Skip to content
23. janvāris, 2021
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • RSS
  • e-PASTS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

101. Kādas lietas pieder pie cilvēka dzīves kārtības, kad runājam par mantu?

  • Sākums
  • Romas baznīcas mācība nav vairs apustuliska
  • e-raksti

Romas baznīcas mācība nav vairs apustuliska

Hermanis Zasse

Tradīcija ir kā balons saitē, kas vairāk vai mazāk piesaistīts apustuliskajai liecībai. Bet, izskaidrojot Rakstus un tradīciju kā līdztiesīgus atklāsmes avotus, saite tiek pārgriezta un balons lido tur, kur vējš to nes – neviens nezin, uz kurieni.

Romas baznīcas mācība nav vairs apustuliska

Tas ir atklājies tikai gadsimtu gaitā. Kopš XIX gadsimta tas kļuva jau tik skaidrs, ka labākos katoļus pat pārņēma bailes. Visas modernās dogmas – nevainīgās ieņemšanas mācība 1854. gadā, Vatikāna pāvesta dogma līdz Marijas debesīs uzņemšanas dogmai, nav pierādāmas ne pēc Rakstiem, ne pēc pirmo gadsimtu tradīcijas. Senā baznīca no tā nekā nav zinājusi.

Romas baznīcas mācība nav vairs apustuliska. Ja vēl 1854. un 1870. gados bija iespējams atsaukties uz relatīvi senu vai par tādu uzskatītu tradīciju un interpretēt Bībeles pantus tā, lai tie būtu pieņemami ticīgiem katoļiem, tad ar 1950. gada dogmu tas izbeidzās. Jo Marijas debesīs uzņemšana ir vēlāku laiku leģenda, un mācība par Mariju visu žēlastību vidutāju, kā līdzpestītāju ir “konklūzijas teoģlogija”.

Ar “attīstības teoriju”, ko ir izveidojis Dž. H. Ņūmens un kas tika kāri uztverta tā, ir mēģināts attaisnot modernās dogmas. Šī mācība, romantisma un visa XIX gadsimta kopējais produkts (paralēles ar Darvinu un Marksu ir skaidri redzamas), pieņem, ka baznīcas mācība baznīcas sākuma stadijā bija iedīglī un attīstījās no gadsimta uz gadsimtu.

Vai tā tas nebija arī ar Svētās Trīsvienības un Dieva-Cilvēka personas dogmām? Bez šaubām, ka šis mācības ir kļuvušas pilnīgi saprotamas tikai paaudžu gaitā. Bet tās bija jau no paša sākuma apustuliskajā liecībā. Jaunajā Derībā ir rakstīts, ka Jēzus Kristus nav radība, bet mūžīgais logos un ka Jēzus Kristus patiesais Dievs un patiesais cilvēks reizē ir viena persona. Tas, kas baznīcā var attīstīties, ir arvien dziļāka apustuliskā vārda izpratne. Bet nekas nevar attīstīties, kas nav šajā vārdā.

Šodien katoļu teoloģijā tiek apspriesti tādi jautājumi kā, piemēram, vai Marija vispār ir nomirusi. Parādās jautājumi, uz kuriem ir jāsniedz atbildes, piemēram, par pāvesta nemaldīguma būtību un izplatību. Ja ir kanonizēta Bernadete un baznīca viņu svinīgi ir “paaugstinājusi altāru godam”, vai labs katolis tad vēl var noliegt Lurdas parādību īstumu?

Ja izsekojam tālāk jautājumam par pāvesta mācītāja amata autoritāti, vai mēs tad nenonākatm pie punkta, kur blakus Rakstiem un tradīcijai parādās vēl trešais mācības avots, proti – Kristus vietnieks uz zemes? Katoļu baznīca gan ļoti nopūlas godināt Rakstus – šajā ziņā daža laba protestantu baznīca varētu no tās mācīties – un visos mācības skaidrojumos jautāt pēc Rakstiem un tradīcijas.

Bet kā ir ar privātajām atklāsmēm, ja tās vairs nav kādas nepazīstamas personas atklāsmes, bet paša pāvesta? Ja viņš patiešām Fatimas saules brīnumu ir piedzīvojis arī Romā, ja viņam ir bijusi Kristus vīzija, kāpēc viņš to nepaglabā pie sevis, kā tas pienāktos? Kāpēc “Pilsētai un pasaulei” tiek izsludināts presē? Kāpēc ticīgais katolis bez kritikas uzņem katru pāvesta vārdu par ticības un tikumības jautājumiem? Vai tādēļ, ka viņš to ir pārbaudījis pēc Rakstiem un tradīcijas?

Protams, ka nē, bet gan tāpēc, ka pāvests ir teicis: “pāvesta vārds ir Dieva vārds”. Tā varēja izlasīt kādā Zalcburgas arhibīskapa gavēņa vēstulē uz Doma baznīcas durvīm. Tā nu mēs uzzinām, ka kādreiz arī cilvēcisks vārds var būt Dieva vārds.

“Vai tu tici arī, ka mana piedošana ir Dieva piedošana?” mēs jautājam grēksūdzē. Bet tikai Dieva vārds, Evaņģēlija vārds, apustuliskās vēsts dzīvās pasludināšanas vārds šodien var būt Dieva vārds. Kādos gaisīgos augstumos lido šķietamās tradīcijas balons pēc tam, kad ir pārgriezta saikne ar Rakstiem?

Reizē ar vienīgi rakstos atkrīt arī dievišķa atklāsme un tās autoritāte. Tikai ar šausmām var domāt par to briesmīgo ko Romas baznīca pati sev gatavo. taču ir galu galā kristietības lielākā un iespaidīgāka baznīca. Bet vai tā ir vairs baznīca, kurā. dzīvoja mūsu tēvi viduslaikos? Vai vēl ir apustuliska baznīca? Vai tā nav pazaudējusi apustulisko mācību? Tā jau nav, ka apustuliskā liecība tajā būtu pavisam nomirusi. Tā vēl tur ir. Citādi Romā vispār vairs nebūtu nevienas baznīcas

Arī šajā baznīcā tic uz Pestītāju Jēzu Kristu kā vienīgo vidutāju starp Dievu un cilvēkiem Arī šajā baznīcā Kristus ir klātesošs žēlastības līdzekļos, kādi tie ir. Arī šajā baznīcā atdzimst cilvēki mūžīgai dzīvei. Bet tur ir arī kas cits, tas briesmīgais, ko redzēja Luters, antikristīgā cilvēka pašpaaugstināšanās, vai tas būtu Marijas kults vai pāvesta godināšana.

Tags: antikristīgā cilvēka pašpaaugstināšanās apustuliskā mācība apustuliskā sukscesija attīstības teorija baznīcas tradīcijas Bernadete Subirū katoļu tradīcija Marijas kults pāvesta godināšana Romas katoļu baznīca

Continue Reading

« Mācības par žēlastības līdzekļiem nozīme
Logos »

Ieskaties

Mierināti, lai mierinātu citus
Varat būt drošs par savu mūžīgo mantojumu
Lai nāk Tava valstība
Kristīgais kalpošanas amats nav garīga kārta

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “Jani Karklin, Dievs vārds ir kā abpusēji (bauslība un evaņģēlijs) griezīgs zobens.. vai tā skaidrojums un izpratne var atšķirties? Bonhēfera…”
  • talyc: “Skatos, ka šinī jautājumā ir nepieciešams skaidrojums. Tā pat kā gaļas ēšana vai neēšana kristīgam cilvēkam ko nozīmē; tā pat…”
  • Janis Karklins: “...bet ko saka Dieva vārds?! Būtu labi arī atsauces, kādā kontekstā Luters un Bonhēfers izsaka šo domu?”
  • Roberto: “"Agrīnais Luters" māca, ka ir pieļaujama tikai pasīva un vārdiska pretošanās. "Vēlīnais Luters" apgalvo, ka konkrētos apstākļos kristietim ar ieročiem…”
  • Janis Karklins: “Vai nav tā, ka ādamiskais cilvēks(grēcīgais), visvairāk ir nodarbināts ar vainas meklēšanu pie tuvākā, valdības u.t.t., lai attaisnotu savu nepaklausību?…”

Līdzīgās e-publikācijas

  • Tradīcija un Svētie Raksti
  • Kardināls no Latvijas pret pašu pāvestu
  • Passional Christi und Antichristi
  • Konfrontācija Romas pāvesta varas un autoritātes jautājumā
  • Aktīva un pasīva taisnība
  • Vatikāna slepeno arhīvu izstāde
  • Vai pamest baznīcu garīdznieku pedofilu dēļ?
  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Kā atbildēt velna uzmācīgajām apsūdzībām Kā atbildēt velna uzmācīgajām apsūdzībām
    • e-refleksijas

    Kā atbildēt velna uzmācīgajām apsūdzībām

  • kadam-pratam-mums-ir-jabut-pret-savu-tuvako Kādam prātam mums ir jābūt pret savu tuvāko?
    • e-mācība

    Kādam prātam mums ir jābūt pret savu tuvāko?

  • Ar atgriešanos saistītās iekšējās izjūtas Ar atgriešanos saistītās iekšējās izjūtas
    • e-raksti

    Ar atgriešanos saistītās iekšējās izjūtas

  • Filma "Leviatāns" Filma “Leviatāns”
    • e-video

    Filma “Leviatāns”

  • Par manis paša būšanu labam vai laba darīšanu Par manis paša būšanu labam vai laba darīšanu
    • e-refleksijas

    Par manis paša būšanu labam vai laba darīšanu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

RSS e – POLEMIKA

  • Latvietis ir katrs Latvijas pilsonis (vai cit-valodīgi runājošie ir lojāli latvieši?)
  • Luteriskie Bībeles kometāri tiešsaistē
  • Šķelšanās LELB. Vai Rubeņa aiziešana sagraus Vanaga baznīcu?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Lk.19:10
    Tas Cilvēka Dēls ir nācis, meklēt un svētu darīt to, kas pazudis.

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Evaņģēlijs grēks grēku piedošana interesanti fakti Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters Par kristīgās ticības apliecinājumu par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums reliģiozā pasaule Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticība un dzīve Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • RSS
  • e-PASTS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2021