Skip to content
3. februāris, 2023
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

204. Ko Bībele māca par Jēzus sēšanos pie Tēva labās rokas?

  • Sākums
  • Lutera pedagoģija [9]
  • e-raksti

Lutera pedagoģija [9]

gviclo

« Sākums | Iepriekšējā daļa »

Lutera pedagoģiskie uzskati Lielā un Mazā katehisma priekšvārdos II

Panākt teksta iemācīšanos no galvas.

Visupirms ir jāizvēlas viens teksta variants un jālieto tas vienmēr, t.i., gadiem ilgi. Tad šo izvēlēto tekstu jālasa priekšā mācekļiem „vārdu par vārdam, ka viņi to varētu atkārtot un iemācīties no galvas.” Piemēram, šis līmenis varēja izpausties tā, ka nama tēvs skaļi lasīja no plakāta tekstu (sākotnēji mazais katehisms bija plakātu veidā) sapulcētai saimei rīta un vakara lūgšanu laikā.

Par iemācīšanos ir jāpārliecinās. „Katram nama tēvam vismaz reizi nedēļā pēc kārtas jāizjautā sava saime un bērni, ko tie zina, un ko ir mācījušies no katehisma, bet, ja tie nezina, tiem nopietni jāpiekodina iemācīties.”

Pārliecināties var, piemēram, šāda veidā: „Tiem jājautā: ‘Ko tu lūdz?’

Atbilde: ‘Lūgšanu Mūsu Tēvs.’

Ko tu domā sakot – Mūsu Tēvs debesīs?’

Atbilde: ‘To, ka Dievs nav zemes, bet debesu Tēvs, kas mūs darīs bagātus un svētītus debesīs.’

‘Ko nozīmē – Svētīts lai ir tavs vārds?’

Atbilde: ‘To, ka mums jāgodā Dieva vārds un nav tas jālieto bez vajadzības (velti), lai tas netiktu zaimots.’

‘Kā tad tas tiek zaimots un apgānīts?’

Atbilde: ‘Kad mēs, ko uzskata par Viņa bērniem, dzīvojam grēcīgu dzīvi, ticam maldīgi un tā mācām.’

Un tā uz priekšu, ko nozīmē Dieva valstība, kā tā nāk, kas ir Dieva prāts, kas dienišķā maize utt.

Līdzīgi arī par Ticības apliecību: ‘Kam tu tici?’

Atbilde: ‘Es ticu uz Dievu Tēvu,’ utt.

Pēc tam daļu pēc daļas, kad laiks atļauj (ir brīvs brīdis), vienu vai divas vienā reizē.

Tālāk: ‘Ko nozīmēt ticēt Dievam, Visuvaldītājam Tēvam?’

Atbilde: ‘Tas nozīmē, ka sirds Viņam pilnībā uzticas, un pašapzinīgi visu žēlastību, palīdzību, atbalstu un mierinājumu meklē pie Viņa šeit un mūžībā.’

Ko nozīmē ticēt Jēzum Kristum, Viņa Dēlam?’

Atbilde: ‘Tas nozīmē, ka sirds tic, ja Kristus nebūtu miris mūsu dēļ, mēs visi būtu pazudināti mūžīgi,’ utt.

Līdzīgā veidā ir jāizjautā par desmit baušļiem, ko nozīmē pirmais, ko otrais, trešais un pārējie baušļi. Šādus jautājumus tu vari izlasīt mūsu Lūgšanu grāmatā, kur trīs daļas ir īsi izskaidrotas, vai vari tos formulēt pats, kamēr viņi (mācāmie) ar savām sirdīm apjēdz visu kristīgo zināšanu būtību (summu) divās sadaļās, kā divās kabatās, kas ir ticība un mīlestība.

Ticības kabatai lai ir divi nodalījumi; vienā lieciet daļu, saskaņā ar kuru jūs ticat, ka visi esat Ādama grēka samaitāti, esat grēcinieki un nolemti, Rom.5:12. un Ps. 51:7. Otrajā lieciet daļu, kas saka, ka Jēzus Kristus dēļ mēs esam izpirkti no tāda samaitātības, grēcīguma un nolemtības stāvokļa, Rom.5:18 un Jņ.3:16. Un mīlestības kabatai arī lai ir divi nodalījumi. Vienā lieciet daļu, ka mums jākalpo un jādara labais ikvienam, kā Kristus darīja mums, Rom.13. Otrajā lieciet daļu, ka mums labprāt jāpacieš un jāiztur visas ļaunuma manieres (darbības veids, uzvešanās).”

Autors nekā ziņā nevēlas vienkārši mehānisku katehisma teksta iegaumēšanu. Iegaumēšana ir pamats – mācīšanās pirmais posms, kā arī iespēja atprasīt katehisma pamatus. „Tādēļ jauniešiem ir jāliek labi un centīgi mācīties katehismu jeb bērnu mācību un tajā uzticīgi vingrināties.”

Tā kā katehisms ir vienkāršs un īss, tad vienīgais kavēklis tā iegaumēšanā var būt slinkums, spītība vai vienkārša nevēlēšanās. Diemžēl bērni nesaprot, cik tas ir vajadzīgs, tādēļ vecāku pienākums ir to panākt. Bet kā to panākt, paliek vecāku iztēles ziņā. Piemēram, „bērni jāradina tās (trīs galvenās daļas) sacīt ik dienu – gan ceļoties no rīta, gan ejot pie galda, gan dodoties gulēt, un tiem nevajag dot ne ēst, ne dzert, iekams viņi nav to darījuši. Tāpat arī mājastēvam nevajag paturēt savā saimē nevienu kalpu un kalponi, kas nemāk vai negrib mācīties katehismu.” Tātad bērnam ēdiens un kalpam – darbs. Šādi argumenti, Lutera prāt, spētu uzvarēt diezgan lielu slinkumu.

Attiecībā uz iegaumēšanas kvantitāti autors nepieprasīja vairāk kā vismazāk apdāvinātākais spēj paveikt. Viņš bija apmierināts, ja ļaudis zināja minimumu – trīs galveno daļu pamattekstu un Kristības un Vakarēdiena iestādīšanas vārdus. Tas nav grūti pat cilvēkam ar vāju atmiņu. Luters darbā „Īsā forma par desmit baušļiem” (1520) norādīja, ka trijās galvenajās daļās viss „ir sasummēts īsi un vienkārši, ka neviens nevarētu sūdzēties vai atrunāties, ka tas ir par daudz vai par grūtu iegaumēt to, kas nepieciešams mūsu pestīšanai.”

Luters bieži atgādināja, ka arī Bībeles panti, dziesmas un psalmi ir jāiegaumē, un tad tie jāskaidro. Tāpat viņš neizslēdza Mazā katehisma izskaidrojumu iegaumēšanu. Trīs galveno daļu pamatteksti ir tikai minimums. „Bet vienkāršajiem ļaudīm pietiks ar šīm trim no senbaznīcas mantotajām, bet maz mācītajām un lietotajām katehisma daļām.”

Tā kā iegaumēšana ir pirmā un līdzvērtīgi svarīga starp pārējiem katehisma apgūšanas posmiem, tad Mazais katehisms ir sarakstīts jautājumu un atbilžu viedā, lai to būtu vieglāk iegaumēt, jautāt to (eksaminēt), un skatīt no galvas.


Turpinājums »

Continue Reading

« Svētais Gars luteriskajā liturģijā
Mīlestība uz vajātājiem un aizlūgšana par viņiem – īpaša Dieva bērnu iezīme »
                       

Ieskaties

Jēzus Svētā lūgšana
Ne transsubstanciācija, ne konsubstanciācija, bet sakramentāla vienība
Bauslības un Evaņģēlija definīcija
Kunga pirmais vārds: Svētīgi!

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atklāsmes grāmatas varenais slavas Te Deum Atklāsmes grāmatas varenais slavas Te Deum
    • e-raksti

    Atklāsmes grāmatas varenais slavas Te Deum

  • Nest visdārgāko upuri Nest visdārgāko upuri
    • e-apceres

    Nest visdārgāko upuri

  • kars_kapo_mieram Karš kalpo mieram
    • e-refleksijas

    Karš kalpo mieram

  • Idioti pret ekspertiem Idioti pret ekspertiem
    • e-refleksijas

    Idioti pret ekspertiem

  • Jēzus mirušo valstībā Jēzus mirušo valstībā
    • e-refleksijas

    Jēzus mirušo valstībā

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Mazā Katehisma atmiņu kartiņas
  • Lutera pedagoģija [7]
  • Mazā katehisma otrā daļa
  • Lutera pedagoģija [10]
  • Tas tiešām ir tiesa
  • Lutera pedagoģija [8]
  • Par mācīšanos no galvas

Pēdējie komentāri

  • talyc: “...Idiocy triumphs when people blindly trust others or accept dominant paradigms without deeper understanding. Such foolishness can be excused in…”
  • talyc: “tiem, kam nav laika iedziļināties lūk te ir kopsavilkums:) Valdošās paradigmas ir tās, kas nosaka vēstures gaitu un visas cilvēces…”
  • Janis Karklins: “Interesanti.”
  • Roberto: “Koncertu programma: Pirmajos Ziemassvētkos: 14.00 Normunds Pauniņš (grupa “Otra Puse”) 15.00 Grupa “My Radiant You” 16.00 Grupa “Jorspeis” Otrajos Ziemassvētkos:…”
  • Roberto: “Ja mūsu redzes lokam paslīdējis garām kāds latviskais kristīgais youtube kanāls ar 1000+ abonentiem, tad lūdzu ierakstiet tā nosaukumus /…”

RSS e – POLEMIKA

  • Dievs Svētī Latviju, Mūs Dārgo Tēviju ... kāpēc mums ir tāda himna?
  • Politiskās atšķirības. Vai to pamatā ir atšķirīga reliģiozitāte?
  • Chat GPT

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Jes.29:16
    Vai māls turams podniekam līdzi, ka darbs sacītu par savu darītāju: viņš mani nav darījis, un tēls par savu tēlotāju: viņš neprot?

ilustrētā baznīca

Pāvests skatās nolaišanos uz mēness
Pāvests skatās nolaišanos uz mēness

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Desmit Dieva baušļi Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēks grēku piedošana Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2023


Posting....