Skip to content
23. maijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

145. Kas ir dabas dotās zināšanas par Dievu?

  • Sākums
  • Luteriskā izpratne par labajiem darbiem kā laicīgiem darbiem
  • e-raksti

Luteriskā izpratne par labajiem darbiem kā laicīgiem darbiem

Deivids Skērs
Noklausies šo e-publikāciju

Pievērsīsim lielāku uzmanību luteriskajai izpratnei par labajiem darbiem kā laicīgiem darbiem, jo mūsu draudžu locekļiem arī mūsdienās šķiet, ka tie darbi, kuri tiek veikti tieši baznīcas labā, ir nozīmīgāki par tiem, kas veikti šajā pasaulē.

Luteriskā izpratne par labajiem darbiem kā laicīgiem darbiem

Zināmā mērā mēs varētu teikt, ka luterisms savā laikā nāca klajā ar sekulāras kristietības koncepciju.*

Augsburgas ticības apliecības artikuls “Ticība un labie darbi” nosauc par “bērnišķīgiem un muļķīgiem darbiem” tādas reliģiozitātes izpausmes kā “rožukroņus, svēto pielūgšanu, klosteru dzīvi, svētceļojumus, gavēņu ievērošanu, svēto dienu atzīmēšanu, dažādas brālības”. Lai ari labie darbi ir jāsludina, tie nekad nav jāsludina tā, lai kristietis uz tiem paļautos.

Mēs arī mācām, ka labos darbus būtu jādara un tie ir jādara ne tādēļ, ka mēs uz tiem paļaujamies žēlastības iemantošanai, bet lai mēs daritu Dieva prātu un pagodinātu Viņu.

Pat darot labos darbus, tiek saglabāts luteriskais pilnīga monerģisma** princips, jo ticība ir vienīgais līdzeklis, ar kura palīdzību Svētais Gars dara labos darbos. Tā kā Augsburgas ticības apliecības XX artikuls pievērš mūsu uzmanību luterisko reformātu darbiem par desmit baušļiem, tad vismaz zināmā mērā tas noteikti attiecas uz Lutera Mazo katehismu. Ideālā gadījumā nedrīkstētu būt neviens luterānis, kurš ir mācījies par svētdarīšanu bez šī katehisma palīdzības.

Lutera sniegtais baušļu izskaidrojums pamatojas uz kristīgas dzīves izklāstu, neņemot vērā kristiešu ieņemamo stāvokli. Tas nav nedz konkrēti baznīcas, nedz arī laicīgs dokuments un tas var kalpot jebkurā laikā un jebkurā vietā. Tā būtība ir gan katoliska, gan ekumeniska. Viņa sniegtais pirmā baušļa izskaidrojums, ka mums būs Dievu pār visām lietām bīties, mīlēt un uz Viņu cerēt, ir aicinājums ticēt.***

Tādējādi tiek konstatēts, ka labo darbu pamatā ir grēcinieka taisnošana. Savukārt, Lutera sniegtais II līdz X baušļu skaidrojums ir tas, ko vēlāk būs pieņemts saukt par trešo bauslības pielietojumu un kas attiecas uz kristiešu saistību ar bauslību. Nebūtu viegli pierādīt, ka Luters attiecināja savus baušļu skaidrojumus uz pirmo jeb civilo bauslības pielietojumu. Viņa skaidrojumi nav pielietojami publisko skolu laicīgajā izglītībā. Lutera norādīto bauslības pielietošanu kristiešu dzīvēs, kā to atspoguļo viņa sniegtie baušļu skaidrojumi, nedrīkst jaukt ar Kalvina izpratni.


* – Mūsdienās termins “sekulārā kristietība” apzīmē reliģiju, kuras centrā atrodas Jēzus un kurai nepastāv nekāda primāra, objektīva, transcendentāla realitāte. Reliģijai ir nozīme vienīgi šīs pasaules dimensijās un tā funkcionē vienīgi šajās robežās. Sekulāro kristietību kā īpašu kustību 1960-s gados popularizēja Hārvejs Koks. Nedaudz mērenāki šādas pieejas piekritēji bija Panenbergs un Moltmans. Lutera teoloģijā, sekulārs nozīmē Dieva saistību ar šo pasauli itin visos jautājumos un tas ir dabisks viņa kristoloģijas izpratnes iznākums.

** – Attaisnošana un svētdarīšana kā Dieva viena paša darbs pie cilvēka (pretēji sinerģismam – idejai par Dieva un cilvēka sadarbību šajās jomās.

*** – Apoloģija XII:38. Melanhtons apraksta bailes kā ticību. Tādējādi Lutera sniegtais baušļu izskaidrojums pamatojas Evaņģēlijā un ticībā.

Tēmas: Attaisnošana un svētdarīšana Augsburgas ticības apliecība laicīgie darbi luteriskā teoloģija Par labajiem darbiem sekulārā kristietība svētdarīšana

Continue Reading

« Ticības apliecības izpratne
Klasiskā luterāņu izpratne par konfirmāciju »
                       

Ieskaties

Dieva tēls cilvēkā nav cilvēka būtība
Vārda "radīt" nozīme
Domājiet par Dievu, kad ģērbjaties
Tēzes par Baznīcu

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Pieaudzis pārdoto Bībeļu skaits Pieaudzis pārdoto Bībeļu skaits
    • e-ziņas

    Pieaudzis pārdoto Bībeļu skaits

  • Mācība par apgrēcināšanu Mācība par apgrēcināšanu
    • e-raksti

    Mācība par apgrēcināšanu

  • Dzīvošana uz sapņainiem priekšstatiem Dzīvošana uz sapņainiem priekšstatiem
    • e-refleksijas

    Dzīvošana uz sapņainiem priekšstatiem

  • Cīņa, kas norisinās mūsos pašos Cīņa, kas norisinās mūsos pašos
    • e-refleksijas

    Cīņa, kas norisinās mūsos pašos

  • Eņģeļu patvērums Eņģeļu patvērums
    • e-apceres

    Eņģeļu patvērums

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Sektanti bloķē skolu
  • Tiesa liek aizvākt krucifiksu
  • Vai pāvests ir gejs?
  • Dieva ciešanas
  • Jauns formāts Lutera Bībelei
  • Pastmarka ar Lutera Bībeles tulkojumu
  • Iespaidīgs Lutera dārzs

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”
  • Janis Karklins: “Visi itkā cīnās pret maldiem..:)”
  • Roberto: “interesanti kāpēc cīnītājs pret maldiem vairs nav Lutera Akadēmijas mācības spēks, bet maldinātājs ir?”
  • Janis Karklins: “Varbūt kāds aizdomāsies, bet te jau jāsaka par tiem maldinātājiem, kā spļauj tā ir..bet nu baznīca kalnā to tik kultivē…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Dāvida rudzu maize
Dāvida rudzu maize

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025