Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

137. Kas ir grēka darbi?

  • Sākums
  • Liturģiskie žesti
  • e-raksti

Liturģiskie žesti

Kurts E. Markvarts
Noklausies šo e-publikāciju

Kārtība, disciplīna, pieklājība, cieņa, godbijība un dievbijība ir tās lietas, kas piedien kristīga dievkalpojuma svētajai būtībai. Un vērtējot pēc šī kritērija daudzus “mūsdienīgus” jaunievedumus nāktos atmest.

Liturģiskie žesti


Vulgārā bļaustīšanās un klapēšana pa ciskām, kas šobrīd ievada daudzus mūsu baznīcas, īpaši jauniešu, pasākumus, spēj vienīgi iznīcināt dievbijību baznīcēnos. Bezkaunībai un necieņas izrādīšanai pamudinājums nav vajadzīgs. Tās ļaunāk par ķīmiskajiem atkritumiem sagāna visu, ja jauniešu kulturālā izglītošana ir atstāta neķītreļu un dižmanīgu nekauņu ziņā, kas savu miesaskārīgo apmātību izplata gan redzamā, gan dzirdamā veidā. Anarhiskās “rokkultūras” neķītrību un cinismu nevar pielāgot kalpošanai Dieva namā (1.Tim.3:15). No tās būtu jāatbrīvojas caur grēksūdzi un šķīstījošo absolūciju. Baznīcai nav jāpazeminās pielāgojoties, bet gan jāceļ augšup pārveidojot (Rom.12:2).

Ir jāraugās plašākā perspektīvā. Kāda gan jēga paķert atsevišķu detaļu un sacīt: “Tas taču nav nekas slikts?” Liturģiskie žesti, darbības, paradumi un veidi nav dažādi kombinējamas greznumlietiņas, ar kādām pilna kumodes atvilktne. Tie ir liela nozīmju kompleksa būtiskas sastāvdaļas, un kā uz tādām, uz tiem arī jāraugās. Paviršam vērotājam varētu šķist, ka roku salikšana lūgšanā un aplaudēšana, mešanās ceļos un kāju dipināšana ir visnotaļ līdzīgas darbības. Tās nav nedz pavēlētas, nedz aizliegtas Svētajos Rakstos, un tādējādi ir maznozīmīgas jeb adiaforas. Runa ir tikai par ieradumu, vai ne?

Tomēr nē! Roku salikšana un mešanās ceļos būtiski atšķiras no aplaudēšanas un dipināšanas. Pirmās tāpat kā citi tradicionāli žesti, piemēram, paklanīšanās un krusta zīme ir pārdomātas darbības, kurās ķermenis paklausīgi seko prāta un gara norādījumiem. Pat ja šīs darbības tiek izpildītas nedomājot un mehāniski, sākotnēji tās tikušas apgūtas pilnīgi apzināti. Ar ritmisku plaukšķināšanu un dipināšanu ir pavisam citādi. Šajā gadījumā noteicošās ir sajūtas un ķermenis, bet prāts un dvēsele to pavadā peld nezināmā virzienā. Tāpēc mešanās ceļos un roku salikšana piedien baznīcas dievkalpojuma nosvērtībai, turpretī daudz patvaļīgākā un instinktīvā dipināšana un plaukšķināšana ir raksturīga atavistiskiem dabas kultiem * un iederas antisakramentālo sektu emocionālismā.

Arī iebildumi, ka plaukšķināšana ir bibliska, jo Ps.47:2 teikts: “Plaukšķiniet priecīgi, visas tautas”, savā būtībā ir bezjēdzīgi. Šie “biblicisti” aizmirst, ka mūsos nav senebreju sakrālās kultūras izjūtas. Mūsdienās plaukšķināšana nebūt neizsaka to, ka “Tas Kungs, tas Visuaugstākais, ir bijājams”, kā tas ir psalmā (47:3). Gluži otrādi – mūsu kultūrā šāda uzvedība asociējas ar prastām karaokes tipa pašizpausmēm un sektantisku mērkaķošanos populāru izklaižu garā.

Jebkurā gadījumā – Bībele nesniedz detalizētus priekšrakstus, kādām jābūt baznīcas ieražām, jo Jaunajā Derībā likums par ceremonijām tiek atcelts (Kol.2:16-17). Ieražas nosaka Svēto Rakstu mācība, tas ir, patiesa doktrīna un evaņģēliska ticības apliecība. Tā, piemēram, mēs kristām bērnus ne tāpēc, ka kanoniskajos tekstos būtu kādas norādes attiecībā uz kristījamā vecumu, bet gan to pamatojot ar Jaunās Derības mācību, kas ir Kristība, ko tā dara, un kas ir grēcinieks, un kāpēc viņam tā vajadzīga.

Atšķirīga prakse un ieražas šajā gadījumā atspoguļo atšķirīgus konfesionālus ieskatus, un tādējādi tās nedrīkst bezrūpīgi jaukt kopā. Ideja, ka luteriskā mācība var akceptēt un tai ir jāakceptē atdzimšanas kustības prakse, spārnoja deviņpadsmitā gadsimta Amerikas luterāņus ar, kā viņiem šķita, patiesu dedzību baznīcas dzīvē, atveseļošanā un izaugsmē.

“Vecie luterāņi” noraidīja daudzsološās “jaunās metodes” un palika pie savas konfesionālās un sakramentālās prakses. Kā ir šobrīd?

Likteņa ironija – atdzimšanas idejas tēvam Čārlzam Finnejam pašam nācās atzīt savas ieceres pilnīgu izgāšanos, un viņš ir izstājies no cīņas. ** Kas tā visa rezultātā notiek ar Amerikas luterānismu, jau pirms gandrīz piecdesmit gadiem izskanēja brīdinošajos Sidneja Alstroma vārdos:

Luterāņu semināros tiek mācīta skaidra luteriska mācība, pienācīgi tiek uzsvērtas vēsturiskās atšķirības starp kalvinistu, cvingliāņu un luterāņu izpratni par Svēto Vakarēdienu, tiek apliecināta sakramentālās teoloģijas centrālā vieta. Tomēr daudzviet luterāņu baznīcas dzīve aizvien vairāk tiek pieskaņota Amerikas evaņģēliskajam protestantismam. Tāpēc atskatoties pagātnē “formulējumu laikmetu” var uzskatīt par laiku, kad luterāņu baznīcā nostiprinājās luteriska mācība, bet arī par laiku, kad daudz vairāk nekā mēs bieži vien apzināmies, tajā nostiprinājās reformātu un metodistu prakse.

Kurš gan to lasot 1957. gadā būtu varējis paredzēt gaidāmo sabrukumu? Pa šiem gadiem visumā konservatīvā Amerikas luteriskā baznīca vispirms tika piespiesta uz sadraudzību ar reformātiem, un tad izšķīda AELB***, kas pārstāv visu un neko, upurējot pat Svēto Vakarēdienu ekumenisma vārdā. Nav jāšaubās, ka paviršība jautājumos par praksi, lai arī tā būtu tikai adiafora, vājina baznīcas pretestību daudz nopietnākām slimībām. Un nu tāds pats spiediens ar izmisīgiem saucieniem pēc pārmaiņām misijas uzlabošanas un baznīcas izaugsmes dēļ tiek vērsts pret Misūri Sinodi.


* – Ilustrācijās īpaši norādīts uz “ritmisku dejošanu un plaukšķināšanu” un “ritmisku bungu sišanu.. kas bieži tiek izmantota, lai panāktu kolektīvu uzbudinājumu un emocionālu atbrīvošanos.”

** – Makarturs citē kādu Finneja laikabiedru:

Desmit gadus no visām pusēm nāca ziņas par simtiem, varbūt pat tūkstošiem konvertītu, bet nu ir zināms, ka patiesībā to, kuri konvertējušies [Finneja iespaidā] ir relatīvi nedaudz. Arī viņš pats ir atzinis, ka “daudzi no tiem ir apkaunojums ticībai”, un šīs atkrišanas rezultātā reālas nelaimes, milzīgas, šausmīgas un neskaitāmas ir pārpludinājušas baznīcu visos līmeņos.

*** – Amerikas Evaņģēliski luteriskā baznīca, oriģinālā ELCA – Evangelical Lutheran Church of America.

Tēmas: adiafora Alstroma citāti antisakramentālās sektas atavistiskie dabas kulti atdzimšanas kustība Baznīcas izaugsme Čārlzs Finnejs dievkalpojuma būtība likteņa ironija rokkultūra vecluterāņi

Continue Reading

« Arguments par Dieva esamību
Aktuālo grēku klasifikācija »
                       

Ieskaties

Iepotēti Jēzū
Kā var zināt, ka visi grēki ir piedoti un esi glābts?
Dzīvā vārds ir darbīgs
Bīties, mīlēt un paļauties

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Nosoda labklājības Evaņģēliju
  • Atspēkojot pārmetumus, ko saņem luterāņi
  • Luterāņu skaits pasaulē aug
  • Augsburgieši okupē LELB dievnamu
  • Dejo ar Jēzu
  • Kurš labāks?
  • Romas pāvestība pielien luterāņiem

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Reliģiskais skeitbords

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025