Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

342. Kas ir atklāta grēcinieka bikts?

  • Sākums
  • Maldīgi uzskati attiecībā uz Kristus pazemošanos
  • e-raksti

Maldīgi uzskati attiecībā uz Kristus pazemošanos

Dr. Dž. Teodors Millers
Noklausies šo e-publikāciju

Pazemošanās nav jāuzskata par identisku inkarnācijai, jo tādā gadījumā pazemošanās attiektos arī uz dievišķo dabu, tā kā tā ir uzņemta cilvēciskajā dabā (brīvprātīgs upuris), un paaugstināšana nozīmētu atteikšanos no cilvēciskās dabas. Jā, Kristus iemiesošanās patiešām saistījās ar neparastu labvēlību un reizēm pat ortodoksās aprindās šī patiesība tiek apzīmēta ar terminu “pazemošanās” (pazemināšanās baznīciski akceptētā nozīmē).

Maldīgi uzskati attiecībā uz Kristus pazemošanos

Tomēr, runājot par Kristus pazemošanos šī termina patiesajā nozīmē (pazemināšanās bibliski akceptētā nozīmē), kurā tas ir pretstatīts paaugstināšnanai, tas nozīmē, ka Kristus kļuva cilvēks nabadzībā un nožēlojamībā, jeb ka Viņš pieņēma kalpa veidu [formu], lai arī Viņam piemita Dieva veidu [formu], kā to apliecina Fil.2:6-7. Strongs pamatoti saka:

Mēs varam nopietni neņemt vērā uzskatu, ka tā [pazemošanās] pamatā sastāvēja no λόγος savienošanās ar cilvēcisko dabu; jo šī vienība ar cilvēcisko dabu turpinās paaugstināšanas stāvoklī.

Kristus pazemošanās nesastāvēja no tā, ka Dieva Dēls, lai varētu iemiesoties, uz kādu laiku atsacījās no saviem operatīvajiem jeb relatīvajiem atribūtiem, tādiem kā visuspēcība, viszinība un visuresība, tā ka iemiesošanās samaznināja jeb sašaurināja dievišķo dabu. Tāda ir moderno kenoticistu mācība (Tomasiuss, Deličs, Luthards u.c.). Ekstrēmiski noskaņotie kenoticisti (Gess, Hofmans, Franks) pat apgalvo, ka Dieva Dēls iemiesojoties iztukšoja sevi no visiem dievišķajiem atribūtiem, vai ka Viņa dievišķā persona tika aizstāta ar cilvēcisku personu.

Tādēļ kenoticisms atņem Kristum Dieva statusu, pamatojoties Viņa cilvēciskās dabas “patiesi cilvēciskā attīstībā.” Taču tādējādi tas ir pretrunā visām tām Rakstu vietām, kuras, no otras puses, apgalvo, ka Kristus savā pazemošanās stāvoklī un Tēvs būtībā bija vienots vesels (Jņ.10:30, 38; 14;10), tā ka iemiesošanās nemainīja Viņa dievišķo eksistēšanas veidu (Kol.2:3, 9), un ka Viņš veica dievišķos darbus kopā ar Tēvu, tā ka arī iemiesošanās neizmainīja arī Viņa dievišķo darbošanās veidu (Jņ 5:17-19). Tādēļ kenoticisma mācība ir racionālistiska un nebibliska.

Patieso Kristus cilvēcisko attīstību (Lk.2:52), kā arī Viņa atbildētās lūgšanas (Lk.22:43; Jņ.17:5) Raksti adekvāti izskaidro, darot mums zināmu, ka mūsu Pestītājs ne vienmēr lietoja dievišķos atribūtus, kas bija komunicēti uz Viņa cilvēcisko dabu; jo, tā kā Cilvēka Dēls ne vienmēr lietoja savu dievišķo majestātiskumu, Viņš varēja lūgt un saņemt no Tēva tāpat, kā ikviens cits cilvēks (Fil.2:7).

Tomēr modernais kenoticisms, līdztekus tam, ka tas noliedz skaidrus bibliskus faktus attiecībā uz iemiesošanos, izdara vēl vienu nopietnu kļūdu, pārveidojot nemainīgo Dievu (Ps.102:26-27; 1.Tim.6:16; Mal.3:6) būtnē, kura pakļauta izmaiņām un tādējādi sagrauj pašu Dieva koncepciju. Taču pat tas nepiepilda viņu mērķi; jo, kamēr kenoticisti apstiprina Dieva un cilvēka vienību, iemiesošanās mistērija saglabājas, pat ja Dievam tiek atņemti daži atribūti. Iemiesošanās noslēpumu var anulēt, vienīgi pilnībā noliedzot inkarnāciju, vai uzskatot Kristu vienīgi par cilvēku, kuram nepiemīt nekādi dievišķi atribūti (modernisti).

Šo faktu ir atzinuši cita tipa racionālistiskie teologi (Dorners u.c.), kuri, lai izskaidrotu iemieošanās noslēpumu, piedēvēja Kristus cilvēciskajai dabai neatkarīgu personīgu pastāvēšanu. Taču šāds racionālistisks risinājums ir tikpat neapmierinošs kā kenoticisms; jo tas sagrauj pašu iemiesošanās, jeb cilvēka dabas uzņemšanu Dieva Dēlā, koncepciju. Šādā gadījumā nebūtu personīgās vienības, bet, labākajā gadījumā, vienība adoptācijas ceļā (adopcionisms).

Pazemošanās nav vienīgi cilvēciskajai dabai piešķirtā dievišķā majestātiskuma pielietojuma apslēpšana, bet gan patiesa atsacīšanās pilnībā pielietot piešķirto dievišķo majestātiskumu saskaņā ar cilvēcisko dabu (pielietojuma iztukšošana). Kriptistu – kenotistu kontraversē (1619.-1627.) starp Tībingenes teologiem (Ozianders, Nikolajs un Tummiuss) un Gīsenes teologiem (Mencers un Foierborns), kurā tieši šis jautājums bija centrālais. Tībingenes teologi piedēvēja Kristus cilvēcīgajai dabai sēdēšanu pie Tēva labās rokas pat pazemošanās stāvoklī, kas nozīmē, ka pat tajā laikā mūsu Kungs pilnībā pielietoja savu dievišķo majestātiskumu, lai arī tas notika apslēptā veidā un tādēļ viņus iesauca par kriptistiem. Šādai nostājai nav pamatojuma Rakstos, kur sēdēšana pie Dieva labās rokas tiek attiecināta uz Kristus dabu paaugstināšanās stāvoklī. Tomēr Tībingenes teologi atzina, ka Kristus, pildot savu priesteriško amatu, jeb ciešot un mirstot, atteicās no uz Viņa cilvēcisko dabu komunicētā dievišķā majestātiskuma pilnīga pielietojuma. Turpretī Gīsenes teologi apgalvoja, ka Kristus cilvēciskā daba pazemošanās stāvoklī nebija klātesoša pie visas radības, tādēļ viņiem piemita tendence izslēgt to no visuma uzturēšanas un saglabāšanas, apgalvojot, ka Kristus pēc savas cilvēciskās dabas bija tik lielā mērā sevi iztukšojis (Fil.2:7) no dievišķā majestātiskuma. Šī iemesla dēļ viņus iesauca par kenotistiem. Taču viņi nepiekrita moderno kenotistu uzskatiem, ka Kristus pēc savas cilvēciskās dabas atsacījās no saviem dievišķajiem atribūtiem. Viņi nemācīja pilnīgu atsacīšanos no dievišķā majestātiskuma pielietošanas, bet labprātīgi atzina tā pielietojumu brīnumu veikšanā. Viņu nostāja nesaskan ar Jņ.5:17.

Runājot par terminoloģiju, kuru Baznīca lieto saistībā ar Kristus pazemošanās un paaugstināšanās stāvokļiem, mums ir jāatzīmē šādi fakti:

  • Konkordijas formula, runājot par uz Kristus cilvēcisko dabu komunicēto dievišķo majestātiskumu, kā sinonīmus izmanto izteicienus apslēpšana un nelietošana (VIII, 26, 65: “Tas bija apslēpts un aizturēts [lielāko daļu] pazemošanās laika.”). Šo divu terminu pielietošana ir bibliski pamatota, jo Kristus pazemošanās saistījās ar Kristus dievišķā majestātiskuma reālu apslēpšanu, tā kā Viņš bija patiess un īsts Dievs (Kol.2:9), un tomēr atklājās kā vienkāršs cilvēks (Jņ.19:5). No otras puses, Kristus pazemošanās saistījās arī ar reālu atteikšanos nevis no dievišķās dabas atribūtiem, bet gan no atklāšanās Dieva veidolā, jeb no Viņam piešķirto dievišķo atribūtu pilnīga pielietojuma, jo Viņš vienmēr parādījās kalpa veidolā.
  • Izteicieni “būt debesīs” (Jņ.3:13) un “sēdēt pie Dieva labās rokas” (Mk.16:19) nav sinonīmi, jo pirmais attiecas uz Kristu Viņa pazemošanās stāvoklī, savukārt otrais – uz Viņu triumfālo paaugstināšanās aktu.
  • Aprakstot Kristus visuresību pēc Viņa cilvēciskās dabas, mūsu teologi ir lietojuši izteicienus iekšēja visuresība un vistālākā, visaugstākā klātbūtne. Izteiciens vistālākā, visaugstākā klātbūtne tiek lietots pareizi, ja tas tiek lietots kā sinonīms atrašanās [sēdēšana] pie Dieva labās rokas. Bet, ja tas tiek izprasts tādā nozīmē, ka Kristus savā pazemošanās stāvoklī nebija klātesošs pie radības, tad tas noliedz personīgo vienību. Šie termini tiek lietoti pareizi, ja viens apzīmē Cilvēka Dēla klātbūtni pirms paaugstināšanās, bet otrs – Viņa godības pilno klātbūtni pēc paaugstināšanās.
  • Ir ticis teikts, ka Kristus pirms savas paaugstināšanās, atrodoties pazemošanās stāvoklī, cilvēciskajā dabā un līdz ar to (iekš un ar miesu), taču ne vienmēr caur to (caur miesu). Izteiciens caur miesu šeit ir biblisks, ja tas apzīmē Kristus cilvēciskajai dabai piešķirtā dievišķā majestātiskuma pastāvīgu un triumfālu pielietošanu (pilnīga, pabeigta pielietošana), jeb Viņa cilvēciskās dabas paaugstināšanu pie Dieva labās rokas. Tas ir nepareizs, ja to lieto, lai noliegtu biblisko patiesību, ka Kristus arī pazemošanās stāvoklī veica brīnumus, profētisko kalpošanas amatu, uzturēšanas un pārvaldīšanas darbu (Jņ. 5:17; 1:18), atrodoties miesā vai caur to (Jņ.1:14; Kol.2:3, 9), jo visu, ko Kristus dara pēc iemiesošanās, Viņš dara nevis ārpus miesas, bet gan kā Dievcilvēks, jeb kā miesā nākušais Kristus (1.Jņ.1:7; Ebr.9:14, 2:8-9; Jņ.5:26-27; Lk.22:69; Fil.2:9 utt.), citiem vārdiem, atrodoties miesā un, līdz ar to, caur to.

Tēmas: kenoticisms Konkordijas formula Kristīgā dogmatika Mācība par Kristu Mācība par Kristus stāvokļiem Stronga citati

Continue Reading

« Kristiešu savaldība un pagānu trakošana
Pēdējo laiku gaidīšana un pēdējo laiku piepildījums »
                       

Ieskaties

Iepriecinājums sērās
Līdzekļi, ar kuru palīdzību tiek īstenota svētdarīšana
Bibliskā mācība par Svēto Vakarēdienu
Pārdomas par Altāra Sakramentu

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Divējāds Kristus attēlojums
  • Kristus pazemošanās
  • Pazemošanās un tās robežas
  • Kristus pazemošanās stāvokļa definīcija
  • Paaugstināšanās stāvoklis
  • Ko nozīmē Jēzus pazemošanās?
  • Kristus pazemošanās stāvoklis

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Avis guļ dievnams brūk

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025