Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

158. Kādi ir labie eņģeļi?

  • Sākums
  • Cilvēka dubultā subjektivitāte
  • e-raksti

Cilvēka dubultā subjektivitāte

Aleksandrs Bite
Noklausies šo e-publikāciju

Grūtāk analizējami, taču Lutera mācības par cilvēku pilnīgākai izpratnei ļoti nozīmīgi ir viņa uzskati par cilvēka personalitāti un dvēseli. Domājot par to, kā cilvēks apzinās pats sevi šajā pasaulē un Dieva priekšā, Luters runā par cilvēka dubulto subjektivitāti. Dubultā subjektivitāte parādās, kad cilvēks reflektē, piemēram, par to, kādam viņam vajadzētu būt vai kāds viņš varētu būt.

Cilvēka dubultā subjektivitāte


Šīs pārdomas Luters sauc par pirmpārdzīvojumu. Šo pārdomu rezultātā reflektējošajam cilvēkam sevis apzināšanās, viņa sevis izjūta sašaurinās un sarūk par sava veida reflektējošu vai transcendentālu “es”, kas atraujas no pašu refleksiju satura, jeb psihiskā “es”.

Šis transcendentālais, reflektējošais “es” tiek salīdzināts ar ‘matemātisku punktu’ (punctum mathematicum), kuram nav izplatības, satura un atribūtu. Tieši transcendentālais “es” pēc Lutera izpratnes kļūst par cilvēka ticības objektu attiecībā pašam uz sevi.

Šis transcendentālais “es” cilvēkam ir tas ticības objekts, kas saņem gan Dieva tiesu par grēku, gan attaisnojošo spriedumu Jēzū Kristū, gan mūžīgās dzīvības un svētlaimes brīnišķīgos apsolījumus, gan arī citas ticības reālijas. Subjekta ticība darbojas ap šo transcendentālo “es”, kas ir it kā atrauts no visa, kas pašu šo subjektu raksturo.

Tomēr šāda dubultā subjektivitāte nesašķeļ cilvēka personalitāti kā tādu, jo pats pirmpārdzīvojuma, jeb cilvēka refleksīvo pārdomu un pašas personības saturs nekur līdz ar to vēl nav izzudis, visas iespējamības un fakti pieder vienotam cilvēka “es” un raksturo šo “es” kā vienu vienotu: “Es pats tas esmu, es domāju, es jūtu, es gribu, tas pieder man”[21]. Arī ticības reālijas: Dieva dusmas, attaisnošana, mūžīgā dzīvība u.c. galarezultātā attiecas uz visu personību kopumā.

Lutera izpratne par cilvēka dubulto subjektivitāti, kura sastāv no transcendentālā “es” bez satura un izplatības (punctum mathematicum) un no cilvēka dvēseles kā psihiskā “es”, kas piepildīts ar saturu, sasaucas ar dažām vācu misticisma nostādnēm ar kurām Luters bija saskāries savas jaunības gados, kādu laiku būdams šīs kustības ietekmē. [To būtu interesanti apskatīt sakarā ar Lutera izpratni par grēku kā par “sirdi, kas atgriezta pati sevī” (cor incurvatus in se). Šis izteiciens Luteram nav egoisma poētisks vai filozofisks raksturojums, bet ir piepildīts ar daudz bagātāku saturu.]

Vācu misticisms īpašā veidā noreducēja cilvēka apziņu par transcendentālo “es”, jeb, kā vācu misticisms pats to saka, par “neko”. Šim transcendentālajam, ‘atbrīvojušamies’ “es” atgriežoties cilvēka psihiskajā “es”, mistiķis pieredz “Dieva dzimšanu cilvēkā”, jeb saplūšanu ar Dievu. Tādā veidā ‘dievišķotais’ cilvēks, pēc mistiķu uzskata, vairs nebija pakļauts psihisko “es” raksturojošiem faktiem (atbildības par grēku, nāves, ierobežotības u.c.).

Atbrīvojies no misticisma ietekmes, Luters šādus mistiķu “transcedējošos gājienus” vērtē kā bezdievīgu pašatpestīšanās mēģinājumu. Šāda veida “transcendentālā es” atgriešanos “psihiskajā es” Luters uzskata nevis par “Dieva dzimšanu cilvēkā”, bet gan par “sirdi, kas atgriezta pati sevī” (cor incurvatus in se).

Šī sirds, līdz ar to, vienmēr ir velna varā, neapzinās savu grēku, vienmēr ir vērsta uz sevi, nevis uz Dievu vai savu tuvāko. Pašu “transcendentālā es” nošķiršanu no “psihiskā es” Luters, pretēji vācu mistiķiem, neuzskata par apziņas dievišķošanos, bet gan par tiesas un pašapsūdzēšanas aktu. Viņam tā nav “Dieva atrašana sevī”, bet gan cilvēka paskatīšanās uz sevi “ar Dieva acīm”.

Šīs dubultās personalitātes un sprieguma stāvoklis starp abiem cilvēka “es” saglabājas arī attaisnotā cilvēka ticības dzīvē.

[Pārpublicēts no www.lmf.lv]

« Lasi sākumu | iepriekšējo daļu | nākamo daļu »

Tēmas: Mācība par cilvēku Lutera teoloģijā

Continue Reading

« Jēzus pētniekus vienojošās kļūdas
Kā iespējams patikt Dievam un priecāties par dzīvi? »
                       

Ieskaties

Kristības iedarbība grēku piedošanai
Mesijas piedzimšana un būtība
Kristus profētiskā amata pildīšana, atrodoties pazemošanas stāvoklī
Jēzus agrīnā bērnība

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Turpinās vardarbība pret kristiešiem
  • Slavens komiķis uzzīmējis neparastus Jēzus attēlus
  • Grāmatas par brīvu
  • Virtuālie džihādisti
  • Demokrātiskais misticisms luterismā
  • Pretkristietības propaganda
  • Baušļus pildīt nav iespējams

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Mūķene uz slēpēm

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025