Skip to content
16. maijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

230. Kas ir Baznīca*?

  • Sākums
  • Pārdomas par vēsturi
  • e-refleksijas

Pārdomas par vēsturi

Ilārs Plūme
Noklausies šo e-publikāciju

Romiešu rakstniekam Ciceronam pieder kāds būtisks izteikums:

“Nezināt to, kas notika pirms tavas dzimšanas” nozīmē “nekad nekļūt pieaugušam”.

Mēs varētu iet pat tālāk un teikt, ka tāpat kā atmiņu zaudējis indivīds ir psihisks slimnieks, kuram vajadzīga medicīniskā palīdzība, tā arī sabiedrība, kas zaudējusi vēsturisko atmiņu ir slima.

Pārdomas par vēsturi

Diemžēl šis secinājums lielā mērā attiecas tieši uz divdesmitā gadsimta ļaudīm, kas dažādu moderno filozofisko novirzienu ietekmē aizvien vairāk un vairāk zaudē vēsturisko domāšanu.

Tādēļ ikviena vēsturnieka uzdevums ir atkal un atkal no jauna atgādināt, ka dzīvi iesākt no nulles punkta nav iespējams. Mēs piedzimstam, uzaugam, mācāmies un dzīvojam pasaulē, kas ir pastāvējusi jau sen pirms mums, un šī pagātne nenovēršami ietekmē mūsu uzskatus un visu ko mēs darām. Tai ir sava kārtība un likumsakarības, kuras mums jāmācās atklāt un saprast. Nezināt savu pagātni, nezināt vēsturi nozīmē ne tikai nepazīt sevi, bet arī atrasties pagātnes gūstā. Vienīgais veids, kā atbrīvoties no tā, ir studēt vēsturi, uzzinot, kādēļ mēs domājam un rīkojamies tieši tā, kā mēs to darām, un kādas ir iespējamās korekcijas. Studēt vēsturi tātad nozīmē ne tikai atpazīt savas saknes, bet iepazīt arī pašam sevi un, protams, citus, jo vēsture ir stāsts par cilvēkiem kas viņi ir bijuši, kā rīkojušies laika gājumā un kādu iespaidu atstājuši uz mums.

Pievēršoties Kristietības tēmai, tūlīt ir jāsaka, ka kristietība, pretstatā daudzām citām, ir vēsturiska reliģija, kas iesākās līdz ar cilvēka radīšanu, grēkā krišanu un Dieva apsolījumu glābt cilvēci no velna varas. Tātad kristietība ir tik pat veca kā pasaule. Kristīgās vēsts centrālā tēma ir mūžībā dzimušā Dieva Dēla miesā nākšana, kas notiek noteiktā, Dieva sagatavotā vēstures punktā. Dieva Dēla Jēzus Kristus dzimšana, dzīve, nāve un augšāmcelšanās nav leģendas vai teiksmaini mīti, bet vēsturiski notikumi.

Jūdu gaidītais Mesija piedzimst Betlēmē apmēram 7. gadā pr. Kr., dzīvo un uzaug Palestīnā Jūdu pilsētā Nācaretē un mirst Poncija Pilāta valdīšanas laikā. Tieši šā iemesla dēļ, lai uzsvērtu, Jēzus vēsturiskumu, senajās kristiešu ticības apliecībās minēts Poncija Pilāta vārds. (Jāpiebilst, ka Kristus dzimšanas gads (kas pieņemts arī par mūsu ēras t.i., gadu skaitīšanas sākumu), ir aprēķināts kļūdaini.)

Ja kristietība ir vēsturiska reliģija, tad mēs varam teikt, ka visa vēsture ir Dieva vēsture un tā ir nevis nejaušu apstākļu sakritības radītu notikumu virkne, bet tai piemīt Dieva radīta mērķtiecīga virzība pretī noteiktam mērķim. Šā iemesla dēļ jūdi un kristieši pretstatā grieķu un citām orienta kultūrām, kas laiku saprata kā ciklisku apļveida kustību, uzsvēra lineāru laika virzību.

Tātad kristietībai piemīt unikāla spēja vērot pasaules notikumus un izdarīt secinājumus visa vēstures gājuma un pat mūžības kontekstā, jo kristīgās baznīcas vēsture iesākas ar Jēzus Kristus nākšanu un beidzas ar Viņa otro atnākšanu. Tajā pašā laikā, runājot par vēsturi vispār, mums jāatceras, ka Dieva darbība pasaulē ir drīzāk slepena nekā atklāta. Dieva neredzamā roka gan nosaka vēstures likteņus, taču ne vienmēr mēs to varam redzēt un saprast.

Tādēļ nākas izdarīt diezgan paradoksālu apgalvojumu, ka kristieši reizē zina un tajā pašā laikā nezin vēstures notikumu patieso jēgu. Mēs zinām stāsta sākumu, zinām arī beigas, zinām un izprotam daudz ko no tā kas notiek pa vidu, tomēr pilnīga vēstures izpratne mums ir liegta. Apustuļa Pāvila vārdiem izsakoties, mēs pagaidām vēl visu redzam mīklaini un neskaidri kā spogulī. Tikai mūžībā, raugoties ar apskaidrotām acīm, mēs redzēsim un izpratīsim lietu vēsturisko norisi visā pilnībā. Taču tas, ka vēsturiskās zināšanas ir ierobežotas, nenozīmē to, ka mums būtu jāpārtrauc vēstures pētniecība. Patiesībā vēstures izzināšanā kristieši arvien būs parādnieki pārējai pasaulei, tā vienkāršā iemesla dēļ, ka atšķirībā no sekulārajiem vēsturniekiem, kristiešiem ir vairāk iespēju dziļāk un pareizāk izprast un skaidrot vēstures faktus.

Vēsture nekad nav tikai faktu apkopojums vien. Fakti nekad nerunā paši par sevi, un ja nebūtu stāstītāja, tad vēsture klusētu, pareizāk sakot, mums vispār nebūtu vēstures. Vēsture ir tur, kur vēsturiskie fakti tiek skaidroti, atklājot dažādajos notikumos iesaistīto cilvēku rīcību vēsturiskajā kontekstā un atklājot šīs rīcības patieso motivāciju.

Tādējādi vēsturei arvien piemīt zināms subjektīvisms, tajā pašā laikā ir jāatceras, ka patiesa vēsture nekad nav ideoloģiska. Būt patiesam vēsturniekam nozīmē nevis meklēt saviem uzskatiem atbilstošus vēstures faktus, bet censties saprast un skaidrot tos, pieļaujot, ka jauni fakti un patiesāka to izpratne, varētu arī mainīt mūsu uzskatus vismaz vienā vai otrā jautājumā.

Studējot vēsturi, ikviens mēs pārliecināmies, ka “mūsu puse” dažreiz rīkojas nepareizi, bet “pretējā puse” pareizi. Arī kristiešu rīcība mūs dažkārt sarūgtina, bet pagānu vai ķeceru godprātība un varonīgums izraisa apbrīnu. Vesture ir vēsture, un mums tā jāpieņem, kāda tā ir, cenšoties to pareizi saprast. Taču šeit ir jāpiebilst, ka no savām ideoloģijām un vēsturiskajiem maldiem cilvēki atsakās nelabprāt.

Mums jāpiekrīt Ronaldam Vellsam, ka laiks, kad ideoloģijas tiek pāvērtētas arvien ir krīžu, nevis uzplaukuma laiks. Savus uzskatus mēs parasti nemainām saulainā vasaras dienā pastaigājoties gar pludmali vai kalniem, bet gan drīzāk pie smagi slima tuvinieka gultas slimnīcā vai pie sava drauga kapa. Un tāpat kā tas notiek mūsu personiskajās dzīvēs, tāpat tas notiek arī visā sabiedrībā kopumā ideoloģijas parasti tiek pārvērtētas nevis miera un labklājibas, bet gan kara, ekonomisko krīžu, epidēmiju un bada laikā. Šādos vēstures brīžos, izrādījies, ka kristietībai ir daudz vairāk ko teikt un piedāvāt pasaulei nekā citām reliģijām, filozofiskām sistēmām vai sekulārām teorijām.

Tēmas: Cicerona citāti Cicerons kristietības tēma par vēsturi vēsture vēstures zināšanas vēsturiska reliģija vēsturnieka uzdevums

Continue Reading

« Jaunais cilvēks un jaunā pasaule
Vai mēs vēl esam lietojami? »
                       

Ieskaties

Kad teoloģija pārtop par tehnoloģiju
Būt kaut kam citam
Jēzus novelk nepārkāpjamu robežu
Vai tu atceries vēl?

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Pārliecība, ka esi Dieva bērns Pārliecība, ka esi Dieva bērns
    • e-refleksijas

    Pārliecība, ka esi Dieva bērns

  • Popularitāte bez izdabāšanas Popularitāte bez izdabāšanas
    • e-raksti

    Popularitāte bez izdabāšanas

  • Kristus likums Kristus likums
    • e-refleksijas

    Kristus likums

  • Grēku piedošana Grēku piedošana
    • e-sprediķi

    Grēku piedošana

  • Brēkšana par cilvēku grēkiem Brēkšana par cilvēku grēkiem
    • e-apceres

    Brēkšana par cilvēku grēkiem

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Kaina zīme
  • Atklātais Kristus jautājums
  • Baznīca un ticības apliecība
  • Kristietība bez dzīvā Jēzus
  • Vēsturiskais mantojums
  • Vēsture māca
  • Jēzus Kristus – pestīšanas vēstures centrālā ass

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”
  • Janis Karklins: “Visi itkā cīnās pret maldiem..:)”
  • Roberto: “interesanti kāpēc cīnītājs pret maldiem vairs nav Lutera Akadēmijas mācības spēks, bet maldinātājs ir?”
  • Janis Karklins: “Varbūt kāds aizdomāsies, bet te jau jāsaka par tiem maldinātājiem, kā spļauj tā ir..bet nu baznīca kalnā to tik kultivē…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Pasaulē dārgākā Jēzus glezna
Pasaulē dārgākā Jēzus glezna

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025