Skip to content
25. maijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

266. Kas ir vislabākā lūgšana?

  • Sākums
  • Johanniskā literatūra par zīdaiņu Kristību
  • e-raksti

Johanniskā literatūra par zīdaiņu Kristību

Deivids Skērs
Noklausies šo e-publikāciju

Jāņa evaņģēlijā reti ir atrodamas paralēles ar sinoptiskajiem evaņģēlijiem, un, kā jau to varēja sagaidīt, šeit nav īpašas perikopes par bērniem. Nav brīnums, ka trūkst skaidru paralēlo vietu sinoptisko evaņģēliju perikopēm.

Johanniskā literatūra par zīdaiņu Kristību

Ceturtais evaņģēlists sinoptiskajos evaņģēlijos (ja vien viņš tos lietoja) atrasto aizvieto ar jaunu materiālu. Viņa perikopi par Nikodēmu (Jņ.3:1–15, īpaši Jņ.3:4, kur parādās jautājums par iespēju vecam vīram atgriezties savas mātes miesās, lai iegūtu atdzimšanu, kas ir nepieciešama ieiešanai Dieva valstībā) var saprast kā paralēlu vietu sinoptisko evaņģēliju stāstījumiem par bērniem. Neatkarīgi no tā, vai tāds bija evaņģēlista nolūks, pētnieki šeit pamana līdzības.

Pašreizējais luterāņu zīdaiņu Kristības rituāls šajā ziņā saredz saikni, iekļaujot tajā abus tekstus. Abos gadījumos atgriešanās ietver nepieciešamību kļūt kā maziem bērniem, lai gan Jāņa gadījumā šis piemērs ir daudz radikālāks: nonākšana atpakaļ bērnībā līdz laikam pirms dzimšanas. Lai parādītu nepieciešamību atdzimt caur Kristību, luterāņi tradicionāli ir lietojuši Jņ.3:5 un no tā ir izsecinājuši zīdaiņu Kristības nepieciešamību. Augsburgas ticības apliecības valoda, “atdzimst caur Kristību un Svēto Garu”, noteikti atgādina Jņ.3:5 atdzimšanu “ūdenī un Garā”. Gan sinoptisko evaņģēliju perikopju par bērniem, gan Jāņa stāstījuma par Nikodēmu tematiskais nolūks ir jautājums par to, kā var iekļūt Dieva valstībā. Mācekļiem ir jākļūst kā bērniem, un Nikodēmam ir jāpiedzimst no jauna. Savā ziņā stāsts par Nikodēmu ir daudz radikālāks prasībā atdzimt no jauna. Lai gan viņš pārprot “piedzimšanu no augšienes” kā īstu dzimšanu no mātes, tieši šeit parādās šī stāsta teoloģiskā un literārā ģenialitāte: Nikodēms saprot, ka Jēzus no viņa prasa kaut ko patiesi revolucionāru. Viņam jākļūst par citu cilvēku; tas ir kaut kas, ko viņš vai nu nesaprot, vai negrib. Kā apgalvo Jēzus, tas notiek Kristībā. Nav nekāds brīnums, ka baptisti, tāpat kā Kalvins, mēģina nelietot nekādas atsauces uz Kristību no Jņ.3:5.

Ir redzama līdzība starp Nikodēma pieminēto otrreizējo atgriešanos savas mātes miesās un Pāvila izpratni, ka kristietis kļūst par jaunu cilvēku Kristū. Jaunajā Derībā tēli, kas saistīti ar dzimšanu un nāvi, tiek lietoti attiecībā uz Kristību. Kā jau mēs esam aplūkojuši, Jānis uzskata, ka Nikodēmam ir jāpiedzīvo jauna jeb cita veida dzimšana, tāda, kas ir no augšienes. Pāvils runā par Kristību kā “aprakšanu līdz ar Kristu” un tai sekojošu augšāmcelšanos jaunai dzīvei (Rom.6:4). Lai gan Jānis, aprakstot Kristību, runā par dzimšanu un Pāvils lieto vārdus par nāvi un augšāmcelšanos, abu tēmu pamatā ir kopīga struktūra: tas, kurš tiek kristīts, kļūst par jaunu cilvēku Kristū. Nikodēma dzimšana no augšienes pieprasa, lai tas, kas viņš bija iepriekš, tiktu nonāvēts. Pēc Kristības viņš vairs nebūs tas pats cilvēks, bet būs “augšāmcēlies” kā pavisam cits cilvēks. Viņa miesa viņam traucē pieņemt piedzimšanu no augšienes.

Pāvila izteikumi par augšāmcelšanos noved viņu pie līdzīga secinājuma: kristītais pieredzēs tādu dzīvi, kādu viņš nav pazinis iepriekš. Augšāmcelšanās caur Kristību jebkurā nozīmē ir dzimšana jaunai dzīvei “Lai, tāpat kā Kristus Sava Tēva godības spēkā uzcelts no mirušiem, arī mēs dzīvotu atjaunotā dzīvē” [Rom.6:4]. Līdzība šeit nebeidzas. Pāvils piemin kristieša pieredzi Kristībā kā analogu Kristus nāvei un augšāmcelšanai.

Jānis parāda kristieša dzimšanu no augšienes Kristībā kā analogu Kristus dzimšanai no Dieva. Uz šo analoģiju tiek norādīts un tā kļūst redzama Jņ.1:13, kur ir teikts, ka kristieši ir dzimuši no Dieva: “Kas nav dzimuši ne no asinīm, ne no miesas iegribas, ne no vīra gribas, bet no Dieva”. Patristiskās liecības par šī panta variantiem ir par labu vienskaitlim un tādējādi padara šo pantu par norādi uz Kristus, kurš ir dzimis no Dieva, bez cilvēciska tēva, dzimšanu no jaunavas. Reimonds Brauns oponē šādam skaidrojumam, pamatojoties uz to, ka šis teksts ir pārlaicīgi kristoloģisks, lai gan viņš atzīst, ka prologa (Jņ.1:1–14) loģika ir par labu šim viedoklim: Vārds, kurš bija ar Dievu no sākuma, ir darīts par miesu. Atsauce uz kristiešu atgriešanos Jņ.1:13 būtu nevietā.

Lai gan minēto jautājumu šeit nevaram atrisināt, jebkurā variantā tas norāda, ka jau ļoti agri, varbūt jau evaņģēlistu dzīves laikā, baznīcā tika atzīta kopsakarība starp Kristus iemiesošanos un kristiešu atdzimšanu caur Kristību. Jņ.1:13 un perikopē par Nikodēmu (Jņ.3:1–10) redzam kopīgu domāšanas modeli un jēdzienus. Jūdu valdības vīrs nesaprot, ko nozīmē būt piedzimušam no augšienes (Jņ.3:7) jeb – citiem vārdiem – piedzimt no ūdens un Gara (Jņ.3:5). Ja pareizais teksta lasījums ir daudzskaitlis, tad kristieši ir dzimuši no Dieva (Jņ.1:13).

Ja Pāvils runā par kristiešiem, kas ir aprakti un augšāmcelti ar Kristu, tad Jānis raksta par kristiešiem, kuri piedzimuši Kristībā ar Gara palīdzību. Viņš lieto tos pašus vārdus par Kristu, kas piedzimis no augšienes šajā pasaulē: “Tāpēc Es esmu dzimis un pasaulē nācis” [Jņ.18:37]. Šķistu ļoti dīvaini, ka evaņģēlista lietotajiem vārdiem par dzimšanu, aprakstot Jēzus ienākšanu pasaulē un kristiešu atdzimšanu no augšienes un caur ūdeni un Garu, būtu jāizslēdz mazākie bērni, kuri ir vistuvāk dzimšanas pieredzei. Paša Kristus agrīnā bērnība, tas, ka Viņš nācis pasaulē no Dieva, varētu sniegt stipru atbalstu zīdaiņu kristīšanai, lai gan šī tēma reti ir bijusi galvenā šajā diskusijā.

Savā pirmajā vēstulē Jānis vēršas pie draudzes kā pie saviem bērniem (τεκνία). Šis jēdziens var norādīt uz kādu no trim minētajiem pieņēmumiem vai uz visiem trijiem kopā: viņš ir vecs vīrs; viņš ir dibinājis šo draudzi, un tādēļ viņam ar to ir īpašas attiecības (1.Jņ.2:1, 12, 28); būdams prezbiteris (πρεσβύτερος), viņš ir kā tēvs šīs draudzes locekļiem (2.Jņ.1; 3.Jņ.1). Nekur nav norādīts, ka draudzes locekļi nebūtu sasnieguši pieaugušā vecumu. Jānis gan iedala savus bērnus (τεκνία, t. i., draudzi; 1.Jņ.1:12) trijās grupās: tēvi, jaunekļi un bērni (παιδεία, 1.Jņ.2:12–14).

Mēs redzam trīs vecuma kategorijas: tos, kuri ir vecāki, tos, kas joprojām ir dzīves plaukumā, un bērnus, kuru vidū būtu jāiekļauj arī zīdaiņi. Šīs perikopes tēma, kas saistīta ar uzvaru (1.Jņ.2:13), atkal parādās perikopē par Kristību (1.Jņ.5:4). Jēzus kā Dieva Dēls tagad nāk pie baznīcas ūdenī (t. i., Kristībā; 1.Jņ.5:5–6): “Viņš ir tas, kurš nācis caur ūdeni un asinīm, Jēzus Kristus.” Vēl viena atsauce uz Kristību parādās iepriekš, kur Jānis īpaši vēršas pie bērniem (παιδεία): “[Viņu] grēki ir tikuši piedoti caur Viņa vārdu” (“Jo grēki jums [bērniņiem] ir Viņa vārda dēļ piedoti” [1.Jņ.2:12]).* Šajās perikopēs, tāpat kā Jāņa evaņģēlijā, valoda ir skaidri sakramentāla. Kristība tika sniegta Jēzus vārdā, un tā piedeva grēkus. Bērni ir iekļauti to vidū, kuru grēki šādā veidā ir piedoti (1.Jņ.2:14). Ir teikts, ka viņi visi ir “atzinuši Tēvu”. Šīs zināšanas ir devis Dēls caur Garu Kristībā (Mt.11:27).

Jānis Kristību un ticību uzskata par nepieciešamu iekļaušanai Jēzus Kristus sadraudzībā. Dieva bērns ir “ikviens, kas tic, ka Jēzus ir Kristus” (1.Jņ.5:1). Līdzīgi klasiskajā baptistu terminoloģijā tas, kurš uzvar pasauli, ir dzimis no Dieva (1.Jņ.5:4). Tagad Jēzus ir Tas, kurš nāk pie baznīcas caur Kristības ūdeni, Svētā Vakarēdiena asinīm un Svētā Gara liecību sludināšanā (1.Jņ.5:6–8). Pirmajā Jāņa vēstulē draudze tiek uzrunāta kā “mani bērniņi” (τεκνία μου; 2:1), “bērniņi” (τεκνία; 2:12), “bērniņi” (παιδία; 2:18) un draudzes locekļi kā – “Dieva bērni” (τέκνα τοῦ θεοῦ; 5:2). Otrā Jāņa vēstule runā par draudzes locekļiem kā “izredzētās namamātes” bērniem (1) un “izredzētās māsas bērniem” (13), tas ir, baznīcas bērniem. Tas, ka draudzes locekļi tiek nosaukti par bērniem, norāda uz viņu attiecībām ar Jāni, kurš sevi sauc par prezbiteri (2.Jņ.1); šim jēdzienam, iespējams, ir divējāda nozīme: tas norāda uz Jāņa vecumu, kā arī uz viņa kā mācītāja stāvokli draudzē. Iespējams, ka šis jēdziens norāda, ka Jānis bija tas, kurš viņus kristīja, un ka viņš kā Kristus aizvietotājs draudzei pildīja tēva lomu. Šādā kontekstā viņš uzņēmās rakstīt viņiem vēstuli kā saviem bērniem.

Šī nostāja līdzinās Pāvila nostājai – Pāvils apgalvo, ka viņš korintiešus kā kristiešus ir dzemdinājis caur Evaņģēliju [1.Kor.4:15], lai gan šī analoģija Revidētā standarta versijas tulkojumā ir mazināta: “Jo es kļuvu jūsu tēvs Kristū Jēzū caur Evaņģēliju.”

Lai gan minētās Jāņa un Pāvila norādes nepierāda, ka atsevišķi cilvēki tika kristīti kā zīdaiņi, tomēr šāda iespēja un pat mājieni uz zīdaiņu Kristību ir diezgan ticami. Īpaši uz to norāda Jānis, rakstot draudzei, kura kā kristīga draudze pastāv jau vismaz vienu paaudzi. Tās bija vispāratzītas draudzes, kurās “mazi bērni” tika uzskatīti par līdzvērtīgiem draudzes locekļiem. Gan Jānis, gan Pāvils savos rakstos piemin un aplūko Jēzus vārdus par to, lai viņa mācekļi kļūst kā mazi bērni, citādi viņi neieies Dieva valstībā. Jānim un Pāvilam attiecības ar savu draudžu locekļiem bija kā tēviem ar bērniem, jo Evaņģēlija vārds, kam ir dzemdinošs spēks, uz viņiem iedarbojās caur viņu Kristību.


* – Revidētā standarta versijas tulkojums izlaiž atsauci uz Kristus vārdu. Šāds tulkojums – “jūsu grēki ir piedoti Viņa dēļ” – izvairās no jebkādas iespējamas atsauces uz Kristību. Karaļa Jēkaba versijas tulkojums saglabā pilnu grieķu tekstu: “Es rakstu jums, bērniņi, jo jūsu grēki jums ir piedoti Viņa vārda dēļ”.

Tēmas: bērnu kristība Dieva bērni johaneiskā tradīcija Kristība Kristības ūdens Kristus nākšana piedzimšana no augšienes zīdaiņu kristīšana

Continue Reading

« Debesu prieka mielasts jeb kāzu mielasts – līgava un līgavainis
Jautājums par baznīcas un garīgā amata attiecībām »
                       

Ieskaties

Apustuļu ticība
Kas ir jūsu dzelonis?
Minimums, kas jāzina kristietim
Lutera Reformatoriskie atklājumi

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Pieaudzis pārdoto Bībeļu skaits Pieaudzis pārdoto Bībeļu skaits
    • e-ziņas

    Pieaudzis pārdoto Bībeļu skaits

  • Mācība par apgrēcināšanu Mācība par apgrēcināšanu
    • e-raksti

    Mācība par apgrēcināšanu

  • Dzīvošana uz sapņainiem priekšstatiem Dzīvošana uz sapņainiem priekšstatiem
    • e-refleksijas

    Dzīvošana uz sapņainiem priekšstatiem

  • Cīņa, kas norisinās mūsos pašos Cīņa, kas norisinās mūsos pašos
    • e-refleksijas

    Cīņa, kas norisinās mūsos pašos

  • Eņģeļu patvērums Eņģeļu patvērums
    • e-apceres

    Eņģeļu patvērums

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Kristietis rodas vienīgi piedzimstot
  • Būt par Dieva bērniem
  • Baznīctēvi par zīdaiņu kristīšanu
  • Kristieša dzimšana
  • Glābšanas stunda
  • Ziemassvētkos – Kristus dzimšanas dienā
  • Dieva ietekme uz cilvēkiem

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”
  • Janis Karklins: “Visi itkā cīnās pret maldiem..:)”
  • Roberto: “interesanti kāpēc cīnītājs pret maldiem vairs nav Lutera Akadēmijas mācības spēks, bet maldinātājs ir?”
  • Janis Karklins: “Varbūt kāds aizdomāsies, bet te jau jāsaka par tiem maldinātājiem, kā spļauj tā ir..bet nu baznīca kalnā to tik kultivē…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Lutera statuja nopostītajā Drēzdenē
Lutera statuja nopostītajā Drēzdenē

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025