Skip to content
14. maijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

29. Kā Bībelē jāsaprot vārds Dievs?

  • Sākums
  • Kā baznīca ir dibināta un saglabāta
  • e-raksti

Kā baznīca ir dibināta un saglabāta

Dr. Dž. Teodors Millers
Noklausies šo e-publikāciju

Tā kā pestījošā ticība, pateicoties kurai cilvēks kļūst par Baznīcas locekli, ir vienīgi Dieva darbs [Ef.1:19-20; 1.Pēt.1:5; Jņ.1:13], tad Baznīcai par savu dibināšanu un saglabāšanu ir jāpateicas vienīgi dievišķajai žēlastībai [Ps.100:3; 1.Pēt.2:9-10].

kā baznīca ir dibināta un saglabāta


Tādēļ sinergisms, kurš cilvēka ticību padara par daļēji atkarīgu no viņa paša nopelniem, grauj pašus Baznīcas pamatus.

Līdzeklis jeb instruments, ar kura palīdzību Dievs sapulcina un uztur savu Baznīcu, ir Evaņģēlijs tā dažādajās izpausmēs (vārds un sakramenti), caur kuru Svētais Gars izraisa un saglabā ticību [Rom.10:13-17; 1.Pēt.1:23-25].

Tādēļ kalvinisms, kurš noliedz žēlastības līdzekļu iedarbību un māca, ka ticību izraisa Svētā Gara tieša iedarbība, līdz ar to izskalo pašus Baznīcas pamatus. Laimīgā kārtā, kalvinisti praksē ir daudz bibliskāki nekā teorijā, jo, atšķirībā no konsekventāk noskaņotajiem kvēkeriem, viņi lieto un izmanto žēlastības līdzekļus, proti, viņi sludina Evaņģēliju un saglabā sakramentus, lai arī ne to bibliskajā formā.

Ticīgie ir Baznīcas instrumentālie cēloņi, jo viņi sludina Evaņģēliju un pārvalda sakramentus [Jes.40:9; Mk.16:15-16; Mt.28:20].

Šādā nozīmē redzamā Baznīca, kura pastāv uz zemes, ir visu ticīgo māte, bet ticīgie, līdzīgi Īzakam, ir apsolījuma bērni [Gal.4:26-28]. Tā Luters pasludina:

“Mūsu brīvā māte ir Sāra vai Jeruzaleme, proti, Baznīca, Kristus līgava, kurā mēs visi esam dzimuši. Taču viņa laiž nemitīgi, līdz pat pasaules galam dzemdinot bērnus, kas notiek, sludinot Dieva vārdu, tas ir, mācot un izplatot Evaņģēliju; jo tieši to nozīmē vārds dzemdināt. Baznīcai nav jādara nekas cits, kā vien jāmāca Evaņģēlijs visā tā patiesībā un tīrībā, tādējādi dzemdinot arvien jaunus bērnus.”

Tas nozīmē, ka valsts (laicīgā valdība) nav sava veida kalpone, kurai būtu jāpalīdz Baznīcai tās dievišķajā dvēseļu glābšanas darbā. Ja gan katoļi, gan kalvinisti principā un praksē jauc Baznīcu ar valsti, tad luterāņi, pamatojoties Rakstos, oponē jau pašam mēģinājumam tās sajaukt. Saskaņā ar luterāņu mācību, valsts un Baznīcas sajaukšana var novest vienīgi pie ļaunām sekām (sal. iekšējo stāvokli visās Eiropas valsts [un tautas] baznīcās). Esot neatkarīga no laicīgās varas, baznīca nebūt nezaudē nedz savu varu, nedz stāvokli. Gluži otrādi, brīvība no laicīgās varas ierobežojumiem tai ļauj pildīt tās svēto pienākumu, efektīvāk sludinot Dieva vārdu.

Tomēr, no otras puses, neatkarīgu baznīcas satversmi nedrīkst uzskatīt par sava veida žēlastības līdzekli, kurš pats par sevī atvieglina dvēseļu pestīšanu. Tās panākumi ir pilnībā atkarīgi no Evaņģēlija pareizas apliecināšanas un sakramentu pārvaldīšanas tādā formā, kā tos ir iedibinājis Kristus. Tāda ir gan tās privilēģija, gan vara.

Runājot par pastāvošajām valdības formām (absolūtās monarhijas; ierobežotās monarhijas; republikas; Cvinglijam patika republika, Kalvinam – oligarhija), Augsburgas ticības apliecība (XVI artikuls) pamatoti apliecina:

“Evaņģēlijs māca sirds mūžīgo taisnību. Tomēr tas neatceļ valsti un dzīves saimniecisko vadīšanu, bet jo īpaši pavēl tās saglabāt kā Dieva iekārtojumus un tādos iekārtojumos parādīt mīlestību. Tātad – kristiešiem pienākas paklausīt savām valdībām un likumiem, ja vien tie nepavēl darīt grēku – tad katrā ziņā “Dievam vairāk jāklausa nekā cilvēkiem” [Ap.d.5:29].”

Augsburgas ticības apliecība neatbalsta nevienu konkrētu valdības formu, bet gan māca, ka kristiešiem ir jāatzīst un jāpakļaujas visām varām [Rom.13:1-7; Mt.22:21; 1.Pēt.2:13, 17; 1.Tim.2:1-3; Jer.29:7].

Lai arī kristiešiem, kuri ir izvēlēti valstisku amatu pildīšanai, nav jāslēpj vai jānoliedz sava ticība, bet vēl jo uzticīgāk jāapliecina Evaņģēlija patiesība [Ap.d.17:34; Rom.16:23] pie katras izdevības, viņiem tomēr ir rūpīgi jānodala valsts un Baznīcas sfēras, paturot prātā, ka, no vienas puses, valsti nevar pārvaldīt ar Dieva vārda vai “kristīgu principu”, bet gan vienīgi ar loģikas un veselā saprāta palīdzību, un, savukārt, no otras puses, Baznīcā valda vienīgi Dieva vārds un ne saprāta diktēti nosacījumi vai likumu spēks. Citiem vārdiem, kaut arī kristiešiem būtu jākalpo Kristum arī izmantojot to, ko viņi var sasniegt ar savu stāvokli dzīvē vai sabiedrībā, gluži tāpat kā naudu vai savas dotības, viņi nedrīkst sajaukt Baznīcu ar valsti vienas vai otras puses interesēs.

Reformācijas laikā vēsturiskie apstākļi neļāva Luteram īstenot dzīvē viņa paša principu par valsts un Baznīcas nošķiršanu, tomēr viņš allaž uzsvēra, ka šis princips ir vienīgais bibliskais un pareizais princips.

Tēmas: Augsburgas ticības apliecība De Ecclesia De Ecclesia Universali eklezioloģija Kristīgā dogmatika mācība par kristīgo baznīcu Mārtiņš Luters vispārējā baznīca

Continue Reading

« Cilvēku tiesāšana un Dieva tiesa
Cik bieži man jāpiedod? »
                       

Ieskaties

Noslēpuma skaidrojums
Evaņģēlijs un sakraments satur grēku piedošanu
Dieva tēls cilvēkā nav cilvēka būtība
Lutera uzskats par zaudēto sākotnējo taisnību

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Kristus likums Kristus likums
    • e-refleksijas

    Kristus likums

  • Grēku piedošana Grēku piedošana
    • e-sprediķi

    Grēku piedošana

  • Brēkšana par cilvēku grēkiem Brēkšana par cilvēku grēkiem
    • e-apceres

    Brēkšana par cilvēku grēkiem

  • Kāpēc tik svarīgi izvairīties no viltus skolotājiem? Kāpēc tik svarīgi izvairīties no viltus skolotājiem?
    • e-apceres

    Kāpēc tik svarīgi izvairīties no viltus skolotājiem?

  • Garīgās garlaicības problēma baznīcās Garīgās garlaicības problēma baznīcās
    • e-ziņas

    Garīgās garlaicības problēma baznīcās

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Baznīca ir šķirta no valsts
  • Mainīgas attīstības fāzes
  • Ieiet trešajā gadu tūkstotī
  • Norvēģu baznīcu nošķir no valsts
  • Islandieši lemj par nacionālo baznīcu
  • Grieķijas baznīca uzskata, ka valsts ir okupēta
  • Īslandes baznīcas

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”
  • Janis Karklins: “Visi itkā cīnās pret maldiem..:)”
  • Roberto: “interesanti kāpēc cīnītājs pret maldiem vairs nav Lutera Akadēmijas mācības spēks, bet maldinātājs ir?”
  • Janis Karklins: “Varbūt kāds aizdomāsies, bet te jau jāsaka par tiem maldinātājiem, kā spļauj tā ir..bet nu baznīca kalnā to tik kultivē…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Eiro banknote ar Mārtiņu Luteru
Eiro banknote ar Mārtiņu Luteru

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025