Skip to content
25. maijs, 2022
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

216. Kas ir labi darbi?

  • Sākums
  • Ko ticības apliecības saprot ar valsti
  • e-raksti

Ko ticības apliecības saprot ar valsti

Toms G. A. Hardts

Mēs jau iepriekš pārrunājām, ka dabiskā likuma primārā funkcija ir sabiedrības uzturēšana. Ar citātiem no ticības apliecībām mēs pamatojām, ka šī likuma aizsardzības un ievērošanas uzdevums pieder, pirmām kārtām, nevis kristiešiem, bet valstij – pat pagāniskai valstij.

Ko ticības apliecības saprot ar valsti

Noslēdzot šo priekšlasījumu par ticības apliecībās mācīto dabisko likumu un dabisko dievatziņu, – kur otra daļa ir bijusi evaņģēliski luteriskā sociālā ētika -, šeit vietā būtu mazliet labāk precizēt, ko ticības apliecības saprot ar valsti.

Mums šeit sakāmais atšķiras no pašreizējām ideoloģijām, īpaši no sociālisma, – kā tas bijis arī citos punktos saistībā ar ģimeni un laulību. Ar likumīgo varu apveltītā un tiesu noteicošā valsts nereti mūsu ticības apliecībās ir saukta par virsvaru. Tai ir sava vieta hierarhiskajā kārtībā un tā paredz padotos. Principā tā nav jāpamato ar jelkādu publisku atzīšanu vai vispārējām vēlēšanām, bet ar savām tiesībām tā jau reprezentē Dieva varu. Tas savukārt nenozīmē, ka mēs esam piesieti jelkādai specifiskai valsts formai.

Vienprātības grāmata savu parakstītāju vidū uzskaita firstus un pilsētu republikas. Luterisms tādējādi nav ekskluzīvi monarhiski-ķēnišķa reliģija galma sludinātājiem. Ortodoksajā luterāņu tradīcijā vienmēr tika citēti Svētā Jāņa Zeltamutes vārdi par laulību kā monarhijas kategoriju, bet šie vārdi nekad netika attiecināti uz valsts varu.

No otras puses tiek mācīts, ka valstij – neatkarīgi no tā, kādā veidā tā iegūst valdīšanu – pieder autoritāte, t.s., tā ir apveltīta ar dievišķu varu pār saviem padotajiem. Kad pilsētas republika bija izvēlējusies sev pārvaldniekus demokrātiskā veidā, šiem pārvaldniekiem valdīšana tika uzticēta Dieva Vārdā. Viņi neiegūst savu varu no cilvēkiem tajā ziņā, ka viņu pavēlēm jāpaklausa tikai tiktāl, cik tie pauž savu padoto gribu.

Mūsu ticības apliecībās valsts un sabiedrība nav gluži identiskas. Valsts ir nošķirta un dievišķa institūcija sabiedrības ietvaros, kas ir dabiskā likuma pārraudzītāja un īstenotāja, kā tas aprakstīts Vēstules romiešiem 13.nodaļā. Tas ir acīmredzamā pretrunā šodienas valdošajai politiskajai ideoloģijai, kurā valsts un sabiedrība pēc būtības ir identiskas, un kur ļaužu vairākumam ir dotas tiesības sadumpoties pret valsti, ja tā nepauž sabiedrības vairākuma vēlmes. Mūsu ticības apliecības tātad principā nepārstāv pašreizējo parlamentārās demokrātijas pārvaldes formu, kuru var uzskatīt tikai par vienu no daudzām iespējamām pārvaldes formām. Ticības apliecību vienīgā prasība valstij ir tāda, lai tā valdītu saskaņā ar dabisko likumu. Pārējais nav svarīgs. Dabiskā likuma valsts ir svarīgāka par tās demokrātisko formu.

Vēlos šeit norādīt uz Solžeņicina vēstuli, kas nesen publicēta ārzemēs, kurā viņš atsakās no demokrātiskās valsts pārvaldes formas savai valstij, bet izvirza prasību, lai autokrātiskā pārvaldes forma, kurai Krievijā ir tradicionālās tiesības, tiktu pakļauta dabiskā likuma un mīlestības principam. Vēlos jums arī atgādināt to, kas nesen notika nacionālās svinībās Jitlandes dienvidos, kur šīs Dānijas provinces atkalpievienošana pēc 1.pasaules kara tika atzīmēta ar tradicionālām ieražām. Runas teicējs par godu šim notikumam apklusināja savus klausītājus, sacīdams, ka ķeizara Vilhelma Vācija galu galā bija valsts, kas dibināta uz dabiskā likuma pamata, ko bez atrunām nevarētu sacīt par šodienas Dāniju.

Arī mūsu zemē (Zviedrijā) bez šaubām būtu nepieciešams sevi definēt līdzīgā veidā. Mūsu vidū ir vērojama tendence pieņemt kaut ko par pareizu tikai tādēļ, ka tas ir parlamentāras formas apstiprināts. Pati dabiskā likuma izpratne, kas ir neatkarīga no vairākuma viedokļa, arvien iet mazumā. Vienīgā iespēja apturēt šīs izpratnes sabrukumu ir arvien uz to norādīt, uzstājot, ka pastāv objektīvas tiesības, kuru pamatā ir pats Dievs Radītājs,- kā arī arvien atmaskojot grēku, kas aizbildinās, ka pārstāv daudzu cilvēku nostāju.

Nav mūsu uzdevums – kā baznīcai, tā garīdzniekiem – mācīt bauslības pirmo lietojumu. No otras puses mums ir brīvība no kanceles mācīt otro un trešo bauslības pielietojumu. Taču arī šeit dabiskajam likumam ir sava vieta. Grēksūdzes sprediķī tā ir vienojošā saite ar otro bauslības lietojumu. Līdz ar Sv. Pāvilu vienmēr ir nepieciešams nosodīt tos, kuri “dievišķo patiesību apmainījuši pret meliem” un “nav turējuši cieņā viņiem doto Dieva atziņu” (Rom.1:25, 28) Savukārt te bauslības nolūks ir dzīt mūs pie Kristus, šādi sagatavojot žēlastības saņemšanai. Turpretī trešajā bauslības lietojumā mums ir jāsludina cilvēkiem, ka jādara labi darbi savos ikdienas aicinājumos.

Šeit mums pret saviem klausītājiem nepārprotami ir jāveic sociāls uzdevums. Vispirms tam ir jārāda kristīga ģimene ar tās īpašo raksturu, kas vienmēr atrodas individuālā kristieša lēmumu lokā, pieņemot, ka vīrs un sieva ir vienoti ticībā. Otrkārt, tomēr būtu jāievēro arī uzdevums, kas skar pasaules kārtību ārpus baznīcas sienām un ārpus paša mājām. Mums šajā sakarā ir jāsaprot, ka mūsu valstī diezin vai mūsdienās pastāv vēl kāda cita ideoloģija bez ortodoksās kristietības, kas varētu uzņemties kultūras cīņu pret sociālismu. Šī ortodoksās kristietības pārliecība tomēr nedrīkstētu sajaukt garīgo un laicīgo, skaidri apzinoties dabiskā likuma jēgu un tādējādi ar vajadzīgo vērienu spējot iesaistīties cīņā pret Sātanu. Tas ir mūsu uzdevums, kā arī daļa no mūsu svēttapšanas un garīgā aicinājuma mācības.

Tags: Bauslības nolūks Dabiskais likums Dānija demokrātija garīgā aicinājuma mācība kristīga ģimene luteriskās ticības apliecības sociālais uzdevums sociālisms svēttapšanas mācība valsts varas autoritāte Zviedrija

Continue Reading

« Ticība kā pasīvs akts jeb pasīvs instruments
Dzīvais ūdens – ūdens un Gars »
                       

Ieskaties

Trīs pēdējie svētības apsolījumi
Varat būt drošs par savu mūžīgo mantojumu
Mācība par cilvēku Lutera teoloģijā [3]
Par Svēto Trīsvienību

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Ar pateicību par mazumu Ar pateicību par mazumu
    • e-refleksijas

    Ar pateicību par mazumu

  • Dieva rūpes par Baznīcu Dieva rūpes par Baznīcu
    • e-refleksijas

    Dieva rūpes par Baznīcu

  • Sirsnīga lūgšana Sirsnīga lūgšana
    • e-apceres

    Sirsnīga lūgšana

  • Tev nebūs laulību pārkāpt Tev nebūs laulību pārkāpt
    • e-refleksijas

    Tev nebūs laulību pārkāpt

  • Paļāvība tiesas dienā Paļāvība tiesas dienā
    • e-apceres

    Paļāvība tiesas dienā

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Kad Dievs deva cilvēkiem savu likumu?
  • Par dabiskā likuma pielietojumu
  • Kādu ticības apliecību satur Mazais Katehisms?
  • Par dabiskā likuma atmešanas sekām
  • Dabiskā Dieva atziņa
  • Par dabisko dievatziņu un dabisko likumu
  • Esmu atbrīvots no bauslības lāsta Kristus dēļ

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “Viss iet uz galu, mūsu uzdevums ir rādīt vienīgo iespējamo ceļu uz nākamību (mūžīgo dzīvošanu), nevis radīt ideālu pasauli šeit…”
  • gviclo: “Šīs norises liecina par tendenci, kad pašsaprotamais kļūst nesaprotams jeb, kā citi to sauc - uzbrukums pamatvērtībām. Jēdzieni laulība, ģimene,…”
  • jean: “Jā, tāpat kā ikviens cilvēks, kas grēko un noliedz, ka grēko. Girgenzons savā skaidrojumā par 5. bausli to izsaka šādi:…”
  • Janis Karklins: “Piebilde iekavās: "Dievs neapstiprina tirānu netaisnību, nedz arī pieprasa, lai cilvēki uzskatītu netaisnību par taisnību. Tāpēc, lai gan Dievs noraida…”
  • jean: “Par ko šūmēšanās? Aborts ar atvieglojumiem (ko tas vispār nozīmē?!?) slikti, bet aborts bez atvieglojumiem (kā šķiet tas jau daudzus…”

RSS e – POLEMIKA

  • Par Jūdas vēstuli
  • Politiskās atšķirības. Vai to pamatā ir atšķirīga reliģiozitāte?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • 1.Lku.29:11
    Tev, Kungs, pieder augstība un spēks un godība un slava un gods, jo viss, kas debesīs un zemes virsū, tas Tev pieder. Tava ir tā valstība.

ilustrētā baznīca

Pāvesta kurpes
Pāvesta kurpes

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēks grēku piedošana Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters Par kristīgās ticības apliecinājumu par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums reliģiozā pasaule Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2022


Posting....