Skip to content
30. jūnijs, 2022
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

118. Ko Dievs piekodina mums ar vārdiem: “Es esmu taisnīgs Dievs”?

  • Sākums
  • Luterisko baznīcu vienība
  • e-raksti

Luterisko baznīcu vienība

Hermanis Zasse

“Selektīvā sadraudzība” tādējādi nav atbilde luterāņu vienotības problēmai. Mums ir jāizvairās ne vien no šādas sadraudzības, bet ari no paša šī termina. Tas ir maldinošs un to neattaisno ari tas apstāklis, ka vienā un tajā pašā baznīcā cilvēka sirdsapziņa var likt viņam izvairīties saņemt sakramentu no tāda mācītāja, kura mācības ir apšaubāmas vai maldīgas, kā Luters to norādīja savā vēstulē Frankfurtes kristiešiem 1532. gadā.

Luterisko baznīcu vienība

Kā gan mēs varam uzlikt mūsu mācītājiem vai lajiem atbildību par lēmumu pieņemšanu attiecībā uz to, vai praktizēt communio in sacris ar citas baznīcas locekļiem vai baznīcām, ja pat mūsu bīskapi, baznīcu prezidenti un teologi nevar pateikt, kas ir tā luterāņu vienotība, pēc kuras mēs tiecamies? Un lietot sakramenta svinēšanu kā līdzekli neeksistējošas vienības radīšanai, šo ļaunprātīgo sakramenta izmantošanu, kas itin bieži notiek mūsdienu protestantismā un kuru mēs allaž esam kritizējuši, būtu jābūt neiespējami tādā luteriskā baznīca, kura zin, kāds ir altāra sakramenta iestādīšanas mērķis.

Kāds tad ir pareizais un daudzsološais ceļš uz vienību? Vai tās būtu ilgstošas pārrunas starp baznīcu padomēm un apvienošanās komitejām? Vai tās būtu teoloģiskas diskusijas starp mācību spēkiem, teoloģiskām komitejām un atsevišķiem teologiem? Vai tā būtu teoloģiska darbība, kuru veiktu vai nu tādas organizācijas, kā PLF Teoloģijas nodaļa, vai brīvas konferences, līdzīgas Bedbolā notikušajai? Un mums ir jāatbild, ka nepieciešams ir viss šeit uzskaitītais. Mums ir jālieto visi iespējamie līdzekļi un jāizpēta visi pieejamie ceļi.

Patiesas luterāņu vienības panākšanā ir jāpiedalās visai baznīcai. To nevar panākt vienīgi prezidenti, baznīcu padomes, teologi vai laji. Tajā ir jāpiedalās visai baznīcai. Tik daudzi nopietni mēģinājumi piedzīvo šķietamu neveiksmi tādēļ, ka mums allaž piemīt tendence sagaidīt pārāk daudz no vienas baznīcas daļas – bīskapiem, sinodēm, komitejām, mācītājiem, lajiem, teologiem, sievietēm, jauniešiem. Mums ir jāraugās uz visiem kopā. Tas nenozīmē, ka visām mūsu baznīcām, sākot no bērnu dārziem un beidzot ar mācību spēkiem, no baznīcu padomēm līdz jauniešu biedrībām, būtu jākļūst par diskusiju klubiem. Tas drīzāk nozīmē to, ka ikviens baznīcas loceklis pilda savu pienākumu konkrētā vietā, pēc sava aicinājuma, kā to izprata ari Luters. Baznīcu vadītājiem ir jādod savs ieguldījums, pacietīgi risinot pārrunas, teologiem ir jāveic viņu grūtais pētniecības, diskutēšanas un mācīšanas darbs. Studenta “aicinājums” prasa cītīgu mācību darbu.

Tādējādi ikvienam baznīcas loceklim ir savs aicinājums un savi pienākumi. Uzsvars, kurš luteriskajā baznīcā tiek likts uz vispārējo visu ticīgo priesterību, padara par pienākumu ikvienam lajam strādāt savas baznīcas labā, un tas nevar tikt paveikts bez rūpīgas apmācības, bez nopietnām Bībeles un katehismu studijām. Vecākiem ir dots godpilnais pienākums audzināt savus bērnus. Kristībā dotais svinīgais solījums nenozīmē vienīgi ļaut viņus mācīt citiem. Neviens nespēj veikt apmācību Dieva vārdā un katehismos labāk kā ticīgi tēvi un mātes.

Tādējādi ikviens “stāvoklis” saistās arī ar pienākumiem, pat arī tādu cilvēku stāvoklis, kuri ir veci un slimi un nespēj darīt neko vairāk, kā vienīgi lūgt, tādējādi veicot nozīmīgāko un grūtāko baznīcas darbu. Dievs mums vēl nav devis tādu luteriskās ticības atdzimšanu, kāda tika piedzīvota XIX gadsimta pirmajā pusē, dižo atdzimšanu, pateicoties kurai mūsu baznīcas vēl joprojām ir dzīvas. Tāpat mēs arī nedrīkstam gaidīt, ka pēkšņi notiks kāds liels brīnums un pēkšņi tiks panākta patiesa vienība starp luterāņiem.

Luterisko baznīcu vienība var īstenoties vienīgi tad, ja mūsu baznīcas atgriežas pie rūpīgas žēlastības līdzekļu lietošanas, pie nopietnas Dieva vārda un reformācijas ticības apliecību studēšanas. Un tam ir jānotiek ikvienā baznīcas darbības jomā. Mūsu baznīcu vadītājiem ir jākļūst par labiem teologiem un laikā, kad administratīvā darba slogs visā kristīgajā pasaulē padara par praktiski neiespējamu savienot administratīvo un teoloģisko darbību, kas vēl bija iespējams XIX gadsimtā, ir jāsaņem teoloģiskas konsultācijas. Romas katoļu baznīcā pastāv stingrs nosacījums, ka ikvienas diacēzes apakšvienībā ir jābūt “canonicus theologus”. Savukārt teoloģijas pasniedzējiem ir jābūt ne tikai ekleziālai pieredzei, bet arī jādzīvo un jāstrādā ciešā kontaktā ar mācītājiem un draudzēm. Citādi viņi mācīs abstraktu teoloģiju, kura baznīcai nepalīdzēs. Visi ievērojami teologi nepieciešamības gadījumā ir spējuši izteikt visdziļākās domas tik vienkāršā valodā, lai tās spētu saprast draudze.

Mūsdienās vēl joprojām tiek lietotas Akvinas Toma lūgšanas un korāļi, un Lutera katehismi ir dziļas teoloģijas meistardarbi, kurus spēj saprast ikviens kristietis, pat bērns. Gluži tāpat kā baznīcas pārvalde pārvēršas vienkāršā baznīcas politikā, ja tā netiek balstīta skaidrā un dziļā teoloģijā, tā arī teologs, kurš zaudē kontaktu ar reālo baznīcas dzīvi, kļūst vienīgi par teorētisku zinātnieku, kurš runā par Dievu līdzīgi, kā kurpnieks runā par savu ādinieku, kā Luters ir raksturojis to profesionālismu, kurš apdraud visu teoloģiju. Mācītāji, kuriem nav nopietnas teoloģiskās izglītības un kuri vairs nestudē, kļūst vienīgi par organizatoriem, un viņu sprediķi vai “sprediķīši” pārstāj būt par tīrā Evaņģēlija pasludinājumu.

Laji, kuri tā arī nepilda dievišķo aicinājumu, kas viņiem ir dots, pateicoties vispārējajai priesterībai, var kļūt labi draudzes vai sinodes, baznīcas padomes un komitejas biznesa menedžeri, taču tas, ko viņi veido, nav kristīga draudze Jaunās Derības un luterisko ticības apliecību izpratnē. Tā drīzāk ir sava veida reliģiska biedrība, biedrība, kurā tiek attīstītas kādas reliģiskas intereses. Iespējams, ka viņi ir labu griboši, dievbijīgi ļaudis, kuri dedzīgi vēlas uzbūvēt “Dieva valstību”, taču viņi nezin ne to, kas ir Dieva valstība, ne to, kas ir Kristus baznīca. Viņi neizprot, ka mēs nevaram uzcelt Dieva valstību un ka Kristus baznīcu uzceļ Viņa Evaņģēlijs un Viņa sakramenti. Ja šādi cilvēki mēģina panākt baznīcas vienību, viņi spēj domāt vienīgi cilvēciskas socioloģijas kategorijās. Viņi nezin, ka baznīcas vienība pilnībā atšķiras no tās vienības, kāda pastāv cilvēku sabiedrībā.

Tādējādi vienīgais veids, kādā var panākt vienību, ir no jauna atklāt baznīcas raksturu, ar Dieva palīdzību pārveidot mūsu sekularizētās baznīcas, sinodes un draudzes patiesā baznīcā, kura dzīvo no Evaņģēlija un Kristus sakramentu spēka. Ikvienam no mums ir jāatgriežas pie tā aicinājuma, kuru mums ir devis Dievs. Tad mūsu dzīves tiks integrētas patiesās baznīcas dzīvē un mēs piedzīvosim to, ka tur, kur ir patiesā baznīca, vietējā draudzē, sinodē vai baznīcā, vienība, pēc kuras mēs tiecamies, tiek mums dota no augšienes. Cita ceļa nav: Ubi ecclesia, ibi unitus.

Tags: abstrakta teoloģija baznīcu vienotība communio in sacris Dieva valstības celšana dievišķais aicinājums luterāņu vienotība luteriskā baznīca patiesā Baznīca selektīvā sadraudzība vispārējā priesterība

Continue Reading

« Komunistiskās kustības sākuma vēstures ekskurss
Pentakostāļu specifika »
                       

Ieskaties

Kas ir nolādēts?
Dieva veiktā tīrīšana izsauc asaras
Kristus atnākšanas laiks
Trešais vakara priekšlasījums

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • noslepuma_disciplina Noslēpuma disciplīna
    • e-refleksijas

    Noslēpuma disciplīna

  • Dieva Vārda uzklausīšana ir nepieciešama Dieva Vārda uzklausīšana ir nepieciešama
    • e-apceres

    Dieva Vārda uzklausīšana ir nepieciešama

  • Samazinās interese par Bībeles lasīšanu Samazinās interese par Bībeles lasīšanu
    • e-ziņas

    Samazinās interese par Bībeles lasīšanu

  • Jēzus nāve Jēzus nāve
    • e-refleksijas

    Jēzus nāve

  • Dievs zvērējis Dievs zvērējis
    • e-apceres

    Dievs zvērējis

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Apmelots LELB arhibīskaps
  • Kristīgā reliģija un kristīgā teoloģija
  • gudribassakums.lv mainījis savus īpašniekus
  • Satura maiņa e-projektā e-BAZNICA
  • Mīlestība pret teoloģiju
  • Francijā apvienosies baznīcas
  • Vēl viens mūsējais izlaidies

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “Viss iet uz galu, mūsu uzdevums ir rādīt vienīgo iespējamo ceļu uz nākamību (mūžīgo dzīvošanu), nevis radīt ideālu pasauli šeit…”
  • gviclo: “Šīs norises liecina par tendenci, kad pašsaprotamais kļūst nesaprotams jeb, kā citi to sauc - uzbrukums pamatvērtībām. Jēdzieni laulība, ģimene,…”
  • jean: “Jā, tāpat kā ikviens cilvēks, kas grēko un noliedz, ka grēko. Girgenzons savā skaidrojumā par 5. bausli to izsaka šādi:…”
  • Janis Karklins: “Piebilde iekavās: "Dievs neapstiprina tirānu netaisnību, nedz arī pieprasa, lai cilvēki uzskatītu netaisnību par taisnību. Tāpēc, lai gan Dievs noraida…”
  • jean: “Par ko šūmēšanās? Aborts ar atvieglojumiem (ko tas vispār nozīmē?!?) slikti, bet aborts bez atvieglojumiem (kā šķiet tas jau daudzus…”

RSS e – POLEMIKA

  • Par Jūdas vēstuli
  • Politiskās atšķirības. Vai to pamatā ir atšķirīga reliģiozitāte?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • 2.Moz.15:2
    Tas Kungs ir mans spēks un mana dziesma, un Viņš man bijis par pestīšanu.

ilustrētā baznīca

Pāvesta kurpes
Pāvesta kurpes

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Desmit Dieva baušļi Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēks grēku piedošana Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums reliģiozā pasaule Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2022


Posting....