Skip to content
2. decembris, 2023
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

184. Ko Jēzus dara, būdams mūsu ķēniņš?

  • Sākums
  • Par grēku pret Svēto Garu
  • e-mācība

Par grēku pret Svēto Garu

Dr.Mārtiņš Hemnics
Noklausies šo e-publikāciju

TĀ KĀ KRISTUS SAKA, KA IR GRĒKS JEB APGRĒCĪBA PRET SVĒTO GARU, KAS NETIKS PIEDOTA NE ŠAJĀ, NE NĀKAMAJĀ PASAULĒ (MT. 12, MK. 3, LK. 12), – VAI DRĪKSTĒTU VAJADZĒTU ĀTRI UN VIENKĀRŠI SPRIEST, KA KĀDAM IR ŠĀDS GRĒKS?

Šajā jautājumā ir krietni jāuzmanās, lai kopējais Evaņģēlija apsolījums netiktu mācīts tā, it kā daži grēki būtu tik lieli un smagi, ka tie nevarētu tikt piedoti grēciniekam, pat ja viņš atgriežas un tic Kristum. Jo tas nebūtu nekas cits kā mācīt, ka Kristus nopelns nav pietiekams; tā nabaga sirdsapziņa varētu nonākt izmisumā. Senbaznīcā par to ir tikuši izplatīti dažādi maldīgi un kaitīgi viedokļi. Daži ir izteikušies šādi – ja kāds pēc Kristības saņemšanas krīt grēkā, tas viņam nevar tikt piedots. Taču Pāvils šim viedoklim atklāti runā pretī ar korintiešu un galatiešu piemēru, kuri pēc Kristības krita un tomēr atkal tika salīdzināti ar Dievu (2. Kor. 2, Gal. 4). Tā saka arī Kristus par brāļiem, tas ir, – kristiešiem: ne septiņas, bet septiņdesmit reiz septiņas [reizes ir jāpiedod] (Mt. 18, Lk. 17).

Novaciāņi ir apgalvojuši, ka ja kāds vajāšanu laikā noliedz atzīto Evaņģēlija patiesību, tad tam viņa grēks nevar tikt piedots, kaut arī viņš pēc tam meklē un prasa atgriešanos un izlīgumu ar Dievu Kristus nopelna dēļ caur ticību. Senā, patiesā Baznīca šo viedokli kā maldīgu un kaitīgu ļoti noteikti ir noraidījusi un tam likusi pretī spēcīgus Rakstos pamatotus argumentus, tāpat arī notikums ar Pēteri, kas aizliedz Kristu, dod par to liecību.

Daži par to ir bīstamā veidā disputējuši, ka grēki, kas notiek vājuma dēļ, esot pret Dievu Tēvu, grēki no nezināšanas esot pret Dievu Dēlu, un tikai šie grēki varot tikt piedoti. Bet tie, kas notiek apzināti jeb ar nodomu, tie esot pret Svēto Garu, un tie nevarot tikt piedoti, kaut arī kritušais grēcinieks atgriežas un tic Kristum. Tas ir pretrunā ar Evaņģēliju kopumā, kas māca: pirmkārt, Kristus ir Salīdzinātājs nevis dažiem, bet gan visiem cilvēkiem, visai grēcīgajai pasaulei. Otrkārt, Kristus ir pavēlējis sludināt atgriešanos un grēku piedošanu visiem grēciniekiem un tā ir vispārēja pavēle: Atgriezieties un ticiet uz Evaņģēliju! Tāpat arī: Nāciet pie manis visi! utt. Treškārt, Evaņģēlija apsolījums kopumā māca: kas atgriežas un tic uz Kristu, netiks pazudināts, bet gan iemantos mūžīgo dzīvību. Ceturtkārt, Debesu valstības atslēgām ir kopēja pavēle un apsolījums: Quorumque, kam vien jūs grēkus piedodat, tam tie ir piedoti. Piektkārt, mums ir arī Ādama un Dāvida piemērs, kuri patiešām grēkoja apzināti un tomēr ir atgriezušies, nožēlojuši grēkus un caur ticību ieguvuši grēku piedošanu.

No tā ir skaidrs, cik bīstami ir pārāk asi un uzstājīgi disputēt par tiem grēkiem, kuri pēc Kristus sprieduma nevar tikt piedoti ne šajā, ne nākamajā pasaulē. Un šie vecajo izteikumi te tiek izklāstītas tādēļ, lai mācītāji būtu brīdināti, no kādiem disputiem un viedokļiem viņiem šajā jautājumā ir jāsargās, un, kad šādas domas iezogas nemierīgajā sirdsapziņā, lai viņi zinātu, kā to mierināt.

BET KĀ VAR VIENKĀRŠI UN PAMATĪGI APRAKSTĪT GRĒKUS PRET SVĒTO GARU, KURI NETIKS PIEDOTI?

Šajā jautājumā vienkāršākais, taisnākais un drošākais ceļš ir tas, kuru norāda un kuru iet Augustīns. Viņš ir norādījis, ka tam jābūt grēkam pret Svētā Gara amatu, dāvanām un darbību. Bet tā kā arī tiem, kas strīdas Svētajam Garam pretī (Ap. d. 7), tiek sludināta atgriešanās uz grēku piedošanu (Lk. 24), un arī Stefans lūdz par viņiem (Ap. d. 7), tad šādam grēkam pret Svēto Garu, kas nemūžam netiks piedots, jābūt tādam, saka Augustīns, kurā ir klāt neatgriešanās līdz pat galam, proti, – tāds neatgriežas, bet šādā grēkā beidz savu dzīvi un tajā nomirst (Libro 1. Retract. cap. 19. Germ. 11. de verbis Domini in Enchirid. cap.83, et Epist. 50). Tādējādi pēc tā, ka Dievs pasludina pār kādu savu tiesu ar neatgriezenisku nāvi šajā grēkā, var vislabāk un visnoteiktāk spriest par grēkiem pret Svēto Garu, kas netiks piedoti.

No tā vecajie ir smēluši derīgu mācību, brīdinājumu un atgādinājumu, proti, ka ne visi grēki, kas notiek pret Svētā Gara amatu un darbu, ir nepiedodami. Jo daudzi no tiem, kas ir pretojušies Svētajam Garam, Viņu skumdinājuši un sarūgtinājuši, caur Dieva žēlastību tiek atgriezti un pestīti. Bet grēki, ar kuriem pretojas Svētajam Garam, ir daudz smagāki un bīstamāki nekā citi grēki. Citos grēkos Svētais Gars spēj mums palīdzēt, ja viņš ar savu amatu un darbību sirdīs rosina patiesu atgriešanos un aizdedz patiesu ticību, ar kuru tiek iemantota grēku piedošana. Tas, kurš pretojas Svētā Gara amatam un paliek šajā grēkā, nevar iegūt piedošanu.

Lai ikviens par šo grēku būtu brīdināts un no tā sargātos, vecajie šos grēkus pret Svētā Gara amatu un darbību vienkāršā veidā ir iedalījuši tā:

  1. Pārdroša paļāvība uz Dieva žēlastību vai grēku nesodāmību, – kad kāds šādā paļāvībā grēko un maldīgi iedomājas, ka Dievs viņu nepazudinās, bet gan darīs svētlaimīgu, kaut arī viņš bez nožēlas un atgriešanās arvien paliek grēkos un tos turpina.
  2. Stūrgalvība,- ja kādam pret atgriešanās pasludinājumu un Dieva vārda paskubinājumiem ir tik skarba, cieta sirds un tik ļauni nodomi, ka viņš tos negrib nedz klausīties, nedz tiem sekot, bet gan kļūst aizvien ļaunāks; tāpat arī, ja grēku negrib uzskatīt un atzīt par grēku, bet gan to aizstāv un ar to plātās utt.
  3. Cīņa pret atzīto patiesību – ja kāds apzināti un tīši, pret savu sirdsapziņu, zaimo, vajā, ienīst utt. dievišķā vārda atzīto patiesību un Svētā Gara darbu piedēvē velnam.
  4. Izmisums – ja kāds ir izmisumā un apšauba Dieva žēlastību un pestīšanu, kas viņam dota Kristū caur vārdu un apstiprināta ar sakramentiem.
  5. Nenovīdība pret žēlastību, kas notiek brāļiem, ja kāds rūgtā, neizsakāmā naidā nenovēl savam tuvākajam Dieva žēlastību, Svētā Gara dāvanas un pestīšanu.
  6. Neatgriešanās līdz pat galam, ja kāds līdz pat galam paliek neatgriezies un tādā stāvoklī mirst, ja viņam ir ļauns nodoms nekad neatteikties no grēkiem.

Tātad: Svētais Gars caur vārdu rosina atgriešanos, ticību, jauno paklausību, atjaunošanos utt., tāpēc tas, kurš nicina, sagroza, nelietīgi izmanto, zaimo, vajā Dieva vārdu, vai arī tīšām un pārdroši traucē un izposta Svētā Gara darbību mūsos – apgrēkojas pret Svētā Gara amatu un darbu. Šādiem grēciniekiem, lai cik smagi un bīstami būtu šie grēki, ir jāsludina stingra, nopietna atgriešanās. Ja kāds caur Dieva žēlastību no šādiem grēkiem atgriežas, tad nekādā ziņā nevar teikt, ka šie grēki ir nepiedodami.

Bet, tā kā šiem grēkiem pret Svētā Gara darbu un amatu ir tāda ļauna izpausme un īpatnība, ka tie jo tālāk, jo vairāk, līdz beidzot pilnīgi nocietina sirdi, kā tas notiek ar faraonu (un arī Dievs parasti notiesā tā, ka viņi kļūst aplami garā, cietsirdīgi un akli (Rom. 11, Jņ. 12)), tad arī notiek tā, ka, paliekot šādos grēkos, tikai nedaudzi no tiem tiek atgriezti.

Tādēļ arī Pāvils saka: Cilvēku, kas turas pie maldu mācības, vienreiz un otrreiz pamācījis, noraidi, zinādams, ka tāds ir sagrozīts un grēkodams pats sevi pazudina (Tit. 3). Bet tā kā Dievs savā žēlastībā reizēm arī tādus ved uz pareizā ceļa – un mums nav jānorāda ko un kā Dievam darīt – tad mēs, kamēr turpinās pestīšanas diena, nevaram ar vieglu roku nevienam piedēvēt grēkus, kas nav piedodami. Bet, ja kāds neatgriežas un paliek šajos grēkos un nomirst, tad mums ir Dieva atklātais spriedums, ka tas ir bijis tāds grēks jeb apgrēcība pret Svēto Garu, kas netiks piedota nedz šajā, nedz nākamajā dzīvē; un, kā saka Hrizostoms,- tāds šeit tiek sodīts ar sirds nocietināšanu, bet tur – ar mūžīgajām liesmām.

Šāds uzskats atrodams arī bargajos vārdos Vēstulē ebrejiem, (Ebr. 6 un 10), proti, – tie, kas tīšām un apzināti atkrīt no Kristus un Viņa Evaņģēlija un neatgriežas, Dieva Dēlu no jauna sit krustā un liek apsmieklā, Dieva Dēlu viņi joprojām min kājām un nievā žēlastības Garu,- tiem šis grēks nav piedodams, jo viņi nenožēlo grēkus, un ārpus Kristus nav iespējams nekāds upuris par grēkiem.

Tēmas: atbildes uz kristiešu jautājumiem Enhiridions kristīgās mācības rokasgrāmata

Continue Reading

« Par Jaunās Derības sakramentiem kopumā
Par labajiem darbiem »
                       

Ieskaties

Ko Dievs vēlas mums teikt ar vārdiem: "Es, tavs Kungs un Dievs"?
Kas Svētajā Lūgšanā tiek saukts par "Dieva valstību"?
Vienlaicīgi Dievs un cilvēks
Dieva likumu numerācija

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Kas ir jākrista? Kas ir jākrista?
    • e-mācība

    Kas ir jākrista?

  • Dieva vārda gods Dieva vārda gods
    • e-raksti

    Dieva vārda gods

  • Sevis izzināšana Sevis izzināšana
    • e-refleksijas

    Sevis izzināšana

  • Jēzus Bībeles stāstu grāmata par brīvu Jēzus Bībeles stāstu grāmata par brīvu
    • e-ziņas

    Jēzus Bībeles stāstu grāmata par brīvu

  • Kāda loma svēttapšanā ir Dieva baušļiem? Kāda loma svēttapšanā ir Dieva baušļiem?
    • e-refleksijas

    Kāda loma svēttapšanā ir Dieva baušļiem?

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Grēks pret Svēto Garu
  • Kā Bībele attēlo šo Svētā Gara darbu?
  • Grēknožēla un atgriešanās
  • Tranzitīvā un intranzitīvā atgriešanās
  • Par vārdu “atgriešanās”
  • Jēzus Kristus attieksme pret ļauno un labo
  • Kā mēs varam zināt, ka neesam darījuši grēku pret Svēto Garu?

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “Cik patiesi teikts, ja paliekam bibliskā kontekstā un cik viegli sagrozīt, ja neturamies pie bibliskās patiesības.”
  • Roberto: “talyc iespējams, ka, ja lasa iepriekšējās daļas, bilde paveras plašāka”
  • talyc: “Visnotaļ interesanti Valters apcer šo tēmu. Es piemēram būtu sācis ar to, ka komunisma idejas, tā būtība un visa ideoloģija…”
  • Roberto: “Patiesais-Taisnais, pēc kā spried par maniem darbiem Mt.6:3, jo ne no cilvēka gribēšanas vai skriešanas, bet viss no Dieva žēlastības?”
  • Patiesais-Taisnais: “Tādēļ redzi, Es celšos, saka Tas Kungs, pret tiem praviešiem, kas Manus vārdus nozog cits citam! Jā, redzi, Es celšos…”

RSS e – POLEMIKA

  • Kodolieroči - no Dieva vai velna
  • Dievs Svētī Latviju, Mūs Dārgo Tēviju ... kāpēc mums ir tāda himna?
  • Politiskās atšķirības. Vai to pamatā ir atšķirīga reliģiozitāte?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Aizsargmasku Betlemīte
Aizsargmasku Betlemīte

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Desmit Dieva baušļi Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēks grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2023