājums tika nodots kādas komitejas pārziņā – un, lai arī centieni atrisināt jaunas ticības apliecības problēmu tā arī nav mitējušies, reformātu baznīcas kopumā nespēja liecināt pret mūsdienu ekumēnisma entuziasmu. Ir zīmes, kuras liecina par pieaugošu ieinteresētību baznīcas ticības apliecībā, piemēram, jaunā “1967. gada ticības apliecība”, kuru grasās pieņemt ASV Apvienotā prezbiterāņu baznīca. Lai ko mēs arī par tām nedomātu – tas ir jaunu un vecu ticības apliecību apkopojums un to skaitā ir iekļauta arī Barmenes deklarācija, kura tādējādi būtu jāuzskata par neko citu kā reformātu ticības apliecību – jebkurā gadījumā, šī publikācija pierāda, ka reformātu un prezbiterāņu baznīcas nevēlas zaudēt savu identitāti kā konkrētas konfesijas baznīcas.

Tomēr, kamēr šo daļēji pretrunīgo ticības apliecību autoritāte nav noskaidrojusies, kamēr reformātu rindās ir visbīstamākie ekumēnisma entuziasti un kamēr viņu vidū daļēji dominē nekristīga baznīcas vienības koncepcija (masoniskā koncepcija par “reliģiju, kuru mēs visi pieņemam”, kas it kā ir pamatā visām pozitīvām reliģijām), tām nav nekādu cerību izvairīties no saplūšanas ar nekonfesionālām apvienotajām baznīcām vai pat utopisko ekumēnisko baznīcu (Romas bīskapa vadībā).

Lasi turpinājumu »


[1] – quatenus – (latīņu val.) tik lielā mērā, cik..; tik tālu, cik..
[2] – quia – (latīņu val.) tādēļ; tā kā.
[3] – Džons Robinsons (1575-1625) – ordinēts anglikāņu priesteris, kurš pieveinojās reliģiskajiem seperātistiem un bija spiests emigrēt no Anglijas uz Holandi. Tur viņš dibināja savu draudzi, kuras locekļi 1620. g. ar kuģi Mayflower kā vieni no pirmajiem Eiropas pārceļotājiem ieradās Amerikā.

Continue Reading

« Mana valstība nav no šīs pasaules
Kristiešu sekošana »
                       

Ieskaties

Kā pareizi jāgavē
Kristus krusts ir Dieva spēks, kas jūs iepriecina
Baznīctēvi par zīdaiņu kristīšanu
Pasaules beigas

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Bībele un Baznīcas apliecības raksti
  • Luterāņu baznīcas kopība ar citiem luterāņiem
  • Kam ir senāka mācība – Romas katoļiem vai luterāņiem?
  • Baznīca un ticības apliecība
  • Kas bija Mārtiņš Hemnics?
  • Rīgā būšot Reformācijas laukums
  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Jēzus bēg no sātana

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025