Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

260. Par ko mums ir jāaizlūdz?

  • Sākums
  • Kritēriju konkurence
  • e-raksti

Kritēriju konkurence

Reinhards Slenczka
Noklausies šo e-publikāciju

Garīgo spriedumu viegli var kariķēt ar norādījumu uz šķietamajām Svēto Rakstu neskaidrībām un to nopulgot, minot piemērus pagātnē un tagadnē, kur tas ir ticis aplami lietots. Taču izplatītā noraidošā attieksme pret spriedumu un tiesu teoloģijā un baznīcā nekādā ziņā nenozīmē atteikšanos no izšķirīgiem lēmumiem un no nodalīšanās. Taču, neattiecoties pret tiem ar adekvātu teoloģisku atbildību, tie tiek ignorēti, atstāti citiem un tiek pieņemti galvenokārt pēc citām mērauklām.


Visbiežāk sastopama un tomēr visgrūtāk pamanāma kritēriju maiņa ir tur, kur sāk ar sludināšanas un ticības problematizēšanu. Tās ir pieredzes izpausmes, vērā ņemamas un neapstrīdamas, kas saistās ar tādām problēmām, kā sludināšanas neefektivitāte, mūsdienu cilvēka izpratnes grūtības un mūsdienu daudzie neatrisinātie uzdevumi un neatbildētie jautājumi. Tiek pieprasīti risinājumi; viss, kas sola jaunus ceļus, tiek gaidīts ar lielām cerībām, kamēr, otrādi, vilcināšanās izvirzīt sev šādus uzdevumus un pievienoties atbilstošām programmām tiek nosodīta kā izvairīšanās uzņemties teoloģisku atbildību iepretim mūsdienu cilvēkam. Neņemt vērā cilvēka konkrēto vēsturisko un sabiedrisko situāciju nozīmētu neveikt ar viņu paredzēto uzdevumu. Atbilstoši asas šajā punktā kļūst pretrunas un pārmetumi. Apstrīdēt problematizēšanu ar tās iemesliem nozīmētu ignorēt īstenību.

Tieši šeit parādās dogmu konflikts, kas skaidrojams ar kritēriju maiņu. Problematizēšana attiecas uz trūkumiem mūsdienu cilvēka saprašanā, uz skaitļiem, kas raksturo piedalīšanos dievkalpojumā un baznīcas dzīvē, kā arī sabiedriskajās aktivitātēs. Ja tas tiek pretstatīts vārda un sakramenta garīgajam spēkam, tad runa vairs nav par pieredzes aprakstu, bet gan, galu galā, par to, ka, kā šķiet, nepiepildās apsolījums, kas saistīts ar pasludināšanas un sakramentu pārvaldīšanas uzdevumu. Šaubas par apsolījuma piepildīšanos noved pie cīņas par problēmu pārvarēšanu reālajā īstenībā.

Ja Gara spēkā sniegtajā vārdā runa ir par apsolījuma piepildījumu, tad tas notiek kā ticības un neticības, paklausības un nepaklausības, saprašanas un nocietināšanās nodalīšana. Ka tā notiek, mēs zinām no Dieva vārda. Kad, kā un kur tas notiek ar kādu atsevišķu cilvēku, mēs no paša sākuma nekad nevaram zināt. Bet problematizēšana vēršas tieši uz šo punktu ar to, kas notiek cilvēkā. Tas tiek analizēts visdažādākajās sakarībās ar mērķi gūt iespaidu un atstāt ietekmi. Cilvēks jārosina, jāsajūsmina, un mēs draudžu dzīvē redzam dažādus līdzekļus un ceļus, ar kuriem mēģina caur ausīm tieši ietekmēt apziņu.

Kāda ir cilvēka situācija, tas šķiet esam pilnīgi skaidrs tieši šādā problematizēšanā. Sekularizācija kā vēsturisks process jaunajos laikos, kur dominē pasaulīgais, zinātniskā pasaules aina un bieži vien smagie izdzīvošanas jautājumi mūsu laikā veido to, kas nosaka mūsdienu cilvēku. Tam fonā ir priekšstati par laikiem, kad ārējo apstākļu dēļ ticībai bija bijis vieglāk pastāvēt un lielāka ir bijusi baznīcas ietekme. Vēsturiskiem apstākļiem raksturīgs tas, ka cilvēks tos pats nevar ietekmēt, bet pats ir neizbēgami pakļauts to ietekmei. Var nosaukt daudz ko tādu, kas “šodien vairs nav vietā” un “šodien vairs nav svarīgi”.

Tad notiek iedziļināšanās cilvēka situācijā, kas, neapstrīdāmi, ir viens no sludināšanas un dvēseļkopšanas uzdevumiem. Taču tajā brīdī, kad šādi vai līdzīgi aprakstīta situācija kļūst par kritēriju, uzdevums, ko raksturo Dieva vārda darbība un ietekme ar piepildījuma apsolījumu, pārvēršas darbībā, kuras rezultāti tiek vērtēti pēc redzamiem panākumiem. Tad sludināšana un mācīšana tiek pakļauta reklāmas principiem, kurai jāvadās pēc piedāvājuma un pieprasījuma kritērijiem.

Problematizēšanas redzes lokā vienmēr ir tikai kristietības izvērtējums – kura galvenokārt tiek uztverta kā vēsturiski nosacīta parādība, kas piedzīvo norietu. Tautas baznīcas situācijā tas uzskatāmi redzams, procentuāli novērtējot attiecību starp iedzīvotāju skaitu un baznīcas locekļu skaitu, tātad, starp baznīcu un sabiedrību. It īpaši teoloģiskajā apcerē vispār netiek ņemts vērā, ka ārpus kristīgās ticības nekādā ziņā nepastāv kaut kāds neitrāls sekularizētas, zinātniski veidotas, modernas domāšanas novads, bet gan, ka darīšana šeit ir ar citām saistībām, citu ticību saturu, citām reliģijām un citiem pasaules uzskatiem. Tādējādi t.s. “modernais cilvēks” parādās tikai kā baznīcas negatīvas pieredzes produkts, un šajā sakarībā radušās reliģisko saistību alternatīvas netiek vispār konkrētāk aplūkotas. Baznīcas un sabiedrības, kultūras un reliģijas nošķiršanās vēsturiskā perspektīvā iespējams ietekmīgi aprakstīt kā sabrukšanas parādību, lai arī, aplūkojot precīzāk, daudz kas izskatās citādi. Ar lieliem pūliņiem var mēģināt šīs diferences pārvarēt, lai pietuvotos kaut kādiem ideāliem priekšstatiem no pagātnes. Taču arī ideāls priekšstats par kādu baznīcu nekad nevar būt teoloģiska sprieduma kritērijs.

Bet ja teoloģiskajā spriedumā trūkst pneimatisku kritēriju, tad tajā iesaistās cilvēku kritēriji, morāles un politikas kritēriji. Par morālisku rīcību tad tiek uzskatīta tāda, kad tiek akceptēts katrs uzskats un katra atziņa, kas kalpo vienotībai un mieram. Bet politiski kritēriji ieviešas tad, ja vadās no attiecībām starp baznīcu un sabiedrību. Tas liecina nevien par to, ka ir pārprasta baznīcas būtība, bet pazūd arī starpība starp baznīcu un sabiedrību, tāpēc ka trūkst klātesošā Gara, ko var sniegt vienīgi ar vārda un sakramenta līdzekļiem un kurš vienīgi tajos ir atpazīstams.

Dieva vārds neparedz kaut kādu iemeslu dēļ radušos nesapratni, bet gan cilvēka grēcīgu novēršanos no Dieva un sacelšanos pret Viņu. Un ja Dievs tā ar Savu vārdu no pasaules sapulcina pirms visa laika izraudzīto draudzi, tad draudzes locekļu piekrišana, skaits un aktivitāte vispār nevar būt par mērauklu tur, kur runa ir vienīgi par to, lai cilvēki, atgriežoties un atjaunojoties, caur Jēzu Kristu tiktu vesti atpakaļ sadraudzībā ar Dievu un tādējādi tiktu uzturēti īstajā ticībā.

Jēzus vārdi par siešanu un atraisīšanu sniedz pamatu un mērķi tā izpratnei, kas veido teoloģiskā sprieduma pilnvaras un apsolījumu: “Ko jūs virs zemes siesit, tas būs siets arī debesīs; un, ko vien jūs virs zemes atraisīsit, tas būs atraisīts arī debesīs” (Mt.18:18; 16:19; Jņ.20:23). Tas nenorāda uz kontinuitāti vēstures gājumā, bet gan uz pestīšanas un mūžīgas svētlaimes ieguves ceļu. Uz to vērsta visa teoloģiskā atbildība.

Continue Reading

« Sāpīga pieredze var būt svētīga
Domājiet par Dievu, kad ģērbjaties »
                       

Ieskaties

Mūsu izdomātais Kristus
Rakstu skaidrojumu atbilstība Rakstiem
Kristīga dzīve un krusts
Ticības apliecības izpratne

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Vārds kā baznīcas kritērijs par mācību
  • Baznīcas raksturīgās iezīmes jeb kur ir baznīca?
  • ebaznica.lv var piedalīties Latvijas blogu topā
  • Mācītāja pamatnodarbošanās
  • Ticības paklausība
  • Taisnošana
  • Reinharda Slenskas rakstu krājums

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Trīs debesskrāpji ar krustiem

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025