Skip to content
30. janvāris, 2023
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

54. Kas ir mūsu tuvākais?

  • Sākums
  • Ar svēto Rakstu diagnozi
  • e-raksti

Ar svēto Rakstu diagnozi

Aleksandrs Bite

Tā mēs jau varam labi saskatīt to secību un loģiku, kas savā starpā saista mūsu ticības apliecības ķermeņa galvenos artikulus jeb locekļus. Skaidrības labad to varētu atainot šādi [sk. attēlu]


Ar svēto Rakstu diagnozi


ATTAISNOŠANA TICĪBĀ – CORPUS DOCTRINAE SIRDS

Iepriekšējie trīs mūsu ticības apliecības artikuli Par Dievu, Par iedzimto grēku un Par Dieva Dēlu bija nopietns un savlaicīgs atgādinājums visai baznīcai par to mācību, ko tā cauri gadsimtiem bija apliecinājusi par savu ticības pamatu, norobežodamās no senatnes maldu mācītājiem, kas noliedza mācību par Svēto Trīsvienību, Bībeles patiesību par cilvēka samaitātību un Kristus patieso cilvēciskumu un dievišķumu. Šis Augsburgas ticības apliecinājumā izteiktais atgādinājums bija nepieciešams tādēļ, ka daudzi tālaika teologi bija ļoti novirzījušies no baznīcas sākotnējās mācības.

Galvenā Romas baznīcas teologu novirzīšanās no dievišķās Svēto Rakstu patiesības skāra mācību par iedzimto grēku. Cilvēks vairs netika uzskatīts par pilnīgi grēka samaitātu un nespēcīgu Dieva bauslības prasību priekšā. Šādu spriedumu par cilvēku nedrīkstēja atstāt bez ievērības, jo šis jautājums ir tik pat svarīgs kā slimniekam pareizi uzstādīta diagnoze. Kā jau iepriekš tika uzsvērts, lai pareizi un sekmīgi ārstētu, vienmēr ir jāatceras diagnoze un jāsaprot, ko diagnosticētā slimība nodara visam slimnieka organismam kopumā. Tāpat kā medicīnā, arī teoloģijā ir bezatbildīgi un noziedzīgi aizmirst īsto diagnozi un “cerībā uz labāko” cīnīties vienīgi ar slimības simptomiem, cerot, ka viss jau tāpat atrisināsies.

Romas baznīca, bezatbildīgi atstādama bez ievērības vai pat pārgrozīdama grēciniekam uzstādīto Svēto Rakstu diagnozi, ir radījusi tādu ārstniecības veidu, kas nav atrodams Svētajos Rakstos un varētu derēt vienīgi slimniekiem ar kādu vieglāku diagnozi. Tā prasīja no grēciniekiem, lai viņi paši ar dažādiem paņēmieniem kļūst arvien svētāki, līdz sasniedz pilnību un tā top izglābti Dieva tiesas priekšā.
Bet Dieva spriedums par šādu “medicīnu” ir skarbs:

“Tie grib Manas tautas vainu pavirši dziedināt, sacīdami: miers, miers! – kur miera nav. Tiem būs jāpaliek kaunā, tādēļ ka tie darījuši negantību; un tomēr tie nekaunas, no sarkšanu aiz kauna tie vairs nepazīst. Tādēļ tie kritīs, kad notiks krišana, laikā, kad Es tos saukšu pie atbildības, tie kritīs!” saka Tas Kungs” [Jer.6:4-15]

Tāpat Dievs caur pravieti arī atklāj, ko šādā situācijā darīt:

“Tā saka Tas Kungs: “Uzlūkojiet dzīves gaitas ceļus un izpētiet, kurš ir senlaikos bijis tas labais svētības un laimes ceļš, tad staigājiet pa to, un jūs atradīsit mieru savai dvēselei! [Jer.6:16]

Mūsu baznīcas ticības tēvi vienmēr ir aicinājuši baznīcu meklēt seno jeb sākotnējo Svētajos Rakstos Dieva atklāto svētības un laimes ceļu.

Tieši tāpēc nākamais ticības artikuls, kas ir veltīts attaisnošanai Dieva priekšā, ir izteikts stingrā saskaņā ar Dieva uzstādīto diagnozi grēciniekam: “Tiek arī mācīts, ka cilvēki netiek attaisnoti Dieva priekšā ar saviem pašu spēkiem, nopelniem vai darbiem, bet viņi bez maksas Kristus dēļ tiek attaisnoti ticībā, kad viņi tic, ka ir pieņemti žēlastībā un ka grēki piedoti Kristus dēļ, kas ar Savu nāvi ir gandarījis par mūsu grēkiem. Šādu ticību Dievs pieņem kā taisnību Savā priekšā [Rom.3-4].”

Protams, šis izteikums vairāk līdzinās tiesas zāles, nevis medicīnas iestādes valodai, kas tiek lietota šajā rakstā, taču jāatzīst, ka diagnozes uzstādīšana un atbilstoša ārstniecības kursa nozīmēšana neko daudz neatšķiras no tiesas. Nabaga slimnieks ar mirstamu kaiti ārstu konsīlija priekšā nejūtas labāk par noziedznieku, kas pelnījis nāvi – tiesas priekšā. Tādēļ vēl jo priecīgāk skan Evaņģēlijs šajos šķietami sausajos vārdos, ka nāvi pelnījušie grēcinieki “bez maksas Kristus dēļ tiek attaisnoti ticībā, kad viņi tic, ka ir pieņemti žēlastībā un ka grēki piedoti Kristus dēļ, kas ar savu nāvi ir gandarījis par mūsu grēkiem. Šādu ticību Dievs pieņem kā taisnību Savā priekšā.” Tas ir tāpat kā nāvei lemtam slimniekam dzirdēt: “Dievs, tavs Ārsts, saka: “Tu nemirsi, bet gan dzīvosi. Dzīvosi mūžīgi!””

Arī Romas baznīca, protams, neteica, ka grēcinieka būtu jātiek galā ar grēku vienam pašam, bet gan – ar Dieva palīdzību. Protams, ja slimība nav nāvējoši bīstama, tad ārsts var palīdzēt cilvēkam ar to tikt galā pašam. Ja slimība ir nāvējoša, tad ar to jātiek galā ārstam vienam, slimnieka aktivitātes var nākt tikai par ļaunu. Ja slimība nav nāvējoši bīstama, tad ārsts var dot slimniekam padomus, ko viņam pašam darīt lietas labā – ēst vitamīnus, vingrot, vairāk uzturēties svaigā gaisā un citas tamlīdzīgas lietas. Ja slimība ir nāvējoša, tad ir tikai viens padoms slimniekam – paļauties vienīgi uz to, ko dara ārsts, jo tad ārsts ir tas, kas dara visu. Un Svētie Raksti vēsta par grēcinieku, kā mirušu jeb reanimējamu grēka slimnieku [“Arī jūs bijāt miruši savos pārkāpumos un grēkos”, [Ef.2:1]] un mums atklāj grēcinieka pestīšanu kā vienīgi Dieva paša darbu Kristū [“Bet Dievs, bagāts būdams žēlastībā, Savā lielajā mīlestībā, ar ko Viņš mūs ir mīlējis, arī mūs, kas savos pārkāpumos bijām miruši, darījis dzīvus līdz ar Kristu: žēlastībā jūs esat izglābti!”, [Ef.2:4-5]]

Augsburgas ticības apliecības ceturtais artikuls [Par attaisnošanu] šo mācību izsaka patiesi un skaidri. Tāpēc tas ir kā robežšķirtne, kas nošķir evaņģēlisku mācību, kas pamatota Kristus darbā, no neevaņģēliskas, bauslībā un cilvēka paša darbos un nopelnos pamatotas reliģijas. Jo tālāk baznīca savā mācībā aiziet prom no šī Evaņģēlija, jo nekristīgāka, māņticīgāka un pagāniskāka tā kļūst savā ticībā.

Šajā artikulā cieši un saskanīgi apkopotas vissvarīgākās ticības lietas: cilvēka patiesais stāvoklis Dieva priekšā [artikuls Par iedzimto grēku], Dieva darbs grēcīgā cilvēka pestīšanas labad [artikuls par Dieva Dēlu] un veids, kā cilvēks var šo Dieva darbu saņemt – ticība [kam īpaši veltīts pats artikuls Par attaisnošanu]. Kad šis viens ticības artikuls baznīcā tiek paturēts tīrs un nesagrozīts, tad, kā Luters ir sacījis, arī visa pārējā baznīcas mācība būs tīra un nesagrozīta un tajā nebūs nekādas ķecerības. Iespējams, ka tieši šī iemesla dēļ arī luteriskās mācības vidē tās pastāvēšanas laikā nav izveidojusies neviena sekta. Ar šādu rezultātu nevar lepoties neviena cita konfesija, jo katrai no tām ir daudz novirzienu un sektu, no kurām katrs krietns konkrētās konfesijas pārstāvis ar kaunu novērstos. Turklāt šo dažādo, no vienas konfesijas radušos sektu starpā var pastāvēt ievērojamas atšķirības. Tas notiek tādēļ, ka artikuls par attaisnošanu ticībā ir būtiski saistīts ar visām citām mācības ķermeņa [corpus doctrinae] daļām, un slimība vai patoloģija šajā ticības loceklī rada būtiskas un neatgriezeniskas izmaiņas ari daudzos citos locekļos.

« Sākums | 4.daļa » | Lasi 6.daļu

Biķeru Draudzes Avīze

Tags: attaisnošana ticībā Bībeles patiesība kristīgā mācība luteriskās ticības apliecības Luterisma anatomija maldu noraidīšana novirzīšanās no patiesības Rakstu skaidrība ticības mācība

Continue Reading

« Patiess Dievs [2.daļa]
Dieva vārds ir Svētā Gara spēks »
                       

Ieskaties

Ko saukt par luterisku?
Jaunās Derības salīdzināšana ar citu senatnes literatūru
Galva
Zvēra zīme - Pasaule bez jēgas

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Dzīvības koks Dzīvības koks
    • e-apceres

    Dzīvības koks

  • Svētais Gars mājo svētajos Svētais Gars mājo svētajos
    • e-refleksijas

    Svētais Gars mājo svētajos

  • Klusi un nemanāmi Klusi un nemanāmi
    • e-sprediķi

    Klusi un nemanāmi

  • Vai ir evaņģēliski iet pie bikts? Vai ir evaņģēliski iet pie bikts?
    • e-refleksijas

    Vai ir evaņģēliski iet pie bikts?

  • kristiesiem-neliekuloti-jaizrada-milestibu-pret-pasauli Kristiešiem neliekuļoti jāizrāda mīlestību pret pasauli
    • e-apceres

    Kristiešiem neliekuļoti jāizrāda mīlestību pret pasauli

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Baznīcas pretenzijas pret priekšniecībām
  • Priekšniecības prasības pret baznīcu
  • Pētera baznīca
  • Mācības par baznīcu īstenošana
  • Baznīcas telpa
  • XXX ballīte e-baznīcēniem
  • Tumšas baznīcas – gaišas sirdis

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “Interesanti.”
  • Roberto: “Koncertu programma: Pirmajos Ziemassvētkos: 14.00 Normunds Pauniņš (grupa “Otra Puse”) 15.00 Grupa “My Radiant You” 16.00 Grupa “Jorspeis” Otrajos Ziemassvētkos:…”
  • Roberto: “Ja mūsu redzes lokam paslīdējis garām kāds latviskais kristīgais youtube kanāls ar 1000+ abonentiem, tad lūdzu ierakstiet tā nosaukumus /…”
  • talyc: “Jeb līdzīgi, kur divi pagāni savā starpā spriež tā: 1.,,paldies-dievam, ka Dieva nav, jo ja..." 2. ,,jā, jo ja Dievs…”
  • Roberto: “Ir krievēm ne tikai tādi sievu vārdi - ticība (vera), cere (naģa), mīla (ļubov), bet ir arī brīve (vaļa)”

RSS e – POLEMIKA

  • Chat GPT
  • Dievs Svētī Latviju, Mūs Dārgo Tēviju ... kāpēc mums ir tāda himna?
  • Par zemes plakanumu

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Mt.28:20
    Redzi, Es esmu pie jums ikdienas līdz pasaules galam.

ilustrētā baznīca

Pasaules augstākā baznīca
Pasaules augstākā baznīca

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Desmit Dieva baušļi Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēks grēku piedošana Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2023


Posting....