Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

166. Kā Dievs dod mums pārtiku un citu šai dzīvei nepieciešamo?

  • Sākums
  • Kas ir Konkordijas grāmata?
  • e-raksti

Kas ir Konkordijas grāmata?

Erlings Teigens
Noklausies šo e-publikāciju

Vienprātībai ir jābūt tajās mācībās, kas skaidri izriet no Svētajiem Rakstiem un ko skaidro ticības apliecības. Un tā arī Konkordijas grāmatas ievadā par šo parakstāmo dokumentu apliecinātāji saka: “Tas ir mūsu mērķis un uzsvars, ka neviena cita mācība, kā tā, ko satur šie raksti, nav jāmāca mūsu zemēs, teritorijās un skolās. Tā ir pirmā konfesionālā principa tēze, ka ir jābūt vienotībai Evaņģēlija izpratnē.”


Otrā tēze ir, ka šīs luteriskās ticības apliecības ir standarts luterāņu baznīcu un skolu mācības izvērtēšanai, lai mēs sevi varētu uzskatīt par luterāņiem.

Trešā tēze ­ luterāņu ticības apliecības ir jālieto, lai nosodītu kļūdas un viltus mācības.

Luters vienmēr nopietni izturējās pret Jēzus brīdinājumu: “Uzmanieties no praviešiem, kas nāk pie jums avju drēbēs, bet iekšā ir plēsīgi vilki.” Un tāpat ļoti nozīmīgs reformatoriem bija apustuļa Pāvila rīkojums: “Ņemiet vērā tos, kas rada šķelšanos un pretestību tai mācībai, ko esat mācījušies: vairieties no tiem.” Un tā cauri visai Konkordijas grāmatai ticības apliecinātāji, redzēdami kļūdas un viltus mācības, kas ir pretējas Svēto Rakstu mācībai, vienmēr tās nosoda un uzstāj, ka tās nedrīkst tikt mācītas baznīcās. Viņi vienmēr grib būt šķirti no šīm viltus mācībām. Tas viss kopā veido to, ko mēs saucam par konfesionālo principu. Tas izklausās kā kaut kas negatīvs, kā negācija, bet tā vienmēr ir vērsta uz vienu mērķi pasargāt tīru Evaņģēlija mācību, kā Jēzus saka Kalna sprediķī: “Maz rauga saraudzē visu mīklu.”

Konkordijas grāmata tika publicēta 1580. gada 25. jūnijā, t.i., 50 gadus pēc Augsburgas ticības apliecības, un pirmā novirzīšanās no Konkordijas grāmatas notika 1580. gada 14. jūnijā. Ar to es domāju, ka daudzi mācītāji, kas parakstīja Konkordijas grāmatu, kā vēlāk noskaidrojās, no tās novērsās.

Piemēram, mācībā par Svēto Vakarēdienu, kas bija nozīmīgs jautājums ne tikai starp luterāņiem un kalvinistiem, bet arī pašu luterāņu vidū, kā arī starp Filipa Melanhtona sekotājiem (F. Melanhtons pēc M. Lutera nāves sāka attālināties no Lutera teoloģijas). Bija cilvēki, kas parakstīja un atzina Konkordijas grāmatu, kas bija pret Melanhtona pozīciju, tomēr nākamajā nedēļā tie mācīja savu veco doktrīnu. Luterāņu baznīcai nekad nav bijis tīrs “zelta laikmets”. Tāpat kā nav bijis laikposma, kad būtu bijis pilnīgs miers visai kristīgajai baznīcai kopumā. Es domāju, ka ir bijuši divi atšķirīgi vēstures periodi, kad notika īpaši izteikta novēršanās no luteriskajām ticības apliecībām.

Pirmie bija piētisma laiki, kurus aizsāka Filips Jākobs Špēners. 17. gadsimta sākumā Špēneram bija dažas labas domas, bet viņš ticēja, ka luterāņu reformācija ir pārāk doktrināla un nav pietiekami daudz pievērsusi uzmanību dievbijīgajai dzīvei. Bet konsekvences bija tādas, ka luteriskā teoloģija un doktrīna no tā nopietni cieta.

Nākamais laikmets, ko varētu norādīt, bija racionālisma ēra no 17. gadsimta vidus līdz mūsu dienām.

Luterāņiem 19. gadsimta otrā puse iezīmējās ar lielu atkāpšanos no Svētajiem Rakstiem kā Dieva inspirētiem, nekļūdīgiem vārdiem. Agrīnajā 20. gadsimtā, pat vairāk nekā 20. gadsimta vidusposmā, bija daudz luterāņu teologu kā Emīls Bruners un Rūdolfs Bultmans, un daži reformātu teologi kā Kārlis Bārts. Viņi piedāvāja dažādus izpratnes veidus par to, kādā veidā Bībele ir patiesība. Droši vien vislabāk zināmā ir R. Bultmaņa programma “demitoloģizācija” pret mītiem. R. Bultmans domāja, ka mums ir jāatmet nost mīti, kas it kā ir Bībelē. K. Bārta teoloģija nebija tik radikāla, un tādēļ daudzi luterāņi akceptēja Bārta idejas. Bārta teoloģija tika nosaukta par “neoortodoksiju” tāpēc, ka tā izklausījās ortodoksa tādā nozīmē, kā konservatīva, un tai pašā laikā viņš neakceptēja Svētos Rakstus kā Dieva iedvesmotus. Bārts ticēja, ka Bībele ir tapusi par Dieva vārdu tikai tad, kad tas ticis saklausīts ar ausīm, vai tad, kad tas tiek pasludināts. Un tas novirzīja šo lietu no objektivitātes, ka Dieva vārds ir patiesība. Katram laikmetam ir bijušas savas problēmas.

Continue Reading

« Dogma, tās būtība
Pasludināti par taisniem »
                       

Ieskaties

Bibliskā mācība par Svēto Vakarēdienu
Klausīties Viņā
Bauslības nozīme
Pret iekāri

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Digitālā Vienprātības grāmata tiešsaistē
  • Bībele un Baznīcas apliecības raksti
  • Luterāņu baznīcas kopība ar citiem luterāņiem
  • Agrāko laiku ticības apliecības palīdz šodien
  • Vai mums ir nepieciešamas ticības apliecības?
  • K.E.Markvarts: Mezgla punkti [3.daļa]
  • A. L. Grebners: Tēzes par baznīcas sadraudzību

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Jēzus apmazgāšana

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025