Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

266. Kas ir vislabākā lūgšana?

  • Sākums
  • Sukcesijas saraksti
  • e-raksti

Sukcesijas saraksti

Hermanis Zasse
Noklausies šo e-publikāciju

Problēmu par sukcesijas sarakstiem mēs noskaidrosim ar diviem piemēriem, kas attiecas uz Jauno un Veco Derību.

Sukcesijas saraksti

To, kā rabīniskais jūdaisms izprata mācības tradīciju, parāda tradīcijas ķēde, ar ko sākas Mišnas traktāts, “tēvu pamācības”:

Mozus saņēma Toru no Sinaja un nodeva to Jozua, Jozua – vecajiem, vecajie – praviešiem un pravieši – Lielās sinagogas vīriem,

pēc tam iet tālāk līdz Sīmanim Taisnīgajam (apmēram 300 gadus pirms Kristus dzimšanas vai gadsimtu vēlāk) un vēlāka laika rabīniem.

Mums nevajag iedziļināties jautājumā, vai “Lielā sinagoga” patiešām ir eksistējusi, vai tā ir tikai fikcija pēc Neh.8-10. Pietiek jau ar praviešu sakārtošanu Toras tradentu ķēdē, lai redzētu, ka tas viss ir fikcija. Dievišķās patiesības nodošana cauri paaudzēm noskaidrojas pie šī mākslīgā veidojuma. Vecās Derības atklāsmes vēsture tiek iespiesta shēmā, kas nav bibliskas izcelsmes un neatbilst bibliskās vēstures faktiem.

Cits piemērs ir Jaunās Derības atklāsmes izpratne 1. Klementa vēstulē korintiešiem. 42. nodaļā mēs tur lasām:

Tas Kungs ir apustuļiem priekš mums sludinājis Evaņģēliju: Jēzus Kristus tika sūtīts no Dieva. Kristus tātad no Dieva un apustuli no Kristus… Kad viņi bija saņēmuši savu uzdevumu, caur Tā Kunga Jēzus Kristus augšāmcelšanos piepildīti ar pārliecību un Dieva vārdā stiprināti, Svētā Gara iepriecināti, viņi devās ceļā, lai sludinātu prieka vēsti par Dieva valstības tuvošanos. Viņi to sludināja ciemos un pilsētās un iecēla nākamo ticīgo pirmos bīskapus un diakonus, tos caur garu pārbaudot. Un tas nebija nekas pārsteidzoši jauns: jo jau sen bija rakstīts par bīskapiem un diakoniem. Jo tā saka Raksti kādā vietā: “Es iecelšu jūsu bīskapus taisnībā un jūsu diakonus miera”.

Kur tas ir rakstīts? Nekur. Droši vien autors ir domājis Jes.60:17, kur Septuaginta teikts (burtiski tulkojot):

    “Es gribu tavus valdniekus (apxovτa) dot mierā un tavus uzraugus (εлоколоυ) taisnībā”.

Ja tā būtu atmiņas kļūda vai kāds “garīgs” Rakstu skaidrojums, vai te tomēr nebūtu vajadzīga kāda norāde? Bet tas, kā skan šajā tekstā, ir nepareizs citāts. Un ir jāapzinās, ka šāds viltojums, lai vai kā to ari nenosauktu, jo, iespējams, mūsu normas neatbilst senākam laikam, parādās tieši pirmajā Romas baznīcas dokumentā 1. gadsimta beigās, dokumentā, kas izvirza kādu tiesību normu (baznīcas amatu izpildītāji ir neatceļami, ja pret viņiem nav izvirzīta nekāda apsūdzība), un kādai citai draudzei tas tiek pasniegts jau ar prasību pēc paklausības un atsaucoties uz to, ka tas ir dots Svētajā Garā.

Laikā, kad Romā vēl nebija nekāda monarhistiska episkopāta, nemaz nerunājot par pāvesta varu, Klements bija viens no Romas kolēģijas bīskapiem un, kā mēs to zinām no Hermas gana, atbildīgs par korespondenci ar draudzēm ārpus Romas, mēs kā pamatu tiesību lēmumam atrodam nepatiesu dokumentu, sākumu tam, kam vēlāk bija jāpilnveidojas Donatio Constantini un pseidoizidoriskajos dekrētu rakstos. Pirmo reizi tas notiek, kad kardināls Mannings pēc Vatikāna nepierādāmajiem un nepatiesajiem vēsturiskajiem apgalvojumiem par Romas bīskapu stāvokli senajā baznīcā izsacīja vārdus: “Vēsturi vajag pārvarēt ar dogmu”.

Bet, neņemot vērā šī nepareizā citata problēmu: ko nozīmē šī vēstures aina, kuru ieskicē Klementa vēstule? Tajā sajaucas patiesība ar sadzejojumu. Patiešām ir atklāsmes sukcesijas ķēde: Tēvs sūta Dēlu, Dēls – apustuļus, apustuļi nodod tālāk savu uzdevumu baznīcas amatu izpildītājiem. Tas ir bibliski: “Tāpat kā Tēvs mani sūta, tā es sūtu jūs”. Un uzdevumu sludināt Evaņģēliju visai radībai līdz pasaules galam ir patiešām devis apustuļiem viņu Kungs. Svētie Raksti pastāsta arī to, ka apustuļi ir iecēluši amata izpildītājus – vai tie būtu palīgi vai vietnieki, kā Pāvils iecēla Timoteju, vai prezbiteri, kurus Barnaba un Pāvils, kā teikts Ap.d. 14:23, deva misiju draudzēm Mazāzijā. 1. Klementa vēstule šo vēsturisko patiesību dogmātiski vienkāršo, tāpat kā to dara 2. gadsimta rakstnieki kā, piemēram, Irenejs un Tertuliāns un visa baznīca tajā laikā.

Pirmkārt, nav bijuši tikai tie divpadsmit, kas ir dibinājuši un organizējuši draudzes, un pat ne apustuļi šā vārda tiešajā nozīmē. Tieši lielākās senatnes baznīcas, Antiohijas un Romas, ir dibinājuši nezināmi kristieši. Tas nav vēsturiski patiesi, kā Irenejs min savā Romas bīskapu saraksta sākumā, ka Romas baznīcas dibinātāji esot bijuši Pēteris un Pāvils. Bez tam nav pareizi, ka garīgais amats visur būtu radies līdzīgā veidā, proti, pārnesot caur apustuļiem. Tā Didahe brīdina (15:1) draudzes no klejojošiem apustuļiem, praviešiem vai skolotājiem:

    “Izvēliet sev bīskapus un diakonus, kas ir Tā Kunga cienīgi, lenprātīgus un ne naudas kārus, bet patiesus un pārbaudītus vīrus. Jo viņi pie jums kalpos arī kā pravieši un skolotāji. Nevērtējiet viņus par zemu. Jo viņi ir godājami kopā ar praviešiem un skolotājiem.”

Tāpat kā baznīcas vēstures sākumā vienmēr im pastāv daudzveidība (piem., liturģijā), kas tālāk ved uz vienotām formām, tāpat tas ir arī likumības laukā. Vienkāršota dogmatiskā pieeja noved pie tādām vienkāršotām vēstures ainām, kādas mēs redzam jūdaisma “tēvu pamācību” sukcesijas shēmā un kādas Klements no Romas piedēvē agrajai kristietībai.

Tēmas: apustuliskā sukscesija fikcija Klementa 1. vēstule korintiešiem Lielā sinagoga Mišnas traktāts monarhistiskais episkopāts rabīniskais jūdaisms tēvu pamācības

Continue Reading

« Sociālistu un komunistu centieni ir pretrunā ar noteiktām kristietības doktrīnām
Patiesai misijai nepieciešama patiesa teoloģija »
                       

Ieskaties

Divdesmit astotais vakara priekšlasījums
Vārda nozīme un darbība
Ko ticības apliecības saprot ar valsti
Kāds bija ebreju valodas statuss otrā Tempļa laikā?

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Antiohijas Ignācijs runā pretī Romas primātam
  • Saskatīt lietas, kuras parasti cilvēkiem ir apslēptas
  • Kristus un antikrists
  • Jēzus karnevāla tērpi
  • Papildinājums Lutera darbiem latviešu valodā
  • Pirms 500 gadiem Luters tika izslēgts no katoļu baznīcas
  • Kā Dievs mūs uzrunā

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Dāvida rudzu maize

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025